No Man's Sky - Samlingstråd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storage Jar:

Haha va, Och har så många platser? Jag har 17/20 och jag har väl warpat säkert fem-sex gånger. Kanske varit lite för snabb eller gjort något fel
Men nu har jag hittat en mysig planet som jag inte vill lämna i första taget.

Dag
http://i67.tinypic.com/2ugme74.jpg
Natt
http://i63.tinypic.com/167lfg0.jpg
Eller tvärt om? Fint är det i alla fall. Grannplaneterna är nästan lika fina och det finns massor av guld.

Vet inte om nån tagit upp det men av en slump hittade jag ett sätt för att slippa problemet.

Bocka för Enable Steam Overlay while in-game i steam settings. Ta fram steam overlay(shift+tab) i spelet, så går det att alt+tabba fram och tillbaks.

Oj, den var ju riktigt fin.

De fyra planeter jag besökt har inte sett så speciella ut. Den jag startade på var extremt skadlig så lämnade den fort, andra och speciellt tredje var rätt okej men den fjärde är död och väldigt tom, förutom alla exosuit-uppgraderingar. Ibland ligger det två bredvid varandra vilket är rätt nice. Tror jag var uppe i 40 eller 41 slots när jag avslutade igår.

Blir att prova den där alt+tab lösningen, oftast gör jag något mer samtidigt när jag spelar så jag vill ju gärna ha kontroll över datorn. Jag har märkt iallafall en gång att spelet inte sparat progress vid senaste punkten. Samt att scannade/upptäckta platser kan försvinna när man lämnar spelet. Inte helt lätt att hitta tillbaks.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT:

Betapatch och patchnotes: http://www.eurogamer.net/articles/2016-08-16-no-mans-sky-offe...
Fixandet av ALT+TAB är väl det enda som troligen påverkar mig och mitt system men en bra början, även om det är sånt som borde varit fixat från början.

Moddarna tycks ha börjat på redan: http://arstechnica.com/gaming/2016/08/hack-the-galaxy-the-nas...
För min del blir det nog att prova HUD-togglingen och och modden som gör att man slipper hålla in musknappen för att göra val. Blir att titta runt mer under dagen iallafall, vore bra om officiellt stöd kommer snarast.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av borkok:

Installerade precis nya drivers som nvidia släppte idag just för NMS. Spelet har hittils flytit på rätt bra men nu är det katastrof. Spelet fryser i 1-2 sek o sen flyter det igen.

Någon med samma problem?

kör med 4790k och 980ti.

Nej, det flyter bra för mig med 372.54. Visst finns det vissa stutters ibland när CPUn throttlar vid generering av ny terräng, men när allt i närheten är skapat flyter det på i 60 utan problem. Och då sitter jag på klenare hårdvara än du, 3570K och 970.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

TotalBiscuit sammanfattar bra vad som hände med No man's sky hypen, https://www.youtube.com/watch?v=JCG9YLeIB98

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst massa recensioner, sett lite videos och läst den intressanta tråden på reddit så börjar jag få känslan av att Sean&Co från början lyckades göra något som drägligt kunde generera ett par planeter, och få olika resultat beroende på vilket seed (indata till slumpgeneratorn) som man använde. Man trodde att man skulle kunna expandera det här till en hel galax, och kom kanske en bra bit på vägen, men i slutet dök det upp något som gjorde att det inte fungerade. Man fick då gå tillbaka till sin låda, eller skybox, med ett gäng planeter, och när en spelare ska åka mellan olika solsystem så är det egentligen bara precis samma låda som genereras om, men med ett nytt seed.

Att spara namn och liknande görs ganska enkelt med hjälp av en databas som håller koll på seed+planetnummer. Visst hade man kunnat expandera detta till att spara även förändringar som har gjorts efter att världen slumpats fram, men att gå till det här stora fria universumet där man som man vill kan åka mellan stjärnsystem kommer inte att hända, utan att skriva om saker från grunden.

Det är bara gissningar och spekulationer från en som faktiskt inte spelat spelet, men som programmerat i många år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Det är bara gissningar och spekulationer från en som faktiskt inte spelat spelet, men som programmerat i många år...

Skulle gissa på att galaxerna har samma seed och allt utgår från den eftersom man kan hitta andra spelares planeter och system som dom upptäckt. Ändringar som sparas online är bara saker man namnsatt på det som slumpats fram med hjälp av den globala seeden för galaxen.
Däremot har jag svårt att tro om spelare 1 har gjort ett stort hål i t.ex en planet så ser spelare 2 det, det kräver att även "fysiska" ändringar sparas och det tror jag dom inte gör.

Galaxerna finns ju inte fysiskt någonstans som i t.ex minecraft där världen sparas på disk och allt du gör i världen sparas där.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shelter:

Skulle gissa på att galaxerna har samma seed och allt utgår från den eftersom man kan hitta andra spelares planeter och system som dom upptäckt. Ändringar som sparas online är bara saker man namnsatt på det som slumpats fram med hjälp av den globala seeden för galaxen.
Däremot har jag svårt att tro om spelare 1 har gjort ett stort hål i t.ex en planet så ser spelare 2 det, det kräver att även "fysiska" ändringar sparas och det tror jag dom inte gör.

Galaxerna finns ju inte fysiskt någonstans som i t.ex minecraft där världen sparas på disk och allt du gör i världen sparas där.

Jag har sett Emeril, eller vad det nu kallas, respawna så är nog iallafall i dagsläget namn enbart. I övrigt är väl påverkan i miljön minimal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill även förtydliga, att varje galax har nog egen seed. Och det finns ett antal fördefinerade galaxer med fasta seeds.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Lego Master
Skrivet av shelter:

Vill även förtydliga, att varje galax har nog egen seed. Och det finns ett antal fördefinerade galaxer med fasta seeds.

Men gör det verkligen det? Alla jag har sett spela spelet har varit i Euclid Galaxy, inklusive jag själv. Finns det fler? Bevisat?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men gör det verkligen det? Alla jag har sett spela spelet har varit i Euclid Galaxy, inklusive jag själv. Finns det fler? Bevisat?

Bevisat.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men gör det verkligen det? Alla jag har sett spela spelet har varit i Euclid Galaxy, inklusive jag själv. Finns det fler? Bevisat?

Det är lite spoilers, men ja spelet har typ NewGame+ där du börjar om i en ny galax.

Permalänk
Inaktiv

Jag har petat runt lite med dessa moddar under kvällen och jag tycker spelet möjligen ser lite bättre ut. Men svårt att få bort all aliasing från spelet. AA-lägen kvittar typ. Men en ganska bra början iallafall.

http://nomansskymods.com/mods/chromatic-aberration-vignetting...
http://nomansskymods.com/mods/instagram-filter-remover/
http://nomansskymods.com/mods/internal-resolution-multipliers...

Jag kör spelet i 2560x1440 och har provat skalningsfixar på 1.0, 1.5 och 2.0. Personligen tycker jag att det inte gjorde någon större skillnad även om mängden aliasing minskar rejält vid 1.5 och uppåt. Bortsett från hur mycket tyngre spelet blir att driva då förstås.

Permalänk
Medlem

http://www.star-made.org/
Ser ut att vara minecraft i rymden och det är multiplayer, tror jag.

OT men tänkte att kanske roar det någon, jag kände inte alls till det själv.
För sent på dygnet för mig att testa nu.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1r1d1um:

Alltså .... Jag gjorde alla Atlas-quests (tog en jäkla tid) och födde en ny stjärna eller nåt och hittade ett svart hål, men när jag kom ur det så är jag fortfarande 172.000 ljusår ifrån centrum! Alltså va fan ... Vad ska jag göra nu?

Skrivet av shelter:

Det enda drivet i spelet efter ett tag är väl att spela så man får maxat skepp, exosuit och multi tool. Ta sig till mitten blir väl en grej inte många gör skulle jag gissa, de har lessnat innan dess.

Det är precis vad jag nu har gjort, maxat allt och precis som 1r1d1um har jag inte kommit särskilt långt. Jag satt hela dagen igår, kanske 5-6 timmar och BARA hoppade framåt - hittade ett svart hål och gick från 171.000 till 169.000. Alltså, det finns ingenting kvar att göra och det tog mig fem timmar att färdas 2000 ljusår; med den här farten är jag klar om 100 dagar, och det är 100 dagar, fem timmar om dagen; totalt 500 timmar och bara trycka "M", styra lite bökigt i Galax-kartan, trycka vänster musknapp - rinse and repeat.

V... öh, vad har jag missat :s :/

ps. Var är smajlisarna!?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deerhall:

Många klagar på att planeterna ser likadana ut, men hur skiljer sig det från minecraft? Båda har olika sorters "bioms" och alla planeter har olika utmaningar.

Det skiljer ju en hel del då 'syftet' med planeterna i No Man's Sky inte är att leva på dom och allt som kommer till för att åstadkomma det ändamålet, utan att bara åka dit, kolla runt lite om det finns, typ guld, och åka iväg igen. Det blir lätt ganska enformigt då, oavsett om planeten är gul eller röd eller om faunan ålar sig eller hoppar.

Permalänk
Medlem

Tycker alla byggnader på alla planeter ser identiska ut, ska det vara så?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 93Clocker:

Tycker alla byggnader på alla planeter ser identiska ut, ska det vara så?

Mer eller mindre, ja.

Permalänk
Medlem

Jag testade för första gången igår att koppla in min Xbox dosa och spela med den, och helt sjukt, 98% av alla frame drops försvann DIREKT, det blev ett helt annat spel, verkar ju vara något med input lag med mus/tangentbord som gör dessa horribla frame drops man får när man spelar?

La ifrån mig dosan och spelade med mus/tangentbord igen och direkt var dropsen tillbaka, tog upp kontrollen och de försvann igen, laggar ingenting när man flyger eller springer omkring på planeterna med handkontroll.

Verkar rätt skumt alltså, någon annan som provat med detta?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Nu har jag spelat i ca 30 timmar och måste säga att jag är mycket besviken. Speciellt efter att jag lästa denna reddit post: post

Jag gick inte in i spelet med tanken att detta skulle bli skyrim in space, men jävlar vad mycket utvecklarna har snackat om spelet som är rent bs. Det som slog mig mest var detta citat: "When he desired the possibility of green skies, the team had to redesign the periodic table to create atmospheric particles that would diffract light at just the right wavelength." Asså va? Kan man få det att låta mer komplicerat än sådär? Med detta menas alltså att dra upp den gröna färgen på RGB mätaren. Ett stort skämt.

Hade spelet kostat 30-40 € hade jag inte brytt mig så mycket, men just att de lovade så mycket ca 1 månad innan release är så sjukt tycker jag (samt 60€ priset). I trailern på steam används fortfarande videoklipp med material som inte finns i spelet. Köpare blir potentiellt lurade as we speak. Sen att Sean Murray vägrar svara på frågor är skrattretande också. Nu när man kollar tillbaka på videoklipp där han presenterar spelet så blir det bara pinsamt att se när han ljuger. Småsaker som typ "Normally, you would hack into those facilities, but we are going to blow up the doors". I spelet kan man inte hacka dörrarna, bara spränga upp dem. Ett annat exempel gällande ringar kring planeter: ""Yeah, we haven't shown that yet, but yeah. if it's in sci-fi and sci-fi book covers, we kinda need to do it." Svårt att visa något som inte finns.

Rekommenderar er att inte titta på länken om ni inte vill bli besvikna, för det blev jag iallafall. Juste DLCs kommer kosta pengar högst troligtvis, då Sean tog tillbaka det han sa att de skulle vara gratis.

Permalänk
Medlem

Balanserad recension:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DeFeCT79:

Jag testade för första gången igår att koppla in min Xbox dosa och spela med den, och helt sjukt, 98% av alla frame drops försvann DIREKT, det blev ett helt annat spel, verkar ju vara något med input lag med mus/tangentbord som gör dessa horribla frame drops man får när man spelar?

La ifrån mig dosan och spelade med mus/tangentbord igen och direkt var dropsen tillbaka, tog upp kontrollen och de försvann igen, laggar ingenting när man flyger eller springer omkring på planeterna med handkontroll.

Verkar rätt skumt alltså, någon annan som provat med detta?

Nu flyter det på rätt bra för mig så har inte noterat någon sådan skillnad. Men att spela med en Xbox kontroller gör flygdelen betydligt smidigare på många vis.

Skrivet av Redblaze:

Nu har jag spelat i ca 30 timmar och måste säga att jag är mycket besviken. Speciellt efter att jag lästa denna reddit post: post

Jag gick inte in i spelet med tanken att detta skulle bli skyrim in space, men jävlar vad mycket utvecklarna har snackat om spelet som är rent bs. Det som slog mig mest var detta citat: "When he desired the possibility of green skies, the team had to redesign the periodic table to create atmospheric particles that would diffract light at just the right wavelength." Asså va? Kan man få det att låta mer komplicerat än sådär? Med detta menas alltså att dra upp den gröna färgen på RGB mätaren. Ett stort skämt.

Hade spelet kostat 30-40 € hade jag inte brytt mig så mycket, men just att de lovade så mycket ca 1 månad innan release är så sjukt tycker jag (samt 60€ priset). I trailern på steam används fortfarande videoklipp med material som inte finns i spelet. Köpare blir potentiellt lurade as we speak. Sen att Sean Murray vägrar svara på frågor är skrattretande också. Nu när man kollar tillbaka på videoklipp där han presenterar spelet så blir det bara pinsamt att se när han ljuger. Småsaker som typ "Normally, you would hack into those facilities, but we are going to blow up the doors". I spelet kan man inte hacka dörrarna, bara spränga upp dem. Ett annat exempel gällande ringar kring planeter: ""Yeah, we haven't shown that yet, but yeah. if it's in sci-fi and sci-fi book covers, we kinda need to do it." Svårt att visa något som inte finns.

Rekommenderar er att inte titta på länken om ni inte vill bli besvikna, för det blev jag iallafall. Juste DLCs kommer kosta pengar högst troligtvis, då Sean tog tillbaka det han sa att de skulle vara gratis.

Efter lite drygt 20 timmar håller jag nog med dig mer eller mindre helt. Det ser riktigt lovande ut vid en första anblick men börjar ganska snart märkas hur tomt spelet är på innehåll. Hello Games känns fan som lögnare och priset de inbillar sig att spelet är värt är ett hån mot såväl oss kunder, konkurrenter och branschen som helhet. Dra tillbaks skiten, halvera priset och betala tillbaks 30-40 euro vore en bra början. Risken för åtal, speciellt i USA, är nog rätt stor med.

Synd på ett spel som såg lovande ut. Köp det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snody:

Ganska roligt och ganska sann. Kollade aldrig upp något om detta spel förrän det kom ut och kan väl inte säga att jag är besviken på "lack of features" och orsaken är att det finns ett slutmål i spelet - nå galaxens kärna. Det är det jag saknar med Elite, EvE och många andra rymdspel - man kan inte "vinna" spelet och då är det ointressant för mig.

Kan också bli en ganska aktiv Speedrun-titel om man på något sätt får fuska och skapa sig så många warp-core som möjligt, och streama på Twitch. Kanske i längsta laget dock även med fusk.

Det är dock ett väldigt simpelt spel som är alldeles för beroende av mining. Det mesta går inte ens att köpa utan man måste ut och mina även om man är rik som ett troll. Känns lite futtigt att alternativen är så få.

Jag har gett upp försöken att nå kärnan. Tar alldeles för långt tid. VresiBerba - vi lider tillsammans ...

Permalänk
Medlem

20 - 30 timmar innan man tröttnar är ju inte så dåligt. Många AAA shooters typ Bioshock Infinite o.s.v. kan man ju klara på 10 timmar...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

20 - 30 timmar innan man tröttnar är ju inte så dåligt. Många AAA shooters typ Bioshock Infinite o.s.v. kan man ju klara på 10 timmar...

Det är vid den tidpunkten många av oss insett att spelet verkligen bara är ett tomt skal. All grinding täcker upp set hela rätt bra då tempot i början är rätt lågt.

No Man's Game

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ska prova min xbox controller när jag kommer hem. Kolla om det blir någon skillnad. Det flyter på okej för mig men lite stutter är det ju ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Ok - antar att det är tillåtet att posta denna då detta inte är ett multiplayer spel:

http://www.nexusmods.com/nomanssky/mods/12/?

Gör hoppandet mycket behagligt. Ses vid kärnan boys!

Permalänk
Medlem

Nu flyter det på riktigt bra efter nya patchen. Inte ett hack, lagg eller konstigheter med musen på tre timmar.

Har inte tröttnat på spelet än men hoppas några duktiga moddare lyckas göra planeterna lite mer levande

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Började spela igår kväll med senaste drivrutinen från Nvidia och antar att ev. patchar var installerade. Maxade inställningarna (men med FXAA), satte 4K och endast ett 60fps-tak. Inga frysningar eller stutter alls vad jag kan komma på Spelade i ca två timmar och flög runt en del.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu flyter det på rätt bra för mig så har inte noterat någon sådan skillnad. Men att spela med en Xbox kontroller gör flygdelen betydligt smidigare på många vis.

Efter lite drygt 20 timmar håller jag nog med dig mer eller mindre helt. Det ser riktigt lovande ut vid en första anblick men börjar ganska snart märkas hur tomt spelet är på innehåll. Hello Games känns fan som lögnare och priset de inbillar sig att spelet är värt är ett hån mot såväl oss kunder, konkurrenter och branschen som helhet. Dra tillbaks skiten, halvera priset och betala tillbaks 30-40 euro vore en bra början. Risken för åtal, speciellt i USA, är nog rätt stor med.

Synd på ett spel som såg lovande ut. Köp det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker att det är samtidigt så synd då jag verkligen gillade Sean och Hello Games innan. De verkade mycket entusiastiska på sitt spel samtidigt som de var härligt smånördiga. Nu vet jag inte vad jag tycker längre. Får väl hoppas på att de lägger till något "end game" material så att man kan klämma ut lite mer timmar ur spelet.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Redblaze:

Tycker att det är samtidigt så synd då jag verkligen gillade Sean och Hello Games innan. De verkade mycket entusiastiska på sitt spel samtidigt som de var härligt smånördiga. Nu vet jag inte vad jag tycker längre. Får väl hoppas på att de lägger till något "end game" material så att man kan klämma ut lite mer timmar ur spelet.

Man undrar ju hur mycket Sony har lagt handen emellan och sagt "nu gör vi såhär, punkt".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield