Svensk dömd för fildelning – får betala 1,7 miljoner kronor i skadestånd

Permalänk
Medlem

"mannen själv menar att han aldrig haft för avsikt att begå något brott, utan han är endast ägare till plattformen som andra användare sedan använt för att dela upphovsrättsskyddat material med."

"För tio år sedan startades den svenska fildelningssajten Swepiracy"

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Tragiskt, googlade just efter Åsa-nisse, hittade en (1) person som seedade den. Om ansvarstagande människor som försöker sprida lite Svensk kultur ska bötfällas och dömas hur tänkte sig då SF att vi skulle ta del av den? Jag hade då aldrig hört om den och då läste jag ändå Åsa-nisse när jag var liten....
Han borde ju ta betalt av SF istället...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ander01se:

"mannen själv menar att han aldrig haft för avsikt att begå något brott, utan han är endast ägare till plattformen som andra användare sedan använt för att dela upphovsrättsskyddat material med."

"För tio år sedan startades den svenska fildelningssajten Swepiracy"

han var väl inne på det som piratebay menade också. Att innehållet skapas av användarna. Han har skapat förutsättningarna. Skillnaden mot andra sidor på nätet så som tex Facebook är att folk upplever hans site bättre optimerad för fildelning av upphovsrättskyddat material.

Iaf känns det som att opinionen förändrats efter piratebay domen. Det var inte många som ansåg att en tracker-/siteägare var skyldig till brott innan den domen föll.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Undrar vad VD:n på företaget skulle tycka om hans dotter blev brutalt våldtagen och sedan slängdes det några tusenlappar till dottern, hon är ju inte värd lika mycket som några ettor och nollor i datorn, det har han ju själv sagt.

https://www.youtube.com/watch?v=YcXMhwF4EtQ

Människoliv är inte värda ett skit. Det är bara pengar som betyder något. Tyvärr, det är verkligheten.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det kan omöjligt vara proportionerligt att döma någon till 1,7 miljoner i skadestånd, dvs. ruinera någons privatekonomi mer eller mindre permanent, över en skitfilm som Åsa-Nisse som inte ens med säkerhet genererat intäkter i den storleksordningen överhuvudtaget.

Det är helt rätt att överklaga, tingsrätten är fortsatt en cirkus.

Det borde väl gå att ladda ner Nordisk Films årsredovisning för att kolla vad dom haft för intäkter, om dom nu redovisar filmer enskilt. Kanske också går att hitta hur många Biobesökare filmen hade. Extra kul vore att se om dom fått bidrag från Filminstitutet (skattepengar) för att producera filmen.

Permalänk
Medlem

Den filmen har 3.4 på IMDB och har en (1) user review: http://www.imdb.com/title/tt1609808/

Ska det ens få kallas film vid det laget? Nästan värt att prövas rättsligt bara det

Permalänk
Inaktiv

Detta är ju löjligt. 1.7mille för, vadå? Åsa nisse? ska han betala den summan för att han spridit Åsa nisse?.......

Jag tror nordisk film ville gå plus på filmen. Samtidig som dom ville uppmärksamma svenskarna att filmen faktiskt existerar, så kanske 1 köper/hyr den åtminstone

Sen undrar jag, ni som säger att han har tjänat in så mycket pengar på sajten. Vart kan man läsa om hur mycket han tjänat in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Detta är ju löjligt. 1.7mille för, vadå? Åsa nisse? ska han betala den summan för att han spridit Åsa nisse?.......

Jag tror nordisk film ville gå plus på filmen. Samtidig som dom ville uppmärksamma svenskarna att filmen faktiskt existerar, så kanske 1 köper/hyr den åtminstone

Sen undrar jag, ni som säger att han har tjänat in så mycket pengar på sajten. Vart kan man läsa om hur mycket han tjänat in?

Jag tror folk blandar ihop denna personen med en annan som drev en streamingsajt som drog in en hel del kosing.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Blir ju bara förbannad när man ser att han ska betala 1.4 miljoner kr till Nordisk Film.
Det är inte på något sätt så att Nordisk Film har förlorat 1.4 miljoner kr p.g.a. detta utdelande.
Hade det varit en tjej som blivit våldtagen, ja då hade hon kanske fått 10.000 kr eller över typ...

Åter ser man vad domstolarna värderar högst. Är ju så man kräks.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Det blir att bojkotta svensk film då.

Samma här, kommer ALDRIG gå på svensk film igen. Well played, not.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Svar lite på min egen fråga:

http://www.sfi.se/sv/statistik/ kan man se vad filmer haft för intäkter på bio. Det är ju såklart ingen DVD/Bluray/Streaming etc inräknat i detta.

Enligt denna sida drog filmen in strax över 21 miljoner kronor på bio i Sverige. En kvalificerad gissning är att filmen haft en budget på runt 12-15 miljoner.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen sympati för någon som olovligen tjänar stora pengar på andras verk. I ambitionen att inte vara en enorm hycklare kan jag inte ta hänsyn till min brist på empati med filmbolaget.

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tror folk blandar ihop denna personen med en annan som drev en streamingsajt som drog in en hel del kosing.

Oavsett hur det ligger till med den specifika saken så bör han definitivt ha tjänat en hel del på det eftersom han specifikt blir dömd att betala pengar till staten just av den anledningen.

Permalänk
Medlem

Snarare Åsa-nisse som ska vara glad att man spridit hans verk och gjort det tillgängligt så att fler vet om hans filmer. Hamnar väl ändå i reahyllan för 20kr hos någon random ica-butik som vill bli av med skiten så fort som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilken Aftonbladetrubrik. Man kan lätt missuppfatta och tro att det handlar om någon som tankat lite torrents typ. Viss skillnad på att driva en hel sida.

@Ozzed Om man tror att fildelare = någon som tankat lite torrents och inte någon som delar ut fjällrävens fil så ligger det ju på en själv

Permalänk

Om jag hade pengar så skulle jag köpa rättigheterna till filmen för att sedan kräva att alla sålda exemplar förstörs. Sedan skulle jag ge tillbaka hans pengar och på världens vägnar be om ursäkt för det stora skämt som han blivit inblandad i.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

.

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Medlem

Är det alltså delning av länkar som han åkt dit för? Varför åker inte t.ex. Google dit för det då?
För de har väl knappast loggar på att han laddat upp/fildelat med andra?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Kniven jag köpte från IKEA är menad till att skära i saker & om jag nu beslutar mig för att använda denna kniv till att beröva livet på en annan människa ska då IKEA stå sig ansvarig för medhjälp till mord?

Jag förstår att den _illegala_ fildelningen är ett problem, vi alla förstår detta men problemet blir inte löst av att dumpa en massiv skuld på enstaka människor när problemet är något nästan hela landet direkt eller indirekt har en fot & hand i.

"Jag kan säg- erkänna asså, vi laddade ner när vi behövder en låt för att använda i andra syften än att lyssna på den asså-"
- Bert Karlsson (fd ägare/co av skivbolaget Mariann) när frågad om han nedladdat illegalt
- källa: hans egna tvshow 'Bert' s2e2 https://youtu.be/n72MJTchYxM?t=1m21s

Sedan har vi redan dessa 'fildelnings-skatter' som stämplar oss alla brottslingar men till vilken nytta då om man ändå också ska gå & förstöra folks liv inviduellt.

Jag föreslog för ett bra tag sedan att erbjuda en 'fair-delnings' tjänst i en forumstråd och liknande idé nämndes i riksdagen utan att det fick någon egentlig kraft.

Förslaget: Slå ihop alla dessa 'piratskatter' och flytta dem till ett dyrare, säg 150+kr extra, bredbandsalternativ (Open/FreePirate) till de som behöver det & som tillåter dem att använda deras favorittracker/whatever till vad de vill.
Bredbandsbolagen tar sedan in statistik om vilka filmer, album, spel osv som drabbats värst av fildelningen och använder de extra 150+kr (* antal kunder) till att betala drabbat/drabbade bolag, kanske tom ha en spärr/kvota på hur mycket av innehållet man får hämta hem under en månad.

Sedan skulle man kunna fylla upp kvotan under månaden igen genom att antingen betala extra eller genom ett gratis alternativ som att ställa sin maskin som en distributions/stream-server så att företag som tex netflix kan flytta lasten till användarna istället som har en kortare/stabilare anslutning till varann.

Detta skulle även kunna användas till att reglera till hur ens bredbandskostnad kommer ser ut; jag har tex ofta 99% av min lina som går oanvänd, tänk om jag kunde använda detta till att istället dra ner min bredbandsräkning?

Så vill jag att 2016 ska se ut.

städning, förtydligande och bert
Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Skrivet av kokkojambo:

Håller med om att straffet är väldigt överdrivet, men de vill väl få detta fall at framstå som ett varnande exempel.
Sen får han ju faktiskt skylla sig själv som hade sin torrentsida så offentlig. Samma sak med Piratebay killarna.

En lyckad brottsling håller sig anonym i skuggorna. Se bara hur det gick för Pablo Escobar.

Visst kan man tycka så. Men nej, det är precis så vi inte tycker. Att driva en sajt där användare får dela material tycker vi inte bör vara straffbart. Om någon ska straffas är det i så fall personen som delar. Om jag tolkar din logik rätt så skulle en person dela kopierad musik på Facebook så får Facebook "skylla sig själva" som har sidan offentlig.

Citerar Facebook kommentar:
"Med nuvarande resonemang kring ägare av torrenttrackers borde ju krögare och ägare till diverse nattklubbar bära ansvar för eventuell langning av narkotika på klubbarna, men det vet vi ju alla hur orimligt det egentligen är.".

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

sjukt, hela hans liv är i princip förstört nu..

Ens liv är inte förstört för 1,7 miljoner kronor. Han visste att han gjorde någon olagligt. Dessutom har han fått in donationer genom sidan och annons-intäkter. Står inget om det i artikeln om dessa tillgångar är frusna, annars kan han lätt betala det med de pengarna.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Är det alltså delning av länkar som han åkt dit för? Varför åker inte t.ex. Google dit för det då?
För de har väl knappast loggar på att han laddat upp/fildelat med andra?

Nu har jag inte läst domen, men antar att den liknar den mot Piratebay. Alltså medhjälp till brott mot upphovsrättslagen.

Nu vet jag inte hur det är i Sverige men i USA ansvarar inte de som har tjänsten för vad användere laddar upp, men de måste motarbeta att det sker upphovsrättsbrott och ta bort innehåll på upphovsrättsinnehavarens begäran (dmca) detta gör de flesta seriösa aktörer, vilket gör deras tjänster lagliga tillskillnad från piratsidor som aktivt jobbar i motsats riktning.

Lite som om man haft en pantbank som hette stöldgods och inte bryr sig om vad som lämnas in, hade inte heller fått hålla på hur länge som helst...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

Ens liv är inte förstört för 1,7 miljoner kronor. Han visste att han gjorde någon olagligt. Dessutom har han fått in donationer genom sidan och annons-intäkter. Står inget om det i artikeln om dessa tillgångar är frusna, annars kan han lätt betala det med de pengarna.

Medianinkomst Sverige: 244 tkr.
Efter skatt ca: 170 000 kr.

10 årslöner i böter för mediansvensken för att någon annan spridit Åsa-Nisse. Jag hade sagt tack och adjö till Sverige och gjort allt för att inte betala en krona till någon. Man må klara sig trots den summan men straffet motsvarar verkligen inte gärningen.

Dvs, lägger du en tredjedel av ALLA pengar du tjänar är du skuldsatt i 30 år. Förstört liv, nja. Men fan i mig nästan.

Säkert passar det typiska exemplet att det är svenska skattepengar som finansierat åbäket till film från början också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

Ens liv är inte förstört för 1,7 miljoner kronor. Han visste att han gjorde någon olagligt. Dessutom har han fått in donationer genom sidan och annons-intäkter. Står inget om det i artikeln om dessa tillgångar är frusna, annars kan han lätt betala det med de pengarna.

inte ? räkna vad en medelsvensson tjänar varje år typ så ska du se hur roligt det blir framöver.. klart som fan hans liv blir förstört ett bra tag framöver för en jävla piss film. Visst han gjorde fel och drev en tracker osv.. men inte fan ska han nästan böta 2 miljoner ??? det är ju helt absurt...

Permalänk
Medlem

Min grundskolas vaktmästare blev dömd på runt miljonen i böter för fildelning för 3-4 år sedan och förlorade jobbet. Vet inte riktigt vad som hände efter det, men han är numera hemlös och alkoholist. Man brukar se honom cykla runt i området och plocka pantburkar. En gång frågade han mig och mina kompisar om vi kunde fixa sprit åt honom.....

Han var en riktigt trevlig snubbe som brukade skämta med oss i korridorerna. Synd att han får lida så otroligt för att ha delat filmer på nätet, samtidigt som våldtäktsmän istället får ersättning för att ha missat arbetstid när de suttit i fängelse.

Jag menar inte att det är OK att fildela upphovsrättsligt material, men inte fan ska det straffas allvarliga än våldsbrott..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@rektor:
Varför tycka synd om en person som aktivt har valt att tjäna pengar på att driva en privat tracker?
Han har valt att ta emot groteskt mycket mer pengar än vad som krävdes för att driva runt sajten. Det är inte en stackars fattig person, han har dragit in hundratusentals kronor och förmodligen väl över en miljon genom donationer vilket han har levt på hela sitt liv, utöver kostnaden för att driva sajten.

Det är nog inte detta i sig som de flesta irriterar sig på utan orimligheten att ett upphovsrättsbrott som troligtvis gjort marginell skada på ett stort bolag tillåts överskrida ett mera normalt skadestånd, gentemot ett i allmänhetens ögon allvarligare brott, t.ex. bagatellartade händelser som mord och våldtäkt.

Permalänk
Medlem

Det är pga den giriga med mediebranschen som jag av princip aldrig kommer betala för media igen. Kan donera i specifika endamål där pengarna går exakt dit jag vill, men inget annat. Dags för dem att lära sig att skaffa ett hederligt arbete om man inte tjänar tillräckligt, jag är inte i stort behov av deras "skit" ändå. Finns tillräckligt med fri, laglig underhållning...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

varför kan inte våldtäkts skadestånd eller mordskadestånd ha lika höga överdrivna siffror i skadestånd?

Håller med, lägg till kastrering på mannen också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felparkerad:

Ens liv är inte förstört för 1,7 miljoner kronor. Han visste att han gjorde någon olagligt. Dessutom har han fått in donationer genom sidan och annons-intäkter. Står inget om det i artikeln om dessa tillgångar är frusna, annars kan han lätt betala det med de pengarna.

Jag Felparkerade en bil en gång inne på ica, fick böter på 1miljon. Sen har jag fått donationer ibland av nära och kära. men inte räcker det för att betala böterna. Jag bröt då mot lagen och för att jag fått donationer så är summan rätt åt mig?

Att han fått donationer spelar ingen roll. Summan är för hög. Donationer är väl frivilligt och ska väl inte användas som grund till att bestämma beloppet han ska betala? (Rätta mig om jag har fel)

Permalänk
Medlem

Lisa Holms mördare fick betala 150 000 kr i skadestånd, och det är lika patetiska summor i andra mordfall. Säger ju en hel del om det svenska rättssystemet och att filmbranschen står över lagen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Blir ju bara förbannad när man ser att han ska betala 1.4 miljoner kr till Nordisk Film.
Det är inte på något sätt så att Nordisk Film har förlorat 1.4 miljoner kr p.g.a. detta utdelande.
Hade det varit en tjej som blivit våldtagen, ja då hade hon kanske fått 10.000 kr eller över typ...

Åter ser man vad domstolarna värderar högst. Är ju så man kräks.

Som sagts tidigare så är skillnaden att man i detta fallet kunnat visa på ekonomisk skada. Den som begår brottet ska då ersätta denna ekonomiska skada. Det har mycket lite att göra med den ersättning som ett våldtäktsoffer kan tänkas få som då är tänkt som ersättning för det lidande man utsatts för(?). Stjäl du 1,4 miljoner så får du nog räkna med att betala tillbaka 1,4 miljoner.

Skrivet av Massy:

Medianinkomst Sverige: 244 tkr.
Efter skatt ca: 170 000 kr.

10 årslöner i böter för mediansvensken för att någon annan spridit Åsa-Nisse. Jag hade sagt tack och adjö till Sverige och gjort allt för att inte betala en krona till någon. Man må klara sig trots den summan men straffet motsvarar verkligen inte gärningen.

Dvs, lägger du en tredjedel av ALLA pengar du tjänar är du skuldsatt i 30 år. Förstört liv, nja. Men fan i mig nästan.

Säkert passar det typiska exemplet att det är svenska skattepengar som finansierat åbäket till film från början också.

Skadeståndet står i proportion till den ekonomiska skada som man anser att målsägaren har lidit. Varför ska det vara ok att som i detta fallet dela en film innan den ens gått upp på bio? Det ekonomiska ersättningskravet bör väl vara i proportion till den skada som man uppenbarligen lyckats visa att man lidit?

Skrivet av Gender Bender:

Lisa Holms mördare fick betala 150 000 kr i skadestånd, och det är lika patetiska summor i andra mordfall. Säger ju en hel del om det svenska rättssystemet och att filmbranschen står över lagen.

Se svar ovan...