Privatleasing - är jag påväg att bli blåst?

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska häva avtalet för leasingen, det är en av dom sämsta affärerna du som privatperson kan göra, det är lämpligare att ni köper precis den bil nu har råd med kontant.

Detta säger jag i all välmening.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

OT det har inte missats något finstilt om att priset på dekorationer är avdragna under första året eller liknande? finns många tjänster där de gärna vill lasta på mer än nödvändigt för att tjäna igen det än mer senare menar jag.

OF

Skrivet av Kaine_Uro:

Låsa upp via en app på mobilen... jag vet inte om man ska skratta eller gråta åt det.

Tycker det är en lika överflödig funktion som "eject-knappen" på fjärrkontrollen till cd/dvd-spelare.

smidigast är ju om du har en app på smartklockan för att låsa upp mobilen först.

men ja, ser framför mig en som kommer med fulla kassar och fipplar mobilen i asfalten i sin skräck för manuell interaktion med bilens ändlykta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Låsa upp via en app på mobilen... jag vet inte om man ska skratta eller gråta åt det.

Tycker det är en lika överflödig funktion som "eject-knappen" på fjärrkontrollen till cd/dvd-spelare.

Har dock använt båda...

Hade våran andra bil och var på annan ort, då en skulle hämta en grej hos mig. Låste upp bilen när personen var utanför och låste sedan igen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tänk även på att reparationer allt som oftast inte ingår i leasingen, det får man stå för själv. Ibland kommer det som en överraskning för de som leasar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Står ju ingenstans på Volvos sida att 2995:- är inkl moms... ökningen med 33% på månadskostnaden blir således helt rimlig om den siffran är exkl moms.

Visa signatur

-AMD Ryzen 9 5950X - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - Kingston Nvme 1Tb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630 - LG Ultragear 27gp850p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisbel:

Står ju ingenstans på Volvos sida att 2995:- är inkl moms... ökningen med 33% på månadskostnaden blir således helt rimlig om den siffran är exkl moms.

Säljs det till privatkunder, brukar det alltid stå med moms..

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Det är ju smidigt att kunna göra det. Tex om du är någonstans och bilen står hemma på garage uppfarten och någon av dina ungar (det är ju en volvo trots allt) behöver in i bilen och hämta sin bandspelare eller något, då slipper du berätta för dom vart du har reservnyckeln och kan lösa det smidigt.

Just nu kör jag en toyota avensis 2016 (förövrigt en extremt tråkig bil) under tiden min bil repareras. I den behöver man aldrig ta fram nyckeln bara att gå fram till bilen och den är upplåst sen ner med kopplingen och tryck start. Det tyckte jag var helt onödigt men jag lär störa mig på nyckeln när min bil kommer tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

...behöver in i bilen och hämta sin bandspelare eller något...

Används de fortfarande??

Skrivet av jOnÄTÄn:

Just nu kör jag en toyota avensis 2016 (förövrigt en extremt tråkig bil) under tiden min bil repareras. I den behöver man aldrig ta fram nyckeln bara att gå fram till bilen och den är upplåst sen ner med kopplingen och tryck start. Det tyckte jag var helt onödigt men jag lär störa mig på nyckeln när min bil kommer tillbaka.

Man blir alldeles för snabbt van vid keyless-systemet... Ser nog lite konstigt ut när man åkt ner till mataffären och kommer ut och börjar rycka i dörrarna på den andra bilen..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Säljs det till privatkunder, brukar det alltid stå med moms..

Men om man läser på orderspecifikationen som han bifogat så stämmer tillvalen med prishöjningen före moms och sen kommer ju påslaget av moms...

Visa signatur

-AMD Ryzen 9 5950X - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - Kingston Nvme 1Tb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630 - LG Ultragear 27gp850p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisbel:

Men om man läser på orderspecifikationen som han bifogat så stämmer tillvalen med prishöjningen före moms och sen kommer ju påslaget av moms...

Fast å andra sidan hade han väl lagt till prylar, utöver det som var i leasingpaketet..?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju smidigt att kunna göra det. Tex om du är någonstans och bilen står hemma på garage uppfarten och någon av dina ungar (det är ju en volvo trots allt) behöver in i bilen och hämta sin bandspelare eller något, då slipper du berätta för dom vart du har reservnyckeln och kan lösa det smidigt.

Hade "keyless drive" på förra V60:n, men såg till att inte välja det eller något av de andra onödiga tillbehören nu när vi senast bytte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Hade "keyless drive" på förra V60:n, men såg till att inte välja det eller något av de andra onödiga tillbehören nu när vi senast bytte.

Ungefär lika onödigt som att byta bil var femte år eller liknande.
Edit men jag är medveten om att folk värderar olika saker olika mycket

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ungefär lika onödigt som att byta bil var femte år eller liknande.
Edit men jag är medveten om att folk värderar olika saker olika mycket

Förutom att det är en onödig säkerhetsrisk så strular det väldigt ofta. 10-12 verkstadsbesök för att ordna felen, men inget blev gjort tyvärr. Därför bytte vi bil.

Visst är det kul och bekvämt, men ju mindre prylar du stoppar in i bilen... desto mindre kan krångla.

Permalänk
Avstängd

Privatleasing vs. "köpa bilen". Vad är egentligen bäst kostnadsmässigt?

Eftersom man får betala för skador på bilen när man lämnar tillbaka den efter de tre åren så kan det bli ganska kostsamt?

Sedan så får man ju betala försäkringen hos Volvia, som i regel är mycket dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Tänk även på att reparationer allt som oftast inte ingår i leasingen, det får man stå för själv. Ibland kommer det som en överraskning för de som leasar.

Man får se till att man har lika lång nybilsgaranti som leasingen är.
Exempelvis Audi har 2 års nybilsgaranti och leasing är ofta 3 år, då kan man ju råka ut för en dyr reparation sista året.

Skrivet av Exxovion:

Eftersom man får betala för skador på bilen när man lämnar tillbaka den efter de tre åren så kan det bli ganska kostsamt?

Sedan så får man ju betala försäkringen hos Volvia, som i regel är mycket dyrare.

Små saker tolereras, ett fåtal dörruppslag, några stenskott i lack och ruta, små kantstötningar på fälgar etc. Men det skiljer nog mellan olika tillverkare också. Här är info för VW:
http://www.vwfs.se/globalassets/pdf/skotselguide_vw_web.pdf
Som ni ser är det ändå rätt mycket som tolereras, bilen behöver inte vara i nyskick.

En privat bil som skadas kommer ju också förlora värde om inte skadan åtgärdas, men man tvingas inte till det förstås.

Det är billigare att leasa jämfört med att låna till en ny bil (i vart fall om vi snackar billigare leasingbilar). Läste ett test i någon biltidning för 2 år sedan.
Man får vara rädd om bilen. Får man en större skada så får man ta det på försäkringen, inte mer med det.
Köper man en lätt begagnad och inte råkar ut för några reparationer så är det billigare än leasing, det är jag ganska säker på.

Jag tog en leasing för 2 år sedan (3 år totalt). Kommer ha betalat motsvarande en ny liten bils värdeminskning på 3 år i avgift (72k).
Det kändes lämpligt eftersom jag nyligen börjat jobba, slapp ta ett lån etc.
Nästa bil blir dock inte leasing. Mest pga att jag är sugen på en fin tysk bil med ett fåtal år på nacken istället. Man behöver inte vara lika paranoid heller.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@glemmy: Det är generellt inte billigare att leasa en bil än att ta ett billån, vart tror du pengarna kommer ifrån? Bilhandlarna har samma marginaler, du bör titta på videon jag länkade ovan.

Vid leasing betalas ett månadsbelopp som kan betraktas som ett lån på värdeminskningen + ränta, och den räntan är oftast högre än på ett billån.

Ekonomiska valet är att köpa en bil kontant, den bilen som personen har råd till.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Värdeminskningen är alltid lägre än den avgift du betalar för leasingen. Det finns så otroligt många variationer så det är svårt att ge någon konkret siffra men kika på en likvärdig bil på Blocket så får du en fingervisning om hur mycket bilen sjunker i pris på tre år jämfört med vad du skulle ha betalat i leasingavgift. Att leasa en bil är alltid dyrare på längre sikt än att ett vettigt billån även om jag personligen skulle avråda från lån över huvud taget när det gäller bilaffärer.

Äsch, tvåa på bollen. Lyssna på Aeig!

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@glemmy: Det är generellt inte billigare att leasa en bil än att ta ett billån, vart tror du pengarna kommer ifrån? Bilhandlarna har samma marginaler, du bör titta på videon jag länkade ovan.

Vid leasing betalas ett månadsbelopp som kan betraktas som ett lån på värdeminskningen + ränta, och den räntan är oftast högre än på ett billån.

Ekonomiska valet är att köpa en bil kontant, den bilen som personen har råd till.

MVH

Håller med dig å ena sidan, och skulle själv inte leasa!
men tycker samtidigt att, har man ett jobb man är ganska säker på att ha kvar under leasingtiden, samt en inkomst, som gör att man har råd att lägga X kr:- i månaden på hyrbil, så varför inte.
shop till you drop

kollade denna häromveckan o kom ihåg den nu lol

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Håller med dig å ena sidan, och skulle själv inte leasa!
men tycker samtidigt att, har man ett jobb man är ganska säker på att ha kvar under leasingtiden, samt en inkomst, som gör att man har råd att lägga X kr:- i månaden på hyrbil, så varför inte.
shop till you drop

På vilket sätt skulle det vara ett bättre alternativ än ett traditionellt billån? Att man inte behöver någon kontantinsats? Hur man än vrider och vänder på det är leasing alltid en förlustaffär.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

På vilket sätt skulle det vara ett bättre alternativ än ett traditionellt billån? Att man inte behöver någon kontantinsats? Hur man än vrider och vänder på det är leasing alltid en förlustaffär.

sorry my bad!!
Nej jag menade inte att det var bättre, det var inte så jag sa,
bara det att lån kan vara svårare att få, och då vänder man sig till leasing..

skulle själv aldrig ta ett leasing lån själv, men menade bara att har man råd, så why NOT
han kanske inte kunde få ett traditionellt lån..

klart det är dyrare, plus att när hyrestiden är slut står du med NOLL, alltså inte ens en bil du kan sälja vidare..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Nej jag menade inte att det var bättre, det var inte så jag sa,
bara det att lån kan vara svårare att få, och då vänder man sig till leasing..

Har man inte råd att ta ett lån har man definitivt inte råd att leasa då det sistnämnda alltid kommer att vara dyrare i långa loppet. Har man inte möjlighet att få ett billån så bör man nog fundera på om det är en särskilt bra idé att skaffa bil över huvud taget, även med lånet borträknat innebär en bil en hel del kostnader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

MVH

Jag tittade på videon. Var ingen speciellt bra video? Saknar faktiska siffror.
Men vad vet jag, han kan säkert backa upp det.

Totalkostnaden efter 3 år blir billigare i mitt fall.

Köper jag en ny bil för och 180k och lånar 150k, så kommer jag ha betalat 20k i ränta på 3 år. Sen har den tappat ~70k i värdeminskning (vi bilägare anger 32k/år för aktuell bilmodell men tror det gäller med mer utrustning/större motor).
Leasar jag en betalar jag totalt bara 72k i leasingavgift.

(70+20)-72 = 18k

Sen får jag kanske lägga 3k på en service under den tiden. Hur är det inte billigare?

Det är inte alls ekonomiskt att köpa en bil kontant idag.
Räntan på billån är lägre än avkastningen man kan får på kapitalet.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Har man inte råd att ta ett lån har man definitivt inte råd att leasa då det sistnämnda alltid kommer att vara dyrare i långa loppet. Har man inte möjlighet att få ett billån så bör man nog fundera på om det är en särskilt bra idé att skaffa bil över huvud taget, även med lånet borträknat innebär en bil en hel del kostnader.

Jag håller med på allt du säger..

Jag sa bara att
Har man råd så why not..

sedan var det bara rena spekulationer om att han inte fått ett lån,, alltså inte fakta

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Det är dock mycket pengar det handlar om.. Så man vill ju vara säker på att man inte blir lurad på kuppen.

Menar, det är ju inte som att hyra en film...

Har provatleasat av bmw två gånger nu och det var faktiskt lika lätt som att hyra en film.

Tog 10min att byta in minin och hämta nya bmwen sist.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

@glemmy: Vad får du betala för att behålla bilen efter leasingen? Svaret är; Överpris. Dvs, du har två möjligheter, lös ut bilen till en summa som är högre än marknadsvärdet, alternativt lös ej ut bilen, och stå utan bil, dvs du har betalat pengar varje månad motsvarande ett lån, skillnaden är att när leasingen löper ut äger du inte bilen, du är fortfarande skyldig pengar om du vill lösa ut den, jämfört med ett billån där du faktiskt äger bilen när lånet är slutbetalt.

På vilket sätt är videon otydlig? Dave Ramsey är en av dom absolut kunnigaste experterna på privatekonomi i USA, hans radioprogram har många lyssnare och hans böcker är populära, han har hjälpt många människor ur skuld.

Resonemanget stämmer, det är självklart att bilhandlarna har minst lika bra eller bättre marginaler på leasing än finansiering, återigen, vart tror du pengarna kommer ifrån? Någon betalar, och det är konsumenten.

MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Man får se till att man har lika lång nybilsgaranti som leasingen är.
Exempelvis Audi har 2 års nybilsgaranti och leasing är ofta 3 år, då kan man ju råka ut för en dyr reparation sista året.

Viktigt att kolla upp vad den täcker, åkte på ett dåligt bromsok som inte täcktes av nybilsgarantin.
7 papp extra med verkstad.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Köper jag en ny bil för och 180k och lånar 150k, så kommer jag ha betalat 20k i ränta på 3 år. Sen har den tappat ~70k i värdeminskning (vi bilägare anger 32k/år för aktuell bilmodell men tror det gäller med mer utrustning/större motor).
Leasar jag en betalar jag totalt bara 72k i leasingavgift.

(70+20)-72 = 18k

Sen får jag kanske lägga 3k på en service under den tiden. Hur är det inte billigare?

Som Aieg säger: efter tre år så har du om du lånar fortfarande en bil värd ca 110 tusen kronor. I leasingfallet har du inget.

Det kompenserar mer än väl den där 18k skillnaden, dont you think?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@glemmy: Vad får du betala för att behålla bilen efter leasingen? Svaret är; Överpris. Dvs, du har två möjligheter, lös ut bilen till en summa som är högre än marknadsvärdet, alternativt lös ej ut bilen, och stå utan bil, dvs du har betalat pengar varje månad motsvarande ett lån, skillnaden är att när leasingen löper ut äger du inte bilen, du är fortfarande skyldig pengar om du vill lösa ut den, jämfört med ett billån där du faktiskt äger bilen när lånet är slutbetalt.

På vilket sätt är videon otydlig? Dave Ramsey är en av dom absolut kunnigaste experterna på privatekonomi i USA, hans radioprogram har många lyssnare och hans böcker är populära, han har hjälpt många människor ur skuld.

Resonemanget stämmer, det är självklart att bilhandlarna har minst lika bra eller bättre marginaler på leasing än finansiering, återigen, vart tror du pengarna kommer ifrån? Någon betalar, och det är konsumenten.

MVH

Han drog siffror ur luften, hade gärna sett en riktig uppställning.
Jag har läst en riktig jämförelse i en biltidning. Där var de billigaste leasingbilarna billigare än motsvarande finansierat med lån. Det handlade om några kronor per mil dock, så skillnaden är marginell.

Priset man får betala är väl samma som handlaren tar när han säljer en motsvarande bil? Jag kommer inte att köpa ut den oavsett.

Biltillverkare tjänar i regel lite per bil:

Citat:

På mer ”vanliga” bilar som Jetta och Passat tjänar Volkswagen däremot bara 5 500 kronor per bil – en vinstmarginal på 2,9 procent.

http://www.svd.se/sa-galet-mycket-tjanar-porsche-pa-varje-sal...
För billtillverkaren är det viktigaste att sälja så många bilar som möjligt. De tjänar pengar på bilen under hela livscykeln.
Leasing är en strategi för att få ut mer bilar på marknaden. Det är inte självklart att det måste vara konsumenten som alltid förlorar.

Skrivet av Roger W:

Som Aieg säger: efter tre år så har du om du lånar fortfarande en bil värd ca 110 tusen kronor. I leasingfallet har du inget.

Jag är fortfarande skuldsatt med 150k? Säljer jag bilen ligger jag fortfarande back med 40k.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Alla bilar är förlustaffärer, inte bara leasingbilar.

Skrivet av Roger W:

Du har knappast betalat hela billånet på de tre åren så även om du står som ägare på pappret så har banken en inteckning på bilen. När fabriksgarantin gått ut riskerar du dessutom dyra reparationer om något skulle gå sönder medan den som leasar har hämtat ut en ny bil, allt för samma pengar som din 3-4-5 år gamla bil kostar. Även med helförsäkring kan reparationer bli dyra, självrisken är ofta 5-6000 kr.

Nog för att amorteringarna är ett sparande men det sparandet går ju rakt in i nästa bil som kontantinsats, det är ju inget du har nytta av så länge du har kvar den gamla bilen och behåller du den för länge så börjar värdeminskningen äta även på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Han drog siffror ur luften, hade gärna sett en riktig uppställning.
Jag har läst en riktig jämförelse i en biltidning. Där var de billigaste leasingbilarna billigare än motsvarande finansierat med lån. Det handlade om några kronor per mil dock, så skillnaden är marginell.

Jag är fortfarande skuldsatt med 150k? Säljer jag bilen ligger jag fortfarande back med 40k.

Det handlar om principer, Dave Ramsey är expert inom området, han har skrivit flera böcker, människor ringer in osv, och i detta fallet stämmer det, vad är det du vill ha uppställt exakt? Du kommer aldrig kunna påvisa att leasing generellt är mer ekonomiskt än att ta ett billån eller betala bilen kontant.

Detta tar vi snabbt, du är ju inte skuldsatt med 150Tkr vid den tidpunkten eftersom lånet är betalt, lånet skall amorteras av under löptiden vilket ligger som krav för att få lånet, precis som en månadsbetalning för leasingen, skillnaden är att du äger bilen när löptiden är ute, var detta en seriös fråga / reflektion?

Att privatleasa en bil är ekonomiskt oförsvarbart och oansvarigt, om du inte har råd att köpa bilen, då har du inte råd att leasa den. Leasing är för människor som inte kan få ett billån alt. inte har råd att köpa den kontant.

Ta månadskostnaden ggr antal månader, inse därefter att bilen endast har hyrts då den skall tillbaka endast efter ett par år trots att du har betalat ca halva värdet. Du lägger ingen handpenning, bilhandlaren tar ut högre ränta på din månadsbetalning än vad en amortering på ett lån hade kostat för att ta betalt för den risken.

Argumenterar du på allvar för att privatleasing är en bra lösning?

Har god lust att ta valfri modell på nätet och jämföra leasing med lån bara för att.

MVH

Visa signatur