Förvirrad på alla 1060 modeller som finns

Permalänk
Medlem

Förvirrad på alla 1060 modeller som finns

Hej hej

Jag har ett "hyffsat" gammalt grafikort som ska uppgraderas (AsusGTX 560ti 448core) och jag har typ siktat in mig på en 1060 model av någons slag.

Jag tror efter ha hört om techdeals version av "vilken 1060 man ska köpa" att jag ska ta en 6GB version för "peace of mind" , dvs att jag kommer troligen ångra att köpa en 3GB version i längden. Jag köper inte ofta grafikkort och har mitt nuvarande i en 4-5 år

Nu till frågan , eller frågorna det kanske blir.
Vilken modell av 1060's ska man ta och köra på av alla som finns? Hör att EVGA har haft nån slags temperatur problem och jag är rätt paranoid av mig att jag tror jag undviker deras modell. (är sjukt paranoid)

Sedan , vad tycker ni själva och kan rekommendera? Jag kanske ska ta 3GB trots allt?

Kan min nuvarande setup klara en 1060 eller kommer jag behöver göra fler uppgraderingar innan jag köper en 1060? (hade tänkt uppgradera andra delarna efter grafikkortet förhoppningsvis)

Operativsystem: Windows 7
Processor: i5 2500k
Processorkylare: Hyper Evo 212
Moderkort: MSI Z68A-GD55
Minne: 2x 4GB Corsair Vengeance DDR3 1300mhz tror jag
Grafikkort: Asus GTX 560ti 448core
Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M II 720W
Chassi. Fractal Design R4

Och sistnämnt, vad skulle ni rekommendera eventuellt efteråt? Jag gissar på SSD och hela köret, nytt minne? Kan jag uppgradera minnet på min nuvarande till snabbare?
Hade tänkt mig att efter grafikkorts uppgradering som känns "störst" att köpa ett uppgraderingspaket av något slag och uppgradera "basen"
EDIT:
Glömde tilllägga, ja jag vet om att överklocka processorn är något alla nämner, då jag aldrig gjort det och som sagt är så sjukt paranoid skulle jag hellre överlåta att någon annan gör det åt mig / vägleder mig via mic eller dylikt

Blev tok många frågor där, ursäkta ifall det var klyddigt. Men då man inhandlar nya delar så sällan så vill man vara på den säkra sidan

MvH
William

Permalänk

Tjena!
Ett nytt grafikkort låter definitivt som den smartaste uppgraderingen. En SSD skulle jag också säga är väldigt smart att införskaffa. Om du tycker att 8 GB räcker för dig så ser jag inte direkt någon anledning till att uppgradera.
När det väl kommer till grafikkort så vet jag inte ärligt talat om jag skulle rekommendera ett 1060. Skulle faktiskt hellre kört på ett 480, detta av den enkla anledningen att 480 är bättre i nyare spel, som använder nyare APIs som DX12 och Vulkan. Vilket speciellt du kommer få nytta av om du kommer behålla det väldigt länge. Sen så har du möjlighet att köpa ett till och köra CrossFire, samt support för FreeSync. 480 är även billigare.
Angående hur mycket minne du borde köpