Permalänk
Medlem

Ser inte bra ut gällande svarstider...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kör Bahnhof sedan 6/10-16 och har inte haft några problem alls. Kör via Zitius stadsnät i Stockholms området.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Kör Bahnhof sedan någon vecka på Telia öppen fiber utanför Göteborg.

250/100

Stockholm

Göteborg

Karlstad

Funkar fint även om svarstiderna är sämre än hos Telia.

Permalänk
Medlem

Zitius var nere helt igår mellan 14-02 umgefär i hela västsverige. Började svaja nu igen precis här, höga svarstider och mellan 7-40 Mbit ner..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Precis bytt från Telia ADSL 30/10 till Bahnhof fiber 100/10 via Halmstad stadsnät. Jag har med Telia inte haft en enda sekund nertid eller strul. Nu första veckan med Bahnhof har jag haft strul två kvällar i rad. Igår hade jag 3/10 på min 100/10 lina. Idag får jag ut 90/10 men pingar istället 150-200 i spel.

Jag kommer sannolikt använda distansköpslagen och häva mitt köp och byta till Telia som också levererar i stadsnätet men till avsevärt högre pris :/

Permalänk
Medlem

Dessa problem som Bahnhof dras med känns inte så roligt. Jag väntar på fiber och planen är att skaffa ett abonemang från Bahnhof från dag 1.

Dessutom är jag aktieägare i Bahnhof (OBS Jag äger Bahnhof för att jag gillar vad dom gör, jag gillar inte vad dom gör endast för att jag är delägare!) så att dom strular med både support och kapacitetsproblem är absolut inte OK!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag har haft två större avbrott under september. Den första på ca 8 timmar och den andra ca 18 timmar. Fick endast endast sms om avbrotten, men det gick inte att läsa sig till vad det berodde på. Skickade mail till Bahnhof och frågade om det berodde på stadsnätet eller på Bahnhof. Fick svar ett några dagar att felet låg hos Bahnhof, men ingen förklaring till anledningen till avbrotten. Avbrotten gör att jag tyvärr övervägar att byta.

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore intressant om några som har problem kunde hitta nån granne/kompis som bor nära och har samma nätleverantör men inte Bahnhof och båda regelbundet pingade ett par stabila siter under en längre tid och postade resultatet så man kunde se och jämföra resultatet mellan olika operatörer i samma nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag orkar inte... ~200ms
alltid kvällstid och nu har jag 4st. screen shots i oktober. Bahnhof är så dåliga!!!
kompensation 50:- vilket skämt...

Någon som har Zitius och inte Bahnhof, snälla skriv hur ni upplever detta!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Någon som har Zitius och inte Bahnhof, snälla skriv hur ni upplever detta!

Jag har Zitius som KO och Bredband2 som ISP, bor strax norr om Stockholm. Får följande i detta nu:

Notera att testet gjordes via trådlöst från min laptop och att ungarna streamar med tre iPads samtidigt :). Har 100/10 uppkoppling via fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

jag orkar inte... ~200ms
alltid kvällstid och nu har jag 4st. screen shots i oktober. Bahnhof är så dåliga!!!
kompensation 50:- vilket skämt...

http://i66.tinypic.com/2aik5k6.png

Någon som har Zitius och inte Bahnhof, snälla skriv hur ni upplever detta!

Sitter med T3 på Zitius nät i Stockholm, Blackeberg - och det har varit struligt flera helger på sistone. Ikväll har jag varit uppe på 400ms, ligger just nu på runt 150ms mot Googles DNS.

Permalänk
Medlem

Det är Zitius i sig som har problem då

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

http://www.speedtest.net/result/5718112146.png

Iofs via trådlöst nätverk med en vägg mellan o ca 10 meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beelzi:

Sitter med T3 på Zitius nät i Stockholm, Blackeberg - och det har varit struligt flera helger på sistone. Ikväll har jag varit uppe på 400ms, ligger just nu på runt 150ms mot Googles DNS.

ok, tack för info!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Bahnhof + Zitius.

Permalänk
Medlem

@engywook:

De ändrade routingen en bit och problemen minskade till den grad att jag knappt märker av det i spel jag spelar, vilka är väldigt förlåtande med lagg (EVE Online & World of Tanks) bortsett från minimalt lagg mellan 2100-2200 vissa dagar och någon hake här och där runt den timmen.

Det spikar fortfarande på pingplotter loggarna, och de stängde ned min ticket. Men de har inte löst eller ens identifierat det originella problemet, inte heller har varken Bahnhof eller Utsikt avsikt att identifiera eller lösa det. Men den tillfälliga lösningen håller än så länge.

Kan inte rekommendera Bahnhof i Katrineholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Blev bättre runt midnatt och strax innan. runt kl.20-21 var det sjuka svarstider =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Bahnhof 1/1 Gbit., Hässleholm. ViaEuropa som KO som sagt innan i tråden.

Tycker det tuffar på rätt bra ändå. Kanske det ska göras klagomål till Zitius lite mera.

http://zitius.se/driftinformation/

Som ni ser så har dem rätt stora problem kors och tvärs...

Lite Speed tests.

Tele Greenland .

Tele 2 Göteborg.

Anvia Oyj / Vaasa Finland.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

2 dagar irad med dåliga svarstider nu... 200 igår och idag 40-50ms..
3 månader har gått och de kan absolut inte lösa skiten.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

3:e dagen irad..
avskyr Bahnhof/zitius
99ms ikväll,. ospelbart

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@engywook:

De ändrade routingen en bit och problemen minskade till den grad att jag knappt märker av det i spel jag spelar, vilka är väldigt förlåtande med lagg (EVE Online & World of Tanks) bortsett från minimalt lagg mellan 2100-2200 vissa dagar och någon hake här och där runt den timmen.

Det spikar fortfarande på pingplotter loggarna, och de stängde ned min ticket. Men de har inte löst eller ens identifierat det originella problemet, inte heller har varken Bahnhof eller Utsikt avsikt att identifiera eller lösa det. Men den tillfälliga lösningen håller än så länge.

Kan inte rekommendera Bahnhof i Katrineholm.

Tråkigt att höra, nu bor jag dock inte Katrineholm men det är säkert liknande där jag bor.

Vad ska man välja istället...?

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av engywook:

Tråkigt att höra, nu bor jag dock inte Katrineholm men det är säkert liknande där jag bor.

Vad ska man välja istället...?

Jag kan inte heller rekommendera Bahnhof om du siter i Zitiusnät. Jag håller på att kika på bredband2. de säger att de ska ha de snabbaste svarstiderna. De verkar ha en månad prova-på.
Löser inte Bahnhof detta så kommer jag nog byta för gott...
Först vill de ha en 24h pingplotter...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Sitter själv inte på Zitrius nät och har inte Bahnhof men ringde kundtjänst till B2 tidigare i vecka och då sa dom att B2 kunder i Zitriusnät på västkusten hade problem och att Zitius felsökte ,så jag gissar att det är Zitrius som är den stora boven i dramat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweetleaf:

Sitter själv inte på Zitrius nät och har inte Bahnhof men ringde kundtjänst till B2 tidigare i vecka och då sa dom att B2 kunder i Zitriusnät på västkusten hade problem och att Zitius felsökte ,så jag gissar att det är Zitrius som är den stora boven i dramat

Jo det är nog så, men jag har inte hört något om Telia-kunder som sitter i Zitius-nätet eller några andra för den delen. Verkar bara vara de "mindre" ISP:erna.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Jo det är nog så, men jag har inte hört något om Telia-kunder som sitter i Zitius-nätet eller några andra för den delen. Verkar bara vara de "mindre" ISP:erna.

Det har funnits iallafall en Telia/Zitius-användare tidigare i tråden. De flesta hittar nog inte hit då trådens titel får det att låta som en Bahnhof-problem när det snarare verkar vara främst Zitius.

Med tanke på hur fiber fortsätter dras ut i landet så kommer nog problemen bara öka framöver om inget görs för att lösa dessa. Samtidigt, när problemen drabbar fler, och framförallt, fler märker av att de är drabbade, så kommer det nog bli mer fart och ett ökat tryck på att få nätet att fungera som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det har funnits iallafall en Telia/Zitius-användare tidigare i tråden. De flesta hittar nog inte hit då trådens titel får det att låta som en Bahnhof-problem när det snarare verkar vara främst Zitius.

Med tanke på hur fiber fortsätter dras ut i landet så kommer nog problemen bara öka framöver om inget görs för att lösa dessa. Samtidigt, när problemen drabbar fler, och framförallt, fler märker av att de är drabbade, så kommer det nog bli mer fart och ett ökat tryck på att få nätet att fungera som det ska.

Jag intalar mig att bolag som Bahnhof hade gått med ett meddelande till sina kunder, officiellt, om det inte var deras fel.
För några år sedan så var det problem med youtube från Telias nät. Efter mycket om och men så informerade Telia
varför felet uppstår. Länken mellan Telia och Google gick full och ingen var intresserad att betala för en uppgradering.

Överbeläggning i näten är ett stort problem. Som operatör har man inget val om man ska gå med vins på en anslutning
som kostar 300 kr för 100 Mbit. Zitius vill ha mer pengar för kapaciteten, Bahnhof säljer sina anslutningar billigt och drar inte
in mycket pengar per anslutning. Moment 22.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrusE:

Överbeläggning i näten är ett stort problem. Som operatör har man inget val om man ska gå med vins på en anslutning
som kostar 300 kr för 100 Mbit. Zitius vill ha mer pengar för kapaciteten, Bahnhof säljer sina anslutningar billigt och drar inte
in mycket pengar per anslutning. Moment 22.

Jo nu är det med all sannolikhet ingen överbeläggning mer än att Bahnhof betalar för lite för sitt behov av bandbredd samt troligen har ett kundklientel som slukar bandbredd inkl kunder som slukar extrema mängder (läs övervintrade fildelare).

Bahnhof måste då betala mer för sin bandbredd i nätet till nätägaren och måste då höja priset mot slutkund för att få ordning på det här.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrusE:

Jag intalar mig att bolag som Bahnhof hade gått med ett meddelande till sina kunder, officiellt, om det inte var deras fel.
För några år sedan så var det problem med youtube från Telias nät. Efter mycket om och men så informerade Telia
varför felet uppstår. Länken mellan Telia och Google gick full och ingen var intresserad att betala för en uppgradering.

Överbeläggning i näten är ett stort problem. Som operatör har man inget val om man ska gå med vins på en anslutning
som kostar 300 kr för 100 Mbit. Zitius vill ha mer pengar för kapaciteten, Bahnhof säljer sina anslutningar billigt och drar inte
in mycket pengar per anslutning. Moment 22.

Nu är det överlag väldigt tyst om problemen också.

Som gammal Telia-kund ger jag inte mycket för dom. Just nu är jag helt utan mobil telefoni pga vad som påstås vara ett kabelfel. När beräknas det vara åtgärdat? 27 oktober. om en vecka alltså. Eventuellt fungerar 3G-nätet imorgon, fredag eftermiddag. Och jag har suttit i snart två timmar och väntat på att det ska fungera igen då jag behöver ringa ett halvviktigt samtal. Något frustrerande kan jag lova, tacksamt fungerar ju iallafall fiberanslutninen. IP-tele kanske inte vore helt galet ändå...

Det är inte enbart Bahnhofs fel då problemet verkar ligga hos Zitius. Dock håller jag med dig om att de bör meddela om bristerna. Likaså Zitius och alla andra ISP'er och övriga företag som är inblandade.

Permalänk
Medlem

4:e kvällen irad med problem
16% packet loss till Bahnhof enligt pingplotter...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

4:e kvällen irad med problem
16% packet loss till Bahnhof enligt pingplotter...

Zitius har problem...... vilket vi kommit fram i tråden sedan veckor tillbaka.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking