Windows 10 återställning med NYA komponenter

Permalänk
Medlem

Windows 10 återställning med NYA komponenter

God kväll!

Skulle göra en återställning av datorn jag bytte moderkort, CPU, GPU, SSD och ramminne på. (EJ min dator..)
OS som var installerat på HDD var Windows 10 jag köpt direkt på nätet utan produktnyckel. Aktiverades online på något sätt...?

Utan någon backup körde jag en "Återställning" i "Inställningar - Uppdatering och återställning".
Datorn startade om och jag fick diverse alternativ på återställning.
Valde att rensa allting och göra en total återställning.

Återställningen började och gick upp til 37% varpå skiten hänger sig.
Lät datorn stå på 37% över natten men ingenting hände.. Fortfarande på 37% på morgonen.

Jag startar om datorn med hjälp av startknappen på chassit och när jag ska boota från hårddisken (ej nya SSD) säger datorn "An operating system wasn't found. Try disconnecting any drivers that don't contain an operating system." Sagt och gjort men funkar fortfarande inte.

Vad gör jag nu?!?!?!

Om jag förstod rätt sparas aktiveringsnyckeln för Win 10 på moderkortet(?). Som jag nu bytt ut och sålt.

SUMMERING:
- Jag sitter utan produktnyckel
- Utan Windows-skiva
- Utan den gamla hårdvaran

Är jag körd eller vad ska jag göra?!
Tack som fan för svar alla!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: ASUS Z87-PRO ATX, Processor: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz @4.2 GHz, Kylning: Corsair Hydro H100i, GPU: KFA2 EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX, SSD: 2st 128GB Corsair SSD Force GS Raid0, RAM: Corsair 16GB CL11 2400MHz VENGEANCE PRO RED, Närdel: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold, Skärm: 23" Samsung LED 2ms 120Hz & ASUS Zenbook U500VZ

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Haft ett tidigare OS kompatibelt för gratis uppgradering till W10 så är det den hårdvaran som gäller, den hårdvaran har W10 gratis. Den infon sparas hos MS (mha HWID)

En testversion aktiveras och förblir aktiverad i 30 dagar sen måste du köpa dig en nyckel.
Har du bytt hårdvara men vill återställa/nedgradera till OS'et som du hade innan lär det krångla.

Hur lyckas/vill du nedgradera på en helt ny SSD med nytt OS som inte haft ett tidigare?
PS. Det är licensen man betalar för. Mediet kan man ladda ned 4free... Vad har du gjort egentligen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hatrik:

God kväll!

Skulle göra en återställning av datorn jag bytte moderkort, CPU, GPU, SSD och ramminne på. (EJ min dator..)
OS som var installerat på HDD var Windows 10 jag köpt direkt på nätet utan produktnyckel. Aktiverades online på något sätt...?

Utan någon backup körde jag en "Återställning" i "Inställningar - Uppdatering och återställning".
Datorn startade om och jag fick diverse alternativ på återställning.
Valde att rensa allting och göra en total återställning.

Återställningen började och gick upp til 37% varpå skiten hänger sig.
Lät datorn stå på 37% över natten men ingenting hände.. Fortfarande på 37% på morgonen.

Jag startar om datorn med hjälp av startknappen på chassit och när jag ska boota från hårddisken (ej nya SSD) säger datorn "An operating system wasn't found. Try disconnecting any drivers that don't contain an operating system." Sagt och gjort men funkar fortfarande inte.

Vad gör jag nu?!?!?!

Om jag förstod rätt sparas aktiveringsnyckeln för Win 10 på moderkortet(?). Som jag nu bytt ut och sålt.

SUMMERING:
- Jag sitter utan produktnyckel
- Utan Windows-skiva
- Utan den gamla hårdvaran

Är jag körd eller vad ska jag göra?!
Tack som fan för svar alla!

Låter som du måste köpa en ny licens.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@tcntad:

SSD va orört och tanken va att installera ett nytt OS på den vid senare tillfälle.

Men hur som helst. OS låg på HDD som jag ville återställa och under återställningen fastnade den på 37% och sedan hängde sig.
Det va då jag drog kabeln och sen när jag skulle boota igen så fick jag upp felmeddelandet och jag var fast..

Laddade ner OS på USB och installerade Win10 på nya SSD. Allt är frid och fröjd förutom att jag saknar nyckel nu...

När jag öppnar HDD på "Den Här Datorn" ser jag att det ligger Windows-filer där. Kan detta hjälpa mig med nyckel eller auktorisering?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: ASUS Z87-PRO ATX, Processor: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz @4.2 GHz, Kylning: Corsair Hydro H100i, GPU: KFA2 EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX, SSD: 2st 128GB Corsair SSD Force GS Raid0, RAM: Corsair 16GB CL11 2400MHz VENGEANCE PRO RED, Närdel: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold, Skärm: 23" Samsung LED 2ms 120Hz & ASUS Zenbook U500VZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av hatrik:

När jag öppnar HDD på "Den Här Datorn" ser jag att det ligger Windows-filer där. Kan detta hjälpa mig med nyckel eller auktorisering?

Nej
Du måste ha en giltig produktnyckel för den Windows-version du installerar.
När man köper Windows får man en produktnyckel.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Tjena!
Jag har beställt helt nya delar till min dator det enda jag behåller är min gamla mekaniska hårddisk. Behöver jag köpa en ny windows skiva eller kan jag använda den gamla jag har kvar, för att sedan installera den på ssd jag köpt?

Permalänk
Medlem

@lazyguuy:
Det beror lite på vad det är för licens, hur du bundit licensen m.m.
Vilken version av Windows?
Är det en OEM eller RETAIL?
Har du valt att logga in med ett M$ konto på datorn typ hotmail eller liknande?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@lazyguuy:

Det är en oem licens, Windows 7, jadu datorn är från 2011 så kommer inte ihåg ifall jag registrerade den på någon mail, men ska söka igenom min gamla mailadress!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@lazyguuy:

Hittade inget på mailen som skulle påvisa att jag skulle registrerat windows versionen, så jag antar att jag är kokt och får slänga ut en tusenlapp till, på en ny licens?

Permalänk
Medlem

@lazyguuy:
OEM licensen är bunden till ditt nuvarande moderkort, en OEM licens kan ej flyttas till en annan dator. En OEM licens kostar lika mycket som en retail licens i dagsläget, ibland mer. De är endast till för systembyggare(företag som säljer färdiga system).