Nytt mobilbatteri på reklamationsrätt?

Permalänk
Medlem

Nytt mobilbatteri på reklamationsrätt?

Min Lumia 950 kraschar 5-30 ggr/dag, problemet tilltar när batteriet går under 50%. En handfull andra ägare av 950-telefoner i FB-gruppen Windows Phone - Tips och tricks har haft samma problem och samtliga har fått fullt fungerande telefoner efter byte av batteri.

Tillägg:
Jag har haft telefonen inskickad en gång på garantiservice. Den kom tillbaka med beskedet att de gjort en mjukvaruuppdatering (den hade senaste officiella mjukvaran när den skickades in) men felet kvarstod. Efter det skrev jag i ren frustration i FB-gruppen ovan och fick då en handfull kommentarer från användare som haft exakt samma problem med sina mobiler och alla hade löst det med ett batteribyte.

Microsoft lämnar (som alla(?) andra) 6 mån garanti på batteriet men min tes är att detta är att betrakta som ett ursprungligt fel och borde kunna falla under reklamationsrätten.

Åsikter? Erfarenheter av att få att batteri utbytt på reklamationsrätt?

Lagt till info om att mobilen varit på service.
Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Tycker absolut du ska reklamera det, det kan inte vara mening att en telefon ska krascha 30 gånger per dag. Påpeka också att det är ett vanligt problem och hänvisa till de källor som visar det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

@Bakgrund: Ja, ska göra det. Lade till info i första inlägget om att mobilen varit inne på service ett varv.

Funderar mest på möjligheten att få igenom en reklamation på ett 9 mån gammalt batteri när tillverkaren endast ger 6 mån garanti. Som jag ser det är detta helt klart ett ursprungligt fel.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

krascha 30ggr om dagen låter extremt, den är alltså obrukbar?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

krascha 30ggr om dagen låter extremt, den är alltså obrukbar?

Ja, en dålig dag är den obrukbar. Den kan i princip loopa med en krasch precis efter inloggning, omstart och sedan ny krasch. Sedan kan det gå 2-3 dagar med 5-6 krascher/dag...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Ja, en dålig dag är den obrukbar. Den kan i princip loopa med en krasch precis efter inloggning, omstart och sedan ny krasch. Sedan kan det gå 2-3 dagar med 5-6 krascher/dag...

Inte roligt, kör på reklamation då tycker jag. Inte acceptabelt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu kommer jag inte få reda på om Microsoft skulle godkänna min reklamation eller ej.

Chattade med Halebop (där jag köpt mobilen), ville bara kolla läget lite. Skulle det vara blankt nej på en reklamation pga batterifel har jag ingen lust att lägga tid och energi på att skicka in mobilen. De föreslog att jag skulle testa med ett nytt batteri men jag förklarade att jag inte ville köpa ett batteri när min ståndpunkt är att Microsoft borde ge mig det gratis.
Blev erbjuden kommande två månader utan abonnemangskostnad så att jag kunde köpa ett nytt batteri utan att förlora på det. Accepterade lösningen pga enkelheten för egen del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@[SH]: Reklamera och berätta att det är ett problem sedan innan. Stöter du på patrull är det bara att kontakta ARN.

Nåväl. Skönt att det löste sig, ändå tråkigt att det är Halebop som får stå för notan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Nåväl. Skönt att det löste sig, ändå tråkigt att det är Halebop som får stå för notan.

Kanske skickar de notan vidare? Jag var inte otrevlig, försökte inte heller tvinga fram en lösning utan förklarade att jag var beredd på att skicka in telefonen både en andra och en tredje gång för att de har rätt till det. Ja, ja... För stunden är jag nöjd i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Kanske skickar de notan vidare? Jag var inte otrevlig, försökte inte heller tvinga fram en lösning utan förklarade att jag var beredd på att skicka in telefonen både en andra och en tredje gång för att de har rätt till det. Ja, ja... För stunden är jag nöjd i alla fall.

Troligtvis inte, eftersom att det ändå är Halebop som har sålt telefonen till dig.