Sambos på SweClockers som inte har delad ekonomi, hur har ni löst det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

I vilken värld får du mer pengar eller klättrar i karriären av att "jobba hårdare"?

Alla tjänstemannaavtal tillämpar individuell lönesättning inkl karriärstegar där det är upp till var och en att visa vad man går för.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Alla tjänstemannaavtal tillämpar individuell lönesättning inkl karriärstegar där det är upp till var och en att visa vad man går för.

Ja det är jag medveten om. Vad jag vänder mig mot är att hög lön skulle vara kopplat till hårt arbete.

Permalänk
Medlem

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus osv
Vi har gjort en budget för hushållsutgifter, inkl bilen (som dock jag köpte men båda använder). Sen pytsar vi in på gemensamma konton som ska täcka utgifterna, där jag betalar in mer (procentuella skillnaden mellan vår inkomster) för jag tjänar mer. Vi betalar alltså in lika mkt "efter förmåga" till hushållet.

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?
Båda äger 50% (vilket då gör att jag blir lite torsk på ränteavdraget iom att jag procentuellt sett betalar in mer).

Har ni något gemensamt sparande?
Jajjemän, för att användas till gemensamma inköp, semestrar mm.

Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?
Det mesta.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Vi försöker dela på allt jag betalar hyra el parkering och hon betalar maten.

Sparande gör vi separat hon sparar om hon kan jag försöker spara halva min lön.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja det är jag medveten om. Vad jag vänder mig mot är att hög lön skulle vara kopplat till hårt arbete.

Nu är vi nog off-topic men där jag jobbar så har "latoxarna" lägre lön och de som anstränger sig får alltid mer av löneportten som ska fördelas.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tillsammans som i att man flyttar ihop till en bostad man införskaffar för att bo i tillsammans, dvs inte en person flyttar in i bostaden den andra redan äger.

Men.... det förutsätter helt lika inkomstvillkor. Åtminstone på responsen här i denna tråd verkar det inte vara särskilt vanligt.

Citat:

skaffa boende tillsammans och betala hyra till sin partner?

Om du och jag är tillsammans och vi skaffar ett gemensamt boende - Utgår du då från att vi tjänar ungefär lika mycket och är goda för ungefär lika mycket (gäller ju oavsett hyresrätt, bostadsrätt eller äganderätt) eller i vilket scenario är du i?

Om jag är tillsammans med någon som har studerar och tar CSN lån, "vi" skaffar en bostadsrätt - menar du då att det är rättvist att dela kostnaden rakt av, bli inskriven i en ekonomisk affär som man under studietiden aldrig kan klara av? Jag säger det igen: Det är inte tekniskt möjligt att både skaffa ett boende och betala hyra till sin partner. Som längst kan jag sträcka mig till att en ekonomiskt svag person kan ha åsikter om vilket boende man ska köpa eller hyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Nu är vi nog off-topic men där jag jobbar så har "latoxarna" lägre lön och de som anstränger sig får alltid mer av löneportten som ska fördelas.

Det enda alternativet till att jobba hårt är ju inte att inte jobba alls. Man kan helt klart vara sådär lagom och avancera till höga löner rätt bra, det utmärkande för de som gör det skulle jag säga är att de begär det.

Sen är ju alla människor olika och olika duktiga. Jag vet flera som jobbar stenhårt och då producerar över medel medan flera inte direkt jobbar stenhårt alls men producerar lika mycket. Det är ju inte som att de senare får lägre lön för att de kunnat surfa bort halva dagen men ändå levererat det som förväntades (och lite därtill).

Hur hårt du faktiskt arbetar tycker jag inte inverkar mycket alls. Det jag upplevt inverkar är hur du uppfattas vara (dvs tycker de att du levererar) samt vad du begär i lön.

Skrivet av MsSmith:

Men.... det förutsätter helt lika inkomstvillkor. Åtminstone på responsen här i denna tråd verkar det inte vara särskilt vanligt.

Gör det? Det är ju precis det jag säger att det inte gör. En person kan köpa lägenheten och stå för finansieringskostnaderna för den och avgift med mera kan delas på.

Skrivet av MsSmith:

Om du och jag är tillsammans och vi skaffar ett gemensamt boende - Utgår du då från att vi tjänar ungefär lika mycket och är goda för ungefär lika mycket (gäller ju oavsett hyresrätt, bostadsrätt eller äganderätt) eller i vilket scenario är du i?

Om jag är tillsammans med någon som har studerar och tar CSN lån, "vi" skaffar en bostadsrätt - menar du då att det är rättvist att dela kostnaden rakt av, bli inskriven i en ekonomisk affär som man under studietiden aldrig kan klara av? Jag säger det igen: Det är inte tekniskt möjligt att både skaffa ett boende och betala hyra till sin partner. Som längst kan jag sträcka mig till att en ekonomiskt svag person kan ha åsikter om vilket boende man ska köpa eller hyra.

Om det var jag och min fru som gjorde det skulle vi nog haft gemensam ekonomi där alla pengar las i en pott oavsett. Skall man inte ha det så skulle vi gjort så att jag köpt lägenheten och stod för räntan och större delen av de andra kostnaderna som lägenheten medför utöver vanliga löpande kostnader som el osv. Sen när hon började jobba skulle vi antingen flyttat till något annat, hon köpt in sig på halva lägenheten eller liknande.

Permalänk
Medlem

@Wishie: Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus

Vi har ett gemensamt kreditkort som vi försöker handla så stor del av våra gemensamma och enskilda utgifter som det bara går (återbäring i rena pengar via OKQ8 - skaffade just det kortet när detta ansågs vara bäst och har inte haft tid att byta, men ska byta till Preem eller Shell nu som ser ut att vara bäst). Sedan delar man på de gemensamma och betalar de enskilda själv vid varje månadsavstämning. Eftersom vi har barn och hon är hemma nu så betalar jag lite mer just nu. När jag blir hemma kanske det kommer bli andra hållet runt (om jag tycker det känns ok).

Framförallt för att jag får ut så pass mycket mer, har som hobby att investera samt ändå lever med samma vanor som min sambo.

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?

När vi träffades var det bara jag som kunde få lån varpå allt stod i mitt namn, vi hade dock för avsikt att dela på allt varpå hon fick stå för exakt hälften och jag för den andra halvan. Därav delade vi också på alla utgifter för renoveringar med mera under tiden vi bodde där. Nu har vi flyttat och köpt den nya gemensamt. Vinsten från förra lägenheten gick in som insats i den nya.

Personligen tycker jag det är fel att någon som inte får ta del av vinsten betalar hälften av lånekostnaderna. Speciellt de senaste årtiondena har man ju gjort stora pengar på sitt boende ofta, då känns det sniket att inte ta den risken själva imo. Såklart ska den andra inte bo gratis heller (dagens ränteläge är extremt, går den upp mycket nu så kanske t.o.m. den som äger hela själv MÅSTE ha hjälp att betala detta). En idé kan vara att kika på liknande hyresrätter i närområdet och kolla vad dessa hyror ligger på och ta hälften av en sådan.

Rent tekniskt fungerar det så att jag betalar alla räkningar och hon för över det hon blir skyldig mig via swish.

Mjae. Jo det har vi på ett visst sätt.
Vi får in våra egna löner på egna konton, jag betalar av räkningarna (inkl. kreditkortsräkningen). Utöver detta betalar vi av en fast summa för ränteutgifter som i dagens läge vida överstiger den faktiska räntekostnaden vi har. Det som blir över på detta konto för vi då över till ett sparkonto på Avanza. Detta fungerar som ett slags buffertkonto för oförutsedda utgifter till hemmet/bilen eller barnen. Vi har även 2 barn som vi för över pengar till via egna konton åt dem på Avanza. När jag betalt allt får jag hälften av beloppet swishat till mig.

Så har det fungerat tills nyligen då jag betalar hela den fasta summan för ränteutgifter. Detta är för att hon är föräldraledig och därav får ut mindre pengar just nu, det skulle inte gå ihop annars.

Vi vet allt.

Jag tycker att allt vad det gäller ekonomi blir högst individuellt beroende på vilken relation man har till den man bor med. Skaffar man barn blir det även genast klurigare. Om ni skaffar barn ihop och din sambo känner att hon behöver/vill (ni vill?) att hon går ner i tid, är det hennes val och hennes löneförlust? Om inte, räcker det att kompensera detta genom att betala mer? Då tänker jag främst på att hennes pension grovt blir försämrad av detta extra föräldraledighetsuttag. För att dra det lite längre, delar ni lika på föräldraledigheten och blir ni lika drabbade av den ekonomiska biten båda två? Om inte, borde inte detta rimligen kompenseras via pensionen snarare än extra pengar varje månad? .... Blir genast MYCKET klurigare!

//SparFar

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det enda alternativet till att jobba hårt är ju inte att inte jobba alls. Man kan helt klart vara sådär lagom och avancera till höga löner rätt bra, det utmärkande för de som gör det skulle jag säga är att de begär det.

Sen är ju alla människor olika och olika duktiga. Jag vet flera som jobbar stenhårt och då producerar över medel medan flera inte direkt jobbar stenhårt alls men producerar lika mycket.

Hur hårt du faktiskt arbetar tycker jag inte inverkar mycket alls. Det jag upplevt inverkar är hur du uppfattas vara (dvs tycker de att du levererar) samt vad du begär i lön.

Jag som egen företagare med anställda under mig mäter dock enbart det du pratar om: Vad de levererar. Jag är enbart intresserad av vilket resultat de gör - inte hur, när eller hur mycket tid som läggs ned. För detta betalar jag en lön som ligger en bra bit över snittet, inkl förmåner, och för det sover jag bättre på nätterna.

Citat:

Gör det? Det är ju precis det jag säger att det inte gör. En person kan köpa lägenheten och stå för finansieringskostnaderna för den och avgift med mera kan delas på.

Men för sjutton du skriver ju, jag citerar

Citat:

att skaffa boende tillsammans och betala hyra till sin partner? Ingen relation jag vill vara i.

Det är precis ovanstående som sker i sådana fall. Varför tror du Mona Sahlins livvakt blev ifrågasatt vid köpet av lägenheten ute i Solsidan?
Om du inte har en anständig inkomst kommer du inte få vare sig en hyresrätt eller någon annan form av boendeform förutsatt att du inte har pengar undanstoppade och inte behöver ta lån.

Vad är finansieringskostnader? Kontantinsats och bolån? Du menar att om "vi" köper en bostad där jag står för kontantinsats och bolån så ska även du skrivas in som medägare i bostaden? Ponera nu att vi pratar om betydande summor, två miljoner eller mer, skulle det verka realistiskt att du får motsvarande belopp i lägenheten bara så där?

Nej det mest troliga, vettiga och logiska är att du betalar en fastslagen summa varje månad till din partner.

Citat:

Om det var jag och min fru som gjorde det skulle vi nog haft gemensam ekonomi där alla pengar las i en pott oavsett. Skall man inte ha det så skulle vi gjort så att jag köpt lägenheten och stod för räntan och större delen av de andra kostnaderna som lägenheten medför utöver vanliga löpande kostnader som el osv. Sen när hon började jobba skulle vi antingen flyttat till något annat, hon köpt in sig på halva lägenheten eller liknande.

Och vad är det då hon betalar till dig? Halva elkostnaden? Så om du har en bostadsrätt som kostar dig 10 000kr i månaden, skulle du vara nöjd om din fru betalade 250kr? Det verkar ju befängt, i ett värsta scenario får en student ca 10 000kr (tror jag) och mest troligt borde väl vara att betala åtminstone 3 000kr. Men då är det hyra för att bo tillsammans med dig i din bostad. Vad du gör med dessa pengar är upp till dig - du kan gå och shoppa för dem, du kan gå på krogen och dricka upp dem, du kan spara dem till framtida barnen, du kan betala dina lån och räntor.

Permalänk
Medlem

Äkta kärlek

suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är väl precis då man vill ha helt gemensam ekonomi, förutsatt att man varit tillsammans tillräckligt länge för att tro på förhållandet långsiktigt då.

Vi får båda exakt lika mycket pengar som skall gå till datorer, kläder, parfymer med mera. Allt gemensamt delas på och sen sparas resten på gemensamma konton.

Jag är kluven,oftast när en partner tjänar betydligt mer än den andre så är det också väldigt olika hur ambitiös man varit i livet.
Mitt ex t.ex gjorde gymnasiet och sen nöjde sig med butiksjobb på ICA, deltid, drog in mellan 10 - 15 000 varje månad, hon var nöjd med sin tillvaro och nöjde sig med pengarna hon fick, hon var nöjd med att hon hade mycket fritid.

Jag däremot hade ett något bättre jobb, heltid, tog så mycket övertid jag kunde. Våra gemensamma utgifter hamnade runt 8K per månad inkl. mat.

Jag jobbar ju inte heltid och tar all övertid jag kan för att hon ska få mer nöjespengar, jag har dyra intressen som kräver mycket pengar, ser inget fel med att jag då också får mer pengar eftersom jag jobbar mer.

Jag trodde på det förhållandet fullt ut, ville aldrig ha gemensam ekonomi ändå. Bara tanken på att behöva fråga min sambo "du, jag skulle behöva en ny skärm till datorn, är det OK att jag beställer en?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag som egen företagare med anställda under mig mäter dock enbart det du pratar om: Vad de levererar. Jag är enbart intresserad av vilket resultat de gör - inte hur, när eller hur mycket tid som läggs ned. För detta betalar jag en lön som ligger en bra bit över snittet, inkl förmåner, och för det sover jag bättre på nätterna.

Ja, och det är ett bra sätt att arbeta på. Så ser det tyvärr inte ut i övriga Sverige. Om jag skulle få 30% högre lön om jag levererade 30% mer (eller gå hem efter 4 timmar så länge jag levererade) skulle jag helt klart kunna vara intresserad av att "jobba hårt".

Skrivet av MsSmith:

Det är precis ovanstående som sker i sådana fall. Varför tror du Mona Sahlins livvakt blev ifrågasatt vid köpet av lägenheten ute i Solsidan?
Om du inte har en anständig inkomst kommer du inte få vare sig en hyresrätt eller någon annan form av boendeform förutsatt att du inte har pengar undanstoppade och inte behöver ta lån.

Är det? Bara för två personer bor tillsammans och en person står som ägare så är inte den andra personen hyresgäst. En person kan stå för finansieringskostnaderna själv utan att bli hyresvärd.

Skrivet av MsSmith:

Vad är finansieringskostnader? Kontantinsats och bolån? Du menar att om "vi" köper en bostad där jag står för kontantinsats och bolån så ska även du skrivas in som medägare i bostaden? Ponera nu att vi pratar om betydande summor, två miljoner eller mer, skulle det verka realistiskt att du får motsvarande belopp i lägenheten bara så där?

Nej det mest troliga, vettiga och logiska är att du betalar en fastslagen summa varje månad till din partner.

Om vi hade gemensam ekonomi och varit tillsammans tillräckligt länge för att det skulle vara hög sannolikhet för att det skulle vara, ja varför inte? Annars är som jag sagt hela tiden ett alternativ att en person står som ägare och då betalar sin egen finansiering av lägenheten, och att man då kan dela på resten (el, bredband, avgift, gas, whatnot).

Skrivet av MsSmith:

Och vad är det då hon betalar till dig? Halva elkostnaden? Så om du har en bostadsrätt som kostar dig 10 000kr i månaden, skulle du vara nöjd om din fru betalade 250kr? Det verkar ju befängt, i ett värsta scenario får en student ca 10 000kr (tror jag) och mest troligt borde väl vara att betala åtminstone 3 000kr. Men då är det hyra för att bo tillsammans med dig i din bostad. Vad du gör med dessa pengar är upp till dig - du kan gå och shoppa för dem, du kan gå på krogen och dricka upp dem, du kan spara dem till framtida barnen, du kan betala dina lån och räntor.

Om hon är student skulle det nog vara halva avgiften, bredband, gas och elkostnad, det vi tillsammans använder i lägenheten. Så runt 1500-2000 kr?

Skrivet av SueCia:

Jag trodde på det förhållandet fullt ut, ville aldrig ha gemensam ekonomi ändå. Bara tanken på att behöva fråga min sambo "du, jag skulle behöva en ny skärm till datorn, är det OK att jag beställer en?"

Vi har löst det så att båda får 3000 kr i månaden till att "shoppa" för (trots att jag har ganska mycket mer lön). Vill vi köpa dyrare saker som en dator/skärm eller en dyr väska eller vad så får vi helt enkelt spara dessa så det finns pengar. Då behöver man aldrig be om lov.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Tillsammans som i att man flyttar ihop till en bostad man införskaffar för att bo i tillsammans, dvs inte en person flyttar in i bostaden den andra redan äger.

Vad är det för skillnad mellan att skaffa en ny bostad tillsammans jämfört med att dela på en bostad som den ena partnern redan besitter?

Skrivet av Aktsu:

I vilken värld får du mer pengar eller klättrar i karriären av att "jobba hårdare"?

Tar jag det lugnt på jobbet får jag inte lika mycket lön som när jag jobbar på ordentligt.

Se det som att jobba på ackord ungefär.

Permalänk

När man ser en del skräckexempel här så är man verkligen glad över att man alltid kört med gemensam ekonomi.
Men visst, för dem som jämför sina "sambos" med inneboende så är det ju inte svårt att anta att de förhållandena inte kommer bli långlivade nog för att ens tänka på gemensam ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

När man ser en del skräckexempel här så är man verkligen glad över att man alltid kört med gemensam ekonomi.
Men visst, för dem som jämför sina "sambos" med inneboende så är det ju inte svårt att anta att de förhållandena inte kommer bli långlivade nog för att ens tänka på gemensam ekonomi.

Vore intressant att höra dina argument för varför gemensam ekonomi skulle vara bättre och mer hållbart? Jag kan bara tänka mig en mängd scenarion där man bråkar om pengar till höger och vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, och det är ett bra sätt att arbeta på. Så ser det tyvärr inte ut i övriga Sverige. Om jag skulle få 30% högre lön om jag levererade 30% mer (eller gå hem efter 4 timmar så länge jag levererade) skulle jag helt klart kunna vara intresserad av att "jobba hårt".

Sant det, jag har i företagen (det är egentligen flera stycken som gör en gemensam produkt) förmånen att kunna plocka ut upp till en halv miljon i månaden. Pga skatter och avgifter gör jag dock inte detta utan tar aktieutdelning en gång per år. Men det ger också fördelen att kunna välja rätt personal med rätt inställning istället för "random grunt" som bara vill maximera intäkt vs insats

Citat:

Är det? Bara för två personer bor tillsammans och en person står som ägare så är inte den andra personen hyresgäst. En person kan stå för finansieringskostnaderna själv utan att bli hyresvärd.

Jo. Jag tror att det är definitionen av att vara hyresgäst...

Nu är du så där vag igen, finansieringskostnaderna... ja jag kan stå på lägenhetslån eller vad du nu definierar som finansieringskostnader och du kan stå på bostaden - men det regleras förstås i ett separat avtal. Exempelvis att du inte kan sälja den utan mitt samtycke.

Citat:

Om vi hade gemensam ekonomi och varit tillsammans tillräckligt länge för att det skulle vara hög sannolikhet för att det skulle vara, ja varför inte? Annars är som jag sagt hela tiden ett alternativ att en person står som ägare och då betalar sin egen finansiering av lägenheten, och att man då kan dela på resten (el, bredband, avgift, gas, whatnot).

1. Vad skiljer då från det fiktiva tidigare boendet?
2. Oj oj, om den dagen då jag blir singel ska jag ragga på dig Skämt åsido - du tar på gränsen till en dum risk i ovanstående scenario kan jag tycka.

Citat:

Om hon är student skulle det nog vara halva avgiften, bredband, gas och elkostnad, det vi tillsammans använder i lägenheten. Så runt 1500-2000 kr?

På ett sätt tycker jag det är beundransvärt att du faktiskt är seriös här. Oavsett vart man bor i Sverige torde en månadskostnad på ca 2 000kr vara en dröm för de allra flesta. Ingen aning om vad du bor i för lägenhetsstorlek nu men den måste vara väldigt låg, alternativt att du bor i någon gammal skuldfri förening redan nu (om du har bostadsrätt dvs).

Permalänk
Medlem

Gissar att du syftar på mig
Jag och min sambo har det ganska bra på det ekonomiska planet - vi behöver inte dela för att leva ett kvalitativt liv och vi har varit tillsammans i åtta år nu tror jag. Men sambo och inneboende är i praktiken detsamma, enda skillnaden är typ av förhållande.

Permalänk
Medlem

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus

Alla gemensamma utgifter betalas av den som nu råkar ha kortet i hand. Till gemensamma utgifter räknas boende, mat, gemensamma resor, möbler och andra saker som av rimlighet eller beslut räknas dit. Vid slutet av månaden förs respektives utgifter in i ett kalkylblad och den summa räknas automagiskt fram, som skall transfereras till den enes konto. I dagsläget står jag för 60 % och min sambo 40 % då jag tjänar betydligt mer.
En positiv bieffekt är att vi då får statistik på vad pengarna går till, något jag hade velat oavsett.

Enskilda nöjen, leksaker, kläder, luncher, transporter osv. bekostas av respektive från den delen som då blir över. Det är även den potten som bekostar saker som visserligen brukas gemensamt, men den ena inte prioriterar. T.ex. fick jag köpa nya och markant bättre högtalare från min egen andel, även då vi använder dem lika mycket.

Ingen av oss äger boendet i dagsläget.
Däremot äger jag bil till 100 %. Jag betalar alla utgifter, sambon betalar mig sedan i princip en kilometeravgift som ungefär motsvarar de rörliga kostnaderna för turen, när hon åker.

Nej, sparar separat.

Jag är väldigt övertygad om att jag vet mer om min sambos ekonomi än vice versa. Jag vet sambons ekonomi ner till tusenlappen i princip (väldigt okomplicerat upplägg och jag märker på hur resonemanget går kring inköp, hur mycket som finns i plånboken.
Min egen ekonomi är mer komplicerad, sambon vet att jag har så att jag klarar mig utan problem och kan köpa lite dyrare saker ibland. Det verkar inte vara något problem, har aldrig fått några mer ingående frågor på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Sant det, jag har i företagen (det är egentligen flera stycken som gör en gemensam produkt) förmånen att kunna plocka ut upp till en halv miljon i månaden. Pga skatter och avgifter gör jag dock inte detta utan tar aktieutdelning en gång per år. Men det ger också fördelen att kunna välja rätt personal med rätt inställning istället för "random grunt" som bara vill maximera intäkt vs insats

Så det skall vara, det skall vara roligt att jobba och man skall gilla det man gör. Tyvärr är det ju inte så många företag som är bra på att skapa sådan stämning.

Skrivet av MsSmith:

Jo. Jag tror att det är definitionen av att vara hyresgäst...

Det tror inte jag faktiskt. Om man kommer överrens om en fast summa per månad som skall betalas ja då kan vi börja prata om hyra. Om man däremot bara delar på vissa av kostnaderna så tycker jag inte det är tal om någon hyra.

Skrivet av MsSmith:

Nu är du så där vag igen, finansieringskostnaderna... ja jag kan stå på lägenhetslån eller vad du nu definierar som finansieringskostnader och du kan stå på bostaden - men det regleras förstås i ett separat avtal. Exempelvis att du inte kan sälja den utan mitt samtycke.

Kan tycka att finansieringskostnader är en rätt specifik term. Men ja, räntan är en finansieringskostnad.

Skrivet av MsSmith:

1. Vad skiljer då från det fiktiva tidigare boendet?
2. Oj oj, om den dagen då jag blir singel ska jag ragga på dig Skämt åsido - du tar på gränsen till en dum risk i ovanstående scenario kan jag tycka.

Jag tycker inte pengar är en så viktig faktor helt enkelt och inget jag oroar mig för i förhållandet. Det sagt jäktar jag ju inte in i någon gemensam ekonomi där jag delar med mig men har jag ett långvarigt förhållande som jag tror på så ser jag inga problem med det. Vad är egentligen skillnaden på ge en del i lägenheten värd X kronor och ha gemensam ekonomi där man pumpar in 10-20k extra i månaden i 10 år?

Skrivet av MsSmith:

På ett sätt tycker jag det är beundransvärt att du faktiskt är seriös här. Oavsett vart man bor i Sverige torde en månadskostnad på ca 2 000kr vara en dröm för de allra flesta. Ingen aning om vad du bor i för lägenhetsstorlek nu men den måste vara väldigt låg, alternativt att du bor i någon gammal skuldfri förening redan nu (om du har bostadsrätt dvs).

Mer eller mindre skuldfri förening ja. Ingen gigantisk lägenhet men en större 2:a (på två personer är jag inte så intresserad av större faktiskt) så det kostar inte så mycket. Sen tillkommer ju några tusenlappar i lån.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Det är ju vi småföretagare som driver runt Sverige, tror att över 90% av alla företag är just små. Vi har helt andra förutsättningar än börsnoterade bjässar exempelvis

Jag skulle nog se inköp i form av kontantinsats (binda kapital) som det största problemet och sedan att jag ställer ut min kreditvärdighet mot ett lån på 30 år (eller vad de flesta nu hamnar på). Sedan att ta alla risker och skyldigheter ensam när en sambon glassar runt helt utan förpliktelser - nej jag köper det inte.

Tidigare höll jag med dig, pengar är inte så viktigt eller ens särskilt kul - sen fick jag luft för fem år sen och måste omvärdera det. Det handlar inte om att kunna köpa vad som helst eller ha stenkoll på varenda krona som går in och ut. Snarare tvärtom handlar det om friheten att inte behöva bekymra sig de sista dagarna innan lön. Dock kan jag omöjligen förstå ditt ställningstagande, det måste jag erkänna.

Skillnaden mellan att ge bort 1,5 miljoner kronor i ett nafs och pumpa in 10 000kr i månaden under motsvarande tid? Tiden
Vad händer om det tar slut mellan er? Ponera att du går in med 85% bostadslån, ger din sambo 50% av lägenheten - ni går skilda vägar och du vill köpa ut henne? På samma tid som det tar att spara ihop 1,5 miljoner har antagligen värdet på er bostad också gått upp ordentligt. Statistik säger att hittills har värdet på en bostad dubblerats vart femte år. Nu stämmer det nog inte på en så pass dyr bostad som en för tre miljoner som i detta exempel. Men värt att betänka.

Ja är bostaden förhållandevis liten förstår jag att avgiften hålls nere. Min lägenhet har en avgift på knappt 5 000kr, huset kostar gratis men har bolån samt hyresrätten ligger på 12 000kr. Vi har ca 30 000kr i månaden på dessa boenden inkl driftskostnader och vi delar det. Men jag står på två och sambon en och vi har enskild kontroll över vad som sker - just för att beloppen här är ganska höga. Visst kan vi komma och gå som vi vill i dessa boenden men inte skulle jag vilja påstå att jag är medägare där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Aktsu: Det är ju vi småföretagare som driver runt Sverige, tror att över 90% av alla företag är just små. Vi har helt andra förutsättningar än börsnoterade bjässar exempelvis

Ja det är ju så det är. Får se om jag själv går det spåret eller inte, är lite lockande så jag lär åtminstone testa på det.

Skrivet av MsSmith:

Tidigare höll jag med dig, pengar är inte så viktigt eller ens särskilt kul - sen fick jag luft för fem år sen och måste omvärdera det. Det handlar inte om att kunna köpa vad som helst eller ha stenkoll på varenda krona som går in och ut. Snarare tvärtom handlar det om friheten att inte behöva bekymra sig de sista dagarna innan lön. Dock kan jag omöjligen förstå ditt ställningstagande, det måste jag erkänna.

Har nog aldrig behövt bekymra mig innan nästa lön kommer men så länge man slipper det tycker jag allt utöver det är bonus. Jag tycker jag lever riktigt lyxigt och spenderar egentligen mer pengar än jag har intresse av mest för att göra nått med dem. Trots det lever vi på ca halva nettoinkomsten varav resten amorterar på bolånet och sparas. Kan inte tycka att onödig konsumtion eller massa sparande är något som gör att jag värdesätter pengar mer.

Skrivet av MsSmith:

Skillnaden mellan att ge bort 1,5 miljoner kronor i ett nafs och pumpa in 10 000kr i månaden under motsvarande tid? Tiden
Vad händer om det tar slut mellan er? Ponera att du går in med 85% bostadslån, ger din sambo 50% av lägenheten - ni går skilda vägar och du vill köpa ut henne? På samma tid som det tar att spara ihop 1,5 miljoner har antagligen värdet på er bostad också gått upp ordentligt. Statistik säger att hittills har värdet på en bostad dubblerats vart femte år. Nu stämmer det nog inte på en så pass dyr bostad som en för tre miljoner som i detta exempel. Men värt att betänka.

Ja självklart är tiden skillnaden men när du sitter där och varit tillsammans i 10 år och ser tillbaka så är det samma belopp i slutändan. Om jag inte trodde att sannolikheten att vi skulle hålla ihop var väldigt hög skulle jag brutit för länge sedan. Nu har vi varit ihop relativt länge så min "satsning" föll rätt bra ut. Nu är det ju inte så att min fru inte hade pengar när vi gick ihop eller inte tjänat pengar sedan dess, hon tjänar mer än de flesta, det är bara det att jag tjänat mer än henne.

Skrivet av MsSmith:

Ja är bostaden förhållandevis liten förstår jag att avgiften hålls nere. Min lägenhet har en avgift på knappt 5 000kr, huset kostar gratis men har bolån samt hyresrätten ligger på 12 000kr. Vi har ca 30 000kr i månaden på dessa boenden inkl driftskostnader och vi delar det. Men jag står på två och sambon en och vi har enskild kontroll över vad som sker - just för att beloppen här är ganska höga. Visst kan vi komma och gå som vi vill i dessa boenden men inte skulle jag vilja påstå att jag är medägare där.

Låter rätt överdrivet med så pass många (och dyra) boenden i mina öron faktiskt om jag skall vara ärlig men sen gillar jag oftast att ha ganska få saker. Valde t.ex. bort fritidshus då jag tyckte behovet inte var så stort så det mest skulle bli massa jobb med det, kostnaden skulle alltså vara rätt onödig.

Permalänk
Medlem

Hadde delad ekonomi ganska længe, men nær vi køpte eget så beslutade vi oss før att testa gemensam och har inte ångrat en sekund efter det. Jag har tagit mig igenom 3 år med studier utan att behøva jobba røven av mig vid sidan av, och hon har kunnat starta eget utan att ha speciellt mycket ångest øver dålig inkomst i starten. You scratch my back, I'll scratch yours.

Vi gør det ganska enkelt: behåller en summa som fickpengar/privata sparpengar, resterande belopp går till rækningar och gemensamt sparande och buffer. Ær det något man vill køpa gemensamt så snackar man om det. Ingen av oss ær ju Lyxfællan-dumma så det brukar inte vara några problem

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Har man bott ihop i ett halvår i en hyreslägenhet så kan det ju funka med en app. Men att som jag ha fru och två barn i en villa och behöva använda bokföringsprogram eller Excel för att hålla reda på allt fattar jag inte hur man skulle orka. Det är hela drivor av köp/betalningar varje månad som glider heeeeela gråskalan mellan nöjesinköp för bara ena partnern till uppenbart gemensamma grejer, kläder till barnen osv.

Förr räknade vi efter på inköp mer men numera är det nästan bara "ok whatever, ta det från kontot, vem hämtar på dagis?". Tror många av er med delad ekonomi hamnar där förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:
  • Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus osv

• Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?

• Har ni något gemensamt sparande?

• Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?

Jag har räknat fram en genomsnittssumma över ett år för alla fasta (månadsavgift för bostad m.m.) och halvfasta (mat, el, samtalsräkning för fast telefoni m.m.) regelbundna utgifter som min sambo betalar till mig varje månad, anpassat efter hur mycket hon tjänar relativt mig (jag har flera gånger så hög lön, så sambon betalar bara en bråkdel).

Övriga icke regelbundna utgifter (möbelinköp m.m.) tar vi som de kommer; ibland insisterar sambon på att betala hälften, oftast blir det inkomstanpassat, men när det är något som den ena verkligen vill ha men den andra inte bryr sig om så står den insisterande parten för hela beloppet (t.ex. om jag får för mig att köpa ny tv, ljudanläggning eller annat som sambon inte är intresserad av).

Inget gemensamt sparande.

Vi vet ganska mycket om varandras ekonomi, men inte på detaljnivå (dvs jag vet t.ex. att sambon har studieskulder men inte exakt hur mycket, då det hursomhelst inte har någon praktisk betydelse annat än för sambon själv).

Ser ingen som helst poäng i delad ekonomi - det är bara korkat och risken för bråk blir naturligt hög.

Vi har för övrigt varit sambos i 12 år.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus

vi har fixat ett excelark i dropbox där vi redovisar våra utgifter. Visst det låter lite stasi med det är jävligt smidigt faktiskt. Kolumner för summa på utlägg och info om utlägget. Vi har även ett gemensamt icakonto som vi både redovisar utlägg och insättningar där. I kalkylen har vi också skillnaden på våra utlägg så att man kan se om det är något sånär balanserat. Vi delar på i princip alla kostnader för mat och prylar till hemmet som inte är direkt köpt av egenintresse (typ datorprylar för min del och dans/växter för henne). Andra personliga saker som kläder osv finaniserar vi själva och ingår ej i kalkylen.

Det har funkat bra för oss kan ju säga att balansen mellan oss har svängt 20k vid olika tillfällen och då känns det rätt gött att man har koll på det ordentligt (speciellt om det är en själv som ligger plus hehe). Det är också ett bra sätt att ha koll på vad man faktiskt gör med sina pengar och hur man kan styra sin ekonomi för att få mer över innan nästa löning

Stämmer ej i mitt fall. M). en hade det varit så så hade vi nog antigen lagt upp en betalplan för gemensamt ägande (beroende på hur länge man skall bo där), eller att partnern som ej äger lägenheten betalar någon form av rättvis hyra (dock ej amorteringar på lån osv) Om partnern är totalt pank så hade jag förväntat mig att partnern löste detta så fort som möjligt. Tror det är väldigt viktigt att prata om detta och gemensamt göra upp en plan.

Nej, inte än men vi borde verkligen få ordning på det!

Allt (vad jag vet...)

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Kör ica-kort där vi sätter in 2500:-/mån var för hushållsinköp. Mat, tvål, allt sånt. Övriga inköp (Spontanköp) delar vi på. Är det personliga intressen, t.ex datorprylar eller sånt för mig betalar jag själv.

Äger boendet 50% var. Hon står på båda bilarna då försäkring är billigare för henne. Ena bilen är köpt tillsammans, ena bilen är min då hon tyckte att en Camaro var 'onödigt' inköp. Tjejer alltså.

Sparar 2000:-/mån per person till konto på Avanza där jag förvaltar det med aktier/fonder.
Sen sparar vi i egna konton med för personliga saker.
Samt sparande till vårt gemensamma barn (typ barnbidraget och lite från oss båda extra månadsvis). Så totalt 4 olika sparanden.

Ingen större koll på hur mycket/lite hon tjänar. Rätt mycket mindre än mig dock. Tror inte hon har koll på vad jag tjänar heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Eller bara säga, gamla skärmen fungerar inte med den nya gtx980ti, jag har beställd ny.

Skrivet av SueCia:

Vore intressant att höra dina argument för varför gemensam ekonomi skulle vara bättre och mer hållbart? Jag kan bara tänka mig en mängd scenarion där man bråkar om pengar till höger och vänster.

Största argumentet vid delad ekonomi är att någon tjänar mer, och då blir det kanske naturligt att dela också. Men det blir direkt mer komplicerad, med gemensamma konton, budget och beräkningar. Stora köp måste fortfarande diskuteras.

Då jag flyttade till Sverige hade min fru lite lägre lön, sen bytte hon, och log 10k över, och så var det i några år, nu ligger jag på topp igen Sen var hon mammaledig i längre tid, och vi var tvungen att titta över utgifter. Men vi har alltid haft gemensam ekonomi, all in. Hon köper en mulberry väska för 12k, jag vill ha nya pjäxor och alpinkläder, landar på ungefär lika mycket. Tjejtur till London, skidutflykt till Rockys. Utgifter jämnar sig ut över tid. Jag har dyra hobbyer, hon har sina skor och väskor.

Hur fungerar delad ekonomi när barn kommer in i ekvationen? Skapar man ett delad konto för barnen också? Klader, skor, leksaker och what not...
Sen har jag full koll på ekonomin, lön, sparande, pensionssparande, amorteringar.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Inaktiv

Intressant tråd. Fortfarande förvånad över folk som betalar mycket mer än sin partner för bostadsrätten/villan. När det väl skiter sig så är ganska mycket pengar plötsligt borta, kan handla om miljoner. Fint med kärlek men lite realistisk får man ändå vara. Eller är ditt förhållande ett av dom få som aldrig skiter sig? Skriver ni heller inget testamente eftersom du inte har tänkt att dö?

Själv ska sambon o jag bokat in tid hos jurist för att skriva av oss. Inte jättekul i förhållandet att diskutera vad som ska hända ifall det skiter sig, men likväl ett måste. Gör det en gång o göm pappren. Eller förlora 500k+ den dagen ni tröttnat på varandra.

Skrivet av Frux:

Har man bott ihop i ett halvår i en hyreslägenhet så kan det ju funka med en app. Men att som jag ha fru och två barn i en villa och behöva använda bokföringsprogram eller Excel för att hålla reda på allt fattar jag inte hur man skulle orka. Det är hela drivor av köp/betalningar varje månad som glider heeeeela gråskalan mellan nöjesinköp för bara ena partnern till uppenbart gemensamma grejer, kläder till barnen osv.

Förr räknade vi efter på inköp mer men numera är det nästan bara "ok whatever, ta det från kontot, vem hämtar på dagis?". Tror många av er med delad ekonomi hamnar där förr eller senare.

Jag har en enkel lösning och den heter kreditkort. Ett gemensamt konto, med två kort. Där handlar ni mat, saker till kidsen, möbler osv, allt som är gemensamt. När räkningen kommer delar ni rakt av.

Därtill har du ett eget kort där du köper dina egna grejer, spel, datorprylar, film, folköl, joltcola whatevs en sweclockare kan tänkas behöva. Här betalar du allt själv. Ingen diskussion, inget gnäll.

Delad ekonomi is the shit.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Skilsmassor-va...

Snälla människor, var inte naiva. Planera och utför, och därefter kan ni leva på som vanligt med vetskapen om att iaf det jobbiga redan är fixat, om/när det skiter sig.

Förlåt om jag är hård, inte meningen att göra någon ledsen. Men pleeehaaase

Permalänk

Jag,min sambo och ett barn där jag tjänar betydligt mer än henne lägger upp det så att jag får 2/3 av hennes lön.
Vi har ett hus som ägs 50/50 och två bilar.
Min del ska stå för allt och 3:e delen som är över av hennes lön är hennes kladd och om hon vill spara till något speciellt, typ åka iväg på weekend med en kompis.
Semestrar och dylikt med familjen ska gå på den delen som jag har hand om
Vi gjorde såhär för att jag tyckte hon var vårdslös med vår ekonomi innan vi byggde huset och detta är något vi är nöjda med bägge två.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lavaguden:

Jag,min sambo och ett barn där jag tjänar betydligt mer än henne lägger upp det så att jag får 2/3 av hennes lön.
Vi har ett hus som ägs 50/50 och två bilar.
Min del ska stå för allt och 3:e delen som är över av hennes lön är hennes kladd och om hon vill spara till något speciellt, typ åka iväg på weekend med en kompis.
Semestrar och dylikt med familjen ska gå på den delen som jag har hand om
Vi gjorde såhär för att jag tyckte hon var vårdslös med vår ekonomi innan vi byggde huset och detta är något vi är nöjda med bägge två.

hehe hur fan fick du henne att gå med på det?
Hur gör ni med bostaden då? Äger du allt?

Önskar att jag kunde göra så, vilket paradis det vore