Problem att installera Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

Problem att installera Windows 8.1.

Hejsan.

Jag laddade ned nått spel som jag installerade igår och det visade sig innehålla smuts så mitt operativsystem kraschade. Jag tog då hjälp av tjejens bärbara dator för att ladda ner den digitala versionen för att köra via USB sticka, installera 64 bitars versionen på stickan då det är vad jag tidigare kört. Problematiken startar när jag ska välja vilken disk jag vill installera operativet på och jag vill givetvis köra på min SSD disk som tidigare men operativet säger att jag inte kan köra på den disken för att den kör filsystem "GPT" what to do?

Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack! Ska försöka mig på det där

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är dum i bollen men jag kommer ingen vart med den där guiden. Det man ska inaktivera och aktivera existerar inte i min bios så vitt jag kan se :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hankook: Starta installationen, gå ej vidare vid första rutan.
Tryck SHIFT+ F10 för kommandoprompten.
DISKPART

list disk
sel dis 0 (troligen 0, kolla listan)
clean

I värsta fall: convert mbr
exit

Kör vidare.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

@SirMacke:

Tack!

Har redan lyckats ta mig förbi det här steget utan att konvertera om disken men fick ett annat problem då istället. Så fort jag startade om datorn efter installation så gick systemet inte att boota men ska testa installera nu när disken är mdr format och hoppas det funkar bättre nu.

Återkommer