Bahnhof problem hastighet/router, tips mottages! *ny kund*

Permalänk
Medlem

Bahnhof problem hastighet/router, tips mottages! *ny kund*

Hej,

Jag har nyligen fått luftburen Fiber från Öppenfiber-nätverket. Jag valde Bahnhof av den enkla anledningen dom va billigast(14000kr).
500/100 bunden i 1år.

Fint än så länge förutom 6 månaders försening från ursprungsdatumet(utan info om fördröjningen, här va jag själv tvungen ringa upp fråga vad som händer).

Okej, jag tänkte så här jag har en D-link DIR-860L helt ny i förpackning hemma så jag kände ingen anledning att köpa deras egna router för 1000kr.

Fibern blev installerad, jag drog kabel till routern och satte den verkligen mitt i huset under en trätrappa, värt och notera är att jag bor i ett trähus från 1958 och med väldigt tunna väggar 120kvm stort.

Från routern drog jag en till kabel rakt in i min dator för jag spelar mycket och vill självklart ha bästa möjliga svarstider i mina fps spel.

Redan från dag 1 jag började köra med Bahnhof så har det varit dålig speed jag menar bredbandskollen och få ut runt 100/20 är väl inte mycket och hänga i granen. Men det slutar inte där utan jag har konstanta problem med att internet går "ner" Google sidor bara står laddar samt youtube buffrar sönder. Pingen hoppar i spel osv.

Jag kom på att jag hade liknande problem i min gamla lägenhet med BBB 100/10 lina.... då ringde jag supporten och dom visste direkt vare va och gick in i routern ändrade nått (kommer ej ihåg vad det va), tror det hete NAT?

Jag har varit i kontakt med Bahnhof som agerar som resten av alla svenska bolag, direkt dom har sin kund bryr dom sig inte. jag fick standard svaret att testa koppla direkt från uttag in i datorn... ( Vem gör ens det nu förtiden, kör utan router dvs) ?

Jag frågade om dom kunde vara så vänliga försöka felsöka problemet med mig eftersom jag precis blivit nybliven kund hos dom och har jävligt dålig koll på routers och är sugen på få ut mina 500/100 jag betalar för.

Nej 5-6 dagars svarstid på E-mail och autosvar "kan inte hjälpa dig om du inte köpt våran router".

Tack Bahnhof för eran excellenta Support och omhändertagande av nya kunder.

Hur som haver, Någon som är snäppet vassare än mig och vet vad det kan bero på? Alt vilken inställning i min router som verkar vara problemet?

Kan även tillägga att det Trådlösa fungerar lika bra som att tanka Diesel i en bensinbil.....

Permalänk
Medlem

Men du kan väl testa att koppla in dig direkt mot datorn/fiberkonvertern för att utesluta routern, låter som ett bra förslag.

Permalänk
Medlem

Inb4 CAT5 sladd mellan router och dator /s. Nej men varför gråta ut när du inte ens verkar ha testat det första de föreslår för felsökning?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Zandr:

Hej! Vet inte om du har läst en av de andra trådarna om just Bahnhof - Kapacitetsproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Inb4 CAT5 sladd mellan router och dator /s. Nej men varför gråta ut när du inte ens verkar ha testat det första de föreslår för felsökning?

nej inte cat5, Cat6 är det. Jag har redan gjort kabeldragningen i huset klammrat fast allt, tänker inte dra upp all kabel/köpa en ny 25m kabel för testa när det är 1% chans att routern är trasig ur förpackningen. troligtvis en inställningsfråga i routern som jag personligen inte har kunskap om därav jag frågar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

@Zandr:

Hej! Vet inte om du har läst en av de andra trådarna om just Bahnhof - Kapacitetsproblem

Jag såg den, men jag har samma dåliga kapacitet dygnet runt. kändes som den va mera riktad till kvällar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandr:

nej inte cat5, Cat6 är det. Jag har redan gjort kabeldragningen i huset klammrat fast allt, tänker inte dra upp all kabel/köpa en ny 25m kabel för testa när det är 1% chans att routern är trasig ur förpackningen. troligtvis en inställningsfråga i routern som jag personligen inte har kunskap om därav jag frågar här.

Du kanske skulle testa att felbegränsa?

Koppla din dator direkt till uttaget. Och du behöver faktiskt inte "dra upp all kabel/köpa en ny 25m kabel för testa", du kan köpa en 1m kabel och flytta på datorn. Genom att göra såsom vi föreslår utesluter du två möjliga felkällor: din kabel och din router.

Permalänk
Medlem

Koppla in datorn direkt i uttaget och se vad du får ut för hastighet, även om det är besvärligt så måste du göra det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av KulanZ:

Koppla in datorn direkt i uttaget och se vad du får ut för hastighet, även om det är besvärligt så måste du göra det.

Jag köper det, men om vi leker med tanken att det fungerar 100% felfritt då och alla kommer börja skriva att det är fel på routern.

Vad ska man börja kika på för inställningar i routern?

Som jag skrev i min text så känner jag igen exakt detta problem från tidigare och då hjälpte BBB mig ändra i routern nån inställning så funkade allt felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandr:

Jag köper det, men om vi leker med tanken att det fungerar 100% felfritt då och alla kommer börja skriva att det är fel på routern.

Vad ska man börja kika på för inställningar i routern?

Som jag skrev i min text så känner jag igen exakt detta problem från tidigare och då hjälpte BBB mig ändra i routern nån inställning så funkade allt felfritt.

Börja med att kontrollera med kabel direkt i uttaget. När det är klart så kan man gå vidare i felsökningen.
Det är ingen ide att börja spekulera innan vi utför första steget i felsökningen.

När du har gjort det så kan du testa med din router mellan. Fungerar det bra, då är det knas med din kabel.
Fungerar det dåligt bakom routern, nollställ den och uppgradera den till den senaste mjukvaran.

EDIT: Testa att googla

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1958653

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Hur går det för dig?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |