AMD avslöjar detaljer om arkitekturen Zen

Permalänk
Medlem

Snälla, överhypa inte detta nu. Det gäller både er alla läsare, och AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har i 15 år aldrig använt Intel då AMD gett mig "tillräcklig" prestanda för pengarna och det jag velat göra, huvudsakligen web appar, spela och office. Min senaste större uppdatering var en FX 8350 Vishera, förutom grafikkort och minne då. Sitter på ett AM3+ Moderkort från Asus (Sabretooth), har haft samma i 3 år. Lägger hellre Intels överpriser på bra Moderkort, mera RAM och bättre GPU.

Det enda jag gör nu på hårdvarusidan är att vänta på Zen. Nästa bygge blir Zen till tidig sommar 2017, hoppas jag. Mina prestanda räcker dit utan vidare, men det skall bli skönt att kliva upp till DDR4.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Jag hoppas verkligen på AMD! Vi behöver lite kontroll på Intel tycker jag. Inga fler löjliga låsta moderkort när det kommer till överklockning...tycker har man en K-processor borde man kunna överklocka även på H-moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det Intel som bestämmer att vissa moderkort inte ska vara överklockningsbara?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kör också på min gamla fx8350. Den började flaska först förra året pga några nya tungdrivna musikpluggar. Tydligen så använder en plugg som heter nebula (som jag använder mycket) nya cpu-instruktioner som inte piledriver har ..

Fast oavsett så tror jag "tyvärr" det blir en ny Intel även fast jag vill köra AMD igen. Musikprogram är beroende av float processing och sådana program ska ju tydligen ha sämre prestanda enligt artikeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Kommer att vara intressant att se den när den kommer .
Stämmer de jag tyckte mig se är AM4 sockel stor större än Intel 2011 v3 sockel de lovar för bra värme avledning och mycket godis i cpu 😀

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

precis vad jag tänkte på också! Några hundringar på hårdvarukontot varje månad så är det lugnt.

Absolut! Enda sättet att kunna köpa en Zen och Vega till "ok då, köp den du" - pris blir att smygspara

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande. SKulle va kul att bygga en AMD-burk som sagt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Skål för den! Många trådar+ECC+Virtualiseringsstöd så får de lätt mina pengar.

Hehe jo, nuvarande AMD-plattformar är ju riktigt generösa med features som Intel låser in på dyrare plattformar och tar rejäla priser för. Hoppas verkligen vi får se dessa grejer även denna gång.

Är också vad som kommer avgöra storleken på min nästa dator. Kör mATX idag och vill egentligen helst ner till ITX. Men får vi bra med trådar och features så blir det nog ett ATX-system istället. Tanken är blandannat att köra spel i en Virtual Machine med GPU passthrough. Nu gillar jag Windows 10 i dagsläget men beroende på de förändringar som sker framöver är det inte säkert. Sen är det riktigt nice med ett kompetent och flexibelt system. Man kan ju göra det mesta med den kombinationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ser nice ut. Inte helt olik i blockdiagrammet från vad man önskade från en hypotetisk Phenom III.
Jag har inga tvivel längre om att prestandan kommer duga fint för mig. Hoppas nu bara att AMD får in lite pengar på dem med.

haha... aa du.. jag tror inte du är ensam om att önska så

de borde ha fortsatt på sin phenom arkitetur och bara finslipat,finputsat och ändrat små saker åt gången.. med flera cpu utsläpp.

Typ fokuserat på lägre latenser och lägre strömläckage/strömförbrukning.

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut. Deus Ex spelet såg ut att flyta på riktigt bra i 4K. Frågan är bara vilka inställningar spelet hade när han visade oss, såg snyggt ut i alla fall. Jag är även stryktippare och får väl hoppar att 13 rätt sitter tills Zen släpps samt att jag får tillbaka ca 17 - 18k från skatten varje år

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Snälla, överhypa inte detta nu. Det gäller både er alla läsare, och AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

HYPE! HYPE! HYPE!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Snälla, överhypa inte detta nu. Det gäller både er alla läsare, och AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ingen roll hur den än presterar vid release vi kommer ändå ha den tråden fullsmockad med något i stil med: "Nej fy faen vilken skit, besviken" och "Klart bäst i världen, grymt", jag törs t.o.m satsa hyggliga pengar på det iaf vad gäller det första uttalandet!

Men absolut du har 100% rätt, men tänk om AMD har lärt sig läxan?

Ja om jag ändå får utrymme att dagdrömma lite om mest önskvärda scenariot så skulle det isf kunna se ut så här:

AMD har absolut lärt sig läxan, denna gången så underdriver dom men är fortfarande smarta nog att ge folk lite hopp så dom lägger sig försiktigt på 3GHz vid jämförelsen och kanske snart medvetet läcker lite lösa rykten om dåliga överklockegenskaper för att inte röra om grytan hos Intel alltför mycket och ge dom eld i baken direkt?
Sedan kommer release och tar folk på sängen med Bolldozer liknande överklock för dom skiter i 95w TDP och Lisa & co inser att AMD inte har rykte nog uppbyggt för att försöka mjölka max från dag 1 utan bestämmer sig för att sakta men säkert gå framåt och bygga upp ryktet till forna glansdagar igen och priserna går hand i hand med att det rykten växer sig allt starkare.

Jaja den som lever får se vart det hela landar, själv tänker jag inte förvänta mig prestanda fullt i nivå med Intel (el kanske ens helt nära?) utan kommer nog t.o.m förvänta mig att Lisa & co överskattar sin egen produkt och lägger sig för nära Intels giriga prissättning, inte för att vara pessimist utan för att jag därifrån bara kan bli positivt överraskad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är det Intel som bestämmer att vissa moderkort inte ska vara överklockningsbara?

Nää. Fast de styr ändå kan man väl säga. Det är snarare vad olika chipsets ska ha för funktionalitet som intel styr över. Där styr intel över specifikationerna.
Här kan du se vad skylake har för möjligheter och begränsningar för de olika chipsets som finns:
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Z170-H170-H110-B17...

Man behöver inte sätta överklockningsbegränsning på olika chipset på det sättet intel har gjort. z170 är cipseten med med extra allt vilket inte alltid behövs om överklockning är av intresse. Överklockning på budget var ju vanligt förr, men har väl klingat av en del när amd halkat efter och intel bara tillåter överklockning på dyrare processorer.

Oavsett så har du en poäng. Det hade varit trevligt om klockning var möjligt även på lite fler chipset chipsets, men så länge processorerna också är låsta så har det kanske mindre inverkan. Det är väl färmst "K" låsningen på prollarna som är i vägen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats hitta en länk till hela presseventet?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Nää. Fast de styr ändå kan man väl säga. Det är snarare vad olika chipsets ska ha för funktionalitet som intel styr över. Där styr intel över specifikationerna.
Här kan du se vad skylake har för möjligheter och begränsningar för de olika chipsets som finns:
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Z170-H170-H110-B17...

Man behöver inte sätta överklockningsbegränsning på olika chipset på det sättet intel har gjort. z170 är cipseten med med extra allt vilket inte alltid behövs om överklockning är av intresse. Överklockning på budget var ju vanligt förr, men har väl klingat av en del när amd halkat efter och intel bara tillåter överklockning på dyrare processorer.

Oavsett så har du en poäng. Det hade varit trevligt om klockning var möjligt även på lite fler chipset chipsets, men så länge processorerna också är låsta så har det kanske mindre inverkan. Det är väl färmst "K" låsningen på prollarna som är i vägen.

Med tanke på hur Intel gick på ASRock tidigare när de möjliggjorde överklockning av non-K processorer så får man väl nästan anse att Intel verkligen bestämmer och styr över allt. Största problemet är väl också att så pass mycket som tidigare satt på moderkortet bakats in i processorn vilket gör att moderkortstillverkarna knappt kan göra något mer än att hitta på olika marknadsföringsnamn och peta på extrakretsar för att försöka bygga ut med mer funktionalitet.

Rätt trist utveckling i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Kör också på min gamla fx8350. Den började flaska först förra året pga några nya tungdrivna musikpluggar. Tydligen så använder en plugg som heter nebula (som jag använder mycket) nya cpu-instruktioner som inte piledriver har ..

Fast oavsett så tror jag "tyvärr" det blir en ny Intel även fast jag vill köra AMD igen. Musikprogram är beroende av float processing och sådana program ska ju tydligen ha sämre prestanda enligt artikeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Oavsett så delar inte kärnor på resurser längre, så totalt sett kanske det blir ett lyft ändå. Många beräkningar "stallar" på Bulldozer för att den väntar på att rätt resurser ska bli lediga, samt att cashe-hanteringen är rätt dålig och har svårt att dela datan mellan kärnorna.

Flyttalsberäkningar gör sig ändå bäst på grafikkort. Kan inte programmen göra beräkningar därigenom?

Tycker du ska vänta med att måla fan på väggen och betala Intel-skatt, inte långt kvar till Zen kommer nu

Skrivet av Jygge:

Kommer att vara intressant att se den när den kommer .
Stämmer de jag tyckte mig se är AM4 sockel stor större än Intel 2011 v3 sockel de lovar för bra värme avledning och mycket godis i cpu 😀

Sockel AM4 kan du titta på här http://www.sweclockers.com/forum/trad/1437276/

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Homdax:

Har i 15 år aldrig använt Intel då AMD gett mig "tillräcklig" prestanda för pengarna och det jag velat göra, huvudsakligen web appar, spela och office. Min senaste större uppdatering var en FX 8350 Vishera, förutom grafikkort och minne då. Sitter på ett AM3+ Moderkort från Asus (Sabretooth), har haft samma i 3 år. Lägger hellre Intels överpriser på bra Moderkort, mera RAM och bättre GPU.

Det enda jag gör nu på hårdvarusidan är att vänta på Zen. Nästa bygge blir Zen till tidig sommar 2017, hoppas jag. Mina prestanda räcker dit utan vidare, men det skall bli skönt att kliva upp till DDR4.

Verkligen ?? A athlon 64 var ju överlägsna.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Verkligen ?? A athlon 64 var ju överlägsna.

Minnet verkar gott men kort för många här.

AMD dominerade Intel under Pentium 4 tiden. Kanske började de redan gå om under Pentium 3 tiden.

Hur många minns att Bulldozer hade SÄMRE prestanda än föregångaren Phenom 2?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hehe jo, nuvarande AMD-plattformar är ju riktigt generösa med features som Intel låser in på dyrare plattformar och tar rejäla priser för. Hoppas verkligen vi får se dessa grejer även denna gång.

Är också vad som kommer avgöra storleken på min nästa dator. Kör mATX idag och vill egentligen helst ner till ITX. Men får vi bra med trådar och features så blir det nog ett ATX-system istället. Tanken är blandannat att köra spel i en Virtual Machine med GPU passthrough. Nu gillar jag Windows 10 i dagsläget men beroende på de förändringar som sker framöver är det inte säkert. Sen är det riktigt nice med ett kompetent och flexibelt system. Man kan ju göra det mesta med den kombinationen.

Exakt, har man en lite mer påkostad burk som erbjuder den flexibiliteten du nämner så kan den, med bra virtualiseringsstöd, leva vidare rätt länge.
Gott att kunna få flera system att samsas i samma burk utan att behöva göra för många kompromisser.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Minnet verkar gott men kort för många här.

AMD dominerade Intel under Pentium 4 tiden. Kanske började de redan gå om under Pentium 3 tiden.

Hur många minns att Bulldozer hade SÄMRE prestanda än föregångaren Phenom 2?

Typ alla minns bulldozer men refreshen Vishera minns inte många som la sig i de prestanda siffrorna som bulldozer behövde ha.

AMDs Dominans började vid P3 och slutade när Core 2 duo anlände.

Två anledningar till varför jag inte köpte en bulldozer var, Dåliga moderkort och inget stöd för quad channel DDR3 och blue screen när man spelade Total war Shogun 2, även om det fixades när jag skulle köpa dator.

och varför valde jag 7970 över gtx 680, mer vram på 7970. Vilket också är anledningen till att välja 480 över 1060.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Exakt, har man en lite mer påkostad burk som erbjuder den flexibiliteten du nämner så kan den, med bra virtualiseringsstöd, leva vidare rätt länge.
Gott att kunna få flera system att samsas i samma burk utan att behöva göra för många kompromisser.

Instämmer helt, personligen tycker jag fler på detta forum skulle kolla på dessa lösningar. De är extremt häftiga och borde tilltala de flesta datorentusiaster.

Skrivet av _Merc_:

Typ alla minns bulldozer men refreshen Vishera minns inte många som la sig i de prestanda siffrorna som bulldozer behövde ha.

AMDs Dominans började vid P3 och slutade när Core 2 duo anlände.

Två anledningar till varför jag inte köpte en bulldozer var, Dåliga moderkort och inget stöd för quad channel DDR3 och blue screen när man spelade Total war Shogun 2, även om det fixades när jag skulle köpa dator.

och varför valde jag 7970 över gtx 680, mer vram på 7970. Vilket också är anledningen till att välja 480 över 1060.

Många ignorerade tyvärr uppdaterade Bulldozer-processorerna. Även jag bör tilläggas. Personligen tyckte jag det var rätt komiskt att de där spelen som blåskärmade faktiskt var AMD Gaming Evolved-titlar. Men AMD fixade det riktigt fort dock, men något ironiskt när det drabbar deras egna titlar.

Som du nämner hade AMD bättre processorer i nästan 10 år. Det blev verkligen märkbart när Intel floppade med första generationen Pentium 4. Rambus-minnen är nog bland det mest korkade jag sett under alla mina år. I teorin rätt häftigt men dyrt och mer eller mindre oanvändbart. Även de uppdaterade modellerna som använde DDR var rätt mediokra jämfört med AMDs Athlon XP och speciellt Athlon 64'or. Själv hade jag en släpbar laptop med en 3,2 GHz enkelkärnig Prescott med HT. Oanvändbar med batteridrift. Urk.

Men med Core 2 vände det ju helt klart. Min roligaste Core 2-processor var min Q6600 som jag nu efteråt ångrat att jag sålde. Core 2 Duo E4300 var också kul, 1,8GHz från fabrik gjorde den rätt lätt att klocka 100% men inget jag någonsin lyckades med på mina tidiga moderkort.
Phenom 1 var för mig rätt ointressant, cache-problemet speciellt men Phenom II gillade även jag även om jag aldrig hade någon men var nära att slå till på en X6'a. Även om enkeltrådade prestandan var något sämre mot Core 2, eller vad som var aktuellt i samma prisklass vid tidpunkten, så var det ändå en sexkärnig CPU med bra flertrådsprestanda.

Med tanke på att Zen verkar bli väldigt lik Intels processorer på många vis så finns det nog helt klart anledning att ha stora förhoppningar. Att den kommer vara kraftfull flertrådat känns givet, AMD's processorer på senare år har ändå varit bra på det. Det absolut mest intressanta är om vi får se något enkeltrådat test, det är ju där de största framstegen faktiskt kan ske.

HD7970 är ett legendariskt kort idag, jag minns fortfarande hur många bytte till GTX 670 och 680 när dessa kom. Kepler-korten har ju verkligen inte åldrats lika bra även om dessa kort var bra för sin tid. Jag hade själv både ett HD7950, HD7970 och GTX 670 vid olika tidpunkter.

Permalänk

Om inte annat köper jag en för att gynna oss konsumenter, ogillar Intels marknadsandel.

Visa signatur

High Tech, Low Life.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Jämför gärna spelprestanda på processorer med 4, 6, 10, 20, whatever kärnor. Efter 4 kärnor så händer det inte speciellt mycket och det är för att det är svårt, eller stört omöjligt, att optimera många grejer för flera trådar. Fast o andra sidan, sitter du med just renderingar så verkar det sjukt intressant deras nya 32/64 historia

Anledningen till att spel inte har varit optimerade för mer än fyra trådar är ju majoriteten av alla sitter på prossesorer som inte stöder fler. Därför har det inte varit lönt att optimera spelen för de som som sitter med sex eller åtta kärnor men när när zen släpps så kan det ju bli ändring på det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 42 is the number:

Anledningen till att spel inte har varit optimerade för mer än fyra trådar är ju majoriteten av alla sitter på prossesorer som inte stöder fler. Därför har det inte varit lönt att optimera spelen för de som som sitter med sex eller åtta kärnor men när när zen släpps så kan det ju bli ändring på det

Skickades från m.sweclockers.com

Är ju inte ovanligt redan nu att rekommenderade systemkrav är en I7/8350 så något måste dom där extra trådarna/kärnorna göra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 42 is the number:

Anledningen till att spel inte har varit optimerade för mer än fyra trådar är ju majoriteten av alla sitter på prossesorer som inte stöder fler. Därför har det inte varit lönt att optimera spelen för de som som sitter med sex eller åtta kärnor men när när zen släpps så kan det ju bli ändring på det

Skickades från m.sweclockers.com

Spelkonsollerna bör kunna driva på utvecklingen i denna riktning, både PS4 och XBO använder en systemlösning med åtta kärnor. Nu används inte alla i spel, tror det är en eller två som reserverats för OS och bakgrundsprocesser i bägge konsoller.

Nu har båda dessa funnits ute i två år förvisso så vi har ännu inte fått se övergången mot flertrådade titlar på PC. De lär komma, vi ser ju redan att minneskraven börjar dra iväg på nya titlar.

Får hoppas att Zen tvingar Intel att börja leverera. Sedan Q6600 för tio år sedan har Intel stoppat ökningen av antalet kärnor i deras konsumentprocessorer. Det tillkommer förstås kärnor i dyrare serier men de räknas också till andra marknader.

Ökar behovet av mer än fyra kärnor i konsumentmarknaden och spel börjar kräva mer och AMD levererar bättre produkter för marknaden så kommer Intel troligen behöva anpassa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Minnet verkar gott men kort för många här.

AMD dominerade Intel under Pentium 4 tiden. Kanske började de redan gå om under Pentium 3 tiden.

Hur många minns att Bulldozer hade SÄMRE prestanda än föregångaren Phenom 2?

Mitt intresse började som en spinoff på KT133 VIA chipset med Asus A7V moderkort, även kallade SuperSeven. Höll på med några andra nördar och testade en hel del under 2003... men även om jag försökte dokumentera det jag höll på med för andra intresserade så tog jag aldrig steget över till den graden av nördighet där man påstår sig kunna allt.
Men efter det så fanns det liksom aldrig någon anledning att gå tillbaka till Intel, hade en MMX strax före.

Därmed inte sagt att jag inte använder Intel, har två stycken "hp miniservrar" som kör E6850 3GHZ tror jag det var... gammalt men stabilt, fast det har jag inte byggt helt själv, bara uppgraderat till SSD och mer internminne (DDR2).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska bli kul att bygga nytt, min Deneb910e behöver nog vila men min Vishera9590 får nog bli kvar, spelar mestadels PS4an numera. Ingen Intel hos mig.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Minnet verkar gott men kort för många här.

AMD dominerade Intel under Pentium 4 tiden. Kanske började de redan gå om under Pentium 3 tiden.

Hur många minns att Bulldozer hade SÄMRE prestanda än föregångaren Phenom 2?

Jag minns det som att Pentium 4 inte var speciellt imponerande i början.
Typ en Pentium 3 1400Mhz kunde slå en Pentium 4 1.4Ghz i många fall. (Pentium 3:orna över 1Ghz var inte så vanliga).

Athlon XP stod sig väldigt bra mot Pentium 4.
Sen skalade Pentium 4 ganska snabbt upp till 2GHz... då var det lite Wow, hela 2000 äkta MHz utan överklockning...
...Men Athlon XP var bättre.
Pentium 4 gick över till Northwood där en Pentium 4 Northwood hade dubbel L2 cache mot Willamette och jämför man Northwood 2Ghz mot Willamette 2GHz så var det lägre TDP för Northwood.
Athlon XP var bättre.

Någonstans här så började Pentium 4 mer och mer gå från rambus till DDR.
Senare när Pentium 4 fick Dualchannel DDR så var DDR klart snabbare (rambus körde dualchannel redan från början).

Pentium 4 kom med Nortwood "B" och Northwood "C" modeller, där snabbaste B modellen och alla? (eller åtminstone de flesta) Nortwhood "C" hade hyperthreading.
Klockfrekvenserna fortsattes att skalas upp till om det var 3.4GHz eller 3.6GHz innan Intel övergick till Prescott.
Någonstans på vägen så AMD släppte nya modeller av Athlon XP men deras PR rating ökade mer än deras äkta klockfrekvenser.
Oavsett vilken Pentium 4 du väljer och vilken Athlon XP du väljer så var AMD alltid snabbare klock för klock.
Så om du underklockar så att bådas äkta klockfrekvens är samma så var/är AMD alltid snabbare om du jämför Pentium 4 mot Athlon XP.
Men, gapet i äkta klockfrekvenser ökade och åtminstone i vissa scenarion gjorde hyperthreading nytta.

När jag själv stod i valet mellan Pentium 4 eller Athlon XP så hade jag av någon anledning fastnat för att jag skulle ha en 3200 och när jag läste recensioner mellan Pentium 4 Notrhwood "C" 3.2GHz mot Athlon XP 3200+
Ja då förlorade Athlon XP i de flesta fallen, har för mig att skillnaden ibland kunde vara hyfsat stor.
Så för mig blev det en just en Pentium 4 Northwood "C" 3.2GHz

Sen när det senare stod mellan Pentium 4 Prescott och Athlon 64... Ja då var återigen AMD bättre...
men då hade jag redan köpt och det var för kort tid emellan och för liten skillnad för att det skulle motivera att köpa nytt redan då.

Sen kom Intel med Core 2 och tog övertaget igen och har haft det sen dess.

När en kompis bytte från Pentium 4 Prescott (också en 3.2GHz) till Core 2 så fick jag hans Pentium 4.
Den hade "bara" 1GB och jag ville ha 2. Gillade inte riktigt moderkortet i den burken...
Så istället för att köpa ytterligare 2st DDR(1) 512MB så köpte jag nytt moderkort och 2st DDR2 1024MB istället. Körde samma P4 Prescott och allt annat i början efter moderkortsbytet.
Senare bytte jag till en Core 2 Duo E8500 (3.16GHz), gav den en minimal överklockning för att den skulle ligga på lite fler MHz än P4 Prescotten på 3.2GHz och prestandaskillnaden var enorm.

Har faktiskt fortfarande kvar den datorn med E8500, fast lite fler saker är bytta och den är inte längre min snabbaste dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag minns det som att Pentium 4 inte var speciellt imponerande i början.
Typ en Pentium 3 1400Mhz kunde slå en Pentium 4 1.4Ghz i många fall. (Pentium 3:orna över 1Ghz var inte så vanliga).

Athlon XP stod sig väldigt bra mot Pentium 4.
Sen skalade Pentium 4 ganska snabbt upp till 2GHz... då var det lite Wow, hela 2000 äkta MHz utan överklockning...
...Men Athlon XP var bättre.
Pentium 4 gick över till Northwood där en Pentium 4 Northwood hade dubbel L2 cache mot Willamette och jämför man Northwood 2Ghz mot Willamette 2GHz så var det lägre TDP för Northwood.
Athlon XP var bättre.

Någonstans här så började Pentium 4 mer och mer gå från rambus till DDR.
Senare när Pentium 4 fick Dualchannel DDR så var DDR klart snabbare (rambus körde dualchannel redan från början).

Pentium 4 kom med Nortwood "B" och Northwood "C" modeller, där snabbaste B modellen och alla? (eller åtminstone de flesta) Nortwhood "C" hade hyperthreading.
Klockfrekvenserna fortsattes att skalas upp till om det var 3.4GHz eller 3.6GHz innan Intel övergick till Prescott.
Någonstans på vägen så AMD släppte nya modeller av Athlon XP men deras PR rating ökade mer än deras äkta klockfrekvenser.
Oavsett vilken Pentium 4 du väljer och vilken Athlon XP du väljer så var AMD alltid snabbare klock för klock.
Så om du underklockar så att bådas äkta klockfrekvens är samma så var/är AMD alltid snabbare om du jämför Pentium 4 mot Athlon XP.
Men, gapet i äkta klockfrekvenser ökade och åtminstone i vissa scenarion gjorde hyperthreading nytta.

När jag själv stod i valet mellan Pentium 4 eller Athlon XP så hade jag av någon anledning fastnat för att jag skulle ha en 3200 och när jag läste recensioner mellan Pentium 4 Notrhwood "C" 3.2GHz mot Athlon XP 3200+
Ja då förlorade Athlon XP i de flesta fallen, har för mig att skillnaden ibland kunde vara hyfsat stor.
Så för mig blev det en just en Pentium 4 Northwood "C" 3.2GHz

Sen när det senare stod mellan Pentium 4 Prescott och Athlon 64... Ja då var återigen AMD bättre...
men då hade jag redan köpt och det var för kort tid emellan och för liten skillnad för att det skulle motivera att köpa nytt redan då.

Sen kom Intel med Core 2 och tog övertaget igen och har haft det sen dess.

När en kompis bytte från Pentium 4 Prescott (också en 3.2GHz) till Core 2 så fick jag hans Pentium 4.
Den hade "bara" 1GB och jag ville ha 2. Gillade inte riktigt moderkortet i den burken...
Så istället för att köpa ytterligare 2st DDR(1) 512MB så köpte jag nytt moderkort och 2st DDR2 1024MB istället. Körde samma P4 Prescott och allt annat i början efter moderkortsbytet.
Senare bytte jag till en Core 2 Duo E8500 (3.16GHz), gav den en minimal överklockning för att den skulle ligga på lite fler MHz än P4 Prescotten på 3.2GHz och prestandaskillnaden var enorm.

Har faktiskt fortfarande kvar den datorn med E8500, fast lite fler saker är bytta och den är inte längre min snabbaste dator.

Core2 va verkligen ett monsterkliv för intel. Hade min jättelänge.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Core2 va verkligen ett monsterkliv för intel. Hade min jättelänge.

Första "i"-serien, Nehalem och Sandy Bridge var två stora kliv också.

Har varit så sjukt nöjd med min 2600K och vill till att det finns något rätt mycket bättre om jag ska byta (upp mig).

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies