Permalänk
Medlem

fiber vilken internetleverantör?

Hej!

Fick precis in fiber i huset så undrar jag vilken internetleverantör man ska ha bor i dalarna.
kommer ha 100/100. Spelar mycket cs så lär vara bra ping.
funderar på att ta bredbandsbolaget men är inte säker.
vilka e bra? vill höra något bra och dåligt om dom
edit: jag har openuniverse
ni får gärna rösta tack http://www.strawpoll.me/11222792

Permalänk
Medlem

bredbandsbolaget har jag då inte läst någonting bra om på många år nu, förr var dom bra iaf.

bahnhof verkar funka bra för dom allra flesta, har själv bytt till dom men de blir nu i månadsskiftet så kan ej uttala mig än.

Alltele har jag hört mkt bra om (men dom sponsrar ju skellefte aik så dom går bort för mig ;>)

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Bahnhof har haft kvalitets och hastighetsproblem på sistone.

T3 hade jag innan, lite dyrare men fungerade väldigt bra!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

bahnhof verkar funka bra för dom allra flesta, har själv bytt till dom men de blir nu i månadsskiftet så kan ej uttala mig än.

bahnhof har haft rätt brutala kapacitetsproblem med ping långt över 500 på cs de senaste 1-2 månaderna. påverkat mina vänner över hela sverige.

jag hade valt mellan bahnhof och bredband2, hört mycket bra på de senaste om bredband2 men utan att ha läst upp om bredband2 så noga så hade jag valt bahnhof

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Hade Bredband2 i många år. Funkade hur stabilt som helst, bra ping. Men räkna inte med att få någon som helst hjälp av kundservice. De få gånger man behövde nå dem så var det alltid lång telefonkö och den tekniska supporten var helt värdelös.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

bahnhof har haft rätt brutala kapacitetsproblem med ping långt över 500 på cs de senaste 1-2 månaderna. påverkat mina vänner över hela sverige.

jag hade valt mellan bahnhof och bredband2, hört mycket bra på de senaste om bredband2 men utan att ha läst upp om bredband2 så noga så hade jag valt bahnhof

har själv flera vänner som har dom och ingen av dom upplever några som helst bekymmer, dock är det i piteå stadsnät

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

bahnhof har haft rätt brutala kapacitetsproblem med ping långt över 500 på cs de senaste 1-2 månaderna. påverkat mina vänner över hela sverige.

jag hade valt mellan bahnhof och bredband2, hört mycket bra på de senaste om bredband2 men utan att ha läst upp om bredband2 så noga så hade jag valt bahnhof

Skrivet av pellski87:

har själv flera vänner som har dom och ingen av dom upplever några som helst bekymmer, dock är det i piteå stadsnät

Tänkte precis notera: Frågan är om det är Bahnhof som har fel eller om felet ligger i stadsnätet i sig? Måste inte vara Bahnhof specifikt som har fel, utan det kan lika gärna vara fel hos Zitius/Open Universe/IP Only eller vilket stadsnät man nu har.

Edit: Jag hade gått efter de som har bäst kundservice och bra priser. Bahnhof har båda vad jag vet.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Kör med Bredband2, funkar bra. Men som sagts innan funkar det är så det bra och stabilit och oftast lite billigare, strular det så är kundtjänsten ingen höjdare. Tog mig 3 veckor innan jag fick igenom en felanmälaren till dem.

Angående bahnhof kapacitetsproblem så verkar dem flesta som har Zitius som fiber ha strul då dem har problem med kapaciteten. Detta påverkar även andra operatörer.

Finns bara 2 alternativ för mig på den listan, bredband2 eller bahnhof.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag har Bahnhof och inga problem med ping eller bandbredd, är i sthlm på Telia Open Fiber, tror det kan vara allt möjligt från vissa områden till vissa stadsnät osv som påverkar om det funkar eller inte.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kör på bredband2!

Permalänk
Medlem

Jag hade valt ownit. Sveriges bästa support. Snabbast tider mot steam samt netflix.
Undvik bahnhof bredband2 skräp

Permalänk
Medlem

är det inte bredband 2 som bara har publika ip adresser eller vad det heter så det blir omöjligt att köra egna servrar osv?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

bredbandsbolaget har jag då inte läst någonting bra om på många år nu, förr var dom bra iaf.

I vår förening är de kanon och levererar kapacitet över vad de lovat och har en fantastisk uptime. Nu lirar jag inte CS men min ping i WoW är 20-30ms vilket får anses som lågt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

I vår förening är de kanon och levererar kapacitet över vad de lovat och har en fantastisk uptime. Nu lirar jag inte CS men min ping i WoW är 20-30ms vilket får anses som lågt.

Hade dom förr då jag bodde i lgh, då fungerade det ok... inga större missöden faktiskt.. men nu dom senaste 3-4 åren har jag då bara läst en herrans massa negativt om dom och deras ks

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

är det inte bredband 2 som bara har publika ip adresser eller vad det heter så det blir omöjligt att köra egna servrar osv?

Nej det är bahnhof, dom har slut på publika ip adresser. Säger du inte till så får du en privat

Permalänk
Medlem
Skrivet av lampish:

Nej det är bahnhof, dom har slut på publika ip adresser. Säger du inte till så får du en privat

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1434550-bredband-2-kan-...

har läst några mer trådar om det också men kommer inte ihåg vad dom hade för titel

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

bahnhof har haft rätt brutala kapacitetsproblem med ping långt över 500 på cs de senaste 1-2 månaderna. påverkat mina vänner över hela sverige.

jag hade valt mellan bahnhof och bredband2, hört mycket bra på de senaste om bredband2 men utan att ha läst upp om bredband2 så noga så hade jag valt bahnhof

japp, de har brutala problem med stadsnätet zitius för tillfället och har varat i över en månad nu.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
är det stor skillnad på leverantörerna beroende på var man bor i Sverige? e dom lika bra i skåne som i norrland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lampish:

Jag hade valt ownit. Sveriges bästa support. Snabbast tider mot steam samt netflix.
Undvik bahnhof bredband2 skräp

Hur är de skräp, utveckla gärna och anekdoter räknas inte då min personliga upplevelse är att Bahnhof är mycket bra och vad menar du med "snabbast" tider mot steam och netflix?
Pratar du ping? Jag har 1 ms mot steams serverar och samma mot netflix men pingen m.m. är ju inte direkt ett bra mätverktyg för sådana tjänster, jag får ut min maximala bandbredd när jag laddar ner spel via steam är det de du hänvisar till? Sedan är båda tjänsterna cloud based så exakt vad som är just vid en given stund kan ändras.

Säger inte att Ownit är dåliga, har vänner som faktiskt jobbar där och mestadels bara hört bra saker från kunder men jag undrar lite hur du motiverar dina påståenden.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av todoo:

Tack för alla svar!
är det stor skillnad på leverantörerna beroende på var man bor i Sverige? e dom lika bra i skåne som i norrland?

Det kan vara stor skillnad, bästa är att kolla med polare runt omkring dig och se vad de tycker.
Det kan vara så att på just ditt stadsnät har en viss leverantör problem, deras support som jobbar kanske är delvis regional och din region kanske suger, det är ett dåligt sköt bemanningsföretag som bara vill tjäna pengar och skiter i att ge bra support men kanske inte finns något alternativ m.m.
Det kan vara allt möjligt som påverkar, därav folk har så olika upplevelser med samma leverantörer för att de är oftast mer än just bara den leverantörer som påverkar upplevelsen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av lampish:

Jag hade valt ownit. Sveriges bästa support. Snabbast tider mot steam samt netflix.
Undvik bahnhof bredband2 skräp

Utveckla gärna

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

japp, de har brutala problem med stadsnätet zitius för tillfället och har varat i över en månad nu.

vet inte om det är just det, men kan iaf säga att min brorsa har zitius och han har det problemet. dom andra vet inte vad dom har

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det kan vara stor skillnad, bästa är att kolla med polare runt omkring dig och se vad de tycker.

vi e bland dom första som får fiber i vår "håla" så det blir lite svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av todoo:

vi e bland dom första som får fiber i vår "håla" så det blir lite svårt

Du blir nog nöjd oavsett leverantör om du går från adsl ska du se

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Hur är de skräp, utveckla gärna och anekdoter räknas inte då min personliga upplevelse är att Bahnhof är mycket bra och vad menar du med "snabbast" tider mot steam och netflix?
Pratar du ping? Jag har 1 ms mot steams serverar och samma mot netflix men pingen m.m. är ju inte direkt ett bra mätverktyg för sådana tjänster, jag får ut min maximala bandbredd när jag laddar ner spel via steam är det de du hänvisar till? Sedan är båda tjänsterna cloud based så exakt vad som är just vid en given stund kan ändras.

Säger inte att Ownit är dåliga, har vänner som faktiskt jobbar där och mestadels bara hört bra saker från kunder men jag undrar lite hur du motiverar dina påståenden.

Skrivet av pellski87:

Utveckla gärna

Skulle nog tippa på att personen har kollat på deras "Speed index". Netflix har en öppen sida där man kan se vilka leverantörer som ligger bäst i generell hastighet mot dem. 1. Com Hem, 2. Ownit och på 3:e plats hittar vi Bahnhof.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

Du blir nog nöjd oavsett leverantör om du går från adsl ska du se

det kommer jag nog bli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vet inte om det är just det, men kan iaf säga att min brorsa har zitius och han har det problemet. dom andra vet inte vad dom har

just nu är det zitius som har problem, det vet jag. det står på Bahnhofs driftstörningssida med jämna mellanrum och har stått på zitius hemsida...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Skulle nog tippa på att personen har kollat på deras "Speed index". Netflix har en öppen sida där man kan se vilka leverantörer som ligger bäst i generell hastighet mot dem. 1. Com Hem, 2. Ownit och på 3:e plats hittar vi Bahnhof.

Ok kollade det indexet och känns ju inte som att den där ~3% skillnaden mellan t.ex. Ownit och Bahnhof direkt motiverar påståendet, jag är mer nyfiken på isf vad som hände med Netflix mellan Januari och Mars i år där alla ISPs verkade droppa om än bara några procent där med men alla följer samma kurva.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

Hade dom förr då jag bodde i lgh, då fungerade det ok... inga större missöden faktiskt.. men nu dom senaste 3-4 åren har jag då bara läst en herrans massa negativt om dom och deras ks

Oj vad tråkigt. Tur att de fungerar bra i Gbg. Det enda som hänt är två strömavbrott där ett verkade ha skadat utrustningen vilket innebar en längre downtime.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

För att klargöra så är det Bredband 2 som i början på detta året slopade alla publika IP-adresser.
Detta utan att meddela sina kunder.
Om du får tag i supporten och vet vad du pratar om kan du få en publik IP-adress.
Om du däremot pratar med dem och t.ex. säger att din IP-telefoni inte fungerar och att det verkar som att jag sitter bakom en router så vet de inte vad du pratar om. (Gäller en kollega till mig som jag fick hjälpa)
Ownit är Telenors billighetsoperatör för dem som vill vet och går i många stadsnät genom samma upplänk som Bredbandsbolaget.

Så till tråden.
Hade rekommenderat T3 och Bahnhof även om Bahnhof just nu har problem i vissa stadsnät.