Sambos på SweClockers som inte har delad ekonomi, hur har ni löst det?

Permalänk
Medlem

[/ul]

Skrivet av Kote:

Varför är det sjukt? Om jag har lånat 2.000.000kr(5.000kr i ränta) för att köpa en lägenhet(3.000kr i hyra) så är det väl självklart att min tjej betalar halva hyran(1.500kr) och halva räntan(2.500kr)? Amortering är däremot en helt annan sak, den betalar man själv.

nej det är inte alls självklart
om du har lånat 2.000.000 kr och betalar 5000kr/mån i ränta säg i 5år alltså totalt 300.000kr så har i ditt fall din sambo stått för 150.000kr av dessa. Ponera att du nu säljer lägenheten för 2.500.000kr. Då är allt annat än att din sambo får halva vinsten på beloppet överstigande 2.000.000kr galenskap. Det är som att du agerar hyresvärd ut halva lägenheten till din sambo, vem fasen går med på att bo så? Jag skulle inte göra det iallafall. Du gör bostadskarriär medan din sambo är fast i hyrträsket och bara har utgifter.

Mycket mer fair då att man antingen betalar lika och delar lika på ev. vinst. alternativt att du tar hela räntan och hela vinsten vid försäljning och din sambo kan då istället spara på annat sätt, madrassen eller börsen, vad hen väljer.

jag äger en bostadsrätt som jag köpte för 4,5 år sedan för 560 000kr idag vid en försäljning skulle jag få ut ca 1,1-1,3 MSEK för den, alltså drygt 100% mer än vad jag gav för den. Jag äger lägenheten till 100%, hade min tjej hypotetiskt bott hos mig (vi bor i hennes hyresrätt för tillfället och letar gemensam bostadsrätt) så hade det mest rättvisa varit att hon betalade halva min avgift och inget mer.

Hade situationen varit den omvända hade jag aldrig flyttat in i hennes bostadsrätt och betalat ränta om jag inte hade fått del av vinsten sedan. Sitter ena parten och betalar halva räntan medan hen inte får något vid en försäljning tjänar ju ägaren på att ha en sambo boende hos sig (man betalar bara halva räntekostanden men tar hela vinsten) medan den inflyttade parten enbart förlorar pengar, den som går med på det är lurad big time.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Finns det inte risk för avundsjuka? Säg att tex ena parten tjänar väldigt mycket mer och köper nya prylar till sig själv hela tiden och den andra sitter där med en halvtrasig gammal laptop och försöker spara undran nån hundralapp varje månad. Sen som salt på såren börjar sambon prata om hur mysigt det skulle vara att åka utomlands tillsammans.

Problemet jag ser med det där är att man kan göra exakt samma argument från andra hållet. Men för att svara först, ja det finns risk för avundsjuka.

Tänkt dig att man har gemensam ekonomi och ena parten tjänar väldigt mycket mer MEN den andra parten köper nya prylar till sig själv hela tiden och som salt på såren så börjar denne prata om hur mysigt det hade varit att resa utomlands tillsammans, den högavlönade inte gillar att resa. Och så fick man motsvarande problem med att ena parten vill köpa massa saker medans den andra inte vill, notera vill, då även i din historia så skulle det gå bra om den högavlönade hade vilja att betala för sin partner också.

Så det där man inte kan enas över vad som är rimliga köp kommer vara ett problem oavsätt om ekonomin är delad eller gemensam, vilket jag ser som poäng till delad då den slösande parten åtminstånde slösar med sina egna pengar plus pengar som den andra parten väljer att dela med sig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Måste bara fråga er som har gemensam ekonomi en sak.
Är det bara jag och mina arbetskollegor som har ett så kallat "kebab-konto" där vi smusslar nån hundring i månaden för diverse privata skitsaker?

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte det kreditkorten används till? På kontot när det betalas står det bara SEB KORT 1337:- eller något annat mer anonymt än
"PIZZERIA AMIGO 80:-
PIZZERIA AMIGO 80:-
PIZZERIA AMIGO 79:-
PIZZERIA AMIGO 80:-"

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten1:

Problemet jag ser med det där är att man kan göra exakt samma argument från andra hållet. Men för att svara först, ja det finns risk för avundsjuka.

Tänkt dig att man har gemensam ekonomi och ena parten tjänar väldigt mycket mer MEN den andra parten köper nya prylar till sig själv hela tiden och som salt på såren så börjar denne prata om hur mysigt det hade varit att resa utomlands tillsammans, den högavlönade inte gillar att resa. Och så fick man motsvarande problem med att ena parten vill köpa massa saker medans den andra inte vill, notera vill, då även i din historia så skulle det gå bra om den högavlönade hade vilja att betala för sin partner också.

Så det där man inte kan enas över vad som är rimliga köp kommer vara ett problem oavsätt om ekonomin är delad eller gemensam, vilket jag ser som poäng till delad då den slösande parten åtminstånde slösar med sina egna pengar plus pengar som den andra parten väljer att dela med sig av.

tack för att du tog tid att förklara tankesättet. Jag förstår argumenten, men nånstans känns det fel.. kanske är det väl bara så för vissa när de går in i ett samboförhållande/giftermål går de all in med allt vad det innebär. Vet inte om det har med ämnet att göra men en sak som jag bar med mig under förra förhållandet var att det inte handlade om mig eller henne längre, utan om oss och våra barn. Man fick inte alltid precis som man ville, men det gjorde inte så mycket så länge allt flöt på och alla var nöjda. Kanske genomsyrade det även ekonomin, inte mina och hennes pengar, utan våra pengar. Däri låg också ansvaret för båda att sköta den på ett bra sätt.

Sen om det skulle se likadant ut framöver vet jag inte. Kanske har det att göra med vem man är ihop med. Och om man har ork och tid att dividera om pengar som egentligen är ganska eländigt (även med sina fördelar).

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

[/ul]nej det är inte alls självklart
om du har lånat 2.000.000 kr och betalar 5000kr/mån i ränta säg i 5år alltså totalt 300.000kr så har i ditt fall din sambo stått för 150.000kr av dessa. Ponera att du nu säljer lägenheten för 2.500.000kr. Då är allt annat än att din sambo får halva vinsten på beloppet överstigande 2.000.000kr galenskap. Det är som att du agerar hyresvärd ut halva lägenheten till din sambo, vem fasen går med på att bo så? Jag skulle inte göra det iallafall. Du gör bostadskarriär medan din sambo är fast i hyrträsket och bara har utgifter.

Ponera att bostadsbubblan spricker och jag vill sälja bostaden men endast får 1.500.000kr jämfört med de 2.000.000kr som jag köpte den för. Enligt din logik så bör hon då ersätta mig med hälfen av pengarna jag förlorat. Jag menar, hon sparar ju massvis med pengar genom att bo med mig i min bostadsrätt som har flera tusen kronor lägre hyra jämfört med en hyresrätt så då är det väl rimligt att hon tar halva smällen. Eller?

Att ta lån är en stor risk speciellt nu när ingen har en susning om bubblan kommer spricka eller inte. För mig är det självklart att min sambo ska betala hälften av alla boendekostnader då jag tar hand om hela amorteringen, halva boendekostnaden samt risken ifall det går åt skogen.

Går det inte att enas så bör hon gå in som delägare och ta på sig halva lånet så att risken blir densamma för båda parter.

Det är bara vad jag tycker, du har självklart rätt i att tycka vad du vill.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Ponera att bostadsbubblan spricker och jag vill sälja bostaden men endast får 1.500.000kr jämfört med de 2.000.000kr som jag köpte den för. Enligt din logik så bör hon då ersätta mig med hälfen av pengarna jag förlorat. Jag menar, hon sparar ju massvis med pengar genom att bo med mig i min bostadsrätt som har flera tusen kronor lägre hyra jämfört med en hyresrätt så då är det väl rimligt att hon tar halva smällen. Eller?

Att ta lån är en stor risk speciellt nu när ingen har en susning om bubblan kommer spricka eller inte. För mig är det självklart att min sambo ska betala hälften av alla boendekostnader då jag tar hand om hela amorteringen, halva boendekostnaden samt risken ifall det går åt skogen.

Går det inte att enas så bör hon gå in som delägare och ta på sig halva lånet så att risken blir densamma för båda parter.

Det är bara vad jag tycker, du har självklart rätt i att tycka vad du vill.

Ja, det är rimligt. Men i dagsläget pekar precis inget på att det varken är nån bubbla eller att den kommer att spricka, visst, innerstockholm är överprisat jämfört med övriga Sverige men det är samma priser som i många andra europeiska storstäder, olso, london, paris, berlin, zürich osv. Kranskommunerna är inte dyrare än vad det är att köpa lägenhet i Norrköping idag, större studentstäder som tex linköping eller uppsala har mer eller mindre samma priser på små lägenheter i innerstan som på södermalm exempelvis. Sverige växer och folk vill inte bo i årjäng eller malung och då är en ökning av bostadspriserna fullt naturlig.

Jag anser såhär att antingen äger man lägenheten själv och står för alla kostnader för lånet, avgift till föreningen kan man dela.

eller så skriver man in sin sambo i lånet, värderar lägenheten och hon får ta del i ev. vinst från den nivån lägenheten var värd när avtalet skrevs.

Givetvis ska inte sambon ha "halva vinsten" för en lägenhet du kanske ägt i 10 år och tjänat flera hundra procent på om hon flyttar in imorgon, däremot om ni bor där i 5 år till och hon delar kostnaderna med dig bör hon även ha del av vinsten från år 10 till år 15.

Enklast/bäst är givetvis att man ser till att äga 50/50 och ha samma risk/reward i lägenheten.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Ja, det är rimligt. Men i dagsläget pekar precis inget på att det varken är nån bubbla eller att den kommer att spricka, visst, innerstockholm är överprisat jämfört med övriga Sverige men det är samma priser som i många andra europeiska storstäder, olso, london, paris, berlin, zürich osv. Kranskommunerna är inte dyrare än vad det är att köpa lägenhet i Norrköping idag, större studentstäder som tex linköping eller uppsala har mer eller mindre samma priser på små lägenheter i innerstan som på södermalm exempelvis. Sverige växer och folk vill inte bo i årjäng eller malung och då är en ökning av bostadspriserna fullt naturlig.

Jag anser såhär att antingen äger man lägenheten själv och står för alla kostnader för lånet, avgift till föreningen kan man dela.

eller så skriver man in sin sambo i lånet, värderar lägenheten och hon får ta del i ev. vinst från den nivån lägenheten var värd när avtalet skrevs.

Givetvis ska inte sambon ha "halva vinsten" för en lägenhet du kanske ägt i 10 år och tjänat flera hundra procent på om hon flyttar in imorgon, däremot om ni bor där i 5 år till och hon delar kostnaderna med dig bör hon även ha del av vinsten från år 10 till år 15.

Enklast/bäst är givetvis att man ser till att äga 50/50 och ha samma risk/reward i lägenheten.

Förutom att jag inte håller med (men det gör detsamma egentligen) så är det inte enklast att äga 50/50 om man leker med att man skriver in sin sambo. Ditt scenario ovan haltar betänkligt. Följande uppstår:

Du köpte en lägenhet för tio år sedan, för att göra det enkelt, 1 000 000kr. Den är idag värd 3 000 000kr (baserat på statistiken om att värdet på en bostad dubbleras var femte år,

källa SCB)

Sambon ska nu köpa in sig på 50% av marknadsvärdet, dvs 1,5 miljoner kronor. Nu tjänar du 500 000kr i ett nafs samt blir skuldfri medan sambon drar på sig ett dubbelt så stort lån (förutsatt att sambon inte hade pengar sedan tidigare) och kommer betala både högre amortering och högre räntor för att bo i samma boende som du. Det är ett ekonomiskt misstag, kan man säga

Permalänk
Medlem

@MsSmith: man tjänar väl inte pengar innan man sålt, samt det ska skattas.

Varför är det ett ekonomiskt misstag? Vore ett ekonomiskt misstag av sambon att inte köpa in sig och inte få del av eventuell vinst kanske. Vem Fan bryr sig om man tjänar 500k direkt, det är ju vad lägenheten är värd?

Ponera att ni bor ihop i 5år till och sambon endast betalar hyra, du säljer lägenheten och har 5miljoner minus skatt kontant, vad ska sambon lägga in i nästa lägenhet?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@MsSmith: man tjänar väl inte pengar innan man sålt, samt det ska skattas.

Varför är det ett ekonomiskt misstag? Vore ett ekonomiskt misstag av sambon att inte köpa in sig och inte få del av eventuell vinst kanske. Vem Fan bryr sig om man tjänar 500k direkt, det är ju vad lägenheten är värd?

