Jag behöver verkligen hjälp med detta. Datorn vill inte installera Windows 10 av okänd anledning.

Permalänk
Medlem

Jag behöver verkligen hjälp med detta. Datorn vill inte installera Windows 10 av okänd anledning.

Hej. Har försökt hitta information om detta men till ingen nytta. Har jag stött på ett unikt problem? Min dator vill inte installera Windows 10. Så fort windows logotypen kommer upp och jag ska gå vidare i installationen startar datorn om och jag är fast i en oändlig loop. Misstänker att jag får en snabb blåskärm precis innan datorn bootar om. Varför detta?

* Har flashat BIOS till nyaste uppdateringen
* Har testat både Win 10 DVD och Win 10 USB boot.
* Har gjort en CLR CMOS och haft 24h utan batteri
* Testat med både Hårddisk och SSD
* Testat med andra minnen / grafikkort
* Datorn har fungerat med Win 10 under samma config vid ett tidigare tillfälle

Vad ska jag ta mig till? Specs nedan:

* Intel Core i3 540
* ASUS P7H55D-M Pro
* 8GB DDR3 1600mhz Corsair Value (2x4)
* 750W Corsair PSU

EDIT: Nu verkar datorn säga i från. Denna skärm fryser datorn helt efter att Windows 10 logotypen vart framme i 10~sekunder.

Visa signatur
Permalänk

@ggalaxyy:

Det här var lite svårt att felsöka... Har du testat att koppla skärmen direkt i moderkortet?

Visa signatur

Citera för in i helvete.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggalaxyy:

Hej. Har försökt hitta information om detta men till ingen nytta. Har jag stött på ett unikt problem? Min dator vill inte installera Windows 10. Så fort windows logotypen kommer upp och jag ska gå vidare i installationen startar datorn om och jag är fast i en oändlig loop. Misstänker att jag får en snabb blåskärm precis innan datorn bootar om. Varför detta?

* Har flashat BIOS till nyaste uppdateringen
* Har testat både Win 10 DVD och Win 10 USB boot.
* Har gjort en CLR CMOS och haft 24h utan batteri
* Testat med andra minnen / grafikkort
* Datorn har fungerat med Win 10 under samma config vid ett tidigare tillfälle

Vad ska jag ta mig till? Specs nedan:

* Intel Core i3 540
* ASUS P7H55D-M Pro
* 8GB DDR3 1600mhz Corsair Value (2x4)
* 750W Corsair PSU

EDIT: Nu verkar datorn säga i från. Denna skärm fryser datorn helt efter att Windows 10 logotypen vart framme i 10~sekunder.

Har du enbart mus och tangentbordet ikopplat? Om inte pröva dra ur allt annat.
Är det ett gammalt nätagg?
Dubbelkollat alla kablar?
Nyligen uppdaterat någon hårdvara el, mjukvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endohmassato:

@ggalaxyy:

Det här var lite svårt att felsöka... Har du testat att koppla skärmen direkt i moderkortet?

Japp. Till ingen nytta.

Skrivet av anon179202:

Har du enbart mus och tangentbordet ikopplat? Om inte pröva dra ur allt annat.
Är det ett gammalt nätagg?
Dubbelkollat alla kablar?
Nyligen uppdaterat någon hårdvara el, mjukvara?

Har testat med allt urkopplat.
Rätt så. Corsair HX750
Japp allt är som det ska.
enbart BIOS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Var de formaterade i NTFS? Alltså, helt rena från gamla partitioner och filer

Permalänk

@ggalaxyy:

Jag minns att min dator krånglade väldigt mycket när jag skulle installera windows 7 på min dator. Problemet var DVD-läsaren som krånglade. Har du testat att koppla ur strömmen och sata/pata kabeln till din DVD-läsare och testa igen med USB? Och om det inte fungerar, testa med en helt ny USB?

Kanske långsökt, men det kanske fungerar, vem vet?

Visa signatur

Citera för in i helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Var de formaterade i NTFS? Alltså, helt rena från gamla partitioner och filer

Ja åtminstone SSDn som jag testat boota med separat. samma problem.

Skrivet av Endohmassato:

@ggalaxyy:

Jag minns att min dator krånglade väldigt mycket när jag skulle installera windows 7 på min dator. Problemet var DVD-läsaren som krånglade. Har du testat att koppla ur strömmen och sata/pata kabeln till din DVD-läsare och testa igen med USB? Och om det inte fungerar, testa med en helt ny USB?

Kanske långsökt, men det kanske fungerar, vem vet?

Har testat utan den i kopplad helt också. Har inte testat ett annat USB än, men har installerat säkert 10 datorer med detta minne så tvivlar på att något är knasigt där. Med tanke på att samma problem upprepar sig via DVD läsaren.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggalaxyy:

Japp. Till ingen nytta.

Har testat med allt urkopplat.
Rätt så. Corsair HX750
Japp allt är som det ska.
enbart BIOS.

hm..bara för att vara på säkra sidan så skulle jag prova att flasha om mobot. Du har ju crashfree bios på detta mammakortet, så det går fort.
Kanske ta den versionen som kom näst innan den du hade, bara innan felsökningen fortskrider till andra saker.. Antagligen ett långskott på typ 500m i storm eller nåt.. men skulle göra det ändå.