PCI Express 4.0 dubblerar bandbredden och ska kunna leverera minst 300 W

Permalänk
Melding Plague

PCI Express 4.0 dubblerar bandbredden och ska kunna leverera minst 300 W

Det blir inte enbart dubblerad bandbredd med PCI Express 4.0. Anslutningen får även förmågan att leverera åtminstone 300 W – direkt från moderkortet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta borde ju menas att man kan ha grafikkort helt utan 4/8 pins kabel ?, skulle ju vara guld värt.

( Om grafikkortet tillåter såklart )

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Detta borde ju menas att man kan ha grafikkort helt utan 4/8 pins kabel ?, skulle ju vara guld värt.

( Om grafikkortet tillåter såklart )

Precis, men du skulle behöva ansluta dem på moderkortet istället, om man nu inte ändrar ATX standarden som det står i artikeln.

Permalänk
Medlem

Va extremt onödigt.
Det betyder att alla moderkort som inte kör gamingkort ändå kommer att bli betydligt dyrare för att strömförsörjningen ändå måste vara där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Va extremt onödigt.
Det betyder att alla moderkort som inte kör gamingkort ändå kommer att bli betydligt dyrare för att strömförsörjningen ändå måste vara där.

Varför skulle det bli dyrare? Det är inte så man köper prototyp modeller direkt.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de ändrar standarden så att det räcker med en enda kabel för att ge kräm åt portarna, det vore smidigast i längden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Trodde att den skulle kunna dra all ström genom PCI Express porten. Ganska meningslöst annars?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Varför skulle det bli dyrare? Det är inte så man köper prototyp modeller direkt.

Antar att han menar att alla moderkort med pci-e 4.0 slottar kommer behöva ha biffig strömförsörjning som pallar 300+ watt för att klara standarden, även om moderkortet i praktiken kanske ska användas i nån enkel kontorsburk som aldrig kommer ha något som drar speciellt mycket ström... Känns som slöseri.

*edit*
Man undrar ju även hur detta kommer påverka nätaggregats-standarderna. Moderkortet måste som nämns i nyheten få all den strömmen till moderkortet på något vis. (och 24+8 pins kontakterna lär inte räcka till)
Kommer man koppla pci-e kontakterna till moderkortet istället tro?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

4-way Crossfire eller SLI, 4 portar a 300W = 1200W genom moderkortet, plus processor och allt annat som får ström via moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

Mest spännande tycker jag uppdateringen av 24pinskabeln är. För den är inge vidare modern alltså. Så många gånger man svurit över att man inte får loss fanskapet i ett trångt chassi.
Kontakten har väl hängt med för att den är svår att byta, inte för att den är problemfri...
Så jag hoppas på en mer lätthanterad koppling i så fall. Kanske för mycket att hoppas på ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Varför skulle det bli dyrare? Det är inte så man köper prototyp modeller direkt.

Låg spänning och höga strömmar kräver tjocka ledningar = dyrt.
Antagligen så flyttas PCI-e strömmen ner på moderkortet istället.
Vilket kräver kontakter och utrymme.
Det kommer kanske inte märkas så mycket på entusiastmodeller.
Däremot på budgetkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Va extremt onödigt.
Det betyder att alla moderkort som inte kör gamingkort ändå kommer att bli betydligt dyrare för att strömförsörjningen ändå måste vara där.

Det kostar nog inte många kr att sätta dit en extra 8 pin på moderkortet som är kopplad till Pci-e porten.
Du lär ju inte behöva koppla in nån kabel till den heller om man inte har ett gamingkort inkopplat heller.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Så "OCuLink" (låt mig gissa: Optical-or-Copper-Link?) blir det gamla vanliga pci-e 3.0 x4 i praktiken i början alltså (pga "bara" 8 GT/s per kanal)? Hade hoppats på mer, men det kommer väl senare (dvs 16GT/s eller mer).

Annars är det förstås enbart positivt, och att kunna slippa pci-e-strömkablar (så länge som man inte kör SLI/CF med två hungriga kort förstås) blir en skön bonus.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det kostar nog inte många kr att sätta dit en extra 8 pin på moderkortet som är kopplad till Pci-e porten.
Du lär ju inte behöva koppla in nån kabel till den heller om man inte har ett gamingkort inkopplat heller.

Blir väl att kopparledningarna måste bli grövre och porten lite biffigare som drar upp priset, tror inte 300W-500W skulle funka om det såg ut som dagens PCIe 3.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mest spännande tycker jag uppdateringen av 24pinskabeln är. För den är inge vidare modern alltså. Så många gånger man svurit över att man inte får loss fanskapet i ett trångt chassi.
Kontakten har väl hängt med för att den är svår att byta, inte för att den är problemfri...
Så jag hoppas på en mer lätthanterad koppling i så fall. Kanske för mycket att hoppas på ;).

Amen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Citat:

Nvidias senaste flaggskepp Geforce GTX 1080 och Titan X är specificerade till 180 respektive 300 W.

Titan X har väl TDP på 250W? /petig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Låg spänning och höga strömmar kräver tjocka ledningar = dyrt.
Antagligen så flyttas PCI-e strömmen ner på moderkortet istället.
Vilket kräver kontakter och utrymme.
Det kommer kanske inte märkas så mycket på entusiastmodeller.
Däremot på budgetkort.

Ny ATX-standard med 24 eller 48V kanske?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Blir väl att kopparledningarna måste bli grövre och porten lite biffigare som drar upp priset, tror inte 300W-500W skulle funka om det såg ut som dagens PCIe 3.0.

Tvivlar att dem ändrar utformning på porten, iaf om det fortfarande ska heta Pci-e.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag gillar det inte alls, ytterligare en komponent som ska på och böka med strömmen. Kommer säkerligen att variera med moderkortskvalite en hel del. Hur blir det med QuadFire, moderkortet lär väll inte punga ut 4x300w?

Edit: undrar hur dom fick igenom detta, var det inte tjat om att datorer redan drog för mycket och att det skulle införas nån sorts standard för åtminstone färdigbyggda datorer?

Permalänk
Medlem

I takt med att grafikkorten blir mer strömsnåla så möjliggör man ett större effektuttag via moderkortet. Det känns onödigt och det kommer betyda att moderkorten blir dyrare att tillverka.

Permalänk
Medlem

Wow! Pci express 4.0 ska slänga min dator när detta kommer . Man kommer få hela 1% extra prestanda med detta

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Avstängd

Någon som vet hur mycket den bästa grafikkort använder sig av PCI-E V3?
Hoppas att det kommer något grafikkort som kan använda sig av kraften i PCI-E V4.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Vad som är överlägset mest onödigt idag är ju P4/P8 kontakten. Herregud, hur svårt kan det vara att bara göra en 28/32-pins kontakt istället?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Någon som vet hur mycket den bästa grafikkort använder sig av PCI-E V3?
Hoppas att det kommer något grafikkort som kan använda sig av kraften i PCI-E V4.

Vad jag vet så räcker till och med PCI-E V2 till för dagens snabbaste grafikkort, så det lär dröja innan PCI-E V4 verkligen behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Vad jag vet så räcker till och med PCI-E V2 till för dagens snabbaste grafikkort, så det lär dröja innan PCI-E V4 verkligen behövs.

Ja det fungerar såklart.
Däremot så kan prestandan strypas rätt rejält i vissa situationer:
https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GTX_980_PCI-Expres...
https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GTX_980_PCI-Expres...
https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GTX_980_PCI-Expres...

Permalänk
Inaktiv

Känns som ändringen kommer bara för att kunna sälja nya aggregat. Lär bara vara ITX byggen som tar till vara på detta.

Permalänk
Inaktiv

PCI-e 4.0 gör det lite drygt när man funderar på uppgradering. Mitt nuvarande system har inte ens PCI-e 3.0 men köper jag exempelvis Zen så lär den ju vara utan detta. Om behovet av att gå över till PCI-e 4.0 uppstår redan nästa år eller 2018 så lär jag nog inte få ut så många år på den plattformen.

Med tanke på att det lär finnas massor av PCI-e 2 och 3-system i världen ett bra tag så lär grafikkort fortfarande komma för den äldre standarden. Men ja, kan ställa till det.

Skrivet av Söderbäck:

Mest spännande tycker jag uppdateringen av 24pinskabeln är. För den är inge vidare modern alltså. Så många gånger man svurit över att man inte får loss fanskapet i ett trångt chassi.
Kontakten har väl hängt med för att den är svår att byta, inte för att den är problemfri...
Så jag hoppas på en mer lätthanterad koppling i så fall. Kanske för mycket att hoppas på ;).

Jag kan inte annat än hålla med. En mycket smidigare anslutning vore guld värd, och dessutom en som tar mindre plats på moderkortet. På ITX-moderkort så tar den upp väldigt mycket plats. Lite så jag undrar om det inte vore möjligt med en anslutning som är av samma storlek som en USB-kabel, men förstås inte samma anslutning av uppenbara skäl.

Skrivet av Defeat^:

Vad jag vet så räcker till och med PCI-E V2 till för dagens snabbaste grafikkort, så det lär dröja innan PCI-E V4 verkligen behövs.

Beror på användningsområdet. Världens första PCI-e 3.0-grafikkort, HD7970, flaskas av PCI-e 2.0 vid GPGPU. Men för spel är det lite av ett icke-problem förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Wow! Pci express 4.0 ska slänga min dator när detta kommer . Man kommer få hela 1% extra prestanda med detta

Allting handlar inte om prestanda. Man vill kunna göra det smidigt också.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Master of Overkill

Gött slippa kablar detta speciellt!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

4-way Crossfire eller SLI, 4 portar a 300W = 1200W genom moderkortet, plus processor och allt annat som får ström via moderkortet.

Var det inte 300w totalt?

Skickades från m.sweclockers.com