Permalänk
Medlem

Köpt ny dator och den är skitseg!

Hejsan!

Jag har precis köpt en Lenovo Y50-70, det var ett demoexemplar den jag köpte (Ska väl inte spela någon roll?) Den är systemåterställd och allt sånt också

Nu när jag har installerat allt på den och startat upp den och typ trycker ner eller upp rutor så laggar dom upp om ni förstår vad jag menar sen så är den ganska seg också konstigt nog,

Jag har installerat senaste grafikrutinsdrivrutinerna, det är ett GTX960m förövrigt,

Är det någon som har någon fundering på vad det skulle kunna vara skulle jag vara hjärltigt tacksam,

vill ju spela BF1 nuuuu!!! =(

MVH Sebastian

Permalänk

börja med att göra en ren installation av windows och installera alla drivrutiner på nytt, lenovo brukar ha mycket bloatware på sina datorer som segar ner datorn rejält.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem

Jepp gjorde det nyligen

Systemåterställde den helt ytterliggare då den laggade första gången jag startade upp den... @KnapptEnHammock:

Permalänk
Skrivet av tiesto1:

Jepp gjorde det nyligen

Systemåterställde den helt ytterliggare då den laggade första gången jag startade upp den... @KnapptEnHammock:

okey , testa att installera om alla alla drivrutiner och dubbelkolla innan så inga gammla ligger kvar på datorn.

och kolla så det är rätt drivrutiner du installerar till tex graffikort.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem

@tiesto1: Systemåterställning är INTE en ren installation.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Yes kollat det och det stämmer bra, funderar på att lägga in win 8 som jag har på en USB sticka istället, men tycker det vore konstigt att behöva göra det när de är en ny dator =/ Skulle kunna tycka att det borde va någon Quick fix när den ändå är ny...

@KnapptEnHammock:

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt, en systemåterställning är INTE en ren installation av Windows. Du bara återställer datorn till hur den kom från fabriken med allt förinstallerat skräp.

Permalänk
Medlem

Men bloatware och skit på datorn gör väl knappast så att windowsmiljön laggar i första taget. Det måste ju vara något fel. Kolla temperatur och sånt.

Permalänk
Medlem

hårddisken i den är en Hybrid (SSD+Mekanisk) på 5400 rpm som kan lagga ner allt.. kolla aktivitetshanteraren vad som använder hårddisken/cpun vid vila och stäng av det som använder.
Troligen är det nåt som använder 99% cpu vid start.

kolla här hands-on-review http://www.sweclockers.com/forum/trad/1321564-lenovo-y50-70-v...

-Trots att det är en SSHD, så är den slö som rinnande smör i solsken. Rekommenderar att köpa till en 256/512Gb SSD och klona till istället.

och den datorn kommer aldrig klara av BF1 över medel.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Men bloatware och skit på datorn gör väl knappast så att windowsmiljön laggar i första taget. Det måste ju vara något fel. Kolla temperatur och sånt.

Har varit med om en Lenovodator som varit obrukbart seg från start, men fler som mått väldigt mycket bättre efter en nyinstallation.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Okej grabbar! Med en ren installation menare ni med skiva eller liknande då? Omformatera den helt?

Tusen tack för alla svar

Permalänk
Skrivet av tiesto1:

Okej grabbar! Med en ren installation menare ni med skiva eller liknande då? Omformatera den helt?

Tusen tack för alla svar

yes man brukar få med en skiva när man köper färdiga datorer så kolla om du hittar den och sen så stoppar du bara i den i datorn och följer installations guiden.

ibland om man har tur brukar även drivrutiner följa med på skriva, om det är så att du känner dig osäker så skriv vad du har i burken så hjälper vi dig hitta rätt drivrutiner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Godmorgon!

Har precis nu installerat om windows och valde en anpassad installation så att det inte blev en massa skit appar med i installationen! Har nu kört windows update och laddat ner grafikkorts drivrutiner till den men den är fortfarande inte riktigt så snabb som jag skulle vilja ha den,

t.ex att de tar 1-2 sekunder att öppna "hämtade filer" mappen så menar jag på,

Ber om ursäkt för all okunskap då jag är ingen höjdare på datorer =(

https://www.inet.se/produkt/1978146/lenovo-y50-70-i5-8gb-1tb-... det är denna dator

mvh

Permalänk
Medlem

@tiesto1: Men hallå i stugan. 1 Sekund att öppna en mapp är väl inte så farligt?

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

@Ürkel: Men den kommer liksom inte upp direkt, sitter nämligen på¨mina stationära gamla dator (Som är 5år gamal nu) som är snabbare tycker det verkar konstigt när ändå den andra datorn är helt ny och inga program alls installerade på¨den!

Permalänk
Inaktiv

Köp en spel laptop 15-25 tusen kr om du ska lira på bärbart.

Permalänk
Medlem

Är det en sekund för att starta utforskaren, och öppna mappen, eller är det en sekund för att visa filerna i mappen, när utforskaren redan är startad, och man klickar på hämtade filer? För det senare kan jag hålla med om att det hade retat mig något sjukt. Varje gång man navigerar mellan mappar, och den tar en sekund på sig att visa innehållet, hade nog fått mig att gråta mig till söms lite då och då...

Tyvärr tror jag att det är disken som är spöket, och att byta den är kanske inte så attraktivt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Det är för att öppna mappen, jag är van att det kommer upp omgåënde när man trycker och inte behöva vänta alls, men konstigt om inte disken ens orkar driva windows normalt tycker jag???? När den ändå är ny!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiesto1:

@-=Mr_B=-: Det är för att öppna mappen, jag är van att det kommer upp omgåënde när man trycker och inte behöva vänta alls, men konstigt om inte disken ens orkar driva windows normalt tycker jag???? När den ändå är ny! Men får vell kanske köpa en ny disk då antar jag

Vad har du för inställning när du går in på energialternativ? Det brukar gå ganska långsamt om den är satt på Power Saver.

Permalänk
Medlem

@Kote: Tja! Jag har satt på¨det du har på hög presterande har jag på¨, fan alltså får väl gå in i morgon och säga att den inte funkar då kanske

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KnapptEnHammock:

yes man brukar få med en skiva när man köper färdiga datorer så kolla om du hittar den och sen så stoppar du bara i den i datorn och följer installations guiden.

ibland om man har tur brukar även drivrutiner följa med på skriva, om det är så att du känner dig osäker så skriv vad du har i burken så hjälper vi dig hitta rätt drivrutiner.

Det är heller inte en ren installation.. Man får inte skivor med, inte de senaste +7 åren.

Permalänk
Medlem

Ja med tanke på hårddisken som sitter i kan du inte förvänta dig nån hastighetsmonster direkt. Eventuellt blir HD:n snabbare med tiden när den lärt sig vilka filer du använder mest.

Permalänk
Medlem

@bsk!: Tycker du jag ska åka till siba nu och köpa en SSD och sätta i istället? Det finns ingen "extern" att köpa som funkar lika bra? Är som sagt inte så kunnig! Tack för alla svar än en gång!! Testade overwatch och det laggade där också¨.... Helvete, kan allt detta bero på disken?

Hur kan dom ens få sälja sånt skräp isåfall haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Min Lenovo firman köpte åt mig var så totalt över Bloatad så det fanns inte, var ju 15-20 program som rullade igång när du startade igång Win 7, käkade upp allt ram och snodde massa processor tid. Var så jävla illa att, trots modern 2016 i5 dator så var det en ren jävla plåga att öppna firefox och googla på 'kanelpaj'. Var totalt oanvändbar, fyfan vilket jävla piss.

Satt en kväll och rensa bort allt jävla onödigt Lenovo piss och jag gick från nästan 100% allokerat minne och sirapsseg dator till 20-25% allokerat minne och supersnabb dator.

FYFAN för pisstillverkare som trycker in så jävla mycket skit att man fan inte ens kan spela harpan.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem

@tiesto1 Nej jag tycker du ska eliminera andra problem först. Pröva använda microsofts windows refresh tool för att få bort alla medföljande program eller bara avinstallera dem genom kontrollpanelen. Har du låg fps osv. i spel jämfört med andra med 960m ? I så fall är det antagligen inte hårddisken som är problemet. Hårddisken påverkar främst laddningstiden mellan banor, hur långt tid det tar att starta program och få upp mappar osv.

SSHD:s är rätt kassa i mitt tycke. Generellt sett så funkar de så att program och mappar som du öppnar ofta läggs på SSD:n medan resten läggs på den snorlångsamma 5400 rpm hårddisken. Om datorn är nyinstallerad vet den ännu inte vad du använder mest och vad som ska in på SSD:n. Bättre att ha en separat SSD och en vanlig HD i så fall. Det finns ingen "extern" lösning. Om du skaffar en SSD måste du skriva isär laptopen och sätta i den. Det är inte jätteavancerat men det kan vara lite pilligt beroende på modellen och antagligen så förbrukar du tillverkarens garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiesto1:

@bsk!: Tycker du jag ska åka till siba nu och köpa en SSD och sätta i istället? Det finns ingen "extern" att köpa som funkar lika bra? Är som sagt inte så kunnig! Tack för alla svar än en gång!! Testade overwatch och det laggade där också¨.... Helvete, kan allt detta bero på disken?

Hur kan dom ens få sälja sånt skräp isåfall haha

Vilka program har du installerade på datorn? Ta en screen shot och visa för oss.

Permalänk
Medlem

Du bör dessutom skriva in dina exakta specifikationer i tråden så vi vet med säkerhet vad du har för hårdvara.

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka och köp en riktig dator, inet sebhallen osv kan.hjälpa dig.eller.SweC

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

https://www.pixeltopic.com/image/beqmaqdtjarfmt/ Dessa program har jag installerade på datorn just ----nuspecs

Ååååh va frustrerande alltså...

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: Helt sjukt att det har gått så åt helvete