Permalänk
Medlem

Projektor vs TV 65"

Hej!

Tänkte uppgradera biokänslan hemma i lägenheten och eftersöker lite tips och tricks.
Har i dagsläget ett PS4 som jag vill ha med i denna setup.

Såg en rätt shysst projektor på jobbet där själva projektorn låg bakom duken och sköt upp bilden bakifrån.

1. Vad heter en sådan lösning?

2. Undrar även om det finns projektorer som kan stå på TV-bänken och skjuta upp bilden så pass nära. Så man slipper dra HDMI + strömkablage längs hela vardagsrummet.

3. För er som använder projektor + duk: är bilden tillräckligt bra i 10.000:- klassen?

4. Om ni har tips på förstärkare + hemmabiopaket och fjärrkontroll för att styra allt från samma så är det bara att länka på också. Har egentligen ett 5.1-system som duger för närvarande.

5. Hört vissa som klagar på latens vid gaming på projektor. Erfarenheter från er?

Allt som allt får det gärna kosta runt 10k men om jag är riktigt nöjd med en setup kan jag tänka mig runt 15k.

Vad säger folket om TV vs projektor?:)

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Du verkar vilja ha det bästa för pengarna. Och med allt du vill ha så är det inte jättemycket du får för den summan om du ska ha projektor, duk och ljud. Inte om du är kräsen.

Kör på en ordentlig tv och kolla efter system i ljudforumet.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Svaret på fråga 1 är bakprojektion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejric:

3. För er som använder projektor + duk: är bilden tillräckligt bra i 10.000:- klassen?

5. Hört vissa som klagar på latens vid gaming på projektor. Erfarenheter från er?

Har en BenQ W1300 som jag köpte för 7k på rea, och kombinerad med Elgigantens billigaste ramspända duk.
Hur nöjd som helst! För 8.5k får man definitivt inte 108 tum glorious bildyta på något annat sätt. Bildkvaliten är jag helt nöjd med och vill aldrig gå tillbaka till tv (möjligtvis för att typ titta på nyheter som inte är värda att slita på lampan med...).

Jag har inga problem att spela på projektorn, enligt tester ska den ha relativt lågt inputlag (inte i närheten av min BenQ 144Hzare, men märker ärligt talat i princip ingen skillnad). Sony ska ha något gamemode som ger riktigt bra input lag, en begagnad sådan har jag sett rekommenderas flera gånger (HW-serien).

Mörkläggning är väldigt viktigt.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3