Gigantisk spindel i tvättstugan...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

HAHA nää jag har faktiskt inte en en fobi..Inget jag upptäckt iallafall

Hade jag bott i Australien då hade jag förstått rädslan för spindlar..

Som @Hulle skriver, har inget att göra med om man har djuret i närheten eller inte. Räcker att se en bild på en spindel om man har fobi för att reagera.

Katters reaktioner på när de blir skrämda är nog inte helt olik hur det känns för de som har kraftiga fobier. Exempelvis:

Själv kan jag ha nästan fobiska reaktioner på spindlar ibland, förutsätter att jag blir rejält skrämd av en dock. Och att kunna känna hur fantom-spindlar kryper upp längs benen. Men oftast så reagerar jag inte alls själv. Men jag sympatiserar förstås med de som drabbas av det oftare. Det är inte något någon väljer att vara. Och det går ju också att försöka bota, VR-lösningar har använts med.

Ni som hånar trådskaparen över beskrivningen av storleken på spindeln bör också tänka på att spindeln upplevs större för fobiker.

Skrivet av Hulle:

Fobier för ormar och spindlar baseras inte på huruvida det finns farliga sådana i ditt närområde. Man tror att det är spindlarnas och ormarnas unika rörelsemönster som lagrats i våra hjärnor sedan länge, kanske sedan vi var små gnagare då dessa djur kunde vara direkta dödsfiender, och orsakar en fight/flight-reaktion.

/hulle.

Den uppfattningen har jag också fått, är ju trots allt rimligt med tanke på evolutionen och hur saker inpräntas. Behöver inte vara så långt bort i tiden heller, räcker ju ett par tusen år bakåt och de varelser människan kunde stöta på då.

Man kan ju undra hur många av de som inte har fobier för exempelvis i detta fall spindlar men även ormar som strykit med till skillnad från de som har fobier som snabbt som fan förflyttar sig en rejäl bit från spindeln eller ormen.

"Åh gulligull svarta änka..... *död*"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Fobier för ormar och spindlar baseras inte på huruvida det finns farliga sådana i ditt närområde. Man tror att det är spindlarnas och ormarnas unika rörelsemönster som lagrats i våra hjärnor sedan länge, kanske sedan vi var små gnagare då dessa djur kunde vara direkta dödsfiender, och orsakar en fight/flight-reaktion.

/hulle.

Hade jag nu haft en fobi hade jag försökt bota den som faktiskt går att göra.

Har en kompis som hade fobi mot getingar..Gick knappt att vara ute med honom och fika..Så fort det kom en geting började han veva som en galning..En gång slog han till den så den hamnade på mig exakt vid ögat och visst jag blev stucken tack vare det..Sa till honom att fortsätter han att veva efter dom så glöm mig..
Höll på att förlora min syn tack vare hans fobi.Han jobbade på det efter detta och idag är hans fobi borta.Så nu kan man ta en öl i parken med honom utan att riskera sin syn haha

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Hade jag nu haft en fobi hade jag försökt bota den som faktiskt går att göra.

Har en kompis som hade fobi mot getingar..Gick knappt att vara ute med honom och fika..Så fort det kom en geting började han veva som en galning..En gång slog han till den så den hamnade på mig exakt vid ögat och visst jag blev stucken tack vare det..Sa till honom att fortsätter han att veva efter dom så glöm mig..
Höll på att förlora min syn tack vare hans fobi.Han jobbade på det efter detta och idag är hans fobi borta.Så nu kan man ta en öl i parken med honom utan att riskera sin syn haha

Hah, vilken störd historia. Tur att det gick bra med ögat.

Ja det finns ju väldigt bra KBT-behandlingar mot spindel- och ormfobi.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Hah, vilken störd historia. Tur att det gick bra med ögat.

Ja det finns ju väldigt bra KBT-behandlingar mot spindel- och ormfobi.

/hulle.

Ja tyvärr är synen nedsatt med 40% på det ögat så det gick inte helt bra

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ja tyvärr är synen nedsatt med 40% på det ögat så det gick inte helt bra

Oh, fy fasen...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Hade en gammal klasskompis som körde in i mitträcket på E6:an pga sin fobi, minns inte om det var en spindel eller geting.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Hade jag nu haft en fobi hade jag försökt bota den som faktiskt går att göra.

Har en kompis som hade fobi mot getingar..Gick knappt att vara ute med honom och fika..Så fort det kom en geting började han veva som en galning..En gång slog han till den så den hamnade på mig exakt vid ögat och visst jag blev stucken tack vare det..Sa till honom att fortsätter han att veva efter dom så glöm mig..
Höll på att förlora min syn tack vare hans fobi.Han jobbade på det efter detta och idag är hans fobi borta.Så nu kan man ta en öl i parken med honom utan att riskera sin syn haha

Sorry för off topic, men det där låter som min värsta mardröm. Jag är jätteallergisk mot getingar och jag får raseriutbrott varje gång jag ser någon i närheten av mig vifta mot getingar. Jag har lärt mig att lugnt gå ifrån platser där jag ser en geting, retar man inte upp dem så är det ovanligt att de attackerar. Men det har hänt att folk har slagit till getingar så att de flyger mot mig och då är det bara att lägga benen på ryggen och hoppas på det bästa. Som tur är har jag inte blivit stucken någon av de gångerna, men jag skriker på den personen i en halvtimme efter det och undrar om de vill ta livet av mig. Tycker att det är så ironiskt att den personen som borde vara rädd för getingar (jag) håller huvudet kallt till skillnad från dem som inte måste sätta livet till om de blir stuckna (idioterna som viftar).

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Det kan hända att de inte gillar mögel, det vet jag inte, men påståendet att spindlar är ett tecken på att man inte har fuktproblem är en gammal myt. Spindlar gillar fukt. Vi brukar ha åtminstone en varje sommar som bor i avloppet i duschen.

Eller så kan det vara så att det finns spindelarter som gillar fukt och spindelarter som inte gillar fukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av who84:

Låt den leva!
Har också många spindlar i källaren men vi lyckas samexistera

Skrivet av Valiumballong:

Låt den vara, den kommer inte att attackera dig.

Låt spindeln vara spindel.

Med risk för att jag får folk efter mig med yxan...

Jag håller med. Låt stackaren vara.
Han håller tvättstugan ren från flugor och annat smått, så jag ser det som en fördel att ha en insektsätare som "husdjur".

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerraCash:

Eller så kan det vara så att det finns spindelarter som gillar fukt och spindelarter som inte gillar fukt.

Så kan det säkert vara, men jag önskar att kunde hitta källan till "mytsprängningen" om spindlar och fukt. Jag tror att det var Anticimex, men de har gjort om sin webb helt och hållet och jag hittar inget om det längre där.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Hade jag nu haft en fobi hade jag försökt bota den som faktiskt går att göra.

Det är väldigt lätt att säga (och givetvis det bästa om man klarar av det).

Skrivet av fermia:

Har en kompis som hade fobi mot getingar..Gick knappt att vara ute med honom och fika..Så fort det kom en geting började han veva som en galning..En gång slog han till den så den hamnade på mig exakt vid ögat och visst jag blev stucken tack vare det..Sa till honom att fortsätter han att veva efter dom så glöm mig..
Höll på att förlora min syn tack vare hans fobi.Han jobbade på det efter detta och idag är hans fobi borta.Så nu kan man ta en öl i parken med honom utan att riskera sin syn haha

Kompisen fick förstås en väldigt stark anledning att jobba bort fobin - då blir det lättare att komma igång med det. Hade mina fobier orsakat andra skada så skulle jag definitivt försöka bota dem jag också, men i mitt fall är det bara jag själv som drabbas och då de inte är särskilt jobbiga nuförtiden ser jag heller ingen anledning att aktivt försöka bota dem.

Har förresten några bekanta med getingfobi, som ovetandes hade fått in en geting i bilen. När de upptäckte den så hoppade de alla ut ur bilen. Utan att stanna. Nu gick det inte så fort, och bilen rullade ned i diket... men.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du är inne på något viktigt här, fobier är inget skämt och många som gör sig "roliga" på andras bekostnad i tråden har säkert egna fobier och rädslor de själva inte vill att vi ska veta av och håna dom för.

Någon jävla måtta får det ju ändå vara.

Du har naturligtvis rätt här Anders, fobier är högst reella för den drabbade, men frågan är nog mer komplex än så.
Det verkar väl som om redan reptilhärnan/amygdalian kopplas in när det gäller vissa "hot". Du får snarare lära dig att gilla dessa kryp, än tvärtom vilket tyder på urgamla instruktioner vi släpar med sen innan vår ras var människor.

Fast ibland är de verkligt rätt, gossa med de här krypen tex : https://www.youtube.com/watch?v=6EV013w66rg
Sen var ju spindeln till som visades upp inte alls det monster som målades upp i trådstarten. Så liiite roligt var det allt.
Däremot skadade han sig själv med Radar insektssprayen.

@ Olegh : Det var inte alls någon elak kommentar till dig, sorry om du uppfattade den så.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Passande att jag precis såg den här bilden:

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bogey:

Du har naturligtvis rätt här Anders, fobier är högst reella för den drabbade, men frågan är nog mer komplex än så.
Det verkar väl som om redan reptilhärnan/amygdalian kopplas in när det gäller vissa "hot". Du får snarare lära dig att gilla dessa kryp, än tvärtom vilket tyder på urgamla instruktioner vi släpar med sen innan vår ras var människor.

Fast ibland är de verkligt rätt, gossa med de här krypen tex : https://www.youtube.com/watch?v=6EV013w66rg
Sen var ju spindeln till som visades upp inte alls det monster som målades upp i trådstarten. Så liiite roligt var det allt.
Däremot skadade han sig själv med Radar insektssprayen.

@ Olegh : Det var inte alls någon elak kommentar till dig, sorry om du uppfattade den så.

Hehe, sant det.

De där demonerna från helvetet är väl nästan det värsta, vad man får om man kombinerar en spindel med en orm typ.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Dessa eländiga spindlar =(

Permalänk

Om du tycker det är jobbigt att dräpa en spindel kan du alltid skaffa en katt, våran Alfons äter mer än gärna spindlar m.m

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Inaktiv

Är det inte lättare att fånga in herr spindel och släppa den ute?
Sorry, men jag tycker det är djurplågeri att spreja den med olika medel och grejer.. Om du vill döda den gör det istället snabbt och effektivt.
Och om du inte nödvändigtvis vill döda så är det busenkelt att fånga den, spciellt om den befinner sig på ett plant underlag, som en vägg. Ta ett vanligt glas och fånga den. Sen för du ett vanligt papper under glaset och tada, herr spindel är fångad utan att du ens behöver röra den.

Permalänk
Medlem

Var ju som senast, jag var i Viking Line kryssning nu i helgen som var och vi drog ju in till Helsingfors och provade att åka på ett Parishjul och ena av mina vänner hade extrem fobi av höjd ju högre vi kom upp.

Mig som inte har Fobi över nånting alls, måste vara skit drygt kan jag känna till dom som lider av fobi.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Trodde inte att tråden skulle skapa en sådan debatt och leva vidare. Spindeln lever inte längre och den var visst stor, den största jag sett faktiskt. Jag är glad att jag inte har sånna monster som andra verkar ha när ni kallar den pluttig. Någon nämnde ett pringleslock och de känns som en bra jämförelse, ben till ben så var den nog så stor.
En "kul" grej är vad son hände morgonen efter, jag lät den ligga kvar under natten. Jag undvek att titta ner i tvättstället medans jag höll på att tvätta. Men när jag hängde tvätt och råkade titta ner och såg att den INTE låg kvar på samma ställe! Skräck och panik, IT'S ALIVE! När jag evakuerat stället och hunnit lugna mig kom jag på att den har ju bara när tvättmaskinen tömt ur vattnet som den har skvalpat runt. Hehe, dumma mig.
Min tjej som senare vänligt nog plockade upp den och spolade ner i toa sa att det var en av de största hon sett också. Och hon är van hästtjej.

Fobier är inte lätt alltid att handskas med. Men min fobi för spindlar har blivit bättre. Nu blev det en väldigt speciell situation nere i källaren.
Spindlar gillar fuktiga utrymmen har jag lärt. En källare är normalt en ganska hög fuktighet i. Vi har varken mer eller mindre fukt än normen i vår källare enligt två oberoende besiktningsmän. Men jag tror, och känner till en viss del, att det just nu är lite fuktigare. Kanske det som lockat fram besten? Jag tror att det är nu i övergångsperioden mellan sommar och höst. I vårt hus har vi pelletsbrännare som uppvärmning och just nu är den avstängd då värme inte behövs i huset då solen värmer fortfarande.
Men det börjar bli dags att sätta igång den kanske? Och när den är igång så blir klimatet mycket torrare i källaren. Och kanske färre spindlar?

Angående mögel vs spindlar så har jag också hört att spindlar inte trivs i mögel. Men jag tycker det låter lite märkligt. Då fukt ofta är ursprunget till mögel.
Vårt hus är relativt mögelbeständigt då det är ett siporexhus (lättbetong).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Cillit Bang. Bang och spindeln är väck!

Den här tror jag på:

Skrivet av DaydreamerVlad:

Får man fråga hur håller man en spindel levande, jag har haft problem med pälsängrar och fick nyligen besök av en spindel som verkar göra sitt jobb.

När man dödat de pälsängrar man hittat så är det malkulor av rödceder-trä man ska ha lite här och var för att hålla dem borta.

Jag har märkt att det är jättelätt att smälla husflugor om man först sprejar dem med T-sprit. Märkte tyvärr att alla målade ytor inte mår bra av det heller ...
Isopropyl-alkohol skulle nog också funka för att pacifiera dem och är nog snällare mot fler underlag.

Annars brukar jag fånga insekter och släppa ut dem, om de inte är för snabba...
Jag häftar ihop en tom toarulle i ena änden och för den långsamt över insekten där den sitter på väggen. Sedan för jag ett visitkort eller annat pappkort under den. Sen håller jag för tills jag kommit ut.

Skrivet av zarkov:

Sorry, jag kan inte låta bli!

Jag såg en skämtprodukt med liknande idé härom veckan. En kartong som smäller när man lyfter den och texten "Kackerlacksägg. Varning: Kan kläckas i förtid".

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Pest eller kolera, nu tog du död på en väldigt liten spindel, som äter ännu mindre vägglöss, har du kliat dig ovanligt mycket det senaste dygnet? Om inte, så är det nog dags att börja nu, då spindeln inte kan hjälpa dig att hålla lössen till ett minimum.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014