Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till slut till Windows 10. Vill just nu inget hellre än att gå tillbaka till 8.1. Det går inte att bryta språk utan att sökfunktionen slutar fungera och kalenderappen krashar konstant. Kan tillägga att jag har gjort en ren installation. Har å andra sidan kört w10 utan problem på laptopen sedan dagen det släpptes....

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx12:

Uppgraderade till slut till Windows 10. Vill just nu inget hellre än att gå tillbaka till 8.1. Det går inte att bryta språk utan att sökfunktionen slutar fungera och kalenderappen krashar konstant. Kan tillägga att jag har gjort en ren installation. Har å andra sidan kört w10 utan problem på laptopen sedan dagen det släpptes....

Varför ska du byta språk? Om du inte behöver byta mellan olika språk, kan du hämta installationsmediet på det språk du vill ha istället.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx12:

Förmodligen har något gått snett under själva installationsprocessen.
Läs den här länken om hur man kan se vilka uppdateringar som gått snett, hur man avinstallerar dem och hur man installerar dem igen.
http://www.windowscentral.com/how-uninstall-and-reinstall-upd...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sp1k3n:

Varför ska du byta språk? Om du inte behöver byta mellan olika språk, kan du hämta installationsmediet på det språk du vill ha istället.

No you didnt? Fråga aldrig en användare varför han ska byta språk. Fungerar inte OSet att ens byta språk då åker det ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

No you didnt? Fråga aldrig en användare varför han ska byta språk. Fungerar inte OSet att ens byta språk då åker det ut.

Min tanke var, att ibland kan en installation gå fel och om man då gör en ominstallation blir allt som det ska. Då kan det ju vara lämpligt att göra den installationen på det språk man vill ha, för att undvika eventuella problem som kan uppstå med språkpaket etc. Man behöver inte ge upp direkt utan ge det istället ett nytt försök.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Min tanke var, att ibland kan en installation gå fel och om man då gör en ominstallation blir allt som det ska. Då kan det ju vara lämpligt att göra den installationen på det språk man vill ha, för att undvika eventuella problem som kan uppstå med språkpaket etc. Man behöver inte ge upp direkt utan ge det istället ett nytt försök.

Jag gjorde uppgraderingen via microsofts programvara, för att sedan göra en ren installation. Valde engelska i båda installationerna då jag var osäker på om aktiveringen skulle gå igenom annars (det hade den gjort, jag vet.) Jag har alltså inte gjort en ny installation efter att ha försökt ändra språk, vilket jag förstår att man kan tyda ur mitt inlägg. Installerade sedan diverse drivrutiner, program och spel. Därefter valde jag att byta språk till svenska, men då detta inte fungerade valde jag att byta tillbaka till engelska istället för att göra ännu en ominstallation, då jag inte tyckte att det var mödan värd. Ska testa sp1k3n's förslag.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Man behöver inte ge upp direkt utan ge det istället ett nytt försök.

Windows är dock väldigt trasigt när det gäller språkhanteringen. 10:an verkar även något värre än tidigare versioner på den punkten.

Kör Windows 10 på engelska samt japanska här för olika användare. Tangentbordsuppsättningen spårar ut bitvis och programmen som går att köra i olika språk för specifika användare är lätträknade. OS X är en dröm att använda i jämförelse med Windows i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Verkar som Microsoft har flyttat fram gränsen för hur länge det ska supporteras att köra Windows 7/8.1 på Skylake.

https://blogs.windows.com/business/2016/08/11/updates-to-sili...

Får se hur lång tid det dröjer innan Stödet läggs till för Kaby och senare då... för Skylake skulle omöjligt ha stöd för Win 7... gick bara inte... tydligen.

Skrivet av oxygenial:

Har inte haft en enda krasch på någon burk sedan Win 7!!!
Va i h-vete gör ni med era burkar!?

Igår försökte jag återställa en fil med filhistorik i Windows 10... slutade med att filhistorik kraschade och den skulle skicka bugg rapport.
Förrigår skulle jag ställa in energialternativ, och då fick jag också en krasch... men på den andra datorn som fortfarande kör Windows 10.

BSOD får jag dock bara om man experimenterar med saker som är risk, men vanliga Windows 10 i sig har en satans massa buggar.

Skrivet av aalleexx:

Hej!

Jag får säga att jag är väldigt nöjd med Windows 10. Jag tycker det flyter
på väldigt stabilt. Finns små design-frågetecken om t.ex. varför kontrollpanelen/inställningar
är delat på m.m.

Nåväl!

De håller på att ta bort kontrollpanelen helt, så snart har du bara "inställningar kvar".

Skrivet av aalleexx:

Tänkte be om hjälp. Finns det någon quickfix/regedit-fix som gör att jag
får alla behörigheter för alla mappar samt att UAC försvinner?

Nope. Stänger du har UAC i Windows 10 så ballar systemet ur.
Och den skyddar sina behörigheter så passa att det krävs riktiga hackverktyg snart för att ens få kontroll över din egen dator.

Skrivet av LemonIllusion:

Jag bytte ut Windows 8.1 mot Windows 10 för lite drygt en vecka sedan och kan inte för mitt liv förstå varför någon skulle välja det framför W7 eller W8.1. Jag har definitivt glömt en del av allt jag svurit över den här veckan, men här är vad jag kunde komma ihåg just nu. En del är programutvecklarens fel, men i och med att allt fungerade prima innan jag utsatte mig för Windows 10 får det sistnämnda ta skulden.

Om man tycker Windows 10 är toppen kan man inte ha särskilt höga krav på sitt operativsystem... Får se om jag står ut mycket länge till eller om jag hoppar tillbaka till något som faktiskt låter mig lägga tid på att arbeta/leka/göra saker istället för att lösa fåniga problem.

Tror ärligt att fler och fler användare har börjat inse vilket skit Windows 10 är:
http://store.steampowered.com/hwsurvey/directx/

Notera att Win 10 har slutat öka Aug-Sept och... Win 7/8 har ökat.
Mao.. iaf en del folk börjar överge OSet. Får se hur okt siffror säger sen.

Skrivet av Hugligan:

Håller med.
Detta är tyvärr attityden med "nöjda" Windows 10 användare.
"Fungerar inte X?" Men varför ska du ha den?

Kan du tänka dig höra den åsikten från Samsung?
Sprängs ditt batteri? Varför ska du ha batteri?
Eller volvo auto broms?
Stannade den inte? Bromsa själv då?

Denna logik måste sluta. OSet ska göra vad användaren vill och de funktioner som finns ska fungera. Gör det inte det är det inte användarens fel, utan OSets.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Håller med.
Detta är tyvärr attityden med "nöjda" Windows 10 användare.
"Fungerar inte X?" Men varför ska du ha den?

Kan du tänka dig höra den åsikten från Samsung?
Sprängs ditt batteri? Varför ska du ha batteri?
Eller volvo auto broms?
Stannade den inte? Bromsa själv då?

Denna logik måste sluta. OSet ska göra vad användaren vill och de funktioner som finns ska fungera. Gör det inte det är det inte användarens fel, utan OSets.

Tack!! Fler som förstår.. Själv använder jag Win 8.1 med Start8. Helt klart bästa OS från Microsoft just nu, om du frågar mig. Att Windows 10 startar om automatiskt om man inte går in och hackar på allt möjligt är helt absurt, desssutom gör SERVER versionen av Win 10 samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Tack!! Fler som förstår.. Själv använder jag Win 8.1 med Start8. Helt klart bästa OS från Microsoft just nu, om du frågar mig. Att Windows 10 startar om automatiskt om man inte går in och hackar på allt möjligt är helt absurt, desssutom gör SERVER versionen av Win 10 samma sak.

Håller helt klart med. Windows 8.1 med Start8 är det bästa operativsystemet jag någonsin använt. Anledningen till att jag bytte till Win 10 var att jag installerat en NVMe SSD och ändå skulle göra en ominstallation.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

men... nej...
Så om utforskaren inte gör exakt som jag vill så är det ett dåligt OS och MS ska göra om det?

eller missförstår jag dig?
håller dock med om att funktioner som finns ska fungera

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx12:

Håller helt klart med. Windows 8.1 med Start8 är det bästa operativsystemet jag någonsin använt. Anledningen till att jag bytte till Win 10 var att jag installerat en NVMe SSD och ändå skulle göra en ominstallation.

Nvme fungerar bättre på win 7 ironiskt nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

men... nej...
Så om utforskaren inte gör exakt som jag vill så är det ett dåligt OS och MS ska göra om det?

eller missförstår jag dig?
håller dock med om att funktioner som finns ska fungera

Om utforskaren i ett tidigare OS fungerade på detta sätt och du byter OS där det inte fungerar på detta sätt (nät det ska vara en uppföljare), ja.

Vissa ändringar kan man säkert vänja sig vid, men tycker du att man ska acceptera alla ändringar, böja sig fram och bara ta det?
Man måste väl få ha en åsikt om en ändring eller något som inte fungerar, utan att få svaret... varför då?

Skrivet av Broken-arrow:

Nvme fungerar bättre på win 7 ironiskt nog.

Visst är det rätt löjligt att ett så gammalt OS faktiskt har lägre latency och bättre prestanda med NVMe än moderna OS

@icx12
Här har du lite info om du inte tror på det:
http://www.tweaktown.com/reviews/7062/intel-750-1-2tb-nvme-pc...

Server 2008 är kung här, och Windows 7 är nära. Win 8 och senare (som bygger på en annan drivrutins design) kommer inte i närheten. Lite ironiskt med tanke på att NVMe inte ens fanns när Win 2008/7 designades, men det går att patcha in. 1,1Miljoner IOPs är rent fantastiskt på ett OS som inte ska ha något stöd...

Man ser också samma sak i latency tester eller 4k-1 tester där Windows 7 får bättre värde än exakt samma system med Windows 8.1/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Visst är det rätt löjligt att ett så gammalt OS faktiskt har lägre latency och bättre prestanda med NVMe än moderna OS

@icx12
Här har du lite info om du inte tror på det:
http://www.tweaktown.com/reviews/7062/intel-750-1-2tb-nvme-pc...

Server 2008 är kung här, och Windows 7 är nära. Win 8 och senare (som bygger på en annan drivrutins design) kommer inte i närheten. Lite ironiskt med tanke på att NVMe inte ens fanns när Win 2008/7 designades, men det går att patcha in. 1,1Miljoner IOPs är rent fantastiskt på ett OS som inte ska ha något stöd...

Man ser också samma sak i latency tester eller 4k-1 tester där Windows 7 får bättre värde än exakt samma system med Windows 8.1/10.

Nja, jag skulle inte ge så mycket tilltro till ett sådant gammalt test.
Efter testet har:
1) Asrock-kortet som användes uppdaterats med nya drivers för Win 10 samt nytt bios.
2) 750 ssd:n uppdaterats med ny firmware
3) Även Win 10 OS självt har uppdaterats.

Skulle vara roligt att se en lite nyare jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Efter testet har:
1) Asrock-kortet som användes uppdaterats med nya drivers för Win 10 samt nytt bios.

Håller med kul i alla fall att win 7 ändå hänger med (stay strong ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Efter testet har:

Hade gärna också sett nyare info, men jag tror tyvärr inte det gynnar dem så mycket. Jag har dock inte hittat något specifikt likadant test, men jag har hittat fler källor på forum och liknande som bekräftar samma sak (de är svåra att hitta när man söker dock).

Detta är nämligen pga Windows 10 delar Windows 8.1 grund i hur den gör åtkomst till enheter. Med Windows 8 så optimerade man mycket för både HDD, Windows egen cache och liknande förbättringar, vilket i sig också hjälper om du har lite långsammare enhet, men är en fördröjning när du inte har det. Tittar man på AHCI så är de ofta relativt jämbördiga, och NVMe fanns som sagt inte för Windows 7.

Tittar du på hur låg access tid Windows 7/Server 2008 kan nå dock, vs det modernare systemet i Windows 8/10/Server 2012 så är det högre latency varje gång. Du kan se det i allt från CDM till AS-SSD till Anvil storage utilities, och I/O meter. 4k-1 prestandan är högre i Win 7, pga den har lägre latency (som du också kan se). Jag har sett nått test på teknik forum där man får ut närmare 50MB/s i 4k på Win 7, vs strax över 40MB/s i Win 8.1 och tidig Win 10. Hittar jag det igen ska jag länka det.
Hittade en av de tidiga länkarna:
http://www.overclock.net/t/1543242/found-samsung-sm951-for-sa...

Eventuellt så har de rättat till det i server 2016... ingen aning där, men de kan inte bygga om grunden utan att kräva helt nya drivrutiner till alla kontrollers, vilket är anledningen till att du ibland kan köra äldre Vista (tom XP) drivare i Windows 7 för dessa, men aldrig för Windows 8 eller senare.

Permalänk
Inaktiv

Ogillar hur operativsystemet anser att man snarast ska starta om datorn för att installera uppdateringar.
Varför kan jag inte välja att uppdateringarna installeras när jag stänger av datorn (precis som det varit i tidigare operativsystem)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hade gärna också sett nyare info, men jag tror tyvärr inte det gynnar dem så mycket. Jag har dock inte hittat något specifikt likadant test, men jag har hittat fler källor på forum och liknande som bekräftar samma sak (de är svåra att hitta när man söker dock).

Detta är nämligen pga Windows 10 delar Windows 8.1 grund i hur den gör åtkomst till enheter. Med Windows 8 så optimerade man mycket för både HDD, Windows egen cache och liknande förbättringar, vilket i sig också hjälper om du har lite långsammare enhet, men är en fördröjning när du inte har det. Tittar man på AHCI så är de ofta relativt jämbördiga, och NVMe fanns som sagt inte för Windows 7.

Tittar du på hur låg access tid Windows 7/Server 2008 kan nå dock, vs det modernare systemet i Windows 8/10/Server 2012 så är det högre latency varje gång. Du kan se det i allt från CDM till AS-SSD till Anvil storage utilities, och I/O meter. 4k-1 prestandan är högre i Win 7, pga den har lägre latency (som du också kan se). Jag har sett nått test på teknik forum där man får ut närmare 50MB/s i 4k på Win 7, vs strax över 40MB/s i Win 8.1 och tidig Win 10. Hittar jag det igen ska jag länka det.
Hittade en av de tidiga länkarna:
http://www.overclock.net/t/1543242/found-samsung-sm951-for-sa...

Eventuellt så har de rättat till det i server 2016... ingen aning där, men de kan inte bygga om grunden utan att kräva helt nya drivrutiner till alla kontrollers, vilket är anledningen till att du ibland kan köra äldre Vista (tom XP) drivare i Windows 7 för dessa, men aldrig för Windows 8 eller senare.

Det skulle vara väldigt roligt att se hur de har ställt in sina OS när de gör jämförelserna.

Cashen som du nämner går ju att stänga av i 10:an exempelvis. Eftersom NVMe är CPU-intensiv undrar man också hur mycket annat som körs i bakgrunden. Har de kopplat bort nätet?
Många frågor, men om man ska göra en riktig jämförelse måste systemen vara konfigurerade någorlunda lika.

En kille i tråden verkar vara inne på liknande tankar:

"How to avoid FUA command:
As this is not a SSD problem but NVMe driver policy behaviour.
The low performance was caused by the FUA(Forced Unit Access) command. It was originally blocked by the storage driver in MS Windows OS but the NVMe driver passes that command. And the benchmark tools that recently released invoke a bunch of FUA command so the performance of the SM951 NVMe dramatically goes down. MS is also aware of this issue and they are going to release a technical doc in MSDN near future. By that time, the way to avoid the FUA command is by checking “Turn off write-cache buffer” option (see below) under the device property of the SSD in your Device Manager”.

is this the slowdown you guys are having ?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Det skulle vara väldigt roligt att se hur de har ställt in sina OS när de gör jämförelserna.

Cashen som du nämner går ju att stänga av i 10:an exempelvis. Eftersom NVMe är CPU-intensiv undrar man också hur mycket annat som körs i bakgrunden. Har de kopplat bort nätet?
Många frågor, men om man ska göra en riktig jämförelse måste systemen vara konfigurerade någorlunda lika.

En kille i tråden verkar vara inne på liknande tankar:

"How to avoid FUA command:
As this is not a SSD problem but NVMe driver policy behaviour.
The low performance was caused by the FUA(Forced Unit Access) command. It was originally blocked by the storage driver in MS Windows OS but the NVMe driver passes that command. And the benchmark tools that recently released invoke a bunch of FUA command so the performance of the SM951 NVMe dramatically goes down. MS is also aware of this issue and they are going to release a technical doc in MSDN near future. By that time, the way to avoid the FUA command is by checking “Turn off write-cache buffer” option (see below) under the device property of the SSD in your Device Manager”.

is this the slowdown you guys are having ?"

Ahh.. standard lösningen med Windows 10s alla funktioner... "stäng av den". "Ändra den". "lägg till den". Tycker det är löjligt hur du först säger att man ska ställa in OS lika när man jämför, och sen ska man stänga av skriv cachen på ena... Tror du att den är avstängd på andra?
Varför måste man modda inställningar på moderna OS, som ska ha NVMe stöd nativt?!?! Man använder ju exakt samma drivare i Windows 7. Och detta problem har som sagt funnits sedan 8.0 (inte 8.1) och jag har sett tester på att problemet fanns även i RTM Windows 10.

Sen kommer frågan: Ska du meddela detta till samtliga Windows 10 användare med NVMe då? Och glöm inte att göra om detta igen efter varje ny ominstall den gör, då detta kommer nollställas. Ser inte detta som lösning, eller ens vettigt att hålla på och behöva stänga av funktioner på ens nya OS det första man gör, för det ska fungera bra. Och även om du nu gör det så får du ändå bra prestanda med detta 7 år gammal OS... vilket är hela poängen.

På samma sätt kan jag modda Windows 7 till att både bli och jobba snabbare... men det är väl inte direkt applicerbart på alla, eller hur?

Om MS nu har fixat detta så är prestandan nog på topp igen. Men jag har inte sett några tester för det, så jag vill gärna se detta först, eftersom de inte ens fixat det på flera år med Win 8. Men tack för att du visar Windows 10s största problem.... att man inte ens kan köra det "stock" utan måste ändra sabla massa saker det första man gör för att få jämbördiga inställningar.

Kanske borde jag ställa samma fråga som alla Windows 10 fanatiker gör när en funktion inte fungerar som det ska i OSet:
Varför ska du köra NVMe...? kör SATA, det fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh.. standard lösningen med Windows 10s alla funktioner... "stäng av den". "Ändra den". "lägg till den".

Du glömde "gör en fresh install"

Min Samsung 950 Pro M.2 har funkat kalas i Windows 7 sedan dag ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh.. standard lösningen med Windows 10s alla funktioner... "stäng av den". "Ändra den". "lägg till den". Tycker det är löjligt hur du först säger att man ska ställa in OS lika när man jämför, och sen ska man stänga av skriv cachen på ena... Tror du att den är avstängd på andra?
Varför måste man modda inställningar på moderna OS, som ska ha NVMe stöd nativt?!?! Man använder ju exakt samma drivare i Windows 7. Och detta problem har som sagt funnits sedan 8.0 (inte 8.1) och jag har sett tester på att problemet fanns även i RTM Windows 10.

Sen kommer frågan: Ska du meddela detta till samtliga Windows 10 användare med NVMe då? Och glöm inte att göra om detta igen efter varje ny ominstall den gör, då detta kommer nollställas. Ser inte detta som lösning, eller ens vettigt att hålla på och behöva stänga av funktioner på ens nya OS det första man gör, för det ska fungera bra. Och även om du nu gör det så får du ändå bra prestanda med detta 7 år gammal OS... vilket är hela poängen.

På samma sätt kan jag modda Windows 7 till att både bli och jobba snabbare... men det är väl inte direkt applicerbart på alla, eller hur?

Om MS nu har fixat detta så är prestandan nog på topp igen. Men jag har inte sett några tester för det, så jag vill gärna se detta först, eftersom de inte ens fixat det på flera år med Win 8. Men tack för att du visar Windows 10s största problem.... att man inte ens kan köra det "stock" utan måste ändra sabla massa saker det första man gör för att få jämbördiga inställningar.

Kanske borde jag ställa samma fråga som alla Windows 10 fanatiker gör när en funktion inte fungerar som det ska i OSet:
Varför ska du köra NVMe...? kör SATA, det fungerar perfekt.

Herregud, vad är det som du har så svårt att förstå??

Win 7 kommer stock med cachen avstängd. Vill man ha den får man sätta på den.
Win 10 kommer stock med cachen påslagen. Vill man inte ha den får man stänga av den.

Det enda jag säger är att om man ska jämföra två OS med varandra måste de vara lika konfigurerade.
Alltså i detta fallet antingen sätta på cachen i Win 7 eller stänga av den i Win 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Herregud, vad är det som du har så svårt att förstå??

Win 7 kommer stock med cachen avstängd. Vill man ha den får man sätta på den.
Win 10 kommer stock med cachen påslagen. Vill man inte ha den får man stänga av den.

Det enda jag säger är att om man ska jämföra två OS med varandra måste de vara lika konfigurerade.
Alltså i detta fallet antingen sätta på cachen i Win 7 eller stänga av den i Win 10.

Av vad jag sett så är cachen på med Windows 7, så det håller inte. Om det är som du säger, så okej, då kan jag hålla med dig. Men problemet är vad jag förstår en bugg som sker i senare OS pga FUA är aktiverat,... inte cachen i sig. Du kan dock inte stänga av FUA "direkt", utan tvingas stänga av cachen i Windows 10, för att få samma resultat, vilket ju sätter skapar andra problem.

Dessutom... det är läs prestanda/IOPs som har varit poängen, inte skrivprestanda. Så cachen ska inte ens påverka läsning (negativt), bara skrivning, om den är korrekt gjord.

Permalänk
Medlem

windows 10 är skit

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Windows 10 är kanon.

Det verkar fungera hur bra som helst för alla i vänskapskretsen också, för de behöver aldrig någon hjälp med sina datorer nu längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LindaL:

windows 10 är skit

Utveckla gärna hur du resonerar och vad du inte gillar med 10:an.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av LindaL:

windows 10 är skit

Givande kommentar. Vad exakt är det du inte gillar?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Utveckla gärna hur du resonerar och vad du inte gillar med 10:an.

Skrivet av RVX:

Givande kommentar. Vad exakt är det du inte gillar?

Finns väldigt mycket man kan ogilla med Windows 10 och företaget bakom....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Finns väldigt mycket man kan ogilla med Windows 10 och företaget bakom....

Klart det finns, finns saker jag själv inte gillar med dom. Jag själv har av nån anledning enorma problem med en s.k påtvingad uppdatering som påminner sig varje gång jag loggar in, men som efter 5 försök inte lyckats installera sig.
Dock är det väl bättre om man ger konkreta exempel? Vad får man annars för konstruktiv debatt och diskussion?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Klart det finns, dock är det väl bättre om man ger konkreta exempel?

* Påtvingade uppdateringar
* Ofrivilliga omstarter
* Begränsningar i Pro-versionen

Det är några av de saker som fått mig att välja bort 10:an. Windows 8.1 Pro fungerar fint för mig tills vidare. Är inte intresserad av DX12 eller övriga "förbättringar" i 10:an. Har dock Threshold 2 installerat på en burk här men vägrar uppdatera till Anniversary Update. I övrigt kör jag Windows 7 Pro samt 8.1 Pro.

Sedan finns det även många som ogillar telemetry i 10:an och Peer-2-peer av Windows Update. Visst går mycket att stänga av, men det kräver kunskap och extra handpåläggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

* Påtvingade uppdateringar
* Ofrivilliga omstarter
* Begränsningar i Pro-versionen

Det är några av de saker som fått mig att välja bort 10:an. Windows 8.1 Pro fungerar fint för mig tills vidare. Är inte intresserad av DX12 eller övriga "förbättringar" i 10:an. Har dock Threshold 2 installerat på en burk här men vägrar uppdatera till Anniversary Update. I övrigt kör jag Windows 7 Pro samt 8.1 Pro.

Som sagt. Att ni har problem och ogillar 10:an på en del punkter vet jag. Vad jag ville få fram var att få honom själv att inse att det är bättre att utveckla varför man hatar nånting istället för att bara ranta rakt ut, då det inte gör annat än att skapa dålig stämning. Dessutom framstår det som ren trollning i mina ögon. Men vi släpper det.

Som jag skrev innan är inte 10:an på något sätt perfekt, långt ifrån. Och jag anser att 8.1 är det bästa. För övrigt delar jag åtminstone dina 2 första punkter, har en påtvingad uppdatering som vägrar gå igenom av nån anledning. Din 3:e punkt har jag inte reflekterat över.

Visa signatur