Permalänk
Medlem

Dator för 15-16k

http://www.webhallen.com/varukorgen/167053
Har jag missat något? Funkar alla delarna tsm och passar det i chassit?
Windows och hårddisk har jag!

Permalänk
Medlem

Du saknar en processorkylare och lagring. Sen ingår det ram i uppgraderingspaketet om du nu inte vill ha 32gb. Jag skulle dessutom absolut valt ett mer gediget chassi i den prisklassen, typ Fractal design s.

Webhallen varukorg

Permalänk
Medlem

@danne9108: Haha tackar! lagring har jag redan. Missade helt o hållet att det fanns ram i det paketet!
Så det här skulle funka bra? http://www.webhallen.com/varukorgen/167054
Har redan lagring och windows

Permalänk
Medlem

@Xete:

Det kommer bli grymt! Du kommer tycka det är värt dom extra kronorna på ett bättre chassie garanterat

Permalänk
Jubileumsmästare

@Xete: Det ser mycket bra ut Jag hade dock personligen valt detta istället När du säger att du redan har lagring menar du då att du redan har en SSD? Om inte så borde du VERKLIGEN köpa en!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyDuFF:

@Xete: Det ser mycket bra ut Jag hade dock personligen valt detta istället När du säger att du redan har lagring menar du då att du redan har en SSD? Om inte så borde du VERKLIGEN köpa en!

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9780469/

Japp har en 250gb SSD det är inte så värst mycket men det räcker för mig blir någon vecka eller två innan jag köper datorn förmodligen så vi får se exakt hur mycket pengar jag har att lägga på datorn! kanske blir att lägga till en vanlig hårddisk också.
Sen undrar jag om det är värt att köpa 6700k ifall jag aldrig kommer överklocka? har läst trådar där folk säger att det är dumt att köpa den om man inte överklockar...

Permalänk
Medlem

@Xete: "Livslängden" blir ju längre om du efter ett par år när processorn kanske inte räcker till riktigt längre börjar överklocka. Så ser jag på saken i alla fall om man inte önskar kunna överklocka. Det är även lättare att sälja av K-modellerna med sin moderkort om man önskar sälja begagnat senare.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/varukorgen/167058

Utgick ifrån att du har en bildskärm, tangentbord, mus osv.

Edit.
För 1080p så räcker ett 1070 gott.

Permalänk
Medlem

En till fråga är den här sidan legit?
https://eucomtech.eu/se/gf-gtx-1080-gaming-x-8g.phtml?google-...
Eller varför kan den vara så billig?

Permalänk
Jubileumsmästare

@Xete: Aha okej det är ju bra Lägg hellre till en till 240-256 GB SSD om det räcker

Ja det är värt det p.g.a följande. 6700K har en turbo clock på 4.0 GHz när alla kärnorna är aktiva och en 6700 har bara 3.7 GHz. Sen finns det även nått som heter MCE (Multicore Enhancement) som man kan slå på i BIOS som gör att processorn körs i max turbo oavsett hur många kärnor som är aktiva. Jag tror att detta endast fungerar på K-modeller men är inte helt säker. Isf så blir det 4.2 GHz vs 3.7 GHz då 6700Ks max turbo är 4.2 GHz. Om det skulle vara så att detta också funkar på icke K-modeller så är det fortfarande 4.2 GHz vs 4.0 GHz då 6700s max turbo är 4.0 GHz.

Source: Wikipedia: Skylake (microarchitecture) - List of Skylake processors

Du måste även gå in i BIOS och slå på XMP (Extreme Memory Profile) för att minnena ska köras i den specifierade hastigheten och inte 2133 MHz.

Har hört att det är en dålig återförsäljare. Har endast 24 omdömen på Prisjakt jämfört med t.ex Inet som har 4733 omdömen och Webhallen som har 21027 omdömen. Du kan ta en titt på vad andra har sagt om dem samt Inet och Webhallen på Prisjakt (Länkar nedan). Jag hade inte köpt något från dem.

Prisjakt: Eucomtech/Inet/Webhallen

Permalänk
Medlem

@HolyDuFF: Tack för informationen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xete:

En till fråga är den här sidan legit?
https://eucomtech.eu/se/gf-gtx-1080-gaming-x-8g.phtml?google-...
Eller varför kan den vara så billig?

Den är legit, dock lång leveranstid och inte den snabbaste supporten direkt. Personligen skulle jag inte handlar därifrån.

Webhallen varukorg

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyDuFF:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9780469/

Varför hade det varit så bra? Jag har SSD på min laptop men inte på stationära och jag anser precis som innan jag köpte laptopen att SSD är helt bortkastat. Jag vet ärligt talat inte vad man skall göra med datorn för att det ska bli sådan skillnad som beskrivs. Att saker går snabbare att starta, visst lite kanske, men inte just märkbart enligt mig.

Permalänk
Jubileumsmästare

@liten1: För att saker går mycket snabbare. 4K Read/Write gör att saker går mycket snabbare att starta och Sequential Read/Write gör att maps på spel som t.ex Battlefield 4 går mycket snabbare att starta. Sen kör de flesta med pagefile (Virtuellt minne på HDDn/SSDn) och det går även mycket snabbare att skriva och läsa från den. Detta märks när man har flera saker igång och inte använt t.ex Chrome på ett tag. Så när man tar upp Chrome igen från bakgrunden så laddas den blixt snabbt. Märks även när man nästan har slut på RAM. Varför du inte upplever detta vet jag inte men kanske p.g.a kass laptop/SSD? Här är en jämförelse på 850 EVO 250 GB och WD Red 3 TB.

AVG Seq Read: 496 vs 125 MB/s (3.97x)
AVG Seq Write: 389 vs 114 MB/s (3.41x)
AVG Seq Mixed: 391 vs 107 MB/s (3.65x)

AVG 4K Read: 38.1 vs 0.66 MB/s (57.73x)
AVG 4K Write: 77.4 vs 2.05 MB/s (37.76x)
AVG 4K Mixed: 33.6 vs 0.23 MB/s (146.09x)

Source: 850 EVO 250 GB/WD Red 3 TB

Permalänk

@liten1: Skillnaden är ju som "natt och dag".

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyDuFF:

@liten1: För att saker går mycket snabbare. 4K Read/Write gör att saker går mycket snabbare att starta och Sequential Read/Write gör att maps på spel som t.ex Battlefield 4 går mycket snabbare att starta. Sen kör de flesta med pagefile (Virtuellt minne på HDDn/SSDn) och det går även mycket snabbare att skriva och läsa från den. Detta märks när man har flera saker igång och inte använt t.ex Chrome på ett tag. Så när man tar upp Chrome igen från bakgrunden så laddas den blixt snabbt. Märks även när man nästan har slut på RAM. Varför du inte upplever detta vet jag inte men kanske p.g.a kass laptop/SSD? Här är en jämförelse på 850 EVO 250 GB och WD Red 3 TB.

AVG Seq Read: 496 vs 125 MB/s (3.97x)
AVG Seq Write: 389 vs 114 MB/s (3.41x)
AVG Seq Mixed: 391 vs 107 MB/s (3.65x)

AVG 4K Read: 38.1 vs 0.66 MB/s (57.73x)
AVG 4K Write: 77.4 vs 2.05 MB/s (37.76x)
AVG 4K Mixed: 33.6 vs 0.23 MB/s (146.09x)

Source: 850 EVO 250 GB/WD Red 3 TB

En tanke som slår mig när jag läser det där,
det är inte helt enkelt så att många som ser de här enorma skillnaderna sitter på "kassa datorer" (som du uttryckte dig) så att de behöver sitta och ladda saker från disk hela tiden? Jag brukar köra med tillräckligt mycket ram så att det jag gör får plats där, vilket helt tar bort alla fördelar utom att man kan ladda kartan till BF 4 snabbare, första gången.

Idéer kring det?

Permalänk
Jubileumsmästare

@liten1: Jo det är ofta så att deras Windows är helt bombat med skit så att bara installera om Windows eller stänga av allt möjligt som startar med datorn hade gjort den så mycket snabbare. Sen om de har lite med minne med så mycket slängs ut på pagefile gör också stor skillnad när pagefilen nu ligger på en SSD. Om du har tillräckligt med minne så bör du endast se skillnad när saker startas och laddas. Ej när de faktiskt är igång för då ligger allt redan i det blixt snabba minnet och du har så mycket så inget skickas till pagefile typ. Sen om du har datorn igång 24/7 som jag har så märks det ju ännu mindre då allt förblir igång och aldrig eller väldigt sällan startas om.