Clinton eller Trump, vem vinner?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon246659:

PK maffian finns. Senast såg vi den pöbeln på Grand hotells facebook. PK maffian är den där kötthögen av folk som rullar åt det håll media pekar. Läskiga människor helt utan eget tänkande.

Den där maffian handlar om vanligt sunt förnuft för de flesta av oss svenskar. Klart extremisterna kallar det för "maffia".
Grand Hotel ångrade sig också, kudos till dom! Annars är det ganska kul att så fort någon protesterar mot mobbning, hot, hat o kränkningar är det "PK maffian" som är ute o svirar men själv har man inget emot att umgås med högerextremister och liknande.

"PK maffian" är ett lika omodernt och konstigt ord som "sverigevän", "självhatande svenskar" och "svenskfientlighet". Det är endast ett fåtal som använder det i tron om att dom talar för någon tyst majoritet. Istället är det tvärtom, att man själv tillhör en liten minoritet som ser sina resurser utmanas och i ren panik inte har någon annan stans att välja sig än till en svartvit värld.

Mysigt att det är alla andra som är "Läskiga människor helt utan eget tänkande" när man på eget bevåg hotar journalister (gärna kvinnliga sådana), hänger ut barn och tänder eld på byggnader pga ryktesspridning på internet. När sedan motsatsen bevisas förnekas att det någonsin hänt. Ett tag senare är man där på nätet igen och gnäller om hur synd det är om sig själv och att alla andra har fel.

Vi ser konspirationsteorierna och annat trams åtminstone månadsvis på sweclockers så man undrar hur det egentligen står till med forumanvändarna här. Ska vi ta en runda till?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Den där maffian handlar om vanligt sunt förnuft för de flesta av oss svenskar. Klart extremisterna kallar det för "maffia".
Grand Hotel ångrade sig också, kudos till dom! Annars är det ganska kul att så fort någon protesterar mot mobbning, hot, hat o kränkningar är det "PK maffian" som är ute o svirar men själv har man inget emot att umgås med högerextremister och liknande.

"PK maffian" är ett lika omodernt och konstigt ord som "sverigevän" och "svenskfientlighet". Det är endast ett fåtal som använder det i tron om att dom talar för någon tyst majoritet. Istället är det tvärtom, att man själv tillhör en liten minoritet som ser sina resurser utmanas och i ren panik inte har någon annan stans att välja sig än till en svartvit värld.

Njä, vad har du att säga om att de med ''sunt förnuft'' var knäpptysta när hotellet bjöd in Saudiarabiens diktatorer?

Skillnad på folk och folk igen..dvs PK-maffian, ''det goda hatet'' som det även kan kallas för.

http://embassies.mofa.gov.sa/sites/Sweden/EN/AboutDiplomaticM...

Grand Hotel är ryggradslösa..vågar inte stå upp för sig själva..lite som Hillary..vänder dit kappan blåser.

Men ärligt..jag orkar inte jiddra längre om politik...Over n out.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fisken1986:

Njä, vad har du att säga om att de med ''sunt förnuft'' var knäpptysta när hotellet bjöd in Saudiarabiens diktatorer?

Skillnad på folk och folk igen..dvs PK-maffian, ''det goda hatet'' som det även kan kallas för.

http://embassies.mofa.gov.sa/sites/Sweden/EN/AboutDiplomaticM...

Grand Hotel är ryggradslösa..vågar inte stå upp för sig själva..lite som Hillary..vänder dit kappan blåser.

Men ärligt..jag orkar inte jiddra längre om politik...Over n out.

Nej det var inte bra alls. Har du något annat att säga om allt det jag skrev eller är det bara turistverksamhet som intresserar dig?
Men då anser du att det var bra att dom ändrade sig och beslöt att fascister och liknande förtryckare inte var välkomna? Eller varför jämför man sig med just Saudiarabien.....känner man igen sin politik eller vad?

"det goda hatet". Också sånt uttjatat resonemang så jag vet inte vad..

"det goda hatet" = folk som protesterar mot nazister etc..jo men kalla det för goda hatet då om det känns bättre.
Lite som ordet SJW och liknande när man hackar på människor som faktiskt försöker göra livet bättre för andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Alltså alla säger Clinton är korrupt men jag har inte sett en enda förklara varför eller lägga fram nå bevis.

Finns det nå konkrent?

Huma Abedin
https://www.youtube.com/watch?v=nRu3U-nwyhw

Haiti Clinton Foundation
https://www.youtube.com/watch?v=phKO2T2pMjM
https://www.youtube.com/watch?v=Y1TwhdcaTe4

Hillary Clinton vapen handel, även till länder som ger support till ISIS.
Kanske man kan dra en viss koppling till Huma Abedin videon och att Hillary har fått kampanj stöd från dessa länder dessutom.
https://www.youtube.com/watch?v=6YkuSCb0quY

Finns som sagt en hel drös med saker där ute du kan hitta, deras korruption ligger i grund till Clinton Foundation, där Clintons har tjänat över 140 miljoner dollar på sju år där de håller tal utomlands, det viktiga att poängtera med dessa tal är att de betalar inte för talet utan tid efter för att prata med en person med politiskt inflytande.

Permalänk
Medlem

jag rekommenderar er checka in på Before the Flood: Hela dokumentär om klimatfrågor som kan röra sig för USA valet samtidigt vad som orsaka för klimatet "om" Trump vinner.

https://www.youtube.com/watch?v=FQrKwQ8M6EA

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Huma Abedin
https://www.youtube.com/watch?v=nRu3U-nwyhw

Haiti Clinton Foundation
https://www.youtube.com/watch?v=phKO2T2pMjM
https://www.youtube.com/watch?v=Y1TwhdcaTe4

Hillary Clinton vapen handel, även till länder som ger support till ISIS.
Kanske man kan dra en viss koppling till Huma Abedin videon och att Hillary har fått kampanj stöd från dessa länder dessutom.
https://www.youtube.com/watch?v=6YkuSCb0quY

Finns som sagt en hel drös med saker där ute du kan hitta, deras korruption ligger i grund till Clinton Foundation, där Clintons har tjänat över 140 miljoner dollar på sju år där de håller tal utomlands, det viktiga att poängtera med dessa tal är att de betalar inte för talet utan tid efter för att prata med en person med politiskt inflytande.

Det där är dina bevis, youtubevideor? Lysande val av källor.... Finns ju youtubevideor som hävdar att månlandningen är falsk, att 9/11 bara var kontrollerade sprängningar, att amerikanska politiker är ödlor, att det finns döda utomjordingar i Nevada, och så vidare.... Tror du på allt det också? Kanske att allt är en enda stor konspiration?

Få politiker har undersökts så mycket som Hillary Clinton, republikanerna har hatat henne i nästan 25 år. Och trots alla dessa undersökningar så har de inte hittat något, undrar vad det säger...

Amerikanska för detta politiker, speciellt presidenter, tar bra betalt för att tala inför folk, paret Clinton är inte ett undantag.
Det är mängder av personer som lyssnar på dessa tal, men alla dessa betalar för tid efteråt? Gissa hur mycket tid det skulle bli för varje person...

Clinton har hållit tal både personligt och genom stiftelsen, pengar från tal som hållts genom stiftelsen har gått till stiftelsen och inte till henne personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Utveckla dig istället, skärp dig.

"Har du aldrig hört talas om att man drar tillbaka anmälan på grund av påträngande hot? Speciellt i en tid Trump uppmanar sina anhängare att använda vapen?"

Du antyder att Trump uppmanat att använda vapen. Mot vem? Och att det är Trump som hotat advokater och offer till tystnad.

Sen att våldtäkten anmäls tretton år efter händelsen, precis innan ett presidentval som Trump antagligen kommer vinna, det spelar ingen roll?
Det råkar också vara så att hon var anonym fram tills att hon drog tillbaka anmälan.
Trump och hans hemliga arme listade säkert ut vem hon var ändå och hotade henne. Att historien är full av hål och inte trovärdig, har inget med saken att göra?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

"Har du aldrig hört talas om att man drar tillbaka anmälan på grund av påträngande hot? Speciellt i en tid Trump uppmanar sina anhängare att använda vapen?"

Du antyder att Trump uppmanat att använda vapen. Mot vem? Och att det är Trump som hotat advokater och offer till tystnad.

Sen att våldtäkten anmäls tretton år efter händelsen, precis innan ett presidentval som Trump antagligen kommer vinna, det spelar ingen roll?
Det råkar också vara så att hon var anonym fram tills att hon drog tillbaka anmälan.
Trump och hans hemliga arme listade säkert ut vem hon var ändå och hotade henne. Att historien är full av hål och inte trovärdig, har inget med saken att göra?

http://www.nytimes.com/2016/08/10/us/politics/donald-trump-hi...

Han föreslår sina anhängare att använda vapen mot Hilary Clinton, för dig låter det som att du har aldrig hört talas om det.

Varför skulle det vara helt otänkbart enligt dig att Trump skulle ha begått våldtäkter med tanke på hans syn mot kvinnor?
I samma veva har Trump hotat med att stämma dem tillbaka för alla våldtäktsanklagelser, varför låter han inte domstolen istället ta hand om det?

Varför är historien inte trovärdig? Det är fullständigt möjligt att händelsen som de beskriver kan ha ägt rum , och vad spelar det för roll om det var för 13 år sedan? Det förminskar inte betydelsen av det eventuella brottet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

http://www.nytimes.com/2016/08/10/us/politics/donald-trump-hi...

Han föreslår sina anhängare att använda vapen mot Hilary Clinton, för dig låter det som att du har aldrig hört talas om det.

Varför skulle det vara helt otänkbart enligt dig att Trump skulle ha begått våldtäkter med tanke på hans syn mot kvinnor?
I samma veva har Trump hotat med att stämma dem tillbaka för alla våldtäktsanklagelser, varför låter han inte domstolen istället ta hand om det?

Varför är historien inte trovärdig? Det är fullständigt möjligt att händelsen som de beskriver kan ha ägt rum , och vad spelar det för roll om det var för 13 år sedan? Det förminskar inte betydelsen av det eventuella brottet.

Sorry. Det var 22 år sen.

Alltså, inte ens blaskorna i USA som älskar Clinton tror på historien. Klart det är möjligt, men inte särskilt troligt. Det är väl lika troligt som att Hillary är pedofil och utnyttjar barn ihop med Bill och är med i en satanistsekt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

Världen behöver inte mer PK idioter så jag hoppas trump vinner för det skulle vara en nagel i ögat på dom men ärligt vet jag inte och båda är olika lager av skit men skulle jag våga mig på en gissning så lutar nog den mot trump

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

USA valet är ganska lidande att följa, med tanke på alla skandaler från båda två. USA-Val-noja det känns i mig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Det där är dina bevis, youtubevideor? Lysande val av källor....

Det är bara förslag, det är inte mitt jobb att försöka bevisa nåt, om något så skulle jag uppmana personer att själv undersöka och bilda sin egna uppfattning. Det är heller inget nytt, inte heller att alla dessa saker har att göra med president valet. Clinton korruptionen, eller anklagelserna har följt dem innan ens Bill Clinton var president.

Faktum är att det finns flertalet journalister, böcker och även en stark opinion om "pay 2 play" politik angående Clintons, finns även läckor inom FBI som säger att 3 av deras kontor vill göra en formell undersökning om Clinton Foundation.

Permalänk

Man har ju suttit i några lunchdiskussioner nu den senaste tiden och jag slutar aldrig att förvånas av den argumentation man får höra. Två idiotargument är ständigt återkommande:

"Trump eller Clinton är lika illa vem som vinner. Clinton är grovt kriminell och medskyldig till skapandet av inte få oroshärdar i världen. Tiden som secretary of state, clinton foundation, deleta och gömma hemligstämplade mail, o.s.v. Mycket skit är det hon har på sitt samvete, MEN Trump har uttalat sig olämpligt om kvinnor och om andra "utsatta" grupper." Svårt det där...

Mkaay. Klaaaart att vara taskig mot kvinnor och ha åsikter om illegal invandring är MINST lika illa som att bistå till att sälja vapenkontrakt som renderat miljontals döda i terror och dessutom hålla egen mailserver som man raskt skrubbar innan man lämnar över till myndigheter (undrar varför?). Självklart är det lika illa, svååååårt val där.

Sedan argument idiot #2: "Jag vill ha Clinton som president för att hon är kvinna."

..mkayy, så baserat på en egenskap hon delar med halva mänskligheten så anser du att hon är kvalificerad att leda en av världens mest inflytelserika ekonomier och självpåtagen roll som "världspolis"? En värld i oro och terror som hon själv är delskyldig till??

Det enda mer korkade argument för att någon har kompetens för det jobbet är att säga att man vill ha hen som president för att hen är 'människa'. Istället för att dela sin 'kompetens' med 'bara' halva mänskligheten så gör man det då med hela mänskligheten...snacka om att pinpointa spetskompetens och 'unik' egenskap för rollen.

(jajustja, jag är väl automagiskt 'kvinno-rasist' nu enligt den 'moderna' tolkningen av rasism..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Det är bara förslag, det är inte mitt jobb att försöka bevisa nåt, om något så skulle jag uppmana personer att själv undersöka och bilda sin egna uppfattning. Det är heller inget nytt, inte heller att alla dessa saker har att göra med president valet. Clinton korruptionen, eller anklagelserna har följt dem innan ens Bill Clinton var president.

Faktum är att det finns flertalet journalister, böcker och även en stark opinion om "pay 2 play" politik angående Clintons, finns även läckor inom FBI som säger att 3 av deras kontor vill göra en formell undersökning om Clinton Foundation.

Det är du som hävdar saker och ting, vilket innebär att det är du som skall lägga fram ordentliga bevis/källor/etc för dina påståenden. Att du inte kan göra det säger en hel del om de saker du påstår.

Permalänk
Avstängd

Nu följer jag inte amerikansk politik så mycket men hejar på Trump.

Pudlar Löfvén om Trump vinner?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Man har ju suttit i några lunchdiskussioner nu den senaste tiden och jag slutar aldrig att förvånas av den argumentation man får höra. Två idiotargument är ständigt återkommande:

"Trump eller Clinton är lika illa vem som vinner. Clinton är grovt kriminell och medskyldig till skapandet av inte få oroshärdar i världen. Tiden som secretary of state, clinton foundation, deleta och gömma hemligstämplade mail, o.s.v. Mycket skit är det hon har på sitt samvete, MEN Trump har uttalat sig olämpligt om kvinnor och om andra "utsatta" grupper." Svårt det där...

Mkaay. Klaaaart att vara taskig mot kvinnor och ha åsikter om illegal invandring är MINST lika illa som att bistå till att sälja vapenkontrakt som renderat miljontals döda i terror och dessutom hålla egen mailserver som man raskt skrubbar innan man lämnar över till myndigheter (undrar varför?). Självklart är det lika illa, svååååårt val där.

Sedan argument idiot #2: "Jag vill ha Clinton som president för att hon är kvinna."

..mkayy, så baserat på en egenskap hon delar med halva mänskligheten så anser du att hon är kvalificerad att leda en av världens mest inflytelserika ekonomier och självpåtagen roll som "världspolis"? En värld i oro och terror som hon själv är delskyldig till??

Det enda mer korkade argument för att någon har kompetens för det jobbet är att säga att man vill ha hen som president för att hen är 'människa'. Istället för att dela sin 'kompetens' med 'bara' halva mänskligheten så gör man det då med hela mänskligheten...snacka om att pinpointa spetskompetens och 'unik' egenskap för rollen.

(jajustja, jag är väl automagiskt 'kvinno-rasist' nu enligt den 'moderna' tolkningen av rasism..)

Är de två de enda argumenten du snappat upp eller tycker du att du sammanfattat hela situationen väl i ovan inlägg?
Eller kan det finnas en hel del andra relevanta vinklar också månne?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Man har ju suttit i några lunchdiskussioner nu den senaste tiden och jag slutar aldrig att förvånas av den argumentation man får höra. Två idiotargument är ständigt återkommande:

"Trump eller Clinton är lika illa vem som vinner. Clinton är grovt kriminell och medskyldig till skapandet av inte få oroshärdar i världen. Tiden som secretary of state, clinton foundation, deleta och gömma hemligstämplade mail, o.s.v. Mycket skit är det hon har på sitt samvete, MEN Trump har uttalat sig olämpligt om kvinnor och om andra "utsatta" grupper." Svårt det där...

Mkaay. Klaaaart att vara taskig mot kvinnor och ha åsikter om illegal invandring är MINST lika illa som att bistå till att sälja vapenkontrakt som renderat miljontals döda i terror och dessutom hålla egen mailserver som man raskt skrubbar innan man lämnar över till myndigheter (undrar varför?). Självklart är det lika illa, svååååårt val där.

Sedan argument idiot #2: "Jag vill ha Clinton som president för att hon är kvinna."

..mkayy, så baserat på en egenskap hon delar med halva mänskligheten så anser du att hon är kvalificerad att leda en av världens mest inflytelserika ekonomier och självpåtagen roll som "världspolis"? En värld i oro och terror som hon själv är delskyldig till??

Det enda mer korkade argument för att någon har kompetens för det jobbet är att säga att man vill ha hen som president för att hen är 'människa'. Istället för att dela sin 'kompetens' med 'bara' halva mänskligheten så gör man det då med hela mänskligheten...snacka om att pinpointa spetskompetens och 'unik' egenskap för rollen.

(jajustja, jag är väl automagiskt 'kvinno-rasist' nu enligt den 'moderna' tolkningen av rasism..)

Ingen har sagt att man vill ha Clinton för att hon är kvinna. Vad är det du baserar på för dina påståenden?(källor/länkar?)

Trump har inte direkt varit känd för kloka citat men visst låt dina konspirationsteorier flöda. Misstänker att det var Trump själv som fick dig att tro på dem (av någon anledning) men ja han gillar som sagt att använda konspirationsteorier : http://www.svt.se/nyheter/utrikes/konspirationsteoriernas-vag...

Nu säkert avskyr du SVT och allt vad dem heter men han har lagt upp twitter meddelanden själv som styrker på att han skulle kunna tro på alla konspirationsteorier.

Permalänk
Medlem

*** citat raderat ***

Järnrörskandalen handlar ju om att vi har folk i riksdagen som tycker det är helt ok att kalla andra människor för babianer och banka skiten ur dom med järnrör utan att själv fatta att det är fel.

Trump har gång på gång visat att han är en ruffel & bågare, mytoman och totalt oförmögen att stå emot minsta impuls. Dessutom har han uppvisat en synnerligen märklig kvinnosyn (och för den delen också en rätt märklig människosyn). Inte heller fattar han själv att det är fel.

Och för att ta ytterligare några exempel så kan vi ju räkna upp Mona Sahlin och Ljugholt, den ena kunde inte skilja på mitt och ditt och den andra ljög och fifflade. Ingen av dom verkade ha nån som helst förmåga att inse att det dom gjorde var fel och att dom borde föregå med gott exempel.

Sådana människor har ska helt enkelt inte inneha en maktposition, sen spelar det ingen roll om det är Sverigedemokrater, Republikaner, Socialdemokrater eller Moderater.

PS. Att jag inte räknade upp personer med annan partitillhöroghet än Socialdemokraterna beror på att jag inte kom på nån just nu. Det finns med största sannolikhet stolpskott som tillhör andra partier som kvalar in på den listan.

Citerat inlägg är borttaget
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Vad som är oroande är ifall det går så långt så att det inte går att vända på uppvärmningen och det blir en så kallad skenande global uppvärmning. Dvs permafrosten smälter och släpper ut all metangas som samlats upp och sätter igång en riktig uppvärmning.

Fast där är vi redan. Oavsett om mänskligheten hade med det att göra, eller inte, så har vi redan passerat punkten där permafrosten börjar släppa i delar av Sibirien, och metangas bunden i marken frigörs periodiskt. Metangas har 9-12 års livslängd i atmosfären, innan den bryts ned till vatten och koldioxid. Med tillräckligt stora utsläpp tror man att den perioden kan komma att förlängas men man vet inte riktigt. Och när vi är inne på metangas... Det som finns i haven är många gånger mer än det som eventuellt kan töa loss från Sibirien, så det är haven, och inte landet, vi borde fokusera på om det är oroande...

Skrivet av Bassen87:

Och om man nu gör alla förbättringar och slutar använda fossila bränslen och det inte hade med människor att göra så har det kostat en massa pengar bara.

Fast dessa pengar ska tas någonstans, och tyvärr är det som vanligt, det är alltid de fattigaste som får betala. I realiteten är det varken du eller jag, även om vi båda känner oss utsatta. De som i dag får betala för att man ska försöka stoppa något, som ovanpå alltihopa, lite beroende på hur man räknar, verkar ha en positiv nettoeffekt, är de som kommer tjäna mest på förändringen. Och, handen på hjärtat... Så länge stora nationer som ser sig som vinnare på förändringen inte satsar helhjärtat, så spelar det ingen roll. Även om vi fick betala så att vi hamnade i nivå med de allra fattigaste, som är de som drabbas hårdast i dagsläget, så kommer vi inte åstadkomma någon förändring, eftersom vi inte kan åstadkomma en negativ förbrukning, och "äta upp" deras tillskott till atmosfären.

Skrivet av Bassen87:

Säg däremot att forskarna har rätt och det nu inte går att vända på uppvärmningen, vart ska vi ta vägen?

Jag har inte argumenterat emot här. Mitt argument är snarare att klimatförändringen inte går att vända, eftersom den inte är vårat fel till att börja med. Vi har absolut hjälpt förloppet, men slutresultatet är detsamma oavsett om det tar 500, eller 5000 år.
Angående vart vi ska ta vägen, så är vi åtminstone spirituellt redan på väg till Mars. Inbillar vi oss att vi ska kunna bo där, så kan vi definitivt bo kvar här oavsett klimatförändring. Oss kommer det inte påverka nämnvärt, medan det kommer kosta en hel del i form av andra arters överlevnad. Jag misstänker att vi kommer utsättas för visst lidande när stormakterna börjar kasta skit på varandra för att slåss om naturresurser, men klimatet som sådant påverkar oss inte speciellt mycket. Vi gör som vanligt, och flyttar om området vi bor i råkar bli för varmt för vår smak, och resten av oss investerar mer i AC anläggningar. Vilket är orsaken till min tidigare spekulation om varför USA annekterar Kanada... Worst case scenarion utmålar USA som helt obeboeligt, men en perfekt energiproducent i form av solvärme anläggningar.

Skrivet av Bassen87:

Jag chansar hellre på att det kostar en massa pengar att byta om till ny teknologi som inte använder fossilbränslen än att mänskligheten dör ut pga någon ville spara lite pengar eller inte trodde på forskarna.

Fast ska vi vara lite realistiska så dör inte mänskligheten ut ens om hela världen förvandlas till Sahara.

Skrivet av Trunk:

Vattenånga leder till ökad albedo (ökad reflexionsförmåga) när det blir till moln. Allt blir dock inte till moln och det bidrar då positivt till växthuseffekten. Dessutom så kommer en relativt stor del av den ökade vattenångan från is, och när isen smälter exponeras en mörkare yta som i sin tur minskar albedon.

Helt korrekt, men, eftersom molnbildning är en effekt av ökad luftfuktighet, så är det självreglerande, högre luftfuktighet kommer ofelbart ge mer moln, och mer nederbörd.

Skrivet av Trunk:

Förändringarna i klimat (t.ex. nederbörden) kommer inte fördelas så fint att t.ex. sahara kommer bli beboeligt. Vill man göra det väldigt förenklat kan man säga att områden som redan har mycket regn kommer få mer regn samt att torra områden kommer bli torrare. Det är i alla fall vad man i dagsläget tror på.

Exakt. Den gissning man utgår från i värsta fallet scenarion i dag, ger en smal remsa längs ekvatorn på Afrikas västkust. Resten blir "obeboeligt" därifrån och norrut till mellersta Frankrike, ungefär. Det skrev jag tidigare, så jag inbillar mig att vi är överens?

Skrivet av Trunk:

Sen vill jag bara påpeka att det hemska med ökad vattennivå inte är själva landarealen som förminskas utan det är att vi byggt våra största städer just vid kusten och att det kommer resultera i hundratals miljoner (miljarder?) klimatflyktingar som kommer innebära en katastrof för samhället.

De som bor i kustnära städer och måste flytta, är en piss i nilen jämfört med de som måste flytta av andra anledningar, vilket var min poäng. Ska man vara lite petig, så är det faktiskt så att jag fullständigt skiter i om någon Stockholmare tycker det är trist att hans kvarter inte är lika exklusivt längre. Kan man flytta Sveriges största stad för att man vill komma åt mineralfyndigheter i marken, så kan man med säkerhet flytta andra kuststäder när det handlar om "överlevnad" och "nödtvång". Obekvämt? Säkert. Jag bor i en kuststad, och kommer inte behöva röra mig en meter. Däremot kommer kärnantrapporna bli en populär badplats, med långgrunt, och bebyggelse med alla nödvändiga servicefaciliteter i byggnader runt om...

Skrivet av Trunk:

För att inte tala om hur ekosystem tar väldigt lång tid för att nå stabilitet. Ett hastigt förändrat klimat kommer utplåna de ekosystem vi har idag.

Sen har vi förstås den lilla detalj med fler och större naturkatastrofer och invasionen av skadliga arter m.m.

Naturkatastrofer är ett ständigt problem, och jag är inte säker på att de blir värre för att de drabbar oss här, istället för någon fattig nation i Afrika. Eftersom Afrika kommer vara avfolkat i ett sådant scenario, är det kanske trist för Afrikanerna, som flyttat så långt, och fortfarande får stå ut med kaoset, men i realiteten är jag ganska säker på att mänskligheten kan hantera obehaget, utan större problem. När vi pratar eko-system, och invasiva arter, är det lite löjligt att klaga. Vi har länge manipulerat ekosystemet, utan en tanke på vilka konsekvenser det får. Utrotat djurarter, helt, eller på vissa platser, rent av kontinenter, samtidigt som vi selektivt väljer ut andra arter, som inte har rätt anpassningsförmåga för att överleva på en viss plats, för att sen stämpla arten som hotad, och kasta mängder med resurser på att försöka trygga överlevnaden av en art som evolutionen annars hade ersatt på egen hand med något bättre anpassat. Och sen klagar vi på invasiva arter, som främst är vårt eget fel? Spännande...

Skrivet av Trunk:

Tänk om 30-40 år då nästintill alla bensinbilar kommer vara utbytta mot elbilar, att kunna ha fönstret öppet mitt i stan utan allt buller och avgaser. Bara en sådan sak gör det värt.

Jag är inte så säker på att det kommer att gå så, och, kanske viktigare, i den utsträckning det faktiskt går så, är det lokalmiljö, och inte klimat, som kommer påverkas mest. Stora delar av världen kommer fortfarande rulla runt på en väldigt gammal maskinpark, även om vi här i Sverige skulle lyckas forcera en övergång till elbilar.
Personligen tror jag att det vi bör hoppas på är fossilfritt, men jag misstänker att biodiesel kommer vara ett stort drivmedel i många år till. Vilket i grund och botten är ok. Det ger samma lokala miljöeffekt som diesel, men har ingen klimatpåverkan. Vill man vara riktigt fiffig binder man klimatgaser i biomassa, konverterar den till biodiesel, och stoppar ned den i berggrunden vi fick upp den fossila oljan från... Höga kostnader, visst. Men det är fullt möjligt.

Skrivet av Trunk:

A) Att ha ett worst case scenario i bakhuvudet och arbeta för att förbättra miljön *ifall* vi nu är en bidragande orsak till en eventuell kommande klimatkatastrof.
B) Att hoppas att de övriga 50 procenten av forskarna har rätt och strunta i allting och tänka "jaha, de hade visst fel" *om* det nu visade sig att det inte fanns någon antropogen global uppvärmning.

När man väljer åt någon annan har man ett större ansvar för att välja "rätt" än när man väljer själv. Vilket är orsaken till varför man normalt väntar tills man är säker, innan man börjar spendera skattebetalarnas pengar. Problemet här är att de konsekvenser man ser, är ganska långtgående, och även om ingen med säkerhet kan säga att vi faktiskt påverkar slutresultatet, även om vi är ganska säkra på att vi påverkar hastigheten med vilken det sker, så måste man fråga sig, är kostnaderna för att skjuta upp det oundvikliga i 10 år större än kostnaderna för att anpassa oss till förändringen? Var går brytpunkten för när det är billigare att anpassa sig nu, och leva med förändringen, i stället för att i sann konservativ anda hävda att förändring är fel, och motarbeta den med allt man kan?

Skrivet av Trunk:

Jag vet jag hade valt i alla fall. Det blir löjligt enkelt att välja om man dessutom tar siffror från verkliga livet där 90-99% av forskarna menar att vi ligger bakom en förhöjd växthuseffekt. Jag hoppas du inte behöver källor på att åtminstone 90% av forskarna är för global uppvärmning. Eller?

Jag vill hävda att det är "Eller?" som gäller. Speciellt eftersom forskarna har så svårt att komma överens. De flesta är överens om att vi är i en pågående klimatförändring, vilket ju känns förnuftigt, eftersom förändring är naturligt. Ett levande ekosystem måste förändras, annars stagnerar det, så att man svajar fram och tillbaka är normalt. Men i dagsläget kan inte forskarna ens komma överens om huruvida vi överhuvudtaget kan påverka klimatförändringen i "positiv" riktning, eller om vi bara kan bromsa förändringen. En del talar för att det redan är "för sent" och oavsett vad vi gör, kommer det bara fortsätta accelerera innan det vänder, och vi går på andra hållet mot en istid.
Att i det läget bränna alla resurser man har på att motarbeta ett fenomen, med metoder som inte ens ger alternativa användningsområden, är inte smart. Vill man vara klimatkorrekt när man gör andra nödvändiga drag, är det smart, men man måste blicka framåt, och försöka få en investering att vara hållbar, oavsett. I stället för att lamslå inhemsk industri med klimatskatter, kanske man skulle satsat på att bli självförsörjande för sin elproduktion. Stängt alla kol och dieselkraftverk, upparbetat uran ur långtidsförvaringen, och moderniserat reaktorer, lagt pengar på forskning för långsiktig, driftsäker energiproduktion, så man fått en vettig elkälla att använda som utgångspunkt för drivmedelsproduktion, så man i ett slag, kan få alla nuvarande (dåvarande?) bilar klimatneutrala. I det läget har vi både uppfyllt vår gröna önskan om att befria oss från fossila bränslen, och hittat en väg framåt, även om det visar sig att klimatförändringen inte var ett resultat av vår påverkan, inte kunde stoppas, och inte innebar jordens undergång.
Faktum är att det finns så mycket man kunde göra får att få utvecklingen att gå framåt, med "gröna" bieffekter, men i stället sattsar man stenhårt på inlåsning, och skattetryck, för att straffa bort ett i grund och botten nödvändigt ont, utan att få fram en lösning.

Skrivet av Trunk:

För att vara allvarlig så ser jag faktiskt Hillarys mailskandal som allvarligare än Trumps uttalanden. Det finns idag ingen tvivel om att Hillary är en av de mest korrumperande toppolitiker som finns att hitta i västvärlden. Det skulle vara förvånande om hon faktiskt skulle styra med folkets bästa i intresse.
Trump däremot är bara en löjlig pajas som likt en treåring upptäckt att han får uppmärksamhet desto mer han gapar och skriker. Missförstå mig inte, världen hade varit mycket bättre utan Trump och människor som honom, men det jag menar är att Hillarys mailskandal är betydligt allvarligare. I alla fall om man ser rent politiskt.

Trump är galen, men hans galenskap kommer begränsas av folket han av nödtvång kommer omge sig med. Hillary är korrupt, och hennes korruptions effekter kommer förstärkas av folket hon av nödtvång kommer omge sig med. Den ena väljer möjligen galningar som åstadkommer mycket lite, precis som han själv, den andra väljer folk som kan uträtta det hon blivit betald att göra, om man vill vara lite krass.

Skrivet av Trunk:

Däremot har jag svårt för helt "vanliga" patrioter som inte bara sätter en Sverigeflagga som visningsbild utan även gör uttalanden med starka nazistiska undertoner och även visar på andra saker som ofta är starkt förknippande med främlingsfientlighet.
Av någon anledning är det dock mest denna grupp som skriker att de blir kallade nazister så fort de säger att Sverige är ett fint land. Konstigt...

Jag vet inte hur det är i dagsläget, men när det var skolfotto dags i skolan när jag fortfarande var elev... Vilket är rätt längesedan, så fick man absolut inte ha "politiska motiv" på bilderna. Vilket begränsade sig till patriotiska symboler som svenska flaggan, och allt som kunde förknippas med den. Att vi i vår klass stod med en Jamaicansk flagga, med ett stort jävla marijuana blad på, det var inte ett problem. Någon av esteternas klasser hade Israels flagga, det var inte heller ett problem, men den tyska, som den tyskspråkiga klassen hade, det var inte okaj.
Och rent generellt verkar det fortfarande vara så. Officiellt så är allt som överhuvudtaget går att härleda till patrioter, och därmed även rasister, "icke PK" oavsett vilken bevekelsegrund man har, medan privat, verkar det som om alla jag kommer i kontakt med är inte ett dugg patriotiska, men helt öppet rasistiska. Kommentarer som inleds med "det här jävla skitlandet" och "de där jävla blattarna" kommer svävande över middagsbordet var dag. Det trots att alla vid bordet är mer än väl införstådda med att jag är fullständigt ignorant för vilken hudfärg folk har, och att så bra som jag lever, hade jag inte gjort i något annat land, utan mycket större ansträngningar.

Skrivet av anon4992:

Den där maffian handlar om vanligt sunt förnuft för de flesta av oss svenskar.

Konstigt sätt att resonera. Det är, och ska vara fritt fram för vem som helst, att ha vilken åsikt som helst. En näringsidkare ska ha fritt fram att sälja sin service till någon, oavsett vad denna har för konstiga åsikter, förutsatt att näringsidkaren inte själv väljer, av någon anledning, att inte göra det. Trots det ger sig en folkmassa, gissningsvis en minoritet, efter som Grand valde att göra som de gjorde, på näringsidkaren i fråga, för att försöka tvinga denna att neka folk av en viss åsikt att mötas i deras lokaler, för att uppmuntra, och hylla varandra. Jag kan tycka att hjärndöda ska uppmuntras att mötas och samarbeta, på det att de ska nå en gemensam insikt om hur jävla fel de har, men det blir lite extra löjligt när den politik man diskuterade på Grand, är den som förs av de partier med faktiskt inflytande i dagsläget...

Skrivet av anon4992:

Grand Hotel ångrade sig också, kudos till dom!

Ångrade sig? Skitsnack. De gjorde politisk avbön för att blidka de som faktiskt var upprörda. Det var precis likadant väsen förra gången, och att det skulle komma som någon somhelst överaskning, är bara att glömma. De visste precis vad de gjorde, och deras kommentar efter om att de aldrig borde bokat SD, har antagligen legat färdig på ett skrivbord och väntat, för att släppas direkt efter evenemanget. Att man däremot är tvungen att hålla på på det sättet i en affärsverksamhet, är löjligt. Grand hyr ut lokaler, och service. Om de nekar SD, och man inte väljer alternativa lokaler, går SD till en mellanhand som bokar lokaler och service, och så pyntar man med sina banderoller vid öppningen. Sen står Grand där med öppna händer och oskyldigt ansikte, "vi visste inget."
Är det deras fel då med?

Men Gah... Fan vad ni skriver. Nå, jag har citerat det jag ville kommentera, så var och en som orkar, får väl hitta sig i texten, och ta det därifrån...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Järnrörskandalen handlar ju om att vi har folk i riksdagen som tycker det är helt ok att kalla andra människor för babianer och banka skiten ur dom med järnrör utan att själv fatta att det är fel.

Trump har gång på gång visat att han är en ruffel & bågare, mytoman och totalt oförmögen att stå emot minsta impuls. Dessutom har han uppvisat en synnerligen märklig kvinnosyn (och för den delen också en rätt märklig människosyn). Inte heller fattar han själv att det är fel.

Och för att ta ytterligare några exempel så kan vi ju räkna upp Mona Sahlin och Ljugholt, den ena kunde inte skilja på mitt och ditt och den andra ljög och fifflade. Ingen av dom verkade ha nån som helst förmåga att inse att det dom gjorde var fel och att dom borde föregå med gott exempel.

Sådana människor har ska helt enkelt inte inneha en maktposition, sen spelar det ingen roll om det är Sverigedemokrater, Republikaner, Socialdemokrater eller Moderater.

PS. Att jag inte räknade upp personer med annan partitillhöroghet än Socialdemokraterna beror på att jag inte kom på nån just nu. Det finns med största sannolikhet stolpskott som tillhör andra partier som kvalar in på den listan.

Klart, jag säger inte att SD är fläckfria eller att de är bra som en förebild..tvärtom..tyvärr är de det enda partiet som vill trappa ner på invandringen och säga till resten av EU att hjälpa till med kaoset..ett land kan inte vara en stöttepelare för hela Mellanöstern..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Mkaay. Klaaaart att vara taskig mot kvinnor och ha åsikter om illegal invandring är MINST lika illa som att bistå till att sälja vapenkontrakt som renderat miljontals döda i terror och dessutom hålla egen mailserver som man raskt skrubbar innan man lämnar över till myndigheter (undrar varför?). Självklart är det lika illa, svååååårt val där.

Vad jag vet så finns det inga bevis för att Hillary skulle varit behjälpligt med att sälja vapenkontrakt. Det finns en massa snack som grundar sig i påståenden från Assange, men inget av de dokument som Wikileaks hittills publicerat visar på att det skulle vara sant.

Vad det gäller e-mailen så finns det väl inget belägg för att servern skulle vara "skrubbad" och även om så var fallet så är knappast de senaste 650.000 mailen dom gick igenom skrubbade eftersom dom hittades på en laptop i samband med en annan undersökning.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Med Clintons planer om en "hemisfærisk" union och alla hennes "special interest groups", så hoppas man lite på Trump (trots att han verkar ha en mental førmåga på nivå med en 12 åring).

Synd att Sanders inte vann. Han verkade vettig.

Jag är oense med dig om att hoppas på Trump, inte för att jag gillar Hillary, utan för att det skrämmer skiten ur mig att det kan bli en person med en 12-årings mentala kapacitet som förfogar över "End-Of-The-World"-knappen och dessutom en 12-åring som flera gånger visat att han inte kan stå emot minsta impuls...

I övrigt håller jag med om Sanders, synd att Demokraterna inte lyfte fram honom som kandidat. I mina ögon är iaf han tusenfalt mer lämplig som president än Hillary.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Nu säger du att det är skillnad på folk och folk igen...

Vem av oss två är rasist egentligen?

Vi tar det en gång till, hade jag pratat face to face med dig hade jag pratat långsammare för att öka chansen till att du begriper vad man säger.

Att ge epitet till folk baserat på vart de är födda är en ENORM skillnad mot folks aktiva val av värdegrund och partitillhörighet.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast där är vi redan. Oavsett om mänskligheten hade med det att göra, eller inte, så har vi redan passerat punkten där permafrosten börjar släppa i delar av Sibirien, och metangas bunden i marken frigörs periodiskt. Metangas har 9-12 års livslängd i atmosfären, innan den bryts ned till vatten och koldioxid. Med tillräckligt stora utsläpp tror man att den perioden kan komma att förlängas men man vet inte riktigt. Och när vi är inne på metangas... Det som finns i haven är många gånger mer än det som eventuellt kan töa loss från Sibirien, så det är haven, och inte landet, vi borde fokusera på om det är oroande...

Fast dessa pengar ska tas någonstans, och tyvärr är det som vanligt, det är alltid de fattigaste som får betala. I realiteten är det varken du eller jag, även om vi båda känner oss utsatta. De som i dag får betala för att man ska försöka stoppa något, som ovanpå alltihopa, lite beroende på hur man räknar, verkar ha en positiv nettoeffekt, är de som kommer tjäna mest på förändringen. Och, handen på hjärtat... Så länge stora nationer som ser sig som vinnare på förändringen inte satsar helhjärtat, så spelar det ingen roll. Även om vi fick betala så att vi hamnade i nivå med de allra fattigaste, som är de som drabbas hårdast i dagsläget, så kommer vi inte åstadkomma någon förändring, eftersom vi inte kan åstadkomma en negativ förbrukning, och "äta upp" deras tillskott till atmosfären.

Jag har inte argumenterat emot här. Mitt argument är snarare att klimatförändringen inte går att vända, eftersom den inte är vårat fel till att börja med. Vi har absolut hjälpt förloppet, men slutresultatet är detsamma oavsett om det tar 500, eller 5000 år.
Angående vart vi ska ta vägen, så är vi åtminstone spirituellt redan på väg till Mars. Inbillar vi oss att vi ska kunna bo där, så kan vi definitivt bo kvar här oavsett klimatförändring. Oss kommer det inte påverka nämnvärt, medan det kommer kosta en hel del i form av andra arters överlevnad. Jag misstänker att vi kommer utsättas för visst lidande när stormakterna börjar kasta skit på varandra för att slåss om naturresurser, men klimatet som sådant påverkar oss inte speciellt mycket. Vi gör som vanligt, och flyttar om området vi bor i råkar bli för varmt för vår smak, och resten av oss investerar mer i AC anläggningar. Vilket är orsaken till min tidigare spekulation om varför USA annekterar Kanada... Worst case scenarion utmålar USA som helt obeboeligt, men en perfekt energiproducent i form av solvärme anläggningar.

Fast ska vi vara lite realistiska så dör inte mänskligheten ut ens om hela världen förvandlas till Sahara.

Återigen kommer vi till samma argument, vad är mest destruktivt mellan de två valen?

Om forskarna har rätt finns det fortfarande en chans att det skulle kunna gå att vända på det hela och har de fel så har man slösat på resurser i värsta fall men man har försökt att göra något.

Om du har rätt så dör vi ut till slut ändå men om du har fel så har vi missat chansen att återställa klimatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Vinner Trump = Amerika går åt helvete
Vinner Killary = Världen går åt helvete

Hillary är knappast nån ängel, utan snarare en person som vet hur man spelar spelet och som troligtvis har tillskansat sig saker i klass med vilken "normal" politiker som helst i den "övre ligan", men...

Vinner Hillary så händer inget speciellt. Utåt sett lär Obamas politik fortsätta. Om det sen är bra eller inte går väl att diskutera, men det händer knappast något omvälvande och den stora fördelen är att de närmsta fyra åren är hyfsat förutsägbara och stabila.

Vinner Trump däremot så sitter vi i knät på en självupptagen person, med begränsad mental kapacitet, som har tillgång till kärnvapen.

Att välja mellan Hillary och Trump är som att välja mellan spetälska och ebola. Ingetdera är nåt man vill ha, men spetälska överlever man.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Seriöst, vad är det värsta som kan hända om Trump vinner.. Murica kan verkligen inte bli sämre än vad det redan är.. Ge han 4 år, antingen fixar han det eller så fortsätter Murica vara skit och då är det bara att rösta på någon annan då..

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Är de två de enda argumenten du snappat upp eller tycker du att du sammanfattat hela situationen väl i ovan inlägg?
Eller kan det finnas en hel del andra relevanta vinklar också månne?

Jag sammanfattade ingen situation, jag beskrev mina lunchdiskussioner.

Skrivet av Swedman18:

Ingen har sagt att man vill ha Clinton för att hon är kvinna. Vad är det du baserar på för dina påståenden?(källor/länkar?)

Ingen har sagt det?!? Ok, du stalkar mig då eller? Eller kräver du källförteckning över vad jag hört vid mina lunchdiskussioner? Hehe.

För övrigt, det finns annan TV att kika på än finfina SVT. Om du bemödar dig att kika på något reportage därifrån så springer du även där ganska snabbt på just det argumentet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fisken1986:

Ni drar väl alla SD-are över en kant?!

Off topic: om man drar alla över en kant, så är man den första som faller

Att dra alla över en kam är rätt talesätt.

Hoppas denna tråd leder till något positivt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Om forskarna har rätt finns det fortfarande en chans att det skulle kunna gå att vända på det hela och har de fel så har man slösat på resurser i värsta fall men man har försökt att göra något.

Vilket inte är ett problem så länge du väljer för egen del, men när du som politiker väljer åt en hel nation, har du andra faktorer att ta hänsyn till, för att försöka föra en långsiktig politik, och inte bara en linje som omedelbart förkastas av nästa styrande, när du blir utbytt för att folk tycker att du slösat bort deras pengar.

Skrivet av Bassen87:

Om du har rätt så dör vi ut till slut ändå men om du har fel så har vi missat chansen att återställa klimatet.

Dör? Vi dör inte. Det finns inte ens med på listan. Om vi stänger gränserna helt, och tar fram något mytologiskt vapen för att se till så att vi blir okränkbara, så kan förvisso andra dö, men sådan är nu inte vår natur. Vi kommer i vår vana trogen att göra vad vi kan för att minska lidandet så mycket som möjligt. Om det betyder att Sahara ska fyllas med soltorn där man hettar upp salt, för att generera värme via ångturbiner dygnet runt, och södra Frankrike ska bli underjordiska bostäder, så att norra halvklotets bördiga marker kan massexploateras och generera grödor åt befolkningen, så kommer det att lösas. Men att mänskligheten skulle då som ett resultat av en klimatförändring är i dag så långsökt och orealistiskt att det inte finns i bland listan över eventuella resultat. För mänskligheten blir det möjligen en period av obekväma upplevelser.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har tappat räkningen, men något tiotal inlägg är raderade av ett flertal orsaker och inte alltid med s k fingertoppskänsla, då det inte finns tid för sådan lyx i detta hav av inlägg. I korthet: några inlägg var internt käbbel (§ 1.3), något enstaka var misstänkt trollning (§ 1.5) och till störst del var det onödiga inlägg av chattyp (§ 1.6). En del ligger på gränsen, men det har ändå inte varit så många inlägg som bröt mot t ex § 1.2.

Att tråden hålls öppen är till viss del "damage control". Hellre att dessa diskussionerna förs i några enstaka trådar, åtminstone så länge det är möjligt att hinna med att följa upp.

/KimTjik