Synpunkter och råd till mitt datorköp

Permalänk

Synpunkter och råd till mitt datorköp

Hej!

Skulle uppskatta synpunkter från er som är mer insatta än mig i datorkomponenter.

Detta är vad jag är intresserad utav:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9756668/

Mina egna funderingar
Kommer chassit att bli för litet?
Bör jag köpa till en fläkt då enbart 1 medföljer?
Är vattenkylning något att rekommendera?
Har jag missat några kablar?
(Fläkt till processorn har jag inte lagt till än)

Kan inte komma på några fler funderingar men dessa komponenter har jag som intressanta.

Uppskattar all hjälp jag kan få men olika synpunkter.

Tänkte spela BF1 och min nuvarande dator är ca 7-8 år gammal så det är dags att uppgradera sig.

Permalänk
Medlem

Lekte med tanken att du vill ha ett chassi med glassidor.
Tog ett Phankteks som klarar större tornkylare.
Tycker du att du behöver GTX 1080 så byt till det EVGA du hade.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9756797/

Permalänk

@SUMITOMO:

Tack för din input

Jag föredrog chassit just för utseendet och den guldfärgade panelen. Så den klarar inte större fläktar, minns jag hörde det i recension på Youtube också. Kan det skapa tillräckliga problem så att det kan vara värt att byta?

Är det att föredra att ha mer Mhz i minnena? Finns det några för och nackdelar? Prestandamässigt ska det vara bättre?
Funderar på 1070 men tror jag behåller 1080 när jag ändå lägger ut så mycket pengar.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9756935/

vitt tema

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9756948/

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@BubbleBobble
Behöver du verkligen så dyrt tangentbord?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@bärplockaren:

Jag var på Mediamarkt för jag vill alltid prova vad jag ska köpa för att veta komforten.
Det var väl tangentbordet jag tyckte var skönast men prislappen var inte att leka med.

Det var kanske handledsstödet som gjorde den skön att använda.

@Kethsi:

Tack, men motivera gärna ändringar.
Har valt mina komponenter efter vad jag tycker är snyggast eller som jag tror är bäst.

Men verkar som jag ska ta mer Mhz i minnen, efter era ändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleBobble:

@bärplockaren:

Jag var på Mediamarkt för jag vill alltid prova vad jag ska köpa för att veta komforten.
Det var väl tangentbordet jag tyckte var skönast men prislappen var inte att leka med.

Det var kanske handledsstödet som gjorde den skön att använda.

@Kethsi:

Tack, men motivera gärna ändringar.
Har valt mina komponenter efter vad jag tycker är snyggast eller som jag tror är bäst.

Men verkar som jag ska ta mer Mhz i minnen, efter era ändringar.

det var mest för att du ville ha ett chassi med fönster så jag försökte göra 2 enkla tema byggen ett svart bygge och ett vitt, och för ram minnen så man vinner några fps i spel med snabbare ram men det är inte mycket men jag tycker det är värt det för prisskillnaden är så liten och i ett 20k bygge så vore de korkat att spara på 50-100kr om man kan vinna några fps på 100kr så gör man det tycker jag

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

@Kethsi:

Jaha, tack det uppskattar jag. Dock så var det guld panelen och hela designen som lockade, men glasen var ju även en del av designen. Tyckte även att In Win verkar ha bra och kvalitets chassin, kanske lite dåligt med kylningen på denna.

Då blir det nog så att jag skaffar minnen med högre Mhz, håller absolut med. Några hundra är inget när man köper en så dyr dator. Tack för tipsen!