Permalänk

Cisco rout problem ?

Hejsan !

Har en fråga angående cisco. Hur får jag min cisco 2960G att routa mellan Vlan till en router 1921. Får de ej att fungera :(.

tackar för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Vilken ios-rev/typ?
Pasta relevent konfig.

Permalänk

Det är 12.2(55)SE5

Konfigen kan jag tyvär ej visa.

Permalänk

Förstår inte riktigt, 2960G är vad jag kan se en switch, sedan gör du en trunk upp till routern med sub-interface som den kan routa på

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk

Har testat det. Men det funkar inte :/

Permalänk
Skrivet av Kaffe1337:

Har testat det. Men det funkar inte :/

det ska fungera, det är så man brukar göra och om switchen inte är en L3 så kommer den inte kunna routa mellan dina VLAN

EDIT: ett vanligt misstag är att sätta Native vlan på trunk porten på switchen men glömma att göra ett matchande subinterface på routern.
lite konf för att lösa det:

int fa0/0.50
encap dot1q 50 native (50 står för vlanet du vill använda)

fel nummer 2 är att glömma sätta på main interfacet

int fa0/0
no sh , annars hoppar inte subinterfacen igång. verifiera gärna om du har med ip route för att se så att du har routes

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Kan du posta konfen för din "router-on-a-stick", ingen vet vilket nätverk det är och vlan är lokalt med privata adresser (tippar jag på?). Så ingen relevant info om ditt nätverk kommer avslöjas..

Det är inte lätt att hjälpa till om du inte vill få hjälp.

Visa signatur

Chassi: Ncase M2 | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Kylare: Arctic
Arctic Liquid Freezer III 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: PowerColor Radeon RX 7900 XTX Hellhound | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF850 Platinum | SSD: Kingston Fury Renegade | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Tillåter du alla vlan på trunken ?
har du konfat alla vlan som subinterface på routern korrekt?

Permalänk
Medlem

Exempel på hur router on a stick-konfen kan se ut:

[15:12:10] Router

ho Roitern
int fa0/0
desc Roitern ---> Switch
no sh
exit
int fa0/0.10
desc vlan 10
encap dot1q vlan 10
ip add 10.0.10.1 255.255.255.0
exit
int fa0/0.20
desc vlan 20
encap dot1q vlan 20
ip add 10.0.20.1 255.255.255.0
exit
int fa0/0.30
desc vlan 30
encap dot1q vlan 30
ip add 10.0.30.1 255.255.255.0
exit
int fa0/0.99
desc Native vlan 99
encap dot1q vlan 99 native
exit

Switch

vlan 10
name Frysdisken
vlan 20
name Charken
vlan 30
name Kassa 3
vlan 99
name Native

int fa 0/1
desc Switch --->Roitern
sw mode trunk
sw tunk native vlan 99
exit

int range fa0/2-10
desc Access Frysdisken
sw mode access
sw acc vlan 10
exit

int range fa0/11-20
sw mode acc
sw acc vlan 20
desc Access Charken
exit

int range fa0/11-20
sw mode acc
sw acc vlan 30
desc Access Kassa3
exit,

Visa signatur

Arctic Liquid Freezer III 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: PowerColor Radeon RX 7900 XTX Hellhound | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF850 Platinum | SSD: Kingston Fury Renegade | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Kan du posta konfen för din "router-on-a-stick", ingen vet vilket nätverk det är och vlan är lokalt med privata adresser (tippar jag på?). Så ingen relevant info om ditt nätverk kommer avslöjas..

Det är inte lätt att hjälpa till om du inte vill få hjälp.

ROAS är lösningen, men får du trunken upp alls ?
Kan du ha konstig DTP konfig på switchen ?

Bästa lösningen hade varit att få se konfigen, ip adresser behöver vi ej.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

ROAS är lösningen, men får du trunken upp alls ?
Kan du ha olika DTP konfig på switchen och routeren?

Bästa lösningen hade varit att få se konfigen, ip adresser behöver vi ej.

Vet inte riktigt vad du menar med olika DTP? Eftersom routern inte är en switch (den skickar inga BPDU:er) kommer den inte öppna en trunk mot switchen automatiskt. Porten på switchen kommer då att bli en Access-port. Så man måste statiskt sätta att porten är en trunk på switchen om fler än 1 vlan skall gå över länken.

Behövs delar av konf hjälper jag gladeligen till att göra den. (:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Förstår inte riktigt, 2960G är vad jag kan se en switch, sedan gör du en trunk upp till routern med sub-interface som den kan routa på

2960G kan routa mellan vlan.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av maniak:

Kul att du bidrar till tråden, du kanske ska hjälpa TS också när du ändå är i farten ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Nackdelen är ju att den inte har stöd för routing-protokoll eller routade interface. Så ROAS är enligt mig den bästa lösninen ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

2960 är en layer 2 switch. routing är layer 3 därför är det lättast att köra Routing on a stick för att routern ska kunna routa mellan vlanen på switchen. ^^

Confen som Pl4yground postade innan ser rätt ut för routing on a stick.^^

Permalänk
Skrivet av olle:

2960 är en layer 2 switch. routing är layer 3 därför är det lättast att köra Routing on a stick för att routern ska kunna routa mellan vlanen på switchen. ^^

kommandot för att få igång L3 routing på 2960G är sdm prefer lanbase-routing sen wr och reload då kan man skriva ip routing.

Jag rekommenderar dock inte att routa på switchen för det är den egentligen inte gjord för, jag hade kört med Router On A Stick (ROAS) som Pl4yground så fint visade exempel på ovan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Kul att du bidrar till tråden, du kanske ska hjälpa TS också när du ändå är i farten ^^

Inte direkt svårt.

Mode trunk på switchens port.
Subif med rätt dot1q tagg i routern.

Skrivet av Pl4yGround:

Nackdelen är ju att den inte har stöd för routing-protokoll eller routade interface. Så ROAS är enligt mig den bästa lösninen ändå.

Beroende på vad man vill göra så behöver det knappast vara en nackdel. I många fall blir det en fördel då routern är mjukvarubaserad och är en begränsning, till skillnad från switchen som gör det i hårdvara och då bara är begränsad av sitt bakplan (vilket kan vara uselt på 2960 och 2960G modeller, men tillräckligt om man inte trycker fullt på alltför många portar).

Skrivet av olleb:

Den kan routa mellan vlan. Behöver man bandbredd gör man det i switchen, behöver man features gör man det i routern.

Skrivet av Nickieponken:

kommandot för att få igång L3 routing på 2960G är sdm prefer lanbase-routing sen wr och reload då kan man skriva ip routing.

Jag rekommenderar dock inte att routa på switchen för det är den egentligen inte gjord för, jag hade kört med Router On A Stick (ROAS) som Pl4yground så fint visade exempel på ovan

Ska man bara routa mellan vlan och ha en default route så duger den utmärkt. Dessutom kommer den klara mycket mer trafik än routern.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Tack

Tack för hjälpen. Fick det att fungera!