Permalänk
Medlem

egpu till lenovo w530

hej,

svårt att placera var ämnet hör hemma, men jag försöker här...

jag har sannolikt en lenovo w530 på ingång. den har några år på nacken men är ganska välspecad (i7, 16 gb, ssd) och eftersom min nuvarande burk är rätt trött vid det här laget och att det kunde vara en kul grej funderar jag på att försöka mig på att sno ihop en egpu lösning. funderar på en sådan här: external dock expresscard version tillsammans med något hyfsat billigt kort.

men det känns lite skakigt så tänkte höra om någon har några erfarenheter av något liknande innan jag lägger pengar på projektet. hur illa flaskad blir gpun? hur mycket meck är det att överhuvudtaget få igång?

när det gäller val av grafikkort så tar jag gärna emot råd också. "rekommenderade" enligt produktsidan är upp till typ gtx 780. jag har inga särskilt höga krav, men för att det ska kännas lönt så hade det varit nice att kunna köra typ wow och overwatch bra i 1080p.

tacksam för råd!

cheers

Permalänk
Medlem

Jag gjorde detta med min X220 back in 12-13' tillsammans med ett GTX 660 Ti som jag hade. Det fungerade hyffsat - fick en ca 80% bottleneck p.g.a. expresscard. Största problemet var dock att fläkten i laptopen gick på 100% (fastän CPU:n inte hade någon av någon underlig anledning, men tydligen var det en normal sak när man körde med eGPU via expresscard.

Det är inte så mycket meck heller, minns tyvärr inte om jag körde med någon speciell mjukvara men jag tror att det är mest plug n play. Koppla in GPU:n till datorn, sätt på strömtillförseln till GPU:n och starta därefter datorn.

Jag hade inte spenderat mycket pengar just p.g.a. flaskhalsen - hittar du ett GTX 780 för en billig peng (<1000 kr) så kör på det! Dock kommer du behöva ett nätagg just till grafikkortet vilket ökar kostnaden, och det finns inte heller många små stand-alone eGPU chassin (ett av anledningarna till att jag dumpade projektet och kör endast lågkrävande spel med laptopen).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag gjorde detta med min X220 back in 12-13' tillsammans med ett GTX 660 Ti som jag hade. Det fungerade hyffsat - fick en ca 80% bottleneck p.g.a. expresscard. Största problemet var dock att fläkten i laptopen gick på 100% (fastän CPU:n inte hade någon av någon underlig anledning, men tydligen var det en normal sak när man körde med eGPU via expresscard.

Det är inte så mycket meck heller, minns tyvärr inte om jag körde med någon speciell mjukvara men jag tror att det är mest plug n play. Koppla in GPU:n till datorn, sätt på strömtillförseln till GPU:n och starta därefter datorn.

Jag hade inte spenderat mycket pengar just p.g.a. flaskhalsen - hittar du ett GTX 780 för en billig peng (<1000 kr) så kör på det! Dock kommer du behöva ett nätagg just till grafikkortet vilket ökar kostnaden, och det finns inte heller många små stand-alone eGPU chassin (ett av anledningarna till att jag dumpade projektet och kör endast lågkrävande spel med laptopen).

tack!

så med lite flyt så kan jag ha en maskin med ett gtx 780 som går på typ 80 % för någonstans runt 2k. värt att fundera på

gtx 780 rekommenderar en 600 W psu. men det kanske går att kompromissa med om det bara ska driva grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av helmet:

tack!

så med lite flyt så kan jag ha en maskin med ett gtx 780 som går på typ 80 % för någonstans runt 2k. värt att fundera på

gtx 780 rekommenderar en 600 W psu. men det kanske går att kompromissa med om det bara ska driva grafikkortet?

Absolut, men var redo på att fläkten i datorn kommer att gå i 100% konstant (om de inte har löst det nu)

400W bör räcka bra, speciellt om du kommer att överklocka kortet. 600W rekommenderas om du ska ha andra komponenter i datorn också (moderkort, CPU, RAM, hårddiskar, fläktar m.m.)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Absolut, men var redo på att fläkten i datorn kommer att gå i 100% konstant (om de inte har löst det nu)

400W bör räcka bra, speciellt om du kommer att överklocka kortet. 600W rekommenderas om du ska ha andra komponenter i datorn också (moderkort, CPU, RAM, hårddiskar, fläktar m.m.)!

kan bara hoppas att fläktproblemet inte gäller alla modeller. känns som det skulle kunna bli en showstopper i längden

hittade den här sidan: w530 + gtx 780 och det verkar ju fungera. dock med någon annan expresscard-hårdvara, en del meck och någon specialmjukvara (diy egpu setup).

Permalänk
Medlem

Yes, det där var precis det jag körde med också, köpte min PE4L härifrån:

http://www.hwtools.net/Adapter/PE4L%20V2.1.html

Kostade dryga 1200 kr inkl. frakt + moms + tull men det funkade bra och jag ca 70% tillbaka när jag sålde enheten efter ett års användning! Jag minns dock inte att jag använde mig av någon extra mjukvara, men det var lite pill i BIOS + installation av drivrutiner men inget som en medlem på Sweclockers inte kommer att klara av

Här finns f.ö. mycket bra info:

http://forum.notebookreview.com/threads/diy-egpu-experiences....

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Yes, det där var precis det jag körde med också, köpte min PE4L härifrån:

http://www.hwtools.net/Adapter/PE4L%20V2.1.html

Kostade dryga 1200 kr inkl. frakt + moms + tull men det funkade bra och jag ca 70% tillbaka när jag sålde enheten efter ett års användning! Jag minns dock inte att jag använde mig av någon extra mjukvara, men det var lite pill i BIOS + installation av drivrutiner men inget som en medlem på Sweclockers inte kommer att klara av

Här finns f.ö. mycket bra info:

http://forum.notebookreview.com/threads/diy-egpu-experiences....

ska definitivt kollas upp! tack igen!