@issue: Tror den instansen heter Eye of Ashzara eller något liknande (rätta mig om jag har fel ).
Jag har alltid haft holy som ett komplement till healingen i raider beroende på vad som behövs. Men har för mig att AoE healingen var bra för Holy men som sagt cast-tiden är lite off emellanåt.
Det jag läst är att haste är mer prioriterat för disc nu men mastery är fortfarande prio för holy, har för mig att i WoD hade jag fokus på mastery i båda speccarna och det funkade bra, har inte provat ut vad den egentliga/effektiva skillnaden blir i Legion med mastery kontra haste.
Men renew var smidig då den tickar lite med tiden men tror fördelen i dungeons som disc är "bubblan" absorberingsskölden, den ger dig tid och sedan använda rapture för att ta bort CD på bubblan så hinner man ta hela gruppen, på med 1 plea/gubbe och/eller köra en radiance (AoE heal som hjälper till med atonement).
Kan tyvärr inte jämför specsen då jag inte provat holy ännu och försöker fortfarande hitta en bra kombination som disc. Än så länge så tycker jag att specca penance för att kunna heala med (inte enbart som damagespell) är alldeles för användbar än scism eller den 3:e valmöjligheten.
Kan dock vara så i raids att man speccar lite annorlunda men jag säger som så att oavsett hur man speccar, kan man heala tillräckligt för att hålla folk vid liv så spelar inte speccen så stor roll.
Har man däremot problem med att hålla single target heals på en bra nivå eller att folk dör brukar jag alltid kasta ett öga på wowhead, icy-veins eller liknande där det oftast finns tips och tricks med specs, rotationer, vad som ändrats i expansionen och varför man ska använda den ena färdighetsspellen kontra de övriga.
Så som jag tolkat det så ska man ha en spec för dungeons och en för raids. Ska man då också skifta mellan olika healspecs eller hoppa över som dps måste specca om rätt många gånger, vilket verkar ganska tidskrävande.
Dessutom så har man sitt artifactvapen där man sätter ut sina artifaktpoäng, tyvärr verkar dessa poäng endast vara för den speccen man är i just då, vilket betyder att man antingen lagrar dessa artifaktpoäng eller springer och gör questar i de andra 2 specsen också för att fylla ut alla talents i sitt vapen.
Detta kommer att ta tid innan man har fixat ihop alla 3 vapnena med alla talents förutom att man troligtvis behöver olika stats på gearet beroende på spec.
Värsta scenariot är väl att man måste springa runt med 3 uppsättningar armor, ringar, trinkets, vapen så stora väskor kommer att bli populärt. Då har jag endast räknat med PvE spec.
Räknar man in PvP också kan det bli ytterligare en spec att byta till (4 st totalt) samt gearmässigt vet jag inte hur det ser ut nu.
Men när man väl är inbiten i denna expansion så är det enkelt, än så länge är man som en bambi på is
Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam