AMD avslöjar detaljer om arkitekturen Zen

Permalänk
Medlem

Excavator

Skrivet av GilbertG:

Excavator har precis kommit nu i sommar till laptops, och finns ännu inte för stationära. Strax därpå kommer Zen. Första Bulldozer kom för 5 år sedan. 5 år vs säg 5 månader. Rätt stor skillnad.

bara en notis Excavator finns till FM2+
http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-Athlon%20X4%20845...

https://www.inet.se/produkt/5300021/amd-athlon-x4-845-3-5ghz-...

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Avstängd

Förväntning: Klen prestanda per kärna man snabbt om det utnyttjar många/alla.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Nice men jag tänker hypa AMD efter jag sett benchmarks .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Alltså, om vi för sakens skull antar att det vi tror vi såg i filmen är sant. Den presterar i princip exakt som en 6900K. Det är mer prestanda än de flesta datoranvändare behöver.
Det enda som kan hindra att detta blir succé är priset! Tror att den måste kosta minst 30% mindre för att vara konkurrenskraftig, AMD har ett dåligt rykte att tvätta bort och måste fullständigt krossa Intel när det kommer till pris/prestanda för att ha en chans. Tror jag iallafall.
Är grymt sugen på att skaffa en hursomhelst, bara för att det inte är en Intel, jag måste ha blivit fanboi på äldre dar....

Intel har verkligen bitit sig fast som kvalitet sedan jag skaffade en 2500k istället för en Phenom. Hoppas bara på att AMD processorerna kan prestera bra i spel och inte bara i redigeringsprogram och sånt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Nu vet jag inte hur skalenlig diagrammet på sista bilden i bildspelet är, men om man antar att de inte är helt skelögda så ser det ju ut som att Zen kommer ha ungefär ett lika stort prestandaövertag över Excavator som Excavator har över Bulldozer. Någon som har några andra tankar kring det?

Att FPU:n ligger på endast 128 bitar kan ju förklara tidigare testresultat.

OffT: Många spännande tekniknyheter just nu! Djupdykning i Asynchronous Compute, GloFo tar steget till 7 nm och nu fler detaljer om Zen. Härligt!

April, april

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Ser riktigt lovande ut för ZEN, ska bli spännande att se prestandan när riktiga tester börjar rulla ut

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

AMD kanske inte når upp till 4GHz och därför måste de klocka ner?

Snarare kan de inte garantera 4GHz. Vilket i sig är samma orsak varför Intels processorer inte kommer klockade i 4,4GHz som ändå mellan 85-95% av alla deras processorer klarar av.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Låter lite lovande men jag blir orolig över att dom kommer vara klockade för lågt. Måtte de åtminstone få ordentliga turbofrekvenser!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Verkar passa mig perfekt! Behöver både hög IPC och många cores för Prepar3d! (flightsimulator). Så länge broadwell-E varit så dyra har min 4690k fått tuffa på, men kanske blir uppgradering Zenare i år då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Inaktiv

Jag är som tidigare sjukt sugen. Något nyare och roligare än min 2700K har jag varit sugen på länge men hitills har inget vettigt funnits. Såvida man inte börjar hosta upp nävar med tusenlappar då. Att kunna få features som man hos Intel får betala rejäla summor för är också något som lockar. Personligen är jag suget på något åt Workstation-hållet. SMP-plattformen som visades i videon gillades men riktigt så extremt ska det nog inte bli. Men minst åtta kärnor blir det garanterat och gärna ECC-RAM och bra virtualiseringsstöd om det stöds på Summit Ridge-plattformen.

Naples-plattformen ser ju riktigt mysig ut trots allt:

2st 32-kärniga processorer. 64 kärnor och 128 trådar totalt. Klart man ska ha en som entusiast (och en rejäl hög med pengar...).

Permalänk
Avstängd

Suck! Varför i HÅVE köpte jag precis en svindyr Intel 6800K!

Nu har jag gjort bort mig pojkar!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

är tyvärr rädd för att detta kommer bli ett praktfjasko.
dom hypar upp allt som fan, gör allt redo för att vi ska bli super förvånade. enligt mig känns det som dom sätter målen på tok för högt och kommer bli piskade på varje punkt och sen kommer dom kunna skylla på något ovesentligt.

jag hypar inte överhuvudtaget, blir hellre förvånad än missnöjd

Ja, de är lite desperata. De står inte långt efter Microsoft i att vara desperata. Men de önskar nog att de kunde tvångs"uppgradera" såsom Microsoft har gjort

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Ser nice ut. Inte helt olik i blockdiagrammet från vad man önskade från en hypotetisk Phenom III.
Jag har inga tvivel längre om att prestandan kommer duga fint för mig. Hoppas nu bara att AMD får in lite pengar på dem med.

Permalänk
Medlem

Bara hålla tummarna.
Att det drar lite ström.
Att priserna i mellanskiktet pressas ned.
Att min hemliga dröm om speldator utan grafikkort blir sann med Zen APUerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas verkligen på AMD! Vi behöver lite kontroll på Intel tycker jag. Inga fler löjliga låsta moderkort när det kommer till överklockning...tycker har man en K-processor borde man kunna överklocka även på H-moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Just ja, glömde bort den. Pratades bara om Bristol ridge i det jag skrev om. Men jag hade inte fel i sak den kom bara bort

Skrivet av anon5930:

Jag är som tidigare sjukt sugen. Något nyare och roligare än min 2700K har jag varit sugen på länge men hitills har inget vettigt funnits. Såvida man inte börjar hosta upp nävar med tusenlappar då. Att kunna få features som man hos Intel får betala rejäla summor för är också något som lockar. Personligen är jag suget på något åt Workstation-hållet. SMP-plattformen som visades i videon gillades men riktigt så extremt ska det nog inte bli. Men minst åtta kärnor blir det garanterat och gärna ECC-RAM och bra virtualiseringsstöd om det stöds på Summit Ridge-plattformen.

Naples-plattformen ser ju riktigt mysig ut trots allt:
http://i.imgur.com/YDA87x1.jpg
2st 32-kärniga processorer. 64 kärnor och 128 trådar totalt. Klart man ska ha en som entusiast (och en rejäl hög med pengar...).

En sådan plattform lär kosta multum.

Intels fetaste Xeon E7 är Haswell-baserad och har 18 kärnor med HTT klockad till 2,5GHz med 3,3GHz turbo och 165WTDP och går lös för ca 70 000. Fetaste E5:an är Broadwell-baserad och har 22 kärnor, 2,2/3,6GHz och 145W TDP, men den verkar sakna vissa funktioner, är inte så insatt. 16-kärnorsvarianten har lite högra basklock på 2,6GHz men lite mindre L3-cashe, går ändå på strax under 30 lök.

Jag gissar att det är där nånstans AMD tänker kamma hem kosing. Även om AMD:s alternativ är en MCM och inte riktigt når upp till dessa specifikationer på alla punkter så lär väl priset ändå vara femsiffrigt.

Skrivet av Xaves:

Suck! Varför i HÅVE köpte jag precis en svindyr Intel 6800K!

Nu har jag gjort bort mig pojkar!

Jepp

Skrivet av sgtspiff:

Bara hålla tummarna.
Att det drar lite ström.
Att priserna i mellanskiktet pressas ned.
Att min hemliga dröm om speldator utan grafikkort blir sann med Zen APUerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer knappast komma en spel-APU med ens RX 470-prestanda. Den där 200W APU:n det ryktas om lär vara riktad mot HPC, dvs inte så strålande bra på spel, och kosta därefter.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

40% bättre IPC än Carrizo (som i sin tur ska ha 5-10% starkare IPC än Kaveri) placerar den någonstans runt Ivy Bridge IPC sett till enkeltrådat i Cinebench.
Jag vet dock att detta är väldigt grovt räknat och kanske inte representativt.

Jag vet inte om det är någon källa till misstänksamhet att de jämför deras CPU mot Intels vid så låg klock som 3.0GHz. Kan det tolkas som att de har problem att nå tillräcklig klockfrekvens på sina CPUer eller väljer man 3.0GHz för att det är en jämn och fin siffra?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

En sådan plattform lär kosta multum.

Intels fetaste Xeon E7 är Haswell-baserad och har 18 kärnor med HTT klockad till 2,5GHz med 3,3GHz turbo och 165WTDP och går lös för ca 70 000. Fetaste E5:an är Broadwell-baserad och har 22 kärnor, 2,2/3,6GHz och 145W TDP, men den verkar sakna vissa funktioner, är inte så insatt. 16-kärnorsvarianten har lite högra basklock på 2,6GHz men lite mindre L3-cashe, går ändå på strax under 30 lök.

Jag gissar att det är där nånstans AMD tänker kamma hem kosing. Även om AMD:s alternativ är en MCM och inte riktigt når upp till dessa specifikationer på alla punkter så lär väl priset ändå vara femsiffrigt.

Precis, därav en rejäl hög med pengar.

En enda CPU med 8 kärnor lär bli vad jag köper men om priset på eventuell 16-kärnig modell inte ser alltför tokig ut så kan jag slå till. Med tanke på hur lite det händer på CPU-fronten så ser jag inget större problem med att dra till lite extra nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Tur att man inte har en fruga då så att man slipper "gömma" pengarna

Har en EX-fruga, numera har jag bara en sambo & hon ska tamigfan skita i vad jag handlar för mina egna pengar!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Bara att börja spara undan pengar då. Där frugan inte ser.

Skrivet av AMD-FX:

Tur att man inte har en fruga då så att man slipper "gömma" pengarna

Skrivet av Bael:

Har en EX-fruga, numera har jag bara en sambo & hon ska tamigfan skita i vad jag handlar för mina egna pengar!

Äh, sambon lär ju vilja ha en minst lika snabb som jag om det blir ny CPU

Idag har hon en FX-8120 som är snabbare än min 1090T, men jag har ett 7870XT mot hennes 7850, så vi ligger väl ganska lika i prestanda XD

Blir dubbelt så dyrt, men dubbelt så roligt när man delar datorintresset!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

40% bättre IPC än Carrizo (som i sin tur ska ha 5% starkare IPC än Kaveri) placerar den någonstans runt Ivy Bridge IPC sett till enkeltrådat i Cinebench.
Jag vet dock att detta är väldigt grovt räknat och kanske inte representativt.

Var det inte 40% bättre IPC än Excavator?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bewise:

Var det inte 40% bättre IPC än Excavator?

Skickades från m.sweclockers.com

Citerar från swec-artikeln: "Den nya arkitekturen tillverkas på Globalfoundries 14-nanometersteknik och ska ha 40 procent bättre enkeltrådad prestanda än Excavator, fjärde generationens Bulldozer som används i Carrizo"

Har lite snabbt kollat mot ett par olika IPC beräkningar på Ivy Bridge, Broadwell-E, Skylake, Haswell etc. i Sweclockers tester. Gång på gång hamnar den nära Ivy Bridge om man applicerar AMD's påstådda siffor.
Endast Cinebench är dock ingen universell IPC benchmark, det krävs fler olika tester för att få fram de faktiska siffrorna.

När AMD pratar om att de ska kunna täcka in allt från i3 till Broadwell-E prestanda så spekulerade jag i att processorn förmodligen är ganska lågt klockad när alla kärnor jobbar. Men kan klocka några få kärnor högt när övriga kärnor inte behövs så att de kan tävla med i3'or etc. i enkeltrådad prestanda.

Permalänk
Medlem

Hoppas på bra prestanda. Tänk 8 kärnor med bra prestanda, men det kanske är att hoppas på för mycket. Om 8 kärnor skulle säljas i volymer så tror jag att spelutvecklarna börjar använda dessa bättre än idag då intel enbart vill sälja 4 kärnor till konsumentmarknaden.

Permalänk
Medlem

låter som det blir lagom att uppdatera den större serverns 6386se snart då.
(bara hoppas det finns vatten block till den

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Blir 2 nya riggar baserade på ZEN.Hoppas bara att det går i lås för AMD denna gången..

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Suck! Varför i HÅVE köpte jag precis en svindyr Intel 6800K!

Nu har jag gjort bort mig pojkar!

Var ju inte så farligt dyrt, köpte min 6700K för typ 9 månader sen för 4000:- (de har gått ner nästan 1000kr)

vet du något som vi inte vet när det gäller pris på ZEN ? de lär ju ligga ungefär i samma pris

Permalänk
Medlem

Bättre ZENt än aldrig

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Bättre ZENt än aldrig

Du är sååå zen med det skämtet...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag är som tidigare sjukt sugen. Något nyare och roligare än min 2700K har jag varit sugen på länge men hitills har inget vettigt funnits. Såvida man inte börjar hosta upp nävar med tusenlappar då. Att kunna få features som man hos Intel får betala rejäla summor för är också något som lockar. Personligen är jag suget på något åt Workstation-hållet. SMP-plattformen som visades i videon gillades men riktigt så extremt ska det nog inte bli. Men minst åtta kärnor blir det garanterat och gärna ECC-RAM och bra virtualiseringsstöd om det stöds på Summit Ridge-plattformen.

Naples-plattformen ser ju riktigt mysig ut trots allt:
http://i.imgur.com/YDA87x1.jpg
2st 32-kärniga processorer. 64 kärnor och 128 trådar totalt. Klart man ska ha en som entusiast (och en rejäl hög med pengar...).

Skål för den! Många trådar+ECC+Virtualiseringsstöd så får de lätt mina pengar.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.