Datorn hittar inte grafikkort - får bild direkt från grafikkort men blir inte listat.

Permalänk

Datorn hittar inte grafikkort - får bild direkt från grafikkort men blir inte listat.

Jag har ett problem där jag precis byggt ihop en ny dator. Nu är det så att jag har kopplat in min dvisladd i grafikkortet och jag får bild på skärmen, dock med dålig grafik. När jag tittar på vad grafikkortet heter på enhetshanteraren så nämns den som "windows basic" eller dylikt. Jag har försökt installera drivrutiner med både skiva och nerladdat, men den vill inte hitta grafikkortet och vill därför inte installeras. Värt att notera att jag inte heller kan få nätverkskortet att fungera heller.
Några tips på hur jag ska gå tillväga?

Specs:
i5 6500
Gtx 1060 3gb
500W
B150 M+ moderskort
4gb x2 ram
windows 10, 64

Permalänk
Avstängd

Gå till tillverkaren för ditt moderkort, leta upp din modell och ladda hem drivrutiner för ditt nätverkskort.

När du fått nätverkskortet att fungera så surfar du in på moderkorts-tillverkarens hemsida igen och installerar alla andra drivrutiner de rekomenderar för windows 10

Sen installerar du senaste drivrutinerna från nvidia's hemsida

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Gå till tillverkaren för ditt moderkort, leta upp din modell och ladda hem drivrutiner för ditt nätverkskort.

När du fått nätverkskortet att fungera så surfar du in på moderkorts-tillverkarens hemsida igen och installerar alla andra drivrutiner de rekomenderar för windows 10

Sen installerar du senaste drivrutinerna från nvidia's hemsida

Jag har laddat ner och installerat de senaste drivrutinerna för nätverkskortet. Problemet är att den inte verkar hitta det överhuvudtaget.

Permalänk
Avstängd

Och det är en färsk installation av windows?, kan ju vara fel på moderkortet men känns lite långsökt

Permalänk

Japp, installerat så sent som för några timmar sedan.

Permalänk
Medlem

@Panglelel:
Det kan ju ha blivit nåt fel med installationen av Windows. Testa att installera om och se om det löser sig.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Installera Chipset drivisarna är mitt tips.

Permalänk

Har du några oinstallerad/odetekterade devices under device managern?

Att inte ha installerat chipset drivers kan orsaka sådana här problem.

Permalänk
Skrivet av Ladytech:

Installera Chipset drivisarna är mitt tips.

Skrivet av oxygenial:

Har du några oinstallerad/odetekterade devices under device managern?

Att inte ha installerat chipset drivers kan orsaka sådana här problem.

Har installerat chipset driverserna. Ingen förbättring. Jag hittar heller ingenting som är oidentifierat i device managern, förutom grafikkortet då som benämns "Microsoft Basic Display Adapter"

Permalänk

Har nu lyckats fått grafikkortet att fungera som det ska, dock ingen tur med nätverkskortet.