Permalänk
Medlem

Inför vattenkylning

Går i dagarna och tänker snart beställa hem delarna till vad som ska bli mitt nästa byggprojekt i höst.
Färgschemat kommer vara svart/vitt med röda detaljer. Komponenterna består huvudsakligen av:
Moderkort: Asus x99 Rampage V
Processor: Intel 6850K
RAM: Corsair Dominator
Grafikkort: Titan X(P) (förhoppningsvis blir det två kort närmare vintern)

Allting kommer sitta i ett be quiet! Dark Base 900 Pro (svart). Funderade först på orange men verkar svårt att få ett passande färgschema med tillgängliga komponenter etc.

Har såklart tänkt vattenkyla hela systemet och tänkte dra upp en tråd för eventuell feedback från mer erfaret folk.
Finns en preliminär kundvagn hos CoolerKit, blocken och backplates för grafikkorten är inte inkluderade där än.

Länk till kundvagnen!

Over and out!

Permalänk
Entusiast

Känns lite overkill med en dual pump för cpu, en gpu och en 480 rad. Nån speciell orsak till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Känns lite overkill med en dual pump för cpu, en gpu och en 480 rad. Nån speciell orsak till det?

Tanken är att det ska till ett till Titan, så det blir två. Eventuellt en till 480 radiator i fronten, lite beroende på hur allting fungerar.

Permalänk
Medlem

@MrShizzle: Jag skulle inte kyla två Titan och en CPU med bara en 480-rad. Det kommer säkert fungera om det enbart är estetiken du är ute efter, men jag tvivlar på att det finns rum för överklockning.
Titan är ganska törstiga och alstrar en del värme, så 480-rad för bara dom är nästan gränsfall om du vill ha kallt och tänker överklocka mycket.
Brukar av just den anledningen vara vanligt att man slänger upp en egen loop för CPU, så att vattnet inte värms upp av GPU också, vilket ger bättre utrymme för överklockning.

Polarn har en 4790k och ett 980Ti i samma loop och har problem med CPU-temperaturer vid överklockning. Har inte kollat särskillt mycket på det, så det kan vara han som gör fel förstås.
Jag kör ganska overkill med en 420, en UT60 280 och en 120-radiator för mina två r9 290, och vid stresstest och hög överklock så kommer vattnet ändå upp i 40°C. Vanligtvis på 30-35°C vid vanlig överklockning och spelande under längre perioder nu på sommaren dock.

Tvivlar på att du behöver dubbelpump även till 2 GPUer och en CPU, så vida du inte planerar att köra väldigt många tvära svängar i loopen.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

@Slarre tankarna går dock i att sätta en till 480 radiator i fronten, skulle det bli bättre?
Kanske "go nuts" med dubbla 480 rads...

Edit: Har du förslag på en bra pump så är jag väldigt intresserad.

Permalänk
Entusiast

Börja med en enkel pump. Sen när du köper ett till Titan så kör du dubbla loopar...

Det ska jag göra när jag går över till hard tubing senare i år

Permalänk
Medlem

@Zpnk jag funderar starkt på hard tubing också!
Det ser så fruktansvärt mycket bättre ut. Självklart är det mer som kan gå fel och det tar längre tid. Tror dock att det i slutändan skulle betala för sig gällande nedlagd tid.

Permalänk
Medlem

Om man som helt noob ska köpa Custom loop. Ska man köpa ett kit eller ska man forska som attans och köpa lösa delar?

Permalänk
Medlem

@Sper: Jag ser mig själv lite av en nybörjare när det kommer till vattenkylning, slutna/färdiga system räknas inte.
Bara hållit på med vattenkylning i den här bemärkelsen en gång i ett tidigare bygge, några år sen dock...

Jag tror personligen att ett färdigt kitt som innehåller allting från start kommer underlätta och spara en hel del tid.
Dock så är jag övertygad om att det blir både bättre resultat och roligare att sätta ihop om man valt varje del efter sina egna preferenser och personlig smak.

Permalänk
Entusiast

Går ju alltid bra att köpa ett kit och bygga vidare på det sen

Men läs på först så du väljer ett vettigt kit

Permalänk
Medlem

De är väl egentligen 2 kit jag tittat på. Ett från EK och de andre från XSPC, Båda med radiator 360.
Problemet är dok att jag sätta ut fläktarna i fronten "corsair 540"

Annars om man plocka delar själv så kanske man tog 2 st radiatorer i stl 280.

De kitet ligger på 3400 för ek och 3800 för de andra =D

Permalänk
Entusiast

Som jag skrev till dig där så är båda bra paket, men XSPC-paketet har D5-pump vilket jag ser som en fördel.

Permalänk
Medlem

EK - RES X3 400 är stor fick montera min bak på datorn sen jag skaffa två st MSI GeForce GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X dom var höga med kylblocken.
Enda man har reservoar är att fylla på vätska och för luftning av systemet så kolla före att allt får plats.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@MrShizzle: Ja, det skulle absolut fungera tror jag. Det borde vara gott om radiatoryta för alla komponenter, speciellt om du använder bra fläktar för att kyla. Kanske kan vara bra att köra push-pull, så att du slipper köra fläktarna på hög hastighet, då det lätt blir mycket ljud från vibrationerna när luften går genom radiatorn.

Pumpval så håller jag med Zpnk. En D5-pump är ett bra val. Har själv inte haft en DDC-pump, men jag har hört att dom kan vara högljudda och att D5 håller länge. Min D5a gör nästan inget ljud på steg 1-4, och bara lite på steg 5.

Det är galet kul att bygga vattenkylning, men det är lite bökigt och man måste ta hand om den rätt också. Skulle jag börja om och bygga en ny så skulle jag slå på stort med en gång så att jag slapp tänka på det med radiatorerna. Dvs så skulle jag skaffat ett par 480. Annars kan du absolut börja med en, då det borde räcka med bara en GPU i systemet, så kan du utöka den med en till när du skaffar ett till kort. Rätt bra samtidigt att kunna se skillnaden mellan en och två stycken.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

@Slarre: Jag har nästan bestämt mig för att köra med två 480 radiatorer från start!
Om det kan tyckas onödigt eller inte är inte riktigt relevant.. inte heller priset. Heck, hade priset varit ett problem med det här bygget hade jag aldrig planerat in ett Titan X(P), ännu mindre två.

Har inte bestämt exakt vilka 480 radiatorer det blir, skiljer lite på tjockleken med, eventuellt blir det PnP konfiguration som du nämner. Dock har jag fastnat lite nu om jag direkt ska gå på hard tubing. Kommer innebära mer tidskrävande och garanterat fler svordomar från undertecknad.. Men tror att det kan vara värt det. Tips på bra verktyg för att räkna ut graderna och vinkla? Hittat en hel del på nätet men är en mindre djungel.

Permalänk
Medlem

@MrShizzle: Ja, kör på det tycker jag. Kolla upp tester och sånt så att du inte blir missnöjd senare så kommer det nog att bli riktigt bra kylning med två 480.

Jag har faktiskt aldrig använt hard tubing själv, så jag kan ingenting runt verktyg eller hur man bäst gör. Jag tror att man blir jäkligt nöjd när det väl är klart, även om det kan vara lite tids- och nervkrävande att få det bra.
Eftersom att pengar inte är något problem, och att soft tubing är så billigt som det är så skulle jag absolut börja där. Behöver du göra justeringar, hur små dom än är, eller på något sätt flytta någonting så är det ett rent jävelskap att det sitter hard tubing i burken om man jämför med soft. Kör på soft, testa hur det fungerar och få allt så perfekt du vill ha det till att börja med, sen så byter du till hard tubes senare. Alternativt att du kör soft tills du skaffat ditt andra Titan, så kan du bara ploppa i det, testa systemet och hur bra det funkar med kylningen du har med soft tubing och efter det byta till hard om allt är som det ska.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrShizzle:

@Slarre: Jag har nästan bestämt mig för att köra med två 480 radiatorer från start!
Om det kan tyckas onödigt eller inte är inte riktigt relevant.. inte heller priset. Heck, hade priset varit ett problem med det här bygget hade jag aldrig planerat in ett Titan X(P), ännu mindre två.

Har inte bestämt exakt vilka 480 radiatorer det blir, skiljer lite på tjockleken med, eventuellt blir det PnP konfiguration som du nämner. Dock har jag fastnat lite nu om jag direkt ska gå på hard tubing. Kommer innebära mer tidskrävande och garanterat fler svordomar från undertecknad.. Men tror att det kan vara värt det. Tips på bra verktyg för att räkna ut graderna och vinkla? Hittat en hel del på nätet men är en mindre djungel.

Två 480's i det där chassit? Vart då? Den videon jag tittar på säger max 420 i topp och front...

Correct me if I'm wrong... bara kollat infon jag hittade i en videoreview

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Nej, du har så rätt. Här har jag hela tiden sagt 480 när det mycket korrekt är 420...

Front: 420mm – Top: 420mm – Back: 140mm – Base: 280mm

Permalänk
Entusiast

Glöm inte att korrigera ditt paket isf... för där är det också en 480

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Will do... Nu känner jag att jag måste se över det hela lite till.

Permalänk
Medlem

@Slarre jo men det hela låter väldigt bra. Lite finjusteringar kring färgschemat kanske...

Permalänk
Medlem

@Zpnk
@MrShizzle
Jaha, jag kollade inte så noga på det, utan utgick bara från att det skulle passa. Har det byggts med två 420 i Dark Base 900 Pro? Tänkte att om man sätter 420 i tak och front så kan det på vissa modeller vara tak eller front som gäller, då dom annars sitter i vägen för varandra.
Tur att du fångade det i alla fall, Zpnk.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

hade kört med så stor radiatoryta som möjligt, då kan du köra alla fläktar på mindre varvtal och som första bygge hade jag rekomenderat soft tubing tyvärr ytterst få som lyckas få till de snyggt med hardlines första gången dom gör customvattenkylning

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

@Slarre: Efter lite forskning får det bli en 360 och en 420.

Permalänk
Medlem

@Adnerhill: Måste ge dig en tumme upp för din tubing i Noxxis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

@Adnerhill: Måste ge dig en tumme upp för din tubing i Noxxis!

tackar! för att vara första hardlinen var den väl OK dock är där flera böjar jag inte är nöjd med men så är de säkert för alla på något ställe lycka till med vattenkylningen och har du frågor så skicka ett PM!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrShizzle:

@Zpnk: Nej, du har så rätt. Här har jag hela tiden sagt 480 när det mycket korrekt är 420...

Front: 420mm – Top: 420mm – Back: 140mm – Base: 280mm

Ja jag blev väldigt förvånad... för isf hade jag missat det. Har gått igenom hundratals chassin utan att hitta det jag sökte innan jag till slut hittade mitt nya chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Jo, har inte helt och hållet egentligen slagit i sten vad det blir för chassi. Tog en titt på Hex-Gear igår och.. wow.

@Adnerhill: Tackar! Hojtar garanterat till om (snarare när) något går snett.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Slarre:

@Zixxel: Jag skulle inte kyla två Titan och en CPU med bara en 480-rad. Det kommer säkert fungera om det enbart är estetiken du är ute efter, men jag tvivlar på att det finns rum för överklockning.
Titan är ganska törstiga och alstrar en del värme, så 480-rad för bara dom är nästan gränsfall om du vill ha kallt och tänker överklocka mycket.
Brukar av just den anledningen vara vanligt att man slänger upp en egen loop för CPU, så att vattnet inte värms upp av GPU också, vilket ger bättre utrymme för överklockning.

Polarn har en 4790k och ett 980Ti i samma loop och har problem med CPU-temperaturer vid överklockning. Har inte kollat särskillt mycket på det, så det kan vara han som gör fel förstås.
Jag kör ganska overkill med en 420, en UT60 280 och en 120-radiator för mina två r9 290, och vid stresstest och hög överklock så kommer vattnet ändå upp i 40°C. Vanligtvis på 30-35°C vid vanlig överklockning och spelande under längre perioder nu på sommaren dock.

Tvivlar på att du behöver dubbelpump även till 2 GPUer och en CPU, så vida du inte planerar att köra väldigt många tvära svängar i loopen.

Det går utan problem.

Jag har 4x fury X och 5960X på 1x 120mm +2x 240

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@tvelander: Självaste Tvelander!

En annan lite mer generell fråga kanske, processorn och båda grafikkorten kommer vattenkylas, endast M2 och SSD-lagring kommer användas. Ska man kanske vattenkyla minnesstickorna också? Planerar att införskaffa Dominator och självklart dra upp dessa över 3.6GHz.