Slits grafikkort ? eller vådan av att köpa begagnat.

Permalänk

Slits grafikkort ? eller vådan av att köpa begagnat.

Kan man nöta ut ett grafikkort ? Jag kan förstå att fläkten pajjar til slut. Men själva kortet/GPU:n nöts väl knappast. Det är väl för att det har för dålig prestanda till nya spel mm som man måste byta ?
Tanken med frågan är om det är riskfritt att köpa ett lite äldre grafikkort, om man bortser från ev fläktras ?
Nu har jag ett EVGA e-GeFroce 8800 Gts som jag är rätt så nöjd med. Jag spelar inte utan håller mer på med mycket bildbehandling + att filmredigering. Jag tänkte skaffa en skärm till och då vet jag inte hur pass bra det blir eller om jag måste byta "upp" mig. I så fall tänkte jag köpa ett bra men begagnat kort.
Åsikter ?

Visa signatur

PN
----
En klyktattare i förskingringen.

Permalänk
Medlem

Jo IC kretsar slits med tiden.
Electromigration kallas det http://en.wikipedia.org/wiki/Electromigration
Och den ökar med värme/spänning och minskad ledningsstorlek.
Vilket leder till att t.ex en CPU klarar en viss överklockning när den är ny men efter en viss tid så klarar den mindre eller rent av går sönder.

Men det är ingenting som man normalt behöver oroa sig för.
En konsument CPU kanske håller i 10 år normalt sett, och kanske 2-3 år med max överklockning.
Så den är gammal å trött lååångt innan den packar ihop.

Permalänk
Medlem

Komponenterna på PCBn har ju en viss livslängd så klart. Allt går sönder förr eller senare.

Jag har bla. ett Geforce 4200 som är snart 10 år. Och det fungerar än.

Köpa begagnade kort ska du inte vara rädd för.

Permalänk

Kan mitt Nvidia GeForce 1070 FE slitas ut?

@Svensktiger: Hej, alltså jag köpte just en ny dator i delar, med bland annat ett grafikkort:Nvidia GeForce 1070 FE och som processor:Intel i7-6700k 4.0GHz. Och min fråga är, jag spelar Csgo och Gta 5 båda på högsta inställningar. På Csgo borde jag dra ner max FPS? Skulle det kunna skada mitt grafikkort eller processor? Och isf på hur lång tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinbrannlund:

@Svensktiger: Hej, alltså jag köpte just en ny dator i delar, med bland annat ett grafikkort:Nvidia GeForce 1070 FE och som processor:Intel i7-6700k 4.0GHz. Och min fråga är, jag spelar Csgo och Gta 5 båda på högsta inställningar. På Csgo borde jag dra ner max FPS? Skulle det kunna skada mitt grafikkort eller processor? Och isf på hur lång tid?

Kul att du väcker en fem år gammal tråd.

Kort svar, nej! Inga som helt problem med att köra kortet i max FPS.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk

@Schluug: Haha, är lite sen kanske Tack för svar

Permalänk
Medlem

Jag har datorer och CPUer från sent 90-tal som funkar fint ännu. Framförallt fina BX-kort.

Permalänk

Jag hade ett GTX 560 Ti som gick sönder efter 3½ år. Artifakter plus att datorn inte längre kände igen grafikkortet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag hade ett GTX 560 Ti som gick sönder efter 3½ år. Artifakter plus att datorn inte längre kände igen grafikkortet.

Självklart har alla produkter begränsad livslängd som är beroende av temperatur, vibration, fukt, m.m. och så länge merparten av exemplaren överlever längre än garantitiden så är nog tillverkaren nöjd.

Finns säkert GTX 560 Ti som snurrat från första lanseringsdagen och fungerar som förväntat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bathtub_curve

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klyktattar'n:

Men själva kortet/GPU:n nöts väl knappast.

Själva GPUn är nog en av de mer solida komponenterna på ett grafikkort. Tyvärr är det rätt mycket mer grejer som behövs för att det ska fungera, en klassiker är billiga kondensatorer som ger upp, eller sprickor i lödningar p.g.a. termisk utmattning.

Det jag oroar mig för mest med just begagnade grafikkort är att föregående ägare utsatt det för mekaniska skador på kylare/kort genom ovarsam hantering, eller ESD-skador (som inte nödvändigtvis märks till en början). Helt säker kan man nog aldrig bli, och den enda "försäkringen" man kan få är nog att se till att inte betala för mycket för begagnade kort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elixyr:

Komponenterna på PCBn har ju en viss livslängd så klart. Allt går sönder förr eller senare.

Jag har bla. ett Geforce 4200 som är snart 10 år. Och det fungerar än.

Köpa begagnade kort ska du inte vara rädd för.

Snart 10, snarare snart 15 år....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Snart 10, snarare snart 15 år....

Fungerar än, 5 år senare

Permalänk
Medlem

Hejsan Klyktattar'n,

Skrivet av Klyktattar'n:

Kan man nöta ut ett grafikkort ? Jag kan förstå att fläkten pajjar til slut. Men själva kortet/GPU:n nöts väl knappast. Det är väl för att det har för dålig prestanda till nya spel mm som man måste byta ?
Tanken med frågan är om det är riskfritt att köpa ett lite äldre grafikkort, om man bortser från ev fläktras ?
Nu har jag ett EVGA e-GeFroce 8800 Gts som jag är rätt så nöjd med. Jag spelar inte utan håller mer på med mycket bildbehandling + att filmredigering. Jag tänkte skaffa en skärm till och då vet jag inte hur pass bra det blir eller om jag måste byta "upp" mig. I så fall tänkte jag köpa ett bra men begagnat kort.
Åsikter ?

Det är de mekaniska delarna som slits ut först, fläktar etc. De är ios enkla att byta ut.
Jag har "moddat" ett gammalt ATI x1650, fläkten gick sönder, jag tog bort "kåpan" och najjade fast en större fläkt på kortet
Själva elektroniken är "seglivad", jag tror att det första som "dör" är kondensatorer", de är´nog lite svårare att byta ut.
Den största marodören för elektronik är värme.

Korten håller länge, så länge de är någorlunda välvårdade, så du kan köpa begagnat utan risk.
Syna av kortet innan du köper det, lukta på det:
* Mycket ludd i kylaren? (då kanske det gått varmt)
* Mycket damm på det?
* Luktar det bränd elektronik?
* Låter fläkten/arna?