Permalänk
Medlem

Adaptive sync??

Hej!

Jag har just beställt en Asus MG248Q som enligt tillverkaren har Adaptive sync.
Jag vet att adaptive sync fungerar bara med AMD kort (vilket jag har) men är denna sync bättre än vad freesync är det gäller till att få bort screen-tearing eller är det samma sak fast med olika namn?

Tacksam för svar
//Martin

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

Är inte Adaptive Sync själva funktionsstandarden? Skillnaden är väl snarare G-sync (Nvidia) som finns i skärmen vs Freesync (AMD) som använder grafikkortet. Eller är jag ute och cyklar nu?

Edit:
Hittade lite info på det här. Verkar vara ganska hugget som stucket.

http://www.digitaltrends.com/computing/nvidia-g-sync-or-amd-f...

"One of the first differences you’ll hear people talk about when it comes to adaptive refresh technology, besides AMD vs Nvidia, is the difference between a closed and an open standard. While G-Sync is proprietary Nvidia technology, and requires the company’s permission and cooperation to use, FreeSync is free to use, and implementing it is a goal of the program, not a way to make money.
That should mean that FreeSync is more widely adopted, but in actuality, they’re about even — for now. G-Sync has been around longer, and it’s also managed by Nvidia, the current leader in GPU manufacturing. That may prevent AMD’s lead in compatible monitors from getting out of hand, or might not. Only time will tell.
Either way, you can’t mix and match between the two technologies. You have to choose whether you want to go with Nvidia or AMD, and then purchase a monitor and GPU accordingly."

Permalänk
Bildexpert 📺

Freesync och G-Sync är båda exempel på adaptiv synkronisering eller adaptive sync. Att få skärm och grafikkort till att synkronisera dynamiskt för att undvika tearing och ryckighet.

G-Sync är Nvidias slutna format och fungerar endast med Nvidia-kort och skärmar som specifikt har försetts med Nvidias G-Sync-kretsar.

Freesync är AMD:s motsvarighet som de också fått igenom som en del av Displayport-standarden. Då kallas den för VESA Adaptive Sync och det är därmed en öppen standard. Nvidia bryr sig inte om VESA Adaptive Sync i dagsläget och Intel är väl närmast på "Meh - okej då"-nivå.

Skillnaden mellan AMD Freesync och VESA Adaptive Sync är att vem som helst kan tillverka en skärm och baka in VESA Adaptive Sync-funktionalitet i den skärmen. AMD Freesync används när AMD har godkänt genom tester att skärmen fungerar enligt vad som är deras krav. Lite oklart dock hur kraven ställs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Freesync är AMD:s motsvarighet som de också fått igenom som en del av Displayport-standarden. Då kallas den för VESA Adaptive Sync och det är därmed en öppen standard. Nvidia bryr sig inte om VESA Adaptive Sync i dagsläget och Intel är väl närmast på "Meh - okej då"-nivå.

Om jag minns rätt finns även en del Nvidia-laptopar som använder Vesa Adaptive Sync i den inbyggda skärmen. Men det är inget de skyltar med.