Bygga begagnad dator till polare (ca 4k budget)

Permalänk
Medlem

Bygga begagnad dator till polare (ca 4k budget)

Försöker övertala polaren att skaffa bättre dator så att vi kan lira Forza Horizon 3 när det släpps i september. Han är inne på att skaffa ett Xbox One istället för han tycker att datorer är så dyra. Så nu ska jag försöka motbevisa han och fixa ett begagnat bygge för ca priset av en Xbox One (omkring 4000kr).

Skulle behöva hjälp med att fixa en balanserad dator som ger så mycket kräm för pengarna som möjligt. Målet är att spela FH3 på hyffsade inställningar och fps. Chassi https://www.inet.se/produkt/6901297/cooler-master-elite-310-s... och nätagg tror jag redan jag har på G från ett annat bygge (500W om jag inte missminner mig).

Shoot!

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Inaktiv

i5 2500k / i7 2600k går in i budgeten om du köper begagnat. Toppat det hela med begagnat r9 290 eller motsvarande Gyforce .

Permalänk
Medlem

Vad är eran syn på Win10 OEM:s från t.ex. G2play eller Kingguin? De kostar ca 200kr så även om det bara är 1 aktivering så kan det väl vara värt? Annars kommer ca en fjärdedel av budgeten gå till OS... Som jag fattat det kommer FH3 endast släppas i Windows store exklusivt till Win10?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Det bästa budgetkortet jag har haft är 750ti (mitt nuvarande) och det funkar alltid bra.
Och processorer kan man ju köpa billigt begagnade på ebay, men det är alltid bättre att köpa nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3350 3.10hz, GeForce Gtx 750ti, Corsair 4x2 DDR3 RAM, 2tb Seagate Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Vad är eran syn på Win10 OEM:s från t.ex. G2play eller Kingguin? De kostar ca 200kr så även om det bara är 1 aktivering så kan det väl vara värt? Annars kommer ca en fjärdedel av budgeten gå till OS... Som jag fattat det kommer FH3 endast släppas i Windows store exklusivt till Win10?

Jag och en vän köpte Win 10 från Kinguin utan nå större problem, Polaren var bara tvungen att skriva in koden så var det klart.
Jag själv var dock tvungen att ringa Microsoft och aktivera det

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BostonGurkan:

Köp inte från Kinguin eller G2play. Det är bättre för återförsäljare att du privatkopierar Windows 10, så att de slipper betala för en stulen nyckel.

G2play och Kinguin säljer en massa stulna nycklar köpta med stulna kreditkort. När kreditkorten spärrades så fick försäljarna stå för kalaset. Försäljarna har ingen koll på exakt vilka cd-nycklar som köptes med stulna kreditkort, de kan där med inte spärra nycklarna. En hel del återförsäljare har och håller på att gå i konkurs för dessa fulföretag.

Stöd inte företag som förstör datorbranschen.

Lättare att läsa..
Permalänk
Medlem

Är lite osäker när det gäller 290-serien och 500W psu. Vet att det ska gå i praktiken men det lämnar inte mycket svängrum alls. Gammalt nätagg också så kanske håller mig till Nvidia. Var inne på 2500k också. har fortfarande ett i mitt bygge. Tack för tipsen!

Visa signatur

Permalänk

@BostonGurkan: Väljer du att bygga kring en äldre sockel typ 1155/1156 så kan du helt klart komma undan med en hyfsad budgetspeldator till ett mycket fördelaktigt pris. Med lite överklockning kommer den fungera prima. Håll utkik i marknaden här på SweC. Alternativt tradera.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Datorer kostar pengar, enda sättet att klara din budget här är att hitta en begagnad komplett dator med windows installerat.

Delvis raderat, svar på § 7. // MOD
Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning. (§ 8).

Edit: *Tråd rensad, igen.*

Citat:

§ 9
Marknadsföring och annonsering

Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv

BostonGurkan får ta och fråga om delarna x och y är värt pengarna. För vi kan inte rekommendera annonser i din tråd.

Gamla i5 750 och i7 920 fungerar fortfarande med en överklock. Du får ett paket med CPU, Mobo och ram runt tusenlappen. R9 280x kostar under 1000kr. Då har du runt 1000kr till chassi, aggregat, hårddisk och cpu-kylare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BostonGurkan:

Försöker övertala polaren att skaffa bättre dator så att vi kan lira Forza Horizon 3 när det släpps i september. Han är inne på att skaffa ett Xbox One istället för han tycker att datorer är så dyra. Så nu ska jag försöka motbevisa han och fixa ett begagnat bygge för ca priset av en Xbox One (omkring 4000kr).

Skulle behöva hjälp med att fixa en balanserad dator som ger så mycket kräm för pengarna som möjligt. Målet är att spela FH3 på hyffsade inställningar och fps. Chassi https://www.inet.se/produkt/6901297/cooler-master-elite-310-s... och nätagg tror jag redan jag har på G från ett annat bygge (500W om jag inte missminner mig).

Shoot!

Kasta upp en annons under "KÖPES", 4K får man en fin maskin för på begagnadmarknaden.
2500K/2600K
Z77/P67
8GB Ram
GTX780/R9 290/390

G2A och Kinguin licenser finns det delade meningar om, Paul's Hardware på Youtube har en bra video om Kinguins Windows licens, kolla på den.

Sen är det också svårt att övertala folk att gå ifrån Konsol till PC med hästkraftsargumentet. En dator kan göra mycket mer än bara spela med med en FPS räknare i hörnet.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@BostonGurkan:
Jag hade satsat på en dator med SSD och en Athlon 860K-processor. Moderkorten och processorerna är väldigt billiga som nya, så du kan få dem till vrakpris begagnade.

Kombinera det med exempelvis begagnat GTX970, alternativt ett R9 380. Om det går att hitta. Båda borde fungera med 500w PSU.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Ingen brådska med bygget så jag ska hålla utkik i marknaden framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur