Gigantisk spindel i tvättstugan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Tog isär en importbil och fann massa spindelnät med döda ting i sig bakom instrumentbrädan och blev rädd att det kunde vara den dödliga svarta änkan. Sprayade två stora burkar med radar i verkstaden utan ansiktsskydd och blev riktigt dålig under kvällen.
- Men dagen efter så var nog det mesta dött inne i verkstaden iaf. Fast ibland undrar man, kan en änka ha klarat sig och lever kvar i verkstaden...shiet...

Det finns väl ozongeneratorer som används för att ta lukten ur bilar ?

En sådan i bilen med stängda dörrar ett par dagar lär väl ta död på den segaste spindel också ?

Med tanke på att ozon är rätt giftigt. . .

Jag hade nog kunnat tänka mig att göra en sån behandling för sakens skull

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det är ju helt normalt att va sky saker som ormar och spindlar och skit och är faktiskt en djupt rotad överlevnadsinstinkt. Finns så pass gott om riktigt farliga spindlar (i världen) att det är enklast för hjärnan att klassa alla som en fara.
TS: radar (i synnerhet i den mängd jag misstänker du använt) lär ta död på den. Tändstickor skulle jag däremot starkt avråda från. Be sen tjejen ta en titt på det hela när hon kommer hem så att du inte fått nåt riktigt giftigt helvete från nån bananbåt i hemmet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har lärt mig acceptera nyttan med en spindel i takhörnet, hade en för ca 6-7 år sedan som byggde friskt nät innanför fönstret. Varenda geting som flög in hamnade sen i nätet och blev middag.

Men vill man inte döda spindeln men vara taskig så blanda lite diskmedel och vatten i en sprayflaska, 2-3 sprut gör så att spindeln inte kan fästa sig på ytor under en kort period. Och den får en rejäl identitetskris.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För en ~5 år sedan hade jag nog också fått en hjärtattack och sen dödat spindeln.

Nu hade jag däremot antagligen släppt ut den, alternativt låtit den vara. Har fått en annorlunda syn på spindlar på senare år, och ser mer och mer nyttan med att låta dom sitta där dom sitter. Stör mig betydligt mer på andra småkryp än spindlarna, så varför inte ingå i en liten pakt med dom istället?

Enda gången jag reagerar starkt och slänger ut dom omedelbums är om dom sitter i närheten av/i min säng.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@henkiii
Scrollade upp, men höll för skärmen. Inte riktigt, den jag har här är större...
Den bilden som @the_weird la upp, sånna spindlar är inte så farliga. Källarspindlar däremot!

Som den här?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Men herre jösses vilka småtjejer ni är. Annat är det med en pufform eller skallerorm på ormkroken, vill jag lova! Det är något som får igång pulsen i alla fall.

De enda farliga djuren i Sverige kan du höra på hundra meters håll.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

slå den med en 20KG Slägga då är den 100% död

Visa signatur

ASUS Z97 Pro Gamer, ASUS GTX950 GDDR5 OC, INTEL I5, Fractail design core 2300, Silverstone Tundra TD02, Kingstone 2x8GB Savage, Asus DRW-24F1MT, BenQ 21,5" LED GL2250HM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Jaså, hur vet du det?

Naturligtvis vet jag inte exact hur länge TS spindel skulle leva i en dammsugarpåse, men en vanlig spindel klarar sig i ungefär ett halvår utan mat. Gjorde ett felaktigt antagande att läsarna på forumet hade tillräcklig begåvning att själva lista ut att jag inte menade med hundra procents säkerhet att TS spindel skulle leva i en dammsugarpåse i exact 6 månader om han sög upp den, ber om ursäkt för det.

Permalänk
Avstängd

@Klubba: men den kan krypa ut ur påsen och ut genom slangen
jag använder kofot för sådant eller nej det var inomhus ursäkta gummihammaren

Visa signatur

ASUS Z97 Pro Gamer, ASUS GTX950 GDDR5 OC, INTEL I5, Fractail design core 2300, Silverstone Tundra TD02, Kingstone 2x8GB Savage, Asus DRW-24F1MT, BenQ 21,5" LED GL2250HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Naturligtvis vet jag inte exact hur länge TS spindel skulle leva i en dammsugarpåse, men en vanlig spindel klarar sig i ungefär ett halvår utan mat. Gjorde ett felaktigt antagande att läsarna på forumet hade tillräcklig begåvning att själva lista ut att jag inte menade med hundra procents säkerhet att TS spindel skulle leva i en dammsugarpåse i exact 6 månader om han sög upp den, ber om ursäkt för det.

Inte mig du besvarar iofs, men...
Du är på Sweclockers nu och här räknas inte begåvning eller intelligens, men du måste ha källa på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har två bilder på kräket med med 40 minuter emellan. Den ligger kvar på samma ställe, på rygg med benen i luften så som döda spindlar gör. Men benen är mer särade/inte lika hårt grupperade på senaste bilden. Betyder det att den är mer död eller mer levande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Har två bilder på kräket med med 40 minuter emellan. Den ligger kvar på samma ställe, på rygg med benen i luften så som döda spindlar gör. Men benen är mer särade/inte lika hårt grupperade på senaste bilden. Betyder det att den är mer död eller mer levande?

Ladda upp dem så kan säkert spindelmästarna avgöra det här.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Lägg upp bilderna! D:

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Ladda upp dem så kan säkert spindelmästarna avgöra det här.

Skrivet av Deerhall:

Lägg upp bilderna! D:

Försökte göra det men det fungerade inte. Har bilderna på mitt google drive men delningslänkarna man fick därifrån fungerade inte. Har ni tips på bra gratistjänster som man kan använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Försökte göra det men det fungerade inte. Har bilderna på mitt google drive men delningslänkarna man fick därifrån fungerade inte. Har ni tips på bra gratistjänster som man kan använda?

HÄR

Permalänk
Medlem

Provar nu då

Efter ca 40 minuter:

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Den är stendöd. Mosa den med en stövel eller liknande också så är uppdraget avslutat.

Permalänk

Haha, vilket antiklimax... tyckte du sa att det var en stor spindel!

Jaja, har ryst färdigt efter de andra bilderna nu iaf!

Permalänk
Medlem

@foxzox7:
Bilderna funkade ändå, fastän de inte syns i tråden? Så bra.

Hoppas den är död. Nu kanske det kan vara läge att ta den med dammsugaren. Plus en näve grus, för att vara säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Haha hade förväntat mig en riktig bamsing!
Den där var ju av modell mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Haha, vilket antiklimax... tyckte du sa att det var en stor spindel!

Jaja, har ryst färdigt efter de andra bilderna nu iaf!

Det var en stor jävla spindel. Inte så mycket i bilden som man kan använda som referens till dess storlek. Men silen i tvättstället är 6-7 cm i diameter. Sen ser dom rätt mycket mindre ut när de krupit ihop som de gör när de dör.
Jag är i alla fall nöjd med att den är död och kan nu sova gott denna natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Stor spindel? Du skämtar va?

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Men vafan, det var den futtigaste spindeln jag sett, du skulle ta en titt i vår jordkällare där vi förvarar trädgårdsmöbler, bildäck och gräsklippare. Lika spännande varje år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag tror att vi människor har en genetisk underliggande rädsla för vissa djur.
Inte för att jag gillar spindlar (framförallt inte stora) men det är faktiskt sjukt mycket najsare att ha äckliga spindlar än diverse små skadedjur som man knappt märker.

Tänk istället positivt att ni inte har vägglöss, pälsängrar osv. Eller för den delen osynliga partiklar från mögel och annat, bakterier i ventilationen och radioaktiva vågor från betongen osv.

Spindlar är ingenting! De har bara en fysisk dimension som slår igång någon mänsklig adrenalintrigger.

Har aldrig förstått irrationella fobier personligen... Jag antar man måste ha en för att förstå det. Det värsta en Svensk spindel kan göra är irriterande spindelnät men de ger så mycket mer att jag mer än gärna har några. En utav dem få insekterna som är bra för byggnader och människor men ändå är så många livrädda för dem som om dem hade kunnat tag livet av folk med deras blick. Förstår inte hur folk kan vara livrädda och fly som om det brann från en liten harmlös varelse på någon centimeter... Visst, dem kittlar obehagligt när dem går på en men det är allt. (Inser fullständigt att jag uppenbarligen är en avvikelse när det kommer till fobier, men min åsikt står kvar.)

Visst, har man varit med om något traumatiserande så har jag förståelse. Men det är verkligen inte fallet när det kommer till spindlar...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Stor spindel? Du skämtar va?

Allting är relativt.
Han själv är kanske stor som en smurf?

@ philipborg : Prova att bli biten utav en svensk korsspindel (giftig som en geting ungefär) den har ett rejält bett och har själv blivit biten utav en sådan på seglarläger. Det kändes som om någon tryckte en nål genom handflatan som jag lade på min kudde....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lyckans ost..

Skrivet av napahlm:

Det sitter en sån stor jävla spindel i tvättstugan i tvättstället som vi har till avrinning från tvättmaskinen. Jag har aldrig blivit så rädd för ett kryp någonsin. Men så är det också den absolut största kräket jag sett i hela mitt liv. Kippade efter andan, backade ut ur tvättstugan, ståpäls över hela kroppen och alldeles kallsvettig blev jag, pulsen drog iväg i 290, allt på en och samma gång.
Det äcklet sitter på insidan av tvättstället så för att kunna se den igen måste man ställa sig lite över tvättstället. Det gör det omöjligt att ta den med dammsugaren då jag inte kommer titta över den kanten igen.
Har ni tips på hur man kan förgöra monstret lite på håll? Jag tänker lite i banorna att ta tjejens hårspray och en tändare, fast då måste jag ändå komma ganska nära. Och de vill jag inte.
Man vill ju helst bara spränga bort skiten, men det är ju ingen som vill låna ut en dynamitgubbe till mig.
Aset måste dö!

I gammalt folktro ansågs spindlarna som lyckobringare, speciellt om de trivdes i huset. Dess närvaro var ett bevis på att huset var frisk och välmående - dessutom, att döda en spindel skulle dra död och olycka över huset och människorna som bodde i den. Och nej, jag är en aning elak och tänker inte ge några som helst källor för ovanstående - tro den som vågar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Har aldrig förstått irrationella fobier personligen... Jag antar man måste ha en för att förstå det. Det värsta en Svensk spindel kan göra är irriterande spindelnät men de ger så mycket mer att jag mer än gärna har några. En utav dem få insekterna som är bra för byggnader och människor men ändå är så många livrädda för dem som om dem hade kunnat tag livet av folk med deras blick. Förstår inte hur folk kan vara livrädda och fly som om det brann från en liten harmlös varelse på någon centimeter... Visst, dem kittlar obehagligt när dem går på en men det är allt. (Inser fullständigt att jag uppenbarligen är en avvikelse när det kommer till fobier, men min åsikt står kvar.)

Visst, har man varit med om något traumatiserande så har jag förståelse. Men det är verkligen inte fallet när det kommer till spindlar...

Kors spindeln har lika starkt gifft som en huggorm och den är 1cm lång. Och det är inte landets gifftigaste spindel. Det har uppståt situationer där en mäniskor har blivit förlamade av ett bet av en korsspindel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqon:

I gammalt folktro ansågs spindlarna som lyckobringare, speciellt om de trivdes i huset. Dess närvaro var ett bevis på att huset var frisk och välmående - dessutom, att döda en spindel skulle dra död och olycka över huset och människorna som bodde i den. Och nej, jag är en aning elak och tänker inte ge några som helst källor för ovanstående - tro den som vågar...

Som den har blivit uttjatad av tjejens mormor. "Spindlar är bra, det betyder att man har ett friskt hus". Det skiter väl jag i! De får gärna vara där och ta hand om all ohyra men inte i min närhet. Det jag inte vet har jag inte ont av. Eftersom vi förra året köpte vårt första gemensamma hus som råkade på att ha källare så antog jag att den här dagen skulle komma. Men jag har faktiskt inte sett några spindlar i källaren, inte stora nog utan att man kan ignorera dom.
Så när den här stora (ja den var stor, speciellt bara ca 20 cm från ansiktet och när man har ganska kraftig fobi) räliga saken överraskade mig i mina hushållssysslor fick jag panik. Goda råd var dyra.
Som tur är så är jag inte skrockfull

Permalänk
Medlem

Ingen bra tråd att läsa precis innan man ska gå och lägga sig känner jag..