BF1 och ständiga drivrutins krascher i5 2500k @4.2 14gb ram, 770gtx win 10

Permalänk

BF1 och ständiga drivrutins krascher i5 2500k @4.2 14gb ram, 770gtx win 10

Jag vet att grejjorna börjar bli åldersdigna men får ändå ut runt 80-100fps på medelblandning vissa saker ultra andra low som gforce experience ville ha det vid optimering och 1920*1080p 64 pers server, problemet är att det blir krasch på nvidias drivrutiner. Det kan fungera i 5min och det kan gå 1 timma mellan krascherna.
Har bockat av alla overlay grejjer i origin.
Läst och sökt men inte hittat liknande problem.
Kör direct x 11
i5an blir max 45 grader.
inga fryslagg, bara flyter tills det går åt skogen.
Betan kraschade aldrig för mig.
w10 64bit pro är uppdaterad.

Det blev faktiskt mycket värre efter uppdateringen av BF1.
BF1 är reparerad, inget gjordes.

Tips och råd mottages

Nytt under huven finns i planerna, men det fungerar för bra nu för att byta bortsett från drivknaset.

Permalänk
Medlem

Det finns mycket angående detta här.
https://forums.battlefield.com/en-us/discussion/38131/directx...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raketfile:

Jag vet att grejjorna börjar bli åldersdigna men får ändå ut runt 80-100fps på medelblandning vissa saker ultra andra low som gforce experience ville ha det vid optimering och 1920*1080p 64 pers server, problemet är att det blir krasch på nvidias drivrutiner. Det kan fungera i 5min och det kan gå 1 timma mellan krascherna.
Har bockat av alla overlay grejjer i origin.
Läst och sökt men inte hittat liknande problem.
Kör direct x 11
i5an blir max 45 grader.
inga fryslagg, bara flyter tills det går åt skogen.
Betan kraschade aldrig för mig.
w10 64bit pro är uppdaterad.

Det blev faktiskt mycket värre efter uppdateringen av BF1.
BF1 är reparerad, inget gjordes.

Tips och råd mottages

Nytt under huven finns i planerna, men det fungerar för bra nu för att byta bortsett från drivknaset.

Hade samma problem. Testa att ändra från fullscreen till borderless window, det hjälpte för mig. Jag kör visserligen 680 i SLI, så kanske inte är samma problem... :/

Permalänk

Bra länk!

Är långt ifrån ensam

Permalänk
Medlem

Har ett GTX680 med samma problem. Trodde först det var överklockningen av CPUn men det verkar ha med grafikkortet att göra (som inte är överklockat).

För mig blev det mycket bättre när jag klockade ner core lite på kortet. Tog ner det 52mhz till standard GTX680 spec (Har ett MSI TwinFrozr kort som har lite stock OC). Nu fryser det nästan aldrig in-game. Däremot kan det crasha när den ska byta bana på operations...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Har ett GTX680 med samma problem. Trodde först det var överklockningen av CPUn men det verkar ha med grafikkortet att göra (som inte är överklockat).

För mig blev det mycket bättre när jag klockade ner core lite på kortet. Tog ner det 52mhz till standard GTX680 spec (Har ett MSI TwinFrozr kort som har lite stock OC). Nu fryser det nästan aldrig in-game. Däremot kan det crasha när den ska byta bana på operations...

Har en klankompis som hade ett 680 kort och hade problem med DirectX Function "GetDeviceRemovedReason" vilket är det största problemet. Han åkte å handlade ett 1080 kort och problemen försvann. En annan klankompis får inte upp FPsén med 980x2SLI och en 4770K. Hans minnen gick på 1300Hz och jag har bett han klocka dom men inte fått svar ännu om det har hjälpt han.
Men sen typ resten av klanen har inga som helst problem ca 70 pers).

I dagsläget vet man inte riktigt vad allt detta beror på. Jag har följt jätte tråden på Battlefield forum och detta är ett massivt problem.
Men Moderatorn Braddock512 skriver så här på BF1-forum .

https://forums.battlefield.com/en-us/discussion/38131/directx...

Braddock512 wrote:
Hey everyone, we have previously escalated this issue to the Studio for investigation.
I'm seeing some feedback from members of the community saying to roll-back drivers, etc.
Will work to get more information and will share any details I receive.
Thanks.

Sen har vi ju andra problem som att GPU å CPU snurrar på i 100% (spelar ingen roll vilka inställningar du har i spelet) och då droppar FPSén med en jäkla fart för många. Själv är jag en av dom lyckliga som endast har en GPU som snurrar på i 100% och ligger på ca 100-120 FPS på High inställningar.

På första sidan på forumdelen som jag har länkat till finns det en lååång lista på vad folk har försökt med för att fixa till problemet. Ta en titt, det kan va något som fungerar för er.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Skönt att det är uppmärksammat och att man inte är ensam. Jag får lite olika felmeddelande (alla DirectX relaterade). Oftast är det "GetDeviceRemovedReason"

Igår fick mitt 680 helt fnatt. Det vägrade gå över 700mhz core och låg på max 50% Power usage. Fick extremt dålig fps då såklart. Löstes med en reboot. Vet inte om det är Nvidias drivrutiner, MSI Afterburner eller något annat som är totalt buggat.

Sist jag spelade något på den här datorn var det BF3, och det fungerade helt jäkla perfekt. Det är förvisso några år sedan, och datorn var lite mer modern då. Så jag hade inte förväntat mig samma flyt i BF1 såklart, men jag hade inte förväntat mig random crasher heller....

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Uppdatera Nvidias drivare till senaste versionen och framförallt om du har Realteks ljudkort uppdatera dem, det är ett känt problem att de sistnämnda skapar en del av dessa problem.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Uppdatera Nvidias drivare till senaste versionen och framförallt om du har Realteks ljudkort uppdatera dem, det är ett känt problem att de sistnämnda skapar en del av dessa problem.

Jag kör med senaste Nvidia (uppdaterar nu till 375.70 som kom igår). Använder ett ASUS Xonar STX kort.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem! Tog det som ett tecken och köpte nytt grafikkort (1070) och - inte för att det hjälper dig - nu har det fungerat klockrent sen igår morse.

Permalänk
Medlem

Vilket Windows kör ni med?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

provade att slå igång dx12 i spelet och sänkte inställningar till low, kan bli lite svajjigt ibland men det har inte kraschat på någon av banorna jag spelat på, mest operations avverkat ca 5 tim utan drivkrasch

Permalänk
Avstängd

Märkligt vissa har såna problem.
För mig har det aldrig craschat med min burk,se nedan.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Det är främst 680 och 770 kort som det kraschar med, typ 90% i den enorma tråden på battlefieldforumet har dessa kort.

Dom håller på med en fix. Jag har slutat spela i princip, så jävla tråkigt att inte kunna spela klart rundorna.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Hej.

Har lite av samma problem som du men lite andra specs.

2500K - 4,4Ghz
Asus 1060 (lite boostat)
Windows 7
Dell skärm 1920*1200
16 GB ram 2133 MHz

För mig så blir det frysningar i ca 4-5 sek med olika mellanrum.. ibland kan det gå upp till 5 min utan något men börjar känna att det är ospelbart i längden. Testat det mesta i inställningsväg men får det även i medium och många saker avstängda o då ligger jag säkert på 100fps+

Har väl misstankar om att det är prollen som slår ifrån..

Tacksam för tips då jag vill kunna fortsätta lira BF1

Permalänk
Medlem

Uppdatering *

De släppte en uppdatering nu i veckan som löste alla mina tidigare problem så nu flyter det på i high

Kul att få spela utan lagg, hoppas det löser sig för er andra med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggZon:

Uppdatering *

De släppte en uppdatering nu i veckan som löste alla mina tidigare problem så nu flyter det på i high

Kul att få spela utan lagg, hoppas det löser sig för er andra med!

Den senaste patchen gjorde spelet ospelbart för mig. Jag hade inga som helst problem innan denna patchen introducerades.
Det är en fullständig shitstorm på det officiella forumet.

* SLI/Crossfire fungerar inte längre.
* Grafiken ser skit ut för många användare. Allmänt suddig, konstig ljussättning/skuggor, lägre upplösta texturer, trasig tessellation, sämre 3d-modeller, trasig LOD etc.
* Sämre prestanda.

Det lite roliga är att många PS4 användare har samma problem med grafiken och prestandan.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch