Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag brukar försöka ge positiv feedback också. Den gamla devisen om att man berättar för ett fåtal om hur nöjd man är, men sprider vitt och brett sitt missnöje om något är (iaf i min mening) väldigt sann.

Själv försöker jag alltid lista för- och nackdelar när jag ger betyg. Sen är det självklart även fråga om tid/pengar/arbetsinsats samt konkurrerande produkter.

Väger jag in Windows 10 i detta, så faller det ganska platt, trots att det för många varit "gratis".
Självklart finns det många fördelar med Windows 10, men för mig väger nackdelarna i dagsläget tyngre.

Som konkurrerande produkter, så fungerar även Windows 7 eller Windows 8.1 bättre för många. Valfri Linux eller OS X är också trevligare alternativ enligt mig.

Sedan är det stora problemet att väldigt få fokuserar på det faktiska användandet i betygsättningen, eller utgår ifrån att alla tycker likadant.

Ser jag själv till mitt vanliga webbsurfande, filmtittande samt fotoredigering, så tillför Windows 10 absolut ingenting för mig.
Även de fåtal appar jag skaffade för Windows 8, fungerar numera sämre i 10:an. Standardapparna i sig har blivit fyllda med reklam.

Utvecklar man i .NET, vill köra senaste spelen i DirectX 12 eller älskar Windows Defender, så kan jag förstå att dessa personer gillar 10:an.

Själv kommer jag avvakta tills produkten mognat lite mer...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Själv försöker jag alltid lista för- och nackdelar när jag ger betyg. Sen är det självklart även fråga om tid/pengar/arbetsinsats samt konkurrerande produkter.

Betygsmässigt ligger tian ganska bra till, både bland konsumentrecensioner och professionella. Vad vi pratar om är väl allt gnäll, eller om man så vill all kritik, på forum, bloggar och liknande som i denna tråden exempelvis. Många recenserar produkter de är nöjda med, även om det inte är lika stor andel som de som är missnöjda, men man går inte in på forum och skriver en massa eller bloggar om något som fungerar som det ska liksom. Generellt sett förstås.

Jag är exempelvis väldigt nöjd med min (relativt) nya bil men det enda jag skrivit om den på nätet handlar om någon liten detalj som jag inte är helt nöjd med, däremot mina två förra bilar var jag missnöjd med och där har jag skrivit mängder. Just i fallet Windows och gränssnitt generellt är det ett intresse (och ett yrke) för mig och således både läser och skriver jag en del om det trots att jag generellt är nöjd med riktningen det går i.

Citat:

Ser jag själv till mitt vanliga webbsurfande, filmtittande samt fotoredigering, så tillför Windows 10 absolut ingenting för mig.

Nej, men det är liksom etablerad användning, du skulle kunna sitta på en Chromebook, en Raspberry eller liknande och surfning, filmtittande och (viss) bildredigering hade fungerat där också. Vad som skiljer är ju om man slipper strul, om gränssnittet fungerar och känns bra och om man enkelt kan söka hjälp exempelvis. Eller om man känner igen sig i gränssnitt och programutbud. Frågan är vad exempelvis Mint eller OSX hade tillfört till ditt filmtittande eller din bildredigering? Inget är min gissning. Gimp är en kompetent (om än omständlig) bildredigerare exempelvis men den finns förstås till Windows likväl som till de andra plattformarna.

Citat:

Även de fåtal appar jag skaffade för Windows 8, fungerar numera sämre i 10:an. Standardapparna i sig har blivit fyllda med reklam.

Jag vet inte vilka appar du använder men de jag använder, som dock är ytterst få, fungerar på samma sätt förutom att man kan ha dem i fönster som ju är trevligt. Vet heller inte vilka standardappar du menar, de jag använder: mail, väder, kalender, foton, nyheter, miniräknaren och OneNote har inte fått någon reklam vad jag kan se, däremot finns det reklam i Xbox-appen och i butiken men det är ju liksom syftet med de apparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Frågan är vad exempelvis Mint eller OSX hade tillfört till ditt filmtittande eller din bildredigering? Inget är min gissning.

För mig så är det Windows 7 och Windows 8.1 som konkurrerar med 10:an, inte OS X eller Linux. När det gäller bildredigering, så är OS X i mina ögon långt trevligare än Windows med program som exempelvis Pixelmator (som även kan synka/styra med min iPad). Paint.NET är programmet jag i nödfall använder i Windows. GIMP är något jag gärna undviker. Då kör jag hellre Photoshop genom Wine.

Dock är Adobe Photoshop CS2 en av anledningarna till att jag ogillar Windows 10. Även om programmet i sig fungerar i 10:an, så är det relativt instabilt samt att fönsterhanteringen buggar ur ibland. I det fallet är faktiskt Linux bättre än Windows 10 för mig. Visst är CS2 gammalt, men det innehåller allt jag behöver vid sidan om Lightroom.

Annars är det främst program som Capture One, Lightroom samt RawTherapee som är intressanta för mig och där har jag redan valt OS X som mitt primära OS. Då vet jag även från början att min skärm är relativt bra kalibrerad med korrekt färgprofil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

För mig så är det Windows 7 och Windows 8.1 som konkurrerar med 10:an, inte OS X eller Linux. När det gäller bildredigering, så är OS X i mina ögon långt trevligare än Windows med program som exempelvis Pixelmator (som även kan synka/styra med min iPad). Paint.NET är programmet jag i nödfall använder i Windows. GIMP är något jag gärna undviker. Då kör jag hellre Photoshop genom Wine.

Dock är Adobe Photoshop CS2 en av anledningarna till att jag ogillar Windows 10. Även om programmet i sig fungerar i 10:an, så är det relativt instabilt samt att fönsterhanteringen buggar ur ibland. I det fallet är faktiskt Linux bättre än Windows 10 för mig. Visst är CS2 gammalt, men det innehåller allt jag behöver vid sidan om Lightroom.

Annars är det främst program som Capture One, Lightroom samt RawTherapee som är intressanta för mig och där har jag redan valt OS X som mitt primära OS. Då vet jag även från början att min skärm är relativt bra kalibrerad med korrekt färgprofil.

Har själv styrt/styrts till använda Gimp som enda fotoredigerare och då i Linux Mint.
Hade 2010 både Windows Premier+Photshop Elements suite men allt eftersom datorer byttes ut så blev min betalda licensnyckel oanvändbar.
Har även använt Pinnacle studio och Corel Paint Shop Pro också i 2010 års versioner. Då dom vägrade att installeras när de inte fick kontakt med någon Microsoft server (blockerat alla MS adresser i brandväggen).

När dessa 3 program ändå var föråldrade så fanns inget behov av Windows och absolut inte det senaste Win10, för familjens fotoredigering.
(För videoklippning används Pitvi med flera Linux program).

Red:
PS+Pre Elements slutade fungera 2014 och 2016 vägrade Pinnacle och Corel programmen installeras. Hela familjen har bara varit rent amatörmässigt intresserad av foto- och filmredigering.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Har själv styrt/styrts till använda Gimp som enda fotoredigerare och då i Linux Mint.
Hade 2010 både Windows Premier+Photshop Elements suite men allt eftersom datorer byttes ut så blev min betalda licensnyckel oanvändbar.

Lite det jag också känner med Windows 10. Äldre program som fungerade felfritt i XP, 7:an samt 8:an har börjat strula ordentligt.

Pitivi ser riktigt trevligt ut. Har mest använt Avidemux, Handbrake samt iMovie (OS X) för enklare videoredigering själv.

Ang. GIMP, så är det mest gränssnittet jag inte kommer överrens med. Har kört Photoshop sedan version 2, så mycket sitter i ryggmärgen där. Men vem vet, snart kanske jag även överger Photoshop på samma sätt som jag lämnat MS Office för LibreOffice. Vill absolut inte vara beroende av Microsoft i framtiden, utan letar ständigt efter nya alternativ.

Alternativeto.net har hjälpt mig många ggr att hitta ny programvara
http://alternativeto.net/browse/search/?q=photoshop

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lite det jag också känner med Windows 10. Äldre program som fungerade felfritt i XP, 7:an samt 8:an har börjat strula ordentligt.

Pitivi ser riktigt trevligt ut. Har mest använt Avidemux, Handbrake samt iMovie (OS X) för enklare videoredigering själv.

Ang. GIMP, så är det mest gränssnittet jag inte kommer överrens med. Har kört Photoshop sedan version 2, så mycket sitter i ryggmärgen där. Men vem vet, snart kanske jag även överger Photoshop på samma sätt som jag lämnat MS Office för LibreOffice. Vill absolut inte vara beroende av Microsoft i framtiden, utan letar ständigt efter nya alternativ.

Alternativeto.net har hjälpt mig många ggr att hitta ny programvara
http://alternativeto.net/browse/search/?q=photoshop

Du vet att Photoshop även fungerar på Mac:ar..? Kanske inte CS2, om det är en specifik Windows-version du har, men ändå.

Kör själv Adobe CC och använder Lightroom, Photoshop och Premiere PRO. Tidigare hade jag LR och PS på Mac:en och Premiere på min Windows-dator, men nu är allt i OSX. Bara att byta och inga problem..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tidigare hade jag LR och PS på Mac:en och Premiere på min Windows-dator, men nu är allt i OSX. Bara att byta och inga problem..

Jo, jag kör redan allt jag kan i OS X Däremot har jag Windows 8.1 Update 1 på en laptop och vill kunna fixa till bilder när jag är på resande fot. Just nu fungerar Capture One samt Paint.NET tillräckligt bra där.

Dual-bootar OS X och Windows 10 på min iMac. Där väljer jag OS X för allt annat än spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Och när du vill spela upp den DVD du mountade?

Skrivet av fermia:

Sant då blir man tvungen att ha en mediaspelare men vid tex spel ISO osv så är det en grym funktion och slippa daemon tools tex

DVD ISO mountar jag enbart när jag vill rippa in text osv till PLEX och då kör jag Wondershare Video Converter som även kan spela upp DVD´n

Man kan antagligen spela upp med Windows Media Player, men jag installerar MPC-HC vare sig jag har 7 eller 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Man kan antagligen spela upp med Windows Media Player, men jag installerar MPC-HC vare sig jag har 7 eller 10

Utan att ha provat, tror jag det var just det som är hans poäng. Microsoft har droppat stödet för DvD för att slippa betala royalties, eller vad nu anledningen var...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Windows 10 får beröm från oväntat håll.
http://techworld.idg.se/2.2524/1.663458/sakerhet-windows-hack...

Samtidigt verkar hackarna gå över till mer lättjobbade byten som Linux.
http://techworld.idg.se/2.2524/1.663509/linux-bugg-android-ka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Samtidigt verkar hackarna gå över till mer lättjobbade byten som Linux.
http://techworld.idg.se/2.2524/1.663509/linux-bugg-android-ka...

Känns både OT och som skrämselpropaganda. KitKat 4.4 != Linux Kernel 3.6. Finns ingen direkt koppling där. Själv kör jag Kernel 3.4 på min telefon med KitKat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Windows 10 får beröm från oväntat håll.
http://techworld.idg.se/2.2524/1.663458/sakerhet-windows-hack...

Samtidigt verkar hackarna gå över till mer lättjobbade byten som Linux.
http://techworld.idg.se/2.2524/1.663509/linux-bugg-android-ka...

Nytt OS och nya säkerhetsfunktioner... Ger det 1-2 år, sedan är det lika lätthackat som vilket annat OS som helst.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Microsoft själva har ju en massa funktioner för att spionera och styra vad som visas i 10an så varför hacka operativet i sig när det redan är gjort, endera köper man det man behöver av MS eller så kan man använda deras redan färdiga funktioner, snart lanserar MS "Backdoor SDK"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nytt OS och nya säkerhetsfunktioner... Ger det 1-2 år, sedan är det lika lätthackat som vilket annat OS som helst.

Skrivet av mrqaffe:

Microsoft själva har ju en massa funktioner för att spionera och styra vad som visas i 10an så varför hacka operativet i sig när det redan är gjort, endera köper man det man behöver av MS eller så kan man använda deras redan färdiga funktioner, snart lanserar MS "Backdoor SDK"

Det känns tryggt att veta att vi har er två som har denna blykoll, till och med bättre koll än Amerikanska försvarsdepartementet.

Försvarsdepartementet ska uppgradera närmare fyra miljoner enheter till Windows 10 under det kommande året. Då framför allt för att få tillgång till funktionen "Device guard". Denna säkerhetsvakt gör att företag kan stänga ner specifik hårdvara för att skydda sig mot skadlig kod och kontinuerliga hackarattacker (APT:s)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Det känns tryggt att veta att vi har er två som har denna blykoll, till och med bättre koll än Amerikanska försvarsdepartementet.

Försvarsdepartementet ska uppgradera närmare fyra miljoner enheter till Windows 10 under det kommande året. Då framför allt för att få tillgång till funktionen "Device guard". Denna säkerhetsvakt gör att företag kan stänga ner specifik hårdvara för att skydda sig mot skadlig kod och kontinuerliga hackarattacker (APT:s)

Borde väl vara inom sektorn för allmänbildning vid det här laget.. Finns inget som är säkert, om man kopplar upp det mot internet.
För att skydda sig mot skadlig kod i Win10, så får man väl stänga ner hela OS:et..

Att NSA och andra amerikanska myndigheter byter över, ger jag inte ett ruttet lingon för.. De får gärna spionera på sig själva.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Gav windows 10 en chans på min gamla i7 3770k dator och slutade med att jag gick tillbaka till 8.1 med classic shell för prestandan är helt klart bättre i gamla 8.1an för mig och min hårdvara i de få spel jag behagar spela, men jag gillar inte heller hur de släpper patchar man inte kan avböja från och när dom går igenom så om-installerar dom allt den där dyngan man avinstallerat... sedan har man ju självklart hört om de anniversary update historier där folk sumpat data på andra partioner / diskar de haft anslutna under uppdateringen.... horribelt.

Om inte microsoft ändrar inriktning / släpper ett OS som faktiskt är "professional" och man slipper candy crush saga på start menyn varje gång en stor patch kommer så lär detta bli det sista windowset för min del.

Permalänk
Medlem

Har kört AU som Insider men gjorde en clean installation när de släppte den skarpa versionen. har stött på ett par problem men inget som är obrukbart.

Några problem jag stött på:

Man får en "defaultuser0" användare även med en clean install.

Fryser till när man öppnar "Downloads" mappen men det har löst sig av sig själv nu men var ett problem de första dagarna.

Skype Preview appen kraschade konstant så fort man tabbade ner fönstret, kunde ju kört desktop versionen men gillar appen annars men det är fixat nu så inga problem där längre.

Permalänk
Medlem

Verkar som om det inte bara är Windows 10 som får automatiska uppdateringar... http://techworld.idg.se/2.2524/1.663603/ny-strategi-windows-7...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Jag litar inte på biltjuvar när de säger att det är säkert att parkera just där. NSA är nu öppna med att de avlyssnar. Att lita på spioner och hackers är naivt. De har som intresse att bryta sig in.

Varför ska man använda mjukvara som de rekommenderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Verkar som om det inte bara är Windows 10 som får automatiska uppdateringar... http://techworld.idg.se/2.2524/1.663603/ny-strategi-windows-7...

Illa, men då lär jag stänga av Windows Update helt i framtiden. Nästan enbart uppdateringar för Internet Explorer 11, Flash (IE), Windows Defender och Telemetry trots allt i Windows 8.1 numera. Dessa kan jag klara mig utan. Min dator är mer stabil utan slumpmässiga fixar ifrån Microsoft.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av walkir:

Illa, men då lär jag stänga av Windows Update helt i framtiden. Nästan enbart uppdateringar för Internet Explorer 11, Flash (IE), Windows Defender och Telemetry trots allt i Windows 8.1 numera. Dessa kan jag klara mig utan. Min dator är mer stabil utan slumpmässiga fixar ifrån Microsoft.

Framförallt ger det en bättre användarupplevelse om du inte alls använder de program du räknade upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Illa, men då lär jag stänga av Windows Update helt i framtiden. Nästan enbart uppdateringar för Internet Explorer 11, Flash (IE), Windows Defender och Telemetry trots allt i Windows 8.1 numera. Dessa kan jag klara mig utan. Min dator är mer stabil utan slumpmässiga fixar ifrån Microsoft.

Håller med. Har ju bland annat kunna hålla borta Microsofts "spion"-patchar, men ändå kunnat installera de andra patcharna.
Som tur är, om jag förstår:

https://blogs.technet.microsoft.com/windowsitpro/2016/08/15/f...

rätt så borde det gå att skippa "Monthly Update" men ändå installera Security-only.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Illa, men då lär jag stänga av Windows Update helt i framtiden. Nästan enbart uppdateringar för Internet Explorer 11, Flash (IE), Windows Defender och Telemetry trots allt i Windows 8.1 numera. Dessa kan jag klara mig utan. Min dator är mer stabil utan slumpmässiga fixar ifrån Microsoft.

Stänga av Windows update är ingen garanti för att Microsoft inte tvingar på dig uppdateringar...

Enligt artikeln så är det nog bara att gå tillbaka till Vista som gäller om man vill ha Windows, men inte vill ha datorn våldtagen.
"Framöver kommer alla äldre versioner, med undantag av Vista, som fortfarande har stöd uppdateras enligt modellen."

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

"Framöver kommer alla äldre versioner, med undantag av Vista, som fortfarande har stöd uppdateras enligt modellen."

Ärligt talat tror jag även att Windows 8.0 kommer bli undantaget från detta, då det istället försöker få en att uppdatera till 8.1.

Har faktiskt börjat fundera på om inte Windows 8.0 är ett bra alternativ. Bortsett från Modern UI/Metro, så var 8.0 riktigt smidigt att tweaka som man ville ha det.

Jag hade gjort Windows 8.0 precis som jag ville ha det, innan Microsoft släppte 8.1:an som sabbade merparten patchar för mig. Finns fortfarande en del saker som jag saknar från 8.0, även om dessa mest var kosmetiska (som fler färgalternativ samt aero).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Stänga av Windows update är ingen garanti för att Microsoft inte tvingar på dig uppdateringar...

Enligt artikeln så är det nog bara att gå tillbaka till Vista som gäller om man vill ha Windows, men inte vill ha datorn våldtagen.
"Framöver kommer alla äldre versioner, med undantag av Vista, som fortfarande har stöd uppdateras enligt modellen."

Har kört Win 8.1 i 1½ år med update servicen inaktiverad. Har varit fri från problem och våldtäkter från Microsoft hela tiden...

Finns nog risk att bli våldtagen ifall man bara väljer inaktivering via grafiska interfacet.

I sin strävan mot säkrare datorer, så gör Microsoft att folk istället stänger av alla uppdateringar för att slippa vara marionett i Ms dockteater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag litar inte på biltjuvar när de säger att det är säkert att parkera just där. NSA är nu öppna med att de avlyssnar. Att lita på spioner och hackers är naivt. De har som intresse att bryta sig in.

Varför ska man använda mjukvara som de rekommenderar?

NSA spionerar på all internettrafik, det spelar ingen roll om du har produkter från MS, Apple, Android eller Linux, på datorer plattor servrar eller telefoner, det är helt oväsentligt för dem.

Nyfiken, vad är det för mjukvara som NSA har rekommenderat? Det har undgått mig helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Som tur är, om jag förstår rätt så borde det gå att skippa "Monthly Update" men ändå installera Security-only.

Det är rätt uppfattat. Man får använda Microsoft Update Catalog istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Enligt artikeln så är det nog bara att gå tillbaka till Vista som gäller om man vill ha Windows, men inte vill ha datorn våldtagen.

Om du inte vill ha din dator våldtagen får du nog skippa Apple också, och framför allt Linux med sin allvarliga säkerhetsbugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

NSA spionerar på all internettrafik, det spelar ingen roll om du har produkter från MS, Apple, Android eller Linux, datorer eller telefoner, det är helt oväsentligt för dem.

Nyfiken, vad är det för mjukvara som NSA har rekommenderat? Det har undgått mig helt.

Ja, de spionerar på internet-trafik.. Men Win10 verkar ju vara helt öppet för dem och med tanke på hur mycket trafik som skickas till Microsoft och andra servrar, lär de får reda på både det ena och det andra..

Att det skickas så mycket data och du inte har någon kontroll på vad som skickas eller kan stänga av det, gör att NSA inte behöver någon backdoor eller hacka någons dator.. Att data även verkar skickas till osäkra servrar, gör att vanliga hackers lätt kan komma åt den..
Att detta även görs med Windows 10 Enterprise Edition, är faktiskt störande enligt mig..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Om du inte vill ha din dator våldtagen får du nog skippa Apple också, och framför allt Linux med sin allvarliga säkerhetsbugg.

Väljer själv när jag vill installera uppdateringar i OSX.. Har blivit lite jobbigare i IOS nu på sista tiden, men det går fortfarande att avböja uppdateringen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD