Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skillnaden är att i detta fallet, så kom patchen till samtliga berörda enheter samma dag som artikeln publiserades.
Samma sak hade givetvis gällt för Windows/Windows Mobile.

Den stora nackdelen med Android, är att Google inte kan trycka ut en säkerhetspatch till samtliga telefoner. Istället är det upp till var och en av tillverkarna.

Tittar jag bara på den uppsjö av firmwares som har släppts till enbart min Samsung telefon, så ser man snabbt hur djupt nere i skiten Android sitter när det gäller säkerhet.

Yupp, har för mig att Google försöker fixa detta då jag läst något om nya krav på tillverkare etc för att återförsälja android. Känns dock som google måste ta i handskarna och få ner splittringen av Android och skapa en mer gemensam repo eller helt enkelt name and shame tillverkare genom att ha en status sida som visar vilka tillverkare inte har ännu uppdaterat sina mobiler och hur långt efter de är. Visst i början lär det vara ganska negativt för användarna själva men tillverkarna lär bli bra mycket snabbare med tiden när nya användare inte kommer välja de dåliga.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte varför Samsung, Sony, LG med flera, inte kan uppdatera sina lurar lika snabbt som Nexus enheterna. Det underliggande systemet är väl detsamma med i praktiken en launcher/skin lagd ovanpå?

Är inte utvecklare eller programmerare, så min kunskap runt detta är ofullständig.

Förklara gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Förstår inte varför Samsung, Sony, LG med flera, inte kan uppdatera sina lurar lika snabbt som Nexus enheterna. Det underliggande systemet är väl detsamma med i praktiken en launcher/skin lagd ovanpå?

Är inte utvecklare eller programmerare, så min kunskap runt detta är ofullständig.

Förklara gärna

Hela tanken med Nexus serien är ju att den ska få tillgång till nya och betaversioner snabbare än andra modeller. Så det är inget som bara råkat skett.
Sen överlag brukar LG vara den tillverkare som snabbast får brukar få ut nya os. Marshmallow tog endast 2 månader att få ut jämfört med Samsung som var bra mycket segare. Man tror att Nougat för LG kommer komma ut i mitten av oktober nån gång vilket får anses som riktigt snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Förstår inte varför Samsung, Sony, LG med flera, inte kan uppdatera sina lurar lika snabbt som Nexus enheterna. Det underliggande systemet är väl detsamma med i praktiken en launcher/skin lagd ovanpå?

Är inte utvecklare eller programmerare, så min kunskap runt detta är ofullständig.

Förklara gärna

Lite off-topic, men jag ska försöka ge en kort beskrivning, hoppas ingen misstycker.

Systemen är "i stort detsamma", men det är skiljer en del på hårdvara och mjukvara, dvs olika CPU:er, kringkretsar och tekniska lösningar. Googles patchar utvecklas och valideras givetvis för deras enheter (dvs Nexus). Övriga tillverkare får givetvis tillgång till patcharna, men troligtvis när dom är klara, dvs färdiga för Nexus.

Sen ska patcharna kontrolleras (felet kanske inte ens finns på en viss telefon) och anpassas av respektive tillverkare för deras olika modeller och valideras där så att dom fungerar, inte pajar nån finess/funktion som inte finns eller är implementerad på ett annat sätt på Nexus. Ofta är validering rätt kostsam och tidskrävande. När allt sånt är klart så finns det så småningom en kandidat till en ny version av mjukvaran.

Sen är det rätt vanligt att man köpt en subventionerad telefon och konsekvensen av det är att det är operatören som bestämmer vilka mjukvaruversioner som får skickas ut till "deras" telefoner och då får man en fördröjning medan operatören utvärderar den nya mjukvaran. Först när operatören ger klartecken till en ny mjukvara så släpps den som en uppdatering till de kunder som har köpt operatörens "version" av en specifik telefonmodell.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv

@Hurtigbullen:

Tack för svaret

Det jag ändå undrar över, är varför inte tillverkarna får en "ren" källkod från Google med drivrutiner redan inkluderat för de olika komponenterna. Därefter kan ju alla olika märken lägga till sitt eget bloat och GUI ovanpå.

På det viset blir ju grundsystemet patchat och uppdaterat.

Kameror och SOC kommer ju bara från ett fåtal olika tillverkare. Snapdragon 800 sitter ju i Nexus 5 och även en mängd olika Samsung, LG osv. Kameran är väl oftast Sony som levererar vad jag förstått.

Permalänk
Medlem

Nu går jag ännu mer off-topic tyvärr, men en sak har jag alltid undrat:

Skrivet av Hurtigbullen:

Systemen är "i stort detsamma", men det är skiljer en del på hårdvara och mjukvara, dvs olika CPU:er, kringkretsar och tekniska lösningar. Googles patchar utvecklas och valideras givetvis för deras enheter (dvs Nexus).

Det jag inte är med på är varför detta är ett problem för Android, men inte för t.ex. Windows eller Linux. Olika hårdvara löses med olika drivrutiner, eller har Android något korkat uråldrigt system med integrerade drivrutinsmoduler/binärer så hela skiten måste kompileras om för varje telefon?

Om Google tar fram en säkerhetsfix för någon kernelkomponent, varför kan den inte bara distribueras ut på liknande sätt som Windows Update (t.ex. via Google Play)? Behövs förmodligen olika fixar för olika Androidversioner (kernelversioner), visst, men ... ?

Detta är det i särklass sämsta med Android, och anledningen till att jag funderar på plattformsbyte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed & @Crockett; känns som att detta nog är ett ämne för en annan tråd.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nu går jag ännu mer off-topic tyvärr, men en sak har jag alltid undrat:

Det jag inte är med på är varför detta är ett problem för Android, men inte för t.ex. Windows eller Linux. Olika hårdvara löses med olika drivrutiner, eller har Android något korkat uråldrigt system med integrerade drivrutinsmoduler/binärer så hela skiten måste kompileras om för varje telefon?

Om Google tar fram en säkerhetsfix för någon kernelkomponent, varför kan den inte bara distribueras ut på liknande sätt som Windows Update (t.ex. via Google Play)? Behövs förmodligen olika fixar för olika Androidversioner (kernelversioner), visst, men ... ?

Detta är det i särklass sämsta med Android, och anledningen till att jag funderar på plattformsbyte.

Vad jag fattar det som efter kört custom. Verkar drivers vara installerade direkt i android (går att byta drivers, men inte när android är installerad på mobilen).

Google har redan flyttat mycket över till play service (som deras tjänst för olika uppgifter i oset). T.ex sker mycket uppdateringar den vägen, med varje ny version bakas det in mer.

Troligen tyckte Google oset flyter bättre på detta vis (men varje android måste anpassats till mobilen den ska köras på).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Efter att morsan råkade uppdatera till W10 på sin laptop så var det hur mycket strul som helst. Lyckades övertala henne att köpa en Imac - det blev verkligen lyckat. Det tog typ 15 min. att migrera alla personliga filer och även hennes favoriter i IE/Chrome flyttades till Safari. Hon har haft den i ett halvår nu och jag har inte ryckt ut en endaste gång. Nu använder hon iofs den mest för att surfa, titta på filmer/serier, skype och betala räkningar, men Ios känns 100 x stabilare än Windows. Inga skavanker alls,inga felmeddelande, inga blå skärmar, nada. Det bara funkar. Så när W7 inte längre räcker till lär det bli Ios för min del. Vet ej hur det är med krävande spel, men jag spelar inte så mycket så det kvittar för min del. Jag måste få testa på en kraftfull mac videoredigering. Funkar det tillfredsställande så Good bye Windows.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Efter att morsan råkade uppdatera till W10 på sin laptop så var det hur mycket strul som helst. Lyckades övertala henne att köpa en Imac - det blev verkligen lyckat. Det tog typ 15 min. att migrera alla personliga filer och även hennes favoriter i IE/Chrome flyttades till Safari. Hon har haft den i ett halvår nu och jag har inte ryckt ut en endaste gång. Nu använder hon iofs den mest för att surfa, titta på filmer/serier, skype och betala räkningar, men Ios känns 100 x stabilare än Windows. Inga skavanker alls,inga felmeddelande, inga blå skärmar, nada. Det bara funkar. Så när W7 inte längre räcker till lär det bli Ios för min del. Vet ej hur det är med krävande spel, men jag spelar inte så mycket så det kvittar för min del. Jag måste få testa på en kraftfull mac videoredigering. Funkar det tillfredsställande så Good bye Windows.

Menar du OS X eller iOS? Den senare är väl tämligen begränsad.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Just det, OS X El Capitan menar jag.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

@Quorthon: Jag har upplevt samma sak fast med Linux Mint till min mor, 80+, det bara funkar.

Permalänk
Avstängd

@NoWin: Anekdoter är anekdoter. Hjälpte min farsa att välja en laptop för typ fyra-fem år sedan och han har inte behövt någon hjälp sedan dess mer än att han frågade ifall han skulle uppgradera till tian vilket jag rekommenderade, jag var standby under tiden men det behövdes inte. Morsan uppgraderade sin hybridlaptop som jag köpte åt henne utan att fråga innan och inga problem där heller, däremot har hon behövt en massa support för sin Mac på jobbet tills de bytte till Windows och sen bara hjälp med deras konstiga system som inte följer några standarder alls typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

@Quorthon: Jag har upplevt samma sak fast med Linux Mint till min mor, 80+, det bara funkar.

Linux har jag inte testat om jag ska vara ärlig. Har bara hört att det är ingenting för amatörer. -jag får kanske anstränga mig mer och lära mig mer om Linux.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Linux har jag inte testat om jag ska vara ärlig. Har bara hört att det är ingenting för amatörer. -jag får kanske anstränga mig mer och lära mig mer om Linux.

Det fina med Linux är att det finns en Linux-distribution för varje typ av användare.
Linux Mint, Ubuntu, Kubuntu, LibreELEC, CentOS, SteamOS för att bara nämna ett par.

Det är även numera en barnlek att installera program i Linux tack vare välutvecklade pakethanterare (väldigt likt Mac App Store). Enda skälet till att jag själv inte kör Linux är att program- och hårdvarustödet ibland lämnar en del att önska.

Kolla in Distrowatch.com och spana in distributionerna som ligger topp 10. Sedan är det bara att dra hem Live-CD ifrån dessa och testköra på valfritt sätt. I många fall räcker det att testa i VirtualBox/VMWare Player tills du vill köra mer seriöst

Permalänk
Medlem

Jag bytte ut Windows 8.1 mot Windows 10 för lite drygt en vecka sedan och kan inte för mitt liv förstå varför någon skulle välja det framför W7 eller W8.1. Jag har definitivt glömt en del av allt jag svurit över den här veckan, men här är vad jag kunde komma ihåg just nu. En del är programutvecklarens fel, men i och med att allt fungerade prima innan jag utsatte mig för Windows 10 får det sistnämnda ta skulden.

Nackdelar med Windows 10 jämfört med Windows 7 (eventuell lösning)
Tvingad v-sync (avinstallera xbox)
Rättighetsproblem:
- JoyToKey kan inte klicka i vissa program (starta som admin genom task scheduler)
- Global media keys i MPC-HC fungerar inte om ett fönster på en annan skärm är aktivt
- Kan inte inaktivera UAC utan att förstöra "Inställningar" och annat viktigt
- I och med att jag inte kan inaktivera UAC är bland mycket annat "Öppna kommandofönster här" oanvändbart (su-skript)
Resiza Chrome till halvt fönster gör att det hänger sig temporärt
Start-menyn är helt värdelös (classic shell)
Gott om bloatware (går att avinstallera, men är irriterande)
Hälften av alla program har det gamla utseendet och hälften har det nya http://i.imgur.com/FuqwJHX.png
Hälften av alla inställningar finns i Kontrollpanelen och hälften i Inställnignar
Microsoft-konto krävs för vissa funktioner, lyckligtvis inga intressanta

Jag roade mig även med att hitta ett par fördelar. Det var betydligt svårare...

Fördelar med Windows 10 över Windows 7
Virtuella skrivbord
Aktivitetsfält på flera skärmar
Cmd har stöd för revolutionerande funktioner som "Ctrl+V" och "brett fönster"
När man redigerar vissa miljövariabler finns det ett mer användarvänligt interface

Om man tycker Windows 10 är toppen kan man inte ha särskilt höga krav på sitt operativsystem... Får se om jag står ut mycket länge till eller om jag hoppar tillbaka till något som faktiskt låter mig lägga tid på att arbeta/leka/göra saker istället för att lösa fåniga problem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det fina med Linux är att det finns en Linux-distribution för varje typ av användare.
Linux Mint, Ubuntu, Kubuntu, LibreELEC, CentOS, SteamOS för att bara nämna ett par.

Det är även numera en barnlek att installera program i Linux tack vare välutvecklade pakethanterare (väldigt likt Mac App Store). Enda skälet till att jag själv inte kör Linux är att program- och hårdvarustödet ibland lämnar en del att önska.

Kolla in Distrowatch.com och spana in distributionerna som ligger topp 10. Sedan är det bara att dra hem Live-CD ifrån dessa och testköra på valfritt sätt. I många fall räcker det att testa i VirtualBox/VMWare Player tills du vill köra mer seriöst

Vilket också kan vara en nackdel... man vet inte vad man ska välja. En av anledningarna till att jag övergett linux för stunden. Men återvänder väl framöver igen ett tag.

Permalänk
Medlem

Hur får jag startmenyn och aktivitetsfältet helt svart? Finns ingen svart färg att välja?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DPG:

Hur får jag startmenyn och aktivitetsfältet helt svart? Finns ingen svart färg att välja?

Om du ställer in "Visa färg på Start, aktivitetsfält..." till av så är aktivitetsfältet alltid helt svart och startmenyn alltid mörkgrå (dock med viss transparens om man inte väljer att avaktivera detta). Du kan också välja Mörk som appstil för att få exempelvis bakgrunden i inställningarna till svart. Allt detta görs i Färger i de nya inställningarna (högerklicka på aktivitetsfältet och välj Inställningar, sen klicka på Färger). Högkontrastteman kanske ändrar detta.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ungefär så...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Visste inte att Cartman var baserad på en riktig person...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Jag blev återigen imponerad över winupdate igår, en skärm slocknade och jag blev måttligt road och trodde katten hoppat på nån kabel eller liknade men hittade inget uppenbart fel utan tvingades göra en hård omstart och då ploppade det upp att winupdate slutförde en uppdatering (av grafikdrivrutinerna såg jag när jag kollade vad den kört in)
Det var ju inte en tvångsomstart men ungefär samma sak för det är lika irriterande när en monitor blir svart och man inte kan avsluta saker kontrollerat.

"Bildskärmsdrivrutiner uppdaterad
Starta om datorn för att återställa alla funktioner"

Jo det är ju trevligt att se det meddelandet när man återfår lite kontroll över datorn efter att man tvingats bryta strömmen hårt pga en svart monitor.
Det måste ju även varit en usel driver som först släckte bilden så både MS och Nvidia förtjänar att få lite skäll för den uppdateringen och hur den installerades.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag blev återigen imponerad över winupdate igår, en skärm slocknade och jag blev måttligt road och trodde katten hoppat på nån kabel eller liknade men hittade inget uppenbart fel utan tvingades göra en hård omstart och då ploppade det upp att winupdate slutförde en uppdatering (av grafikdrivrutinerna såg jag när jag kollade vad den kört in)
Det var ju inte en tvångsomstart men ungefär samma sak för det är lika irriterande när en monitor blir svart och man inte kan avsluta saker kontrollerat.

"Bildskärmsdrivrutiner uppdaterad
Starta om datorn för att återställa alla funktioner"

Jo det är ju trevligt att se det meddelandet när man återfår lite kontroll över datorn efter att man tvingats bryta strömmen hårt pga en svart monitor.
Det måste ju även varit en usel driver som först släckte bilden så både MS och Nvidia förtjänar att få lite skäll för den uppdateringen och hur den installerades.

Windows drivers har jag erfarenhet av att vara bugigga och konstiga.

Du kan stänga av drivrutins uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har bytt till Win10 på samtliga fyra burkar här hemma; två laptops, en stationär och en HTPV (stationär). En laptop och htpc:n är uppgraderade, återstående är rena installationer. Ingen burk funkar det speciellt bra på (fast den stationära använder jag inte speciellt mycket).

Nätverksstrul är en grej som kommit och gått. Burkarna "pausar", är allmänt sega och hänger sig eller krashar lite då och då. Nätverksstrulet på min laptop är delvis löst (hårdvara i form av dålig antennkontakt), men delar finns kvar. Dels i form av routerstrul (varje gång min sambo väcker sin laptop från viloläge krashar routern, wtf?!?) och dels som allmänt strul som jag inte lyckats sätta fingret på.

HTPC:n funkar lite sisådär, rätt surt att den bootas om lite då och då när Windows installerar uppdateringar på eget bevåg, men mest irriterande är att XBMC är "sluggish".

Nä Windows 10 uppgraderingen var ett nerköp för oss och helt klart ett fall av dumhet från min sida (if it ain't broke, don´t fix it).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har bytt till Win10 på samtliga fyra burkar här hemma; två laptops, en stationär och en HTPV (stationär). En laptop och htpc:n är uppgraderade, återstående är rena installationer. Ingen burk funkar det speciellt bra på (fast den stationära använder jag inte speciellt mycket).

Nätverksstrul är en grej som kommit och gått. Burkarna "pausar", är allmänt sega och hänger sig eller krashar lite då och då. Nätverksstrulet på min laptop är delvis löst (hårdvara i form av dålig antennkontakt), men delar finns kvar. Dels i form av routerstrul (varje gång min sambo väcker sin laptop från viloläge krashar routern, wtf?!?) och dels som allmänt strul som jag inte lyckats sätta fingret på.

HTPC:n funkar lite sisådär, rätt surt att den bootas om lite då och då när Windows installerar uppdateringar på eget bevåg, men mest irriterande är att XBMC är "sluggish".

Nä Windows 10 uppgraderingen var ett nerköp för oss och helt klart ett fall av dumhet från min sida (if it ain't broke, don´t fix it).

XBMC är gammalt, Kodi är vad det heter nu och tar du ner det så lär det funka bättre på W10. Nätverksstrulet låter segt dock.

Permalänk
Medlem

@snajk: Det är Kodi 16 som jag kör, slant lite på tangenbordet eftersom det i mitt sinne fortfarande heter XBMC

Har f.ö. ett annat irritationsmoment med Win10 som jag glömde nämna; ibland vaknar inte min laptop efter att skärmen släckts. Jag kör inte suspend eller nåt sånt utan det är ren skärmsläckning jag kör (eller så ser det ut i inställningarna iaf).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Plupp! Fick en massa "appar" och grejjer idag. Den här feta anniversary update har visst kommit. Skype, Store och OneDrive dök upp bland annat. Spännande, får la se vad nytt som väntar bakom hörnet. Lite sådär att allt bara installerade sig själv utan mitt tyckande dock.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Efter att morsan råkade uppdatera till W10 på sin laptop så var det hur mycket strul som helst. Lyckades övertala henne att köpa en Imac - det blev verkligen lyckat. Det tog typ 15 min. att migrera alla personliga filer och även hennes favoriter i IE/Chrome flyttades till Safari. Hon har haft den i ett halvår nu och jag har inte ryckt ut en endaste gång. Nu använder hon iofs den mest för att surfa, titta på filmer/serier, skype och betala räkningar, men Ios känns 100 x stabilare än Windows. Inga skavanker alls,inga felmeddelande, inga blå skärmar, nada. Det bara funkar. Så när W7 inte längre räcker till lär det bli Ios för min del. Vet ej hur det är med krävande spel, men jag spelar inte så mycket så det kvittar för min del. Jag måste få testa på en kraftfull mac videoredigering. Funkar det tillfredsställande så Good bye Windows.

Det känns som om Windows 7 räcker till väldigt länge. Inte ens DX12 har ju visat sig vara något.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Mina rants och utbrott har inte varit riktigt lika illa, men inombords har det känts precis som i videon

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"