Ponera att ni bor ihop i 5år till och sambon endast betalar hyra, du säljer lägenheten och har 5miljoner minus skatt kontant, vad ska sambon lägga in i nästa lägenhet?

Nej det gör man inte men om mäklaren värderar till exempelvis 2,1 miljon och du köpte den för 700 000kr - inte säljer du 50% av lägenheten till din sambo för annat än marknadsvärde. Ok om värdet är ungefär detsamma, 100 000kr upp och ned kanske inte spelar någon roll när vi pratar om en partner - men 1,2 miljoner?

För följande scenario uppstår faktiskt:

1. Jag köper en bostad för 700 000kr, har lån på 600 000kr
2. Jag besitter lägenheten i tio år
3. Du flyttar in i lägenheten och köper in dig för 50% av värderat marknadsvärde, dvs 2,1 miljoner kronor delat på två ~1,2 miljoner kronor.
4. Jag blir skuldfri och får 600 000kr i vinst
5. 22% av detta skall skattas i reavinst senast året där på - om jag inte väljer att skjuta upp det förstås
6. Du har 200 000kr i kontantinsats och tar en miljon i lån
7. Fram till att du flyttar in har jag en ränta på 1 000kr (2%)och amortering på 2 000kr per månad
8. När du flyttar in betalar du 1 666kr i ränta och 4 000kr i amortering
9. Boendekostnaden har du ökat med 2 666kr per månad eller 32 000kr per år för samma bostad.

Ett ekonomiskt misstag att betala mer än vad man behöver.
Det rimligaste vore att dela total kostnad rakt av istället om man vill leva ekonomiskt, inkl räntor och amortering och se det som att man betalar en hyra - precis vad jag hävdat från början i den här tråden

Även om man säljer om några år är det bättre att de här pengarna du skulle betalat i ränta och amortering varje år sätts av i ett extra sparande istället. Det skulle motsvara 160 000kr eller drygt en miljon extra vid nästa köp - samt att du slipper fundera på reavinstskatten på 22%

Permalänk
Medlem

Det är mycket enkelt:
Hon "äger" boendet samt hundarna och får därför alla räkningar. Jag skickar över några hundringar (euro) per månad, alternativt betalar några av räkningarna för att kompensera ungefär.
Ibland betalar jag för maten, ibland betalar hon. Spelar inte så stor roll. Om någon börjar få slut på pengar i slutet av månaden så betalar den andra mer.

Permalänk
Medlem

När det gäller nöjen eller spontana ströutgifter tillsammans är vi inte stenhårda på "familjekortet". Ibland tar vi från det gemensamma kontot, ibland bjuder jag och ibland hon. Vi försöker ha en sunt avslappnad inställning där istället för att räkna på varje krona.

Som de allra flesta har vi olika inkomst, men vi har ändå valt att båda ska betala in lika mycket till det gemensamma kontot. Från början testade vi att betala in en procentuell del baserat på inkomst men vi kände snart att det skulle bli en snedbalans i och med att den ena i praktiken skulle äga en större andel av allt vi köper tillsammans, och därigenom skulle den andra parten hamna i en sorts knepigt upplevt underläge. Detta i synnerhet eftersom månadsöverskottet går till ett gemensamt sparkonto.

Att vi alltid betalar in lika mycket får till följd att den den med högre inkomst får mer egna skojpengar att röra sig med. Men så var det även innan vi var ihop, båda bor ändå billigare idag tillsammans med delad månadshyra än när vi bodde var för sig. Den individuella ekonomin har därför stärkts för båda.

Jag skulle aldrig orka med det som många pratar om när det gäller att göra större privata inköp, att "prata med regeringen först". Skulle kännas helt bakbundet. Jag skulle heller aldrig vilja hamna i den sitsen att säga nej till saker min sambo vill ha men som jag tycker är onödiga.

Vi äger varsin bil sedan tidigare, hennes är lite nyare och jag kör en arvegodsbil från 1991. Bensin har vi gjort så att vi delar rakt av varje månad, men övriga kostnader som reparationer, däck, försäkring och liknande betalar vi var för sig. Det är tuffare för henne nu i och med att hennes bil är dyrare på alla sätt, men samtidigt om jag vill köpa något fräsigt 2-dörrars en sommar så ska inte det belasta varken min sambos eller vår gemensamma ekonomi. Vi har pratat om att bara ha en bil tillsammans, men vi värdesätter friheten att inte behöva tjorva och planera vem som har bilen ett visst tillfälle.

En trygghet till följd av en rak och enkel ekonomi är även att det blir lättare att räkna "baklänges" om det värsta skulle inträffa och man en dag ska dela upp det man äger tillsammans.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 2x32 Kingston 64GB + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus osv

Vi sparar alla kvitton och när vi känner för det så räknar vi ut vad vi är skyldiga varandra och sen swishar det (typ 2 gånger i månaden) är inte så jobbigt som det kan låta.

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?

Jag äger lägenheten till 100% så jag står för hela lånet själv sen delar vi på alla andra räkningar 50/50 som har med lägenheten att göra.
Har ni något gemensamt sparande?

Nope
Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?

Vet ju ungefär vad vi har och frågar om jag skulle behöva veta men inget som vi bryr oss om så mycket. Jag tjänar väldigt mycket mer än henne dock.

Permalänk
Medlem

Känns som att man jämför lön, tjänar man 60/40 så betalar man hyra och mat 60/40 också.
Sen äter ju killar mer än tjejer, så de ska ju självklart betala mer.

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Det är ju samma scenario fast 1,5M vs 1,2M (jag anmärkte bara på din "tjänar 500k I ett nafs"). Det spelar ingen roll, det är vad lägenheten är värd. Amortering är inte en utgift i den bemärkelsen att pengarna försvinner (jag menar i alla våra exempel såärdet otrolig värdeökning, det kan lika gärna gå åt andra hållet)

Jag tycker ändå ditt argument haltar, men det kan vara olika insikter.

Att dela lika på alla utgifter vore ju det enklaste, men när vi snackar miljoner av vinst på lägenhet är det inte enkelt.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Mattecoach

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus

Mat har vi ett gemensamt konto, vi sätter in lika mycket på det varje månad och vi har varsitt kort som man använder som man vill. Detta används dock bara i matbutik, restaurang går på eget kort (oftast jag som betalar). Större inköp som t.ex. soffa diskuterar vi och sen gör vi som hon vill. Har blivit "tvingad" till en del köp som jag inte tyckte var nödvändiga (nytt bord när vi har ett med fyra ben redan) men tycker helt enkelt att det inte spelar tillräckligt stor roll för att bråka om.

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?

Vi äger 50/50, jag betalar något mer varje månad då jag tjänar mer och hon är mer "orolig" för sin ekonomi (hon måste ha pengar sparade för att känna sig trygg, happy wife happy life, ni vet...).

Tidigare har vi bott i hyresrätter som har stått på mig. Hon bodde i början av förhållandet hos mig ca 70-80% av tiden, resten hos sina föräldrar. Då betalade hon ingenting för detta i 1-2 år. Sedan har hon betalat hälften av hyran, jag har stått för resten (t.ex. försäkring) trots att jag under stor del av tiden var student och hon tjänade mer (även om hon inte hade hög lön).

Har ni något gemensamt sparande?

Nej, inte mer än amorteringen. Och den är ju inte riktigt gemensam, med tanke på att jag betalar mer varje månad, men hon får hälften av det... så ja.

Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?

Allt, i princip. Jag bryr mig inte så mycket, vet att vi både sparar mer än tillräckligt och har inte särskilt mycket större inköp. Däremot är jag den som har koll på den "gemensamma" ekonomin, dvs. lån för lägenhet, kostnader för reparationer osv. Jag säger helt enkelt till henne när jag tycker att hon ska föra över till mig om jag har betalat något och så gör hon det.

En allmän kommentar:
Jag tycker att man inte ska blanda ihop kärlek och pengar. Vi är tillsammans för att vi vill vara tillsammans, inte för att vi vill att någon ska ha nytta av det ekonomiskt. Även om vi delar 50/50 på allt så tjänar båda på det, vi lever mycket billigare nu än innan vi blev tillsammans.
Jag "skänker" pengar till henne varje månad genom att jag tar en större del av gemensamma utgifter, trots detta har jag högre krav på mig att köpa fina presenter, helt enkelt för att hon bryr sig och jag bryr mig inte. Vi åker bara på resor om båda har råd, men jag betalar mycket mer än henne ändå.

Allt detta är inget jag har något problem med. Jag stöttar henne i allt, även ekonomiskt om det skulle behövas. Däremot har vi båda en stolthet som gör att vi aldrig skulle klara av att gå hemma och bli försörjd av den andre.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att det är lite tragiskt att man känner att man måste försvara sig mot scenarion som uppträder när man inte längre är sambos. Det är väl helt klart att när man först flyttar ihop så kan saker vara lite speciella. Det är ju lite av ett experiment, men om jag tänker mig att leva tillsammans med en annan person så får jag väl satsa på det. Vad spelar det egentligen för roll om man tjänar 100k eller 200k? Det är bara pengar. Är man mer kär i pengar än i sin sambo så tycker jag att man ska avsluta sitt förhållande.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

En trygghet till följd av en rak och enkel ekonomi är även att det blir lättare att räkna "baklänges" om det värsta skulle inträffa och man en dag ska dela upp det man äger tillsammans.

Fast delningen har ju inget att göra med hur sakerna har finansierats, man kan dela rakt av oavsett hur mycket varje person lagt in i den gemensamma ekonomin.

Permalänk
Medlem

@moron: visst men jag kan nog aldrig gå med på att dels ge bort ett värde i denna klass hux flux och samtidigt höja kostnaderna för samma boende. Känns omöjligt att motivera. Förstår heller inte vad som haltar annat än att du tycker annorlunda😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast delningen har ju inget att göra med hur sakerna har finansierats, man kan dela rakt av oavsett hur mycket varje person lagt in i den gemensamma ekonomin.

Ja, det såklart. Om en part löpande bidrar med en tredjedel och den andra parten 2 tredjedelar till den gemensamma kassan så är det ju rätt enkelt att räkna ut fördelningen vid en uppdelning.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 2x32 Kingston 64GB + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Ja, det såklart. Om en part löpande bidrar med en tredjedel och den andra parten 2 tredjedelar till den gemensamma kassan så är det ju rätt enkelt att räkna ut fördelningen vid en uppdelning.

Jag tänkte mer att man delar 50/50 oavsett vad man bidragit med genom åren, det är lika enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tänkte mer att man delar 50/50 oavsett vad man bidragit med genom åren, det är lika enkelt.

Faktum var att jag börjat skriva ett svar baserat på att det var så du menade, men suddade det eftersom jag kände att så kan det väl inte vara.

Att det är enkelt att dela 50/50 oavsett egen insats kan jag inte argumentera mot.

Däremot kan jag inte förstå varför någon skulle vilja kasta halva bohaget man köpt tillsammans efter en sambo som under årens lopp bidragit en märkbart mindre del till hushållskassan? Självklart måste man runda av lite, i stil med att en tar soffan och en annan sängen. Men att avsiktligt dela allt lika i ett sådant scenario ser jag inte rationalen i, annat än om den rikare parten ändå har så mycket pengar att det inte spelar någon roll.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 2x32 Kingston 64GB + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av giplet:

Jag tycker att det är lite tragiskt att man känner att man måste försvara sig mot scenarion som uppträder när man inte längre är sambos. Det är väl helt klart att när man först flyttar ihop så kan saker vara lite speciella. Det är ju lite av ett experiment, men om jag tänker mig att leva tillsammans med en annan person så får jag väl satsa på det. Vad spelar det egentligen för roll om man tjänar 100k eller 200k? Det är bara pengar. Är man mer kär i pengar än i sin sambo så tycker jag att man ska avsluta sitt förhållande.

Varför måste man välja?

Om man inte värderar sin partner i just pengar så spelar ju pengarna ingen roll - då kan man lika gärna behålla sina egna! Har man gemensam ekonomi så blir det mer "jag har 25 000 efter skatt, vi ska ha 4 000 var att leka för. Så vårt förhållande är värt 21 000 i månaden!".
Även om man planerar att fortsätta vara tillsammans resten av sina liv så kan det vara skönt att ha ett eget konto där man har sina egna pengar som man spenderar på vad man vill. Sen om detta är att bjuda sin partner på en trevlig semester eller köpa saker som man har gemensam nytta av så är det ju bara bra.

Vuxna människor betalar för sig själva, det är liksom grundkravet. Vill man leva över sina egna tillgångar så får man komma överens med sin partner om det, men det ska ju absolut inte vara ett krav för att ingå ett förhållande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@moron: visst men jag kan nog aldrig gå med på att dels ge bort ett värde i denna klass hux flux och samtidigt höja kostnaderna för samma boende. Känns omöjligt att motivera. Förstår heller inte vad som haltar annat än att du tycker annorlunda😊

Så är det ibland, vi har olika bild av det hela. Let's just agree to disagree

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Faktum var att jag börjat skriva ett svar baserat på att det var så du menade, men suddade det eftersom jag kände att så kan det väl inte vara.

Att det är enkelt att dela 50/50 oavsett egen insats kan jag inte argumentera mot.

Däremot kan jag inte förstå varför någon skulle vilja kasta halva bohaget man köpt tillsammans efter en sambo som under årens lopp bidragit en märkbart mindre del till hushållskassan? Självklart måste man runda av lite, i stil med att en tar soffan och en annan sängen. Men att avsiktligt dela allt lika i ett sådant scenario ser jag inte rationalen i, annat än om den rikare parten ändå har så mycket pengar att det inte spelar någon roll.

Det är ju bara pengar och vad man enskilt tjänar är inte relevant enligt mig. Det viktigaste för mig är att min sambo/fru gör något som hon blir lycklig av inte hur mycket pengar hon drar in. Att dra in pengar är enkelt, att däremot ha ett arbete som man blir glad av är desto svårare.

Jag vill alltså att vi båda skall vara glada med våra jobb så det påverkar våra liv positivt, om min lön sen är säg 20k högre än hennes har ju ingen inverkan på hur lyckligt liv vi får. Kanske vill jag satsa på eget företag i framtiden och kommer då en tid dra in mindre pengar än henne? Kanske kommer jag vilja jobba deltid och då börja dra in lika mycket (eller mindre). Kanske vill hon göra något av detta?

Permalänk
Medlem

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus osv
En fast summa som täcker lånekostnader samt buffert för ränteförändringar dras via autogiro från våra lönekonton till ett hushållskonto.

Till detta hushållskontos sätter vi också över ~80% av kvarvarande månadslön som ska täcka alla övriga kostnader såsom mat, räkningar, telefon, TV och gemensamma inköp som soffor och bokhyllor eller renoveringsutrustning och renoveringsmaterial.

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?
Vi äger boendet 50/50 så boendekostnaden delas 50/50 enligt autogiroinformationen i första punkten

Har ni något gemensamt sparande?
Det som blir över av de ~80% som sätts in varje månad i första punkten förblir buffertpengar

Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?
Vi har full dispositionsrätt på hushållskontot så där ser vi alla transaktioner men de personliga lönekontona och de kvarvarande ~20% förblir personliga och privata

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Nu har jag och min fru "delad" ekonomi om man nu kan kalla det så.

Lite bakgrund.
Min fru är thai så när hon kom hit i början hade hon ju ingen inkomst eller kunskap om det svenska systemet, eller språket för den delen. Hon kunde inte heller engelska så jag förstår inte hur vi lyckades få det att funka i början.
Men vi flyttade ihop efter några veckor, försökte få barn efter en månad typ och gifte oss efter fyra månader. Det gick fort men det var så rätt, svårt att förklara för någon som inte upplevt det men vi har varit gifta i 7 år nu och har 2 gemensamma barn. Och vill nog påstå att vi fortfarande har en bit nykär känsla kvar. Har aldrig bråkat, i alla fall inte ordentligt, bara diskuterat saker.

Tråkigt nog är det jag som fortfarande håller i ekonomin och ser till så allt blir betalt. Och det tråkiga är att jag vill att hon ska lära sig och veta hur allt funkar också för det är inte säkert jag alltid kommer finnas där.
Då frun inte haft nån stabil och bra årsinkomster så står allt på mig, hus, bilar, lån, etc.
Vi har fortfarande våra egna lönekonton men som sagt tänker vi alltid om pengarna som våra.

Jag betalar alla räkningar med lönen jag får.
Nu när jag tänker efter borde vi skrota våra egna konton och köra in allt på ett. Jag har fullmakt över hennes konto så kommer åt det på min bank. Dom pengar som blir kvar på hennes och mitt konto gör VI som VI vill med och vi pratar om vad vi ska köpa/göra för pengarna utan några osämjor och har funkat utan problem.

Men jag slänger runt pengar på hennes och mitt konto beroende på om nån ska köpa något, så borde bli betydligt enklare att ha ett gemensamt med allt på istället och kommer nog gå och prata om det med banken.

Eventuella besparingar sätter jag över på mitt Avanza konto i fonder.

Vi är gift men tror inte det går så långt nu för tiden om det skulle bli separation. Eftersom allt står på mig kan jag få behålla allt (även blankolån såklart ).
Vi litar verkligen på varandra. Och jag har inte mött en människa som min fru innan, där allt känns så enkelt och rätt.
Låter kanske klyschigt men det som kommer separera oss är döden och skulle det inträffa tidigare än väntat så är jag väl försäkrad och det finns familj som min fru kan få stöd från att ta hand om all ekonomi och juridik.

Svajade ut lite och blev kanske lite väl privat och off topic där.
Jag är bara så glad att ha min lättsamma fru och slipper sånt tjafs som jag hör att mina vänner och andra har i deras förhållande. Ofta över så dumma saker dessutom.
Det enda som jag kan påstå tär lite på oss nu är att med barn, jobb och studerande så är det svårt att få tid till sex så ofta som vi vill. Och det är något vi gärna gör dagligen men blir väl någon enstaka gång i veckan nu bara.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Känns som att man jämför lön, tjänar man 60/40 så betalar man hyra och mat 60/40 också.
Sen äter ju killar mer än tjejer, så de ska ju självklart betala mer.

Skulle aldrig falla mig in.

Nu tjänar jag och min tjej nästan exakt 50/50 så det är inget problem för oss.
Men det skulle ALDRIG falla mig in att betala 60% bara för att jag tjänar 60% av våra pengar om min tjej t.ex valt att jobba 80% för att det är bekvämt.

Däremot om min tjej blev arbetslös så att jag helt plötsligt drog in 80% av våra pengar skulle jag resonera annorlunda. Men så länge den lägre inkomsten är på grund av ett aktivt val så finns det ingen anledning att jag skulle betala mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Skulle aldrig falla mig in.

Nu tjänar jag och min tjej nästan exakt 50/50 så det är inget problem för oss.
Men det skulle ALDRIG falla mig in att betala 60% bara för att jag tjänar 60% av våra pengar om min tjej t.ex valt att jobba 80% för att det är bekvämt.

Däremot om min tjej blev arbetslös så att jag helt plötsligt drog in 80% av våra pengar skulle jag resonera annorlunda. Men så länge den lägre inkomsten är på grund av ett aktivt val så finns det ingen anledning att jag skulle betala mer.

I många fall handlar den där 80 %:en om att ta hand om barn för att få vardagen att gå ihop. Då tycker jag att du tänker fel.
Handlar det om ett medvetet val att få 20 % mer fritid i utbyte mot en 20 % lägre lön, så borde den stå för det själv.

Barn gör snabbt allt mer komplicerat!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tycker att det är lite tragiskt att man känner att man måste försvara sig mot scenarion som uppträder när man inte längre är sambos. Det är väl helt klart att när man först flyttar ihop så kan saker vara lite speciella. Det är ju lite av ett experiment, men om jag tänker mig att leva tillsammans med en annan person så får jag väl satsa på det. Vad spelar det egentligen för roll om man tjänar 100k eller 200k? Det är bara pengar. Är man mer kär i pengar än i sin sambo så tycker jag att man ska avsluta sitt förhållande.

Jag håller med dig, blir rädd när jag hör att vissa får nästan leva på luft medan deras sambo shoppar loss bara för de har delad ekonomi.

Permalänk
Medlem

"Det är bara pengar" låter som en ursäkt för att vara slösaktig. Pengar ska hushållas med och det bör (imo) finnas i ryggmärgen att man inte gör av med mer pengar än man har. Därför torde det vara risk för en konstig ojämlikhet i förhållandet om man inte försöker dela på gemensamma kostnader oavsett inkomst. Har man väldigt olika inkomster så ser jag inget annat råd än att den som tjänar bättre anpassar sin livsstil efter den som tjänar sämre. Detta alltså innan man bildat en "riktig" familj där karriärsvägval -och därmed inkomster- görs med förhållandet och familjens framtid i åtanke.