Stor brist på NES Classic (here we go again Nintendo...)

Permalänk
Medlem

Stor brist på NES Classic (here we go again Nintendo...)

Ser ut som att historien upprepar sig (tänker på lanseringen av Wii).

Lade min första beställning på ett NES Classic på retrospelbutiken den 15/7. Har också lagt en beställning via Dustinhome (fast betydligt senare). Fick först besked från Dustinhome att förväntat leveransdatum var 11/11 men har nu fått besked om att det förmodligen dröjer till en bit in januari 2017. På retrospelbutiken kan de inte säga säkert hur många de får vid release, men det är långt ifrån säkert att jag får ett.

Hur kan Nintendo missbedöma intresset så totalt? Har de helt missat retro-vågen och sett priser på NES orginal på ebay etc?

Någon som vet hur många Classic som Bergsala räknar med att skeppa ut innan jul?

*SUR*

Permalänk
Inaktiv

Håller helt med, liksom retro-nessen har nog knappast senaste hårdvaran som det är extremt brist på, jag ser ingen mening med någon speciellt neskretsar alls utan allt går göra med befintlig hårdvara.

Samma sak gäller Pokemon Go plus armbandet. Det dröjer väl tills april tills denna kommer och vem vill ens ha den då?

Jag tror problemet är att de saknar kapital till att starta en snabb produktion som kraftigt skjuter i höjden för att senare stanna, däremot just Nes classic så förstår jag ej varför de ej satsar mer på detta. Som att göra en snes classic och mer spel etc.

Permalänk
Medlem

Jag la min beställning på retrospelbutiken.se i början av augusti så du har iaf större chans att få en än jag

Om den blir bristvara i handeln kanske det kan vara en idé att lägga upp den på tradera framåt jul

Vad det gäller kapital så läste jag att Nintendo har galet mycket pengar liggandes så det är nog inte där skon klämmer.

** EDIT***

Ser nu att retrospelbutiken beräknar kunna leverera nya ordrar februari 2017. Surt.

Permalänk
Medlem

Såhär står det på netonnet....

"NES Classic Edition finns i begränsad tillgång hos leverantören och vid lanseringen kommer vi att leverera ordrar i tur och ordning. De ordrar som ej kommer att kunna levereras vid lansering kommer att skickas ut allteftersom vi får in fler enheter på lager.

Nästa preliminära leverans efter november är beräknad till Januari 2017 och även då följer vi turordningen av bokningarna. När din order lämnar vårt lager blir du som vanligt meddelad via leveransbesked på din e-postadress."

Dom verkar inte ens meddela dom som bokat när dom kan tänkas få utan skickar enbart leveransbesked.....ser detta framför mig med tanke på hur tur jag har med mina leveranser......."2020-01-20 Din NES Classic Edition skickas nu från vårt lager....."

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilket skit, då man har 5 raka lediga dar runt jul och tänkte slölira, hur fan kan dom ha missat intresset?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hade tidiga beställningar hos Inet och Webhallen. Tyvärr flyttades båda fram till tidigt 2017...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

De satte väl all krut på tillverkningen av Nintendo Switch och glömde bort att Europa existerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

De satte väl all krut på tillverkningen av Nintendo Switch och glömde bort att Europa existerade.

Ramp up för tillverkningen av Nintendo Switch borde börja efter lanseringstillverkning av NES.

Håller med om SNES Classic etc etc. Det är ju att lämna pengar på bordet att inte rida med på retro vågen. Jämför med musikbranschen, där har många skivbolag varit bra på att se att det finns efterfrågan på bra vinylpressningar.

En C64 Mini, Amiga 500 mini etc skulle nog också sälja bra. Problemet där är väl att lösa
Rättigheterna till spelen som var nästan uteslutande 3:e part.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beställt på inet, kan de inte leverera innan jul blir det att avboka, tanken är att det skulle vara en julklapp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Hade tidiga beställningar hos Inet och Webhallen. Tyvärr flyttades båda fram till tidigt 2017...

Skickades från m.sweclockers.com

Hur fick du veta att Webhallen flyttats till 2017? Beställde där den 14:e juli och kan inte se att de sagt något mer ännu...

Permalänk
Medlem

Fy fasen vad dåligt. Hade inga skarpa tankar på att skaffa en själv, men tänkte att det kanske kunde bli julklapp till någon, kanske flera, för den passar både till gamma och ung. Nu blir det inget av det. Nästa år ska man ju för fanken köpa NX, men först ska vi njuta av de gamla spelen.

Alltså fan, Nintendo lever i sin egen förvrängda bubbla, som om verkligheten inte riktigt finns.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Hur fick du veta att Webhallen flyttats till 2017? Beställde där den 14:e juli och kan inte se att de sagt något mer ännu...

Konstigt! Jag lade min beställning den 15 juli och fick detta mejl:

"Bäste Webhallenkund!

Vi har precis fått besked från den nordiska Nintendo-distributören gällande NES Classic Mini Edition. Det har dessvärre framkommit att leveranserna som inkommer under november-december inte täcker din beställning. Ytterligare exemplar inkommer efter årsskiftet, men besked om antal och datum dröjer.

Eftersom det råder stor brist på dessa enheter i hela Europa har det ej varit möjligt att få in exemplar från alternativa distributörer, men vi rekommenderar att du behåller din köplats för att få tilldelning vid ett senare tillfälle. Det är givetvis möjligt att annullera ordern genom din medlemsprofil alternativt länk i din orderbekräftelse.

Som inbitna retrofantaster delar vi er besvikelse och hoppas på förståelse.

Med vänliga hälsningar

Webhallen"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

tror faktist det är snarare avsiktlig begränsat tillgänglighet för att uppgrätthålla hypen än bristfällig produktion.
liknande "brister" har varit under wii launchen och tillgänglighet av amiibosmi USA och kommer säkert också hända när switch kommer

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag hoppas bara Switch inte kommer bli dåligt med utbud.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Konstigt! Jag lade min beställning den 15 juli och fick detta mejl:

Tack! Kan inte se att jag fått något sådant mail. Har tyvärr varit med om att Webhallen haft lite dålig koll på sina beställningar tidigare. Men jag hoppas att min beställning på kvällen den 14:e ska räcka för att ge mig den i år.

Permalänk
Skrivet av Aene:

Tack! Kan inte se att jag fått något sådant mail. Har tyvärr varit med om att Webhallen haft lite dålig koll på sina beställningar tidigare. Men jag hoppas att min beställning på kvällen den 14:e ska räcka för att ge mig den i år.

Den räcker, de som beställde en dag efter får ingen

Permalänk

Lär dyka upp enheter på Tradera med överpriser alltså..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

tror faktist det är snarare avsiktlig begränsat tillgänglighet för att uppgrätthålla hypen än bristfällig produktion.
liknande "brister" har varit under wii launchen och tillgänglighet av amiibosmi USA och kommer säkert också hända när switch kommer

Tror jag inte ett ögonblick på. Nästa år kommer Switch (sämsta namnet) och då ligger allt fokus på den, då vill man inte kräla i det gamla. Nu har ju Nintendo en stor lucka i sina pattformar som hade varit perfekt att fylla med NES mini. Samma sak var det med Wii, Gamecube var smått död redan och alla väntade på Wii, inget läge att hålla igen tillgången i. Nintendo underskattar helt enkelt efterfrågan. De gick ut och sa det själva då också.

Skrivet av oRBIT2002:

Lär dyka upp enheter på Tradera med överpriser alltså..

Hela 5 stycken då eller? De övriga 10 behåller sina. Verkar ju knappt finnas någon tillgång att tala om.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Hur funkar detta på Webhallen egentligen, om man till exempel har en bokning på tre exemplar på NES mini och Webhallen råkar ha ETT exemplar tillgänglig, och jag skulle råka vara först i listan, hur blir det då? Får jag det enda exemplaret som är kvar, eller väntar de tills de har fått in exakt TRE stycken innan jag kan få något?

Permalänk
Medlem

Nintendo har alltid producerat för lite enheter mot efterfrågan med flit, varför vet jag inte. Och ja sen kommer alla försöka kränga sina ex på tradera, blocket för 2000pix eller mer.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt trist, hade tänkt ge bort en i julklapp och kanske köpa en till mig själv dessutom. Får bli en plan B troligen, har inte bokat då jag väntat och försökt få tag i en under de kampanjer som varit på produkten. Nu senast icahemma förra veckan eller något.

Skrivet av xlr8:

Jag la min beställning på retrospelbutiken.se i början av augusti så du har iaf större chans att få en än jag

Om den blir bristvara i handeln kanske det kan vara en idé att lägga upp den på tradera framåt jul

Vad det gäller kapital så läste jag att Nintendo har galet mycket pengar liggandes så det är nog inte där skon klämmer.

** EDIT***

Ser nu att retrospelbutiken beräknar kunna leverera nya ordrar februari 2017. Surt.

Precis, Nintendo har sjukt mycket pengar. Finns fördelar med att ha hållit på en bra bit över 100 år.

Skrivet av fredl:

Ramp up för tillverkningen av Nintendo Switch borde börja efter lanseringstillverkning av NES.

Håller med om SNES Classic etc etc. Det är ju att lämna pengar på bordet att inte rida med på retro vågen. Jämför med musikbranschen, där har många skivbolag varit bra på att se att det finns efterfrågan på bra vinylpressningar.

En C64 Mini, Amiga 500 mini etc skulle nog också sälja bra. Problemet där är väl att lösa
Rättigheterna till spelen som var nästan uteslutande 3:e part.

Skickades från m.sweclockers.com

SNES Classic bara måste jag ha om den skulle komma, förmodligen min favoritkonsol under alla år. Super Mario World 1+2, Zelda 3, Final Fantasy IV och VI, Chrono Trigger, Earthbound, Mario Kart, Donkey Kong Country och mycket mer.

Skrivet av Bernd_P1:

tror faktist det är snarare avsiktlig begränsat tillgänglighet för att uppgrätthålla hypen än bristfällig produktion.
liknande "brister" har varit under wii launchen och tillgänglighet av amiibosmi USA och kommer säkert också hända när switch kommer

Jag har också funderat på det emellanåt. Även tryckningar av spel där vissa säljer ut rätt fort och sedan inte nytillverkas. Det är ett rätt udda företag som inte verkar satsa på att tjäna så mycket pengar som de faktiskt kan göra om de tillverkar och säljer större serier. Enda anledningen jag kan komma på är väl att Nintendo inte vill tjäna mer pengar av någon anledning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Nintendo har alltid producerat för lite enheter mot efterfrågan med flit, varför vet jag inte. Och ja sen kommer alla försöka kränga sina ex på tradera, blocket för 2000pix eller mer.

Att ha stora lager som kanske inte blir sålda kostar väldigt mycket.
Och sen kan dom gå ut och säga, det är succé, det blev slutsålt i hela världen under första dagen. Då skapas det ett ha begär hos andra som inte har köpt produkten.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Jag gjorde min bokning på Inet 17 Juli, och har inte fått något mail om försenad leverans eller
dylikt?. Kanske man har en magisk tur.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Det här youtubeklippet sammanfattar situationen

https://www.youtube.com/watch?v=hdZGz5vOE7A

Permalänk
Medlem
Permalänk

Är det någon som sett ifall det kommer finnas i butik på release-dagen? Tycker det är svårt att hitta pålitlig info om det..
Hade gärna ställt mig och köat ngr timmar.

Visa signatur

Kaffe, bullar och choklad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Hade tidiga beställningar hos Inet och Webhallen. Tyvärr flyttades båda fram till tidigt 2017...

Skickades från m.sweclockers.com

Hur har du fått infon från Inet, beställde själv från Inet men inte fått någon info kring leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leos4:

Hur har du fått infon från Inet, beställde själv från Inet men inte fått någon info kring leverans.

Jag vet inte hur hög sanningshalten är, men min polare som också beställde en samma dag som mig från Inet hade frågat dem om leveransdatum och fått efter årsskiftet som svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Ni får ta denna info som ni vill, har hört detta ryktesvägen. Jag kan inte verifera sanningshalten i den, eller svara på några fler frågor kring infon. Men de flesta åf hade fått ex antal enheter allokerade som skulle täcka många men inte alla förhandsbokningar. Däremot verkar Nintendo ha stött på produktions/kvalitétsproblem och därför väldigt sent berättat för åf att de blir väldigt begränsad tillgång på dessa (Därför ni helt plötsligt får meddelande om att ni inte får era ex). Enheterna kommer därför bli extremt limiterade. Löftet är att alla som bokat fram till början av oktober ska ha sina enheter senast q1 2017.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Caoz:

Ni får ta denna info som ni vill, har hört detta ryktesvägen. Jag kan inte verifera sanningshalten i den, eller svara på några fler frågor kring infon. Men de flesta åf hade fått ex antal enheter allokerade som skulle täcka många men inte alla förhandsbokningar. Däremot verkar Nintendo ha stött på produktions/kvalitétsproblem och därför väldigt sent berättat för åf att de blir väldigt begränsad tillgång på dessa (Därför ni helt plötsligt får meddelande om att ni inte får era ex). Enheterna kommer därför bli extremt limiterade. Löftet är att alla som bokat fram till början av oktober ska ha sina enheter senast q1 2017.

Stött på patrull med Micron minnen kanske?