Acer Predator G3-710: ska jag slå till?

Permalänk

Acer Predator G3-710: ska jag slå till?

Vad säger ni? Är denna värd ett köp eller ska man bygga själv (jag bygger oftast själv) men tycker den verkar rätt prisvärd... Ni får bestämma guys. Vill jättegärna höra era åsikter!

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

//Joakim

Permalänk
Medlem

@farbrorjoakim
Bygg själv säger jag, då menar i framtids syfte Lättare att byta ut/uppgradera grejer och kul att bygga är det också.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Du gör inte fel om du köper den.
- GTX 1080
- i7 6700
- SSD 256GB

Jag tycker den är mer än hyfsad.
Dock skulle det helst ha varit i7 6700K, som går att överklocka.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

Jag skapade själv en egen tråd kring detta, komponenterna i sig är intressanta men chassit är verkligen hemskt!

Saken med märkesdatorer är att man inte vet kvalitén på nätaggregat och moderkort. Men jag tror inte man skulle bli besviken om man köper den, tvärtom!

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av farbrorjoakim:

Vad säger ni? Är denna värd ett köp eller ska man bygga själv (jag bygger oftast själv) men tycker den verkar rätt prisvärd... Ni får bestämma guys. Vill jättegärna höra era åsikter!

//Joakim

Vi har löst så att sweclockers-medlemmar får 1000kr extra rabatt på månadens gamingdeal i September. Skulle du välja den istället för att bygga själv, använd rabattkoden 'SWECLOCKERS' så får du den för 14990 istället

/Magnus

Visa signatur
Permalänk
Elgiganten
Skrivet av Aarox:

Jag skapade själv en egen tråd kring detta, komponenterna i sig är intressanta men chassit är verkligen hemskt!

Saken med märkesdatorer är att man inte vet kvalitén på nätaggregat och moderkort. Men jag tror inte man skulle bli besviken om man köper den, tvärtom!

Aarox, sorry hade missat din tråd men hade givetvis gått ut med samma info till dig där

/Magnus

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Aarox, sorry hade missat din tråd men hade givetvis gått ut med samma info till dig där

/Magnus

Hoppsan, det där var allt en bra nyhet!

För det priset är det verkligen ett toppenköp!

Permalänk
Mattecoach

Hej,

Den är helt okej, absolut, speciellt med tanke på extra 1000 kr rabatt.

Däremot kommer man undan till ungefär samma pris om man plockar ihop själv, då med garanterat bättre komponenter. Vet själv, av erfarenhet, att moderkortet ofta är det som sparas in på i "märkesdatorer". Riktigt segt när detta går sönder, även om man får en ny dator på garanti tar det mycket tid och är omständigt.

Titta t.ex. på denna
Webhallen varukorg

Personligen skulle jag hellre betala några tusen extra för att få bra komponenter överallt, gärna med plats för SLI och med överklockningsbar processor.

Permalänk

Grymma specs men vilken låda?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Hej,

Den är helt okej, absolut, speciellt med tanke på extra 1000 kr rabatt.

Däremot kommer man undan till ungefär samma pris om man plockar ihop själv, då med garanterat bättre komponenter. Vet själv, av erfarenhet, att moderkortet ofta är det som sparas in på i "märkesdatorer". Riktigt segt när detta går sönder, även om man får en ny dator på garanti tar det mycket tid och är omständigt.

Titta t.ex. på denna
Webhallen varukorghttp://www.webhallen.com/images/shopping_cart/new_line_forcer.pnghttp://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=224508q1,246310q1,241103q1,209715q1,225231q1,108849q1,249181q1,242837q1,146723q1,

Personligen skulle jag hellre betala några tusen extra för att få bra komponenter överallt, gärna med plats för SLI och med överklockningsbar processor.

Du har en poäng i det du skriver, absolut. Är det känt att moderkortet ofta är det som ger upp? Och skulle det vara av generell dålig kvalité som är orsaken då? Är själv i valet/kvalet med att köpa ny dator. Mitt maxtak är 15-16000 och man vill väl som alltid få mest "Bang for the buck". Är oteknisk och vill gärna ha färdigbygg dator, samt att operativsystem ingår!

Permalänk
Mattecoach

@Aarox:

Ja. Har inte erfarenhet av just Acer, men vet att just moderkortet sparas in på en del hos andra tillverkare. Helt enkelt av anledningen att de flesta tittar på processor och grafikkort.

Vill du har operativsystem och montering så börjar du dock komma upp i högre summor, så då är dina val helt klart begränsade... Gå ner till en i5 och 1070 kanske?

Sen kan du ju så klart köra på denna datorn, spela i två år utan problem och sedan lämna in på garanti när skiten rasar ihop. Det är inga problem och kommer säkert funka ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@Aarox:

Ja. Har inte erfarenhet av just Acer, men vet att just moderkortet sparas in på en del hos andra tillverkare. Helt enkelt av anledningen att de flesta tittar på processor och grafikkort.

Vill du har operativsystem och montering så börjar du dock komma upp i högre summor, så då är dina val helt klart begränsade... Gå ner till en i5 och 1070 kanske?

Sen kan du ju så klart köra på denna datorn, spela i två år utan problem och sedan lämna in på garanti när skiten rasar ihop. Det är inga problem och kommer säkert funka ändå.

Aa det är just det jag väljer mellan nu, är lite intresserad av datorn nu för 14990:- (Kan gömma datorn bakom skrivbordet så den inte syns, hemskt chassi...) Men jag blir väldigt nojjig när du skriver allt det negativa om att liknande kraschar lätt och har dålig hårdvara, haha... Är kanske värt att gå ner till i5 och 1070 för samma pris?

Permalänk
Mattecoach

@Aarox:

Det är ju helt upp till dig vad som är viktigast, stabilitet eller prestanda?

Helt klart kommer du få bättre prestanda i många, om inte alla, fall med en i7 och 1080 jämfört med i5 och 1070. Skulle inte tro att du märker av den skillnad ett sämre moderkort gör innan det går sönder.

Permalänk
Medlem

Har du råd med en dator för 15k skulle jag sparat 1k till och bygga den själv, dessutom får du en 6700K isåfall. Inet.se kan kan även bygga den åt dig för ca 800kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@Aarox:

Det är ju helt upp till dig vad som är viktigast, stabilitet eller prestanda?

Helt klart kommer du få bättre prestanda i många, om inte alla, fall med en i7 och 1080 jämfört med i5 och 1070. Skulle inte tro att du märker av den skillnad ett sämre moderkort gör innan det går sönder.

Det är sant, tack för din input iallafall! Jag får ta och "suga på den karamellen" ett tag. (:

Permalänk

15K är onekligen ett bra pris för så pass nya grejer. Man kan ju lätt ha den i 2år utan att den skulle kännas det minsta gammal och då ge den vidare till ungarna...

Permalänk
Medlem

15K är onekligen ett bra pris för så pass nya grejer. Man kan ju lätt ha den i 2år utan att den skulle kännas det minsta gammal och då ge den vidare till ungarna...

Jag håller med dig, priset för den hårdvaran är verkligen överkomligt! (:

Permalänk
Avstängd

//Joakim

Sett till specifikationerna på pappret är den absolut prisvärd, grafikkortet är dock av FE modell. Så ljudnivån lär inte vara den mest optimala.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Det blev ett köp igår, både till mig och min vän! Kommer lämna ett första intryck när den kommer! (:

Permalänk
Medlem

founders edition 1080, ssd av okänt märke och modell samma med hdd, icke ljuddämpat chassi, kan inte hitta någon info om nätagg, oklockbar cpu och mobo och antagligen intel stock cpu kylare.

inget jag hade köpt på en miljon år i alla fall, ser bra ut på pappret men är väldigt tveksam till hur den verkligen är och ljudnivån på den.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Mattecoach

@Kethsi: Handlar det dock endast om prestanda så är den prisvärd... Garanti på hela datorn, så man behöver ju inte bry sig så mycket så länge man har backup på känslig data.

Permalänk

@Aarox:

Coolt! Du får jättegärna öppna chassit och berätta vad som finns där inne. Gärna nån bild eller två då jag också går i köptankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

founders edition 1080, ssd av okänt märke och modell samma med hdd, icke ljuddämpat chassi, kan inte hitta någon info om nätagg, oklockbar cpu och mobo och antagligen intel stock cpu kylare.

inget jag hade köpt på en miljon år i alla fall, ser bra ut på pappret men är väldigt tveksam till hur den verkligen är och ljudnivån på den.

Får se om den är så hemsk som du beskriver!... (: har ägt min nuvarande dator i 5 år och aldrig överklockat. Har kollat lite videos på youtube kring chassit/datorn och ljudnivån/värme verkar inte vara något problem. Kommer lämna ett intryck när jag väl fått den som sagt! (:

@Aarox:

Coolt! Du får jättegärna öppna chassit och berätta vad som finns där inne. Gärna nån bild eller två då jag också går i köptankar.

Öppna den gör jag nog inte då garantin försvinner, bäst att låta lådan vara stängd då jag, enligt vissa, lär behöva byta ut den ganska ofta...

Permalänk
Medlem

Det är aldrig en god idé att köpa en märkesdator. Som ovan säger är det enda välkända GPU/CPU. PSU brukar vara hutlöst dåliga, information om diskarna finns ej, standardkylare, lär vara högljutt och så vidare. Räkna inte med att du kommer kunna överklocka CPU eller RAM, men det är nog ingenting man gör om man köper färdigt dock. Nåväl, den duger nog alldeles utmärkt till dina ändamål.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det är aldrig en god idé att köpa en märkesdator. Som ovan säger är det enda välkända GPU/CPU. PSU brukar vara hutlöst dåliga, information om diskarna finns ej, standardkylare, lär vara högljutt och så vidare. Räkna inte med att du kommer kunna överklocka CPU eller RAM, men det är nog ingenting man gör om man köper färdigt dock. Nåväl, den duger nog alldeles utmärkt till dina ändamål.

Jag är av samma jargong egentligen. Men läste på lite om datorn och hittade inget negativt. Tyckte specifikationen var OK för det priset. Nackdelen är som sagt ovissheten kring SSD/HDD/moderkort osv, jag hoppas och tror att det blir hur bra som helst! Försökte bygga ihop en likvärdig dator med montering och OS, men kom inte ner i samma prisklass så jag kör på ett wildcard! (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Får se om den är så hemsk som du beskriver!... (: har ägt min nuvarande dator i 5 år och aldrig överklockat. Har kollat lite videos på youtube kring chassit/datorn och ljudnivån/värme verkar inte vara något problem. Kommer lämna ett intryck när jag väl fått den som sagt! (:

Öppna den gör jag nog inte då garantin försvinner, bäst att låta lådan vara stängd då jag, enligt vissa, lär behöva byta ut den ganska ofta...

varför försvinner garantin om du öppnar sidan på chassit? man måste ju ändå blåsa ut damm o skit efter några månader eller år beroande på hur länge man är villig att vänta.

har en gammal oem dator den lät som en jäkla jet motor sen när jag blåste bort 20kg damm med tryckluft så har den blivit en bil motor istället inte tyst men inte redo att flyga till månen heller men förstår inte hur det kan påverka garantin så länge man inte skruvar loss grejer eller byter ut allt..?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

varför försvinner garantin om du öppnar sidan på chassit? man måste ju ändå blåsa ut damm o skit efter några månader eller år beroande på hur länge man är villig att vänta.

har en gammal oem dator den lät som en jäkla jet motor sen när jag blåste bort 20kg damm med tryckluft så har den blivit en bil motor istället inte tyst men inte redo att flyga till månen heller men förstår inte hur det kan påverka garantin så länge man inte skruvar loss grejer eller byter ut allt..?

Du har kanske rätt i det du säger, vet bara att det ska finnas en lapp någonstans med instruktioner kring vad man inte för göra utan att bryta garantin. Får återkomma! (:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aarox:

Du kan öppna chassit utan att bryta garantin, plomberingarna sitter oftast på själva moderkortet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

ja bara öppna upp chassit och kika kan ju knappast göra att garantin ryker. Skulle som sagt väldigt vilja veta vilka olika komponenter som sitter i burken.

Permalänk
Medlem

d e som väntat ett founders edition iaf. har datorn hemma men kommer lämna tillbaka av olika anledningar ( min gamla dator börjde brinna så behövde en ny så köpte en i butik. Man sparar ju dock 1k om köp via internet så ev beställer jag via internet senare. Lyckades nämligen få igång gamla datorn igen efter att ha rensat ut delar som påverkats av elden.)