PS4 förstörde skiva

Permalänk

PS4 förstörde skiva

Tjena

Häromdan så satt jag och spelade CoD Black Ops 3 och plötsligt så gjorde PS4t massa konstiga ljud, ganska säker på att de kom från CD-läsaren och så stängdes spelet av.
Efter det så gick det inte att läsa av skiven helt.
Den känner igen att det är Black Ops skivan som är i men spelet vill inte starta.

Har jag någon rätt alls att begära något från någon? Vem är det isåfall som är skyldig?

Playstationet är köpt hösten 2014 om det spelar roll..

Tacksam för svar/Vägledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Tjena

Häromdan så satt jag och spelade CoD Black Ops 3 och plötsligt så gjorde PS4t massa konstiga ljud, ganska säker på att de kom från CD-läsaren och så stängdes spelet av.
Efter det så gick det inte att läsa av skiven helt.
Den känner igen att det är Black Ops skivan som är i men spelet vill inte starta.

Har jag någon rätt alls att begära något från någon? Vem är det isåfall som är skyldig?

Playstationet är köpt hösten 2014 om det spelar roll..

Tacksam för svar/Vägledning

Pröva att kontakta utgivaren, berätta vad som hänt och fråga om du kan få skicka in din trasiga skiva i utbyte mot en ny. Det värsta som kan hända är att de säger nej.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Har du provat skivan i en annan PS4?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

kolla om skivan är repig till att börja med

Permalänk
Skrivet av xtQ:

Pröva att kontakta utgivaren, berätta vad som hänt och fråga om du kan få skicka in din trasiga skiva i utbyte mot en ny. Det värsta som kan hända är att de säger nej.

Skrev på Twitter. Inget svar. Ska försöka mejla dem.

Skrivet av Jonny Myran:

Har du provat skivan i en annan PS4?

Har tyvärr inte tillgång till ett annat system.

Skrivet av Wasp:

kolla om skivan är repig till att börja med

Inga repor på skivan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Skrev på Twitter. Inget svar. Ska försöka mejla dem.

Har tyvärr inte tillgång till ett annat system.

Inga repor på skivan.

Har du testat några andra spel? kan ju vara läsaren som gått sönder.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Inga repor på skivan.

Då har konsolen inte förstört den på nått sätt.
Den optiska spelaren i sig kan däremot ha gått sönder på nått sätt och behöva service eller bytas ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av ponanmsi:

Har du testat några andra spel? kan ju vara läsaren som gått sönder.

Fifa, Overwatch, GTA. Alla spel jag har testat fungerar felfritt.

Skrivet av mrqaffe:

Då har konsolen inte förstört den på nått sätt.
Den optiska spelaren i sig kan däremot ha gått sönder på nått sätt och behöva service eller bytas ut.

Skivan blev warpad och slutade fungera när den låg i konsolen. Den kan ju inte bara förstöras spontant. Har aldrig varit med om det innan.
Om nu det är skiv-läsaren som är paj, kan jag få den yrka på något för att få den fixad?

Permalänk
Medlem

Det låter snarare som läsaren är trasig om skivan nu inte har några repor på sig.
Ta kontakt med inköpsstället till att börja med.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Fifa, Overwatch, GTA. Alla spel jag har testat fungerar felfritt.

Skivan blev warpad och slutade fungera när den låg i konsolen. Den kan ju inte bara förstöras spontant. Har aldrig varit med om det innan.
Om nu det är skiv-läsaren som är paj, kan jag få den yrka på något för att få den fixad?

Det låter konstigt att läsaren förstör en viss skiva utan att det syns nån mekanisk åverkan på skivan, skivan kanske skiljer sig från andra tex genom antalet lager och läsaren klarar inte av lagerbyten ?
Kan du inte prova skivan i en annan konsol ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror ni all missade vad ts skrev i första raden

Citat:

Häromdan så satt jag och spelade CoD Black Ops 3 och plötsligt så gjorde PS4t massa konstiga ljud

Antagligen så fick PS4an helt enkelt nog av Cod.
Testa battlefield istället.

Permalänk

Skrivit till alla från alla olika håll.. Inväntar svar.

Om ingen vill ta ansvar, vart byter man ut den optiska läsaren enklast och billigast i Sverige/GBG?

Permalänk
Medlem

@ILTotoRiina: Är säker att det är fel på din ps4 men inte din skiva?
Låter mer som att det är skivan som är paj inte din ps, om andra spel fungerar.
I princip alla optiska läsare "låter" när en skiva inte går att läsa av, då när den försöker hitta spåren.

Permalänk
Medlem

Kan vara en dåligt tryckning av skivan eller något kopieringsskydd (som är vanligt idag) som gör att den inte går att läsa medans andra går.
Det är inget hack på ovansidan av skivan?

Testa skivan hos nån kompis med PS4?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

@Assyren: Är säker att det är fel på din ps4 men inte din skiva?
Låter mer som att det är skivan som är paj inte din ps, om andra spel fungerar.
I princip alla optiska läsare "låter" när en skiva inte går att läsa av, då när den försöker hitta spåren.

Den gör massa ljud med andra skivor nu också. Den fungerar inte som den har gjort tidigare. Jag byter hellre ut den nu än efter att den har förstört fler spel.

Skrivet av Herr Kantarell:

Kan vara en dåligt tryckning av skivan eller något kopieringsskydd (som är vanligt idag) som gör att den inte går att läsa medans andra går.
Det är inget hack på ovansidan av skivan?

Testa skivan hos nån kompis med PS4?

Ska försöka testa den hos någon imorgon.

Inga synliga repor eller liknande på skivan. Skivan har funkat som en pärla de senaste 9-ish månaderna.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (meningslösa inlägg/§1.6)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@ILTotoRiina:
http://www.psxcare.com/ är kanske inte billigast, men är mycket bra att ha och göra med, enl mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

@Assyren:
http://www.psxcare.com/ är kanske inte billigast, men är mycket bra att ha och göra med, enl mig iaf.

1300kr för läsare, montering samt testning skulle jag klassa som ett OK pris för en tredje part. Går man nämnvärt under det skulle jag börja ifrågasätta företagets legitimitet. (Skulle misstänka svartarbete och/eller kassa komponenter.)

Bästa är däremot att få reda på om det faktiskt är lasern det är fel på innan man skickar in den. Lagom kul att betala 1300kr så visar det sig att den egentligen är skadefri.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det fungerar på PS4 men mitt råd är att om du kan installera ett spel på HDD så gör det, brukar oftast bara vara en cd-check snurrning vid start, på så sätt så spar du på hårdvara slitning och således ökar livslängden på din konsol.

Permalänk
Skrivet av mallesoft:

@Assyren:
http://www.psxcare.com/ är kanske inte billigast, men är mycket bra att ha och göra med, enl mig iaf.

De har jag hört om, värt att kolla in dem. Tack

Skrivet av philipborg:

1300kr för läsare, montering samt testning skulle jag klassa som ett OK pris för en tredje part. Går man nämnvärt under det skulle jag börja ifrågasätta företagets legitimitet. (Skulle misstänka svartarbete och/eller kassa komponenter.)

Bästa är däremot att få reda på om det faktiskt är lasern det är fel på innan man skickar in den. Lagom kul att betala 1300kr så visar det sig att den egentligen är skadefri.

Nu börjar den krångla med andra skivor. Vågar inte lägga in dem längre så det är nog läsaren i helhet som e kaputt.

Skrivet av VexedRelic:

Vet inte hur det fungerar på PS4 men mitt råd är att om du kan installera ett spel på HDD så gör det, brukar oftast bara vara en cd-check snurrning vid start, på så sätt så spar du på hårdvara slitning och således ökar livslängden på din konsol.

Tyvärr så funkar det inte så. :/ Hade varit guld om det var så

Permalänk
Medlem

Ingen tycks ha nämnt det, men jag skulle ha kontaktat återförsäljaren för att reklamera ditt Playstation.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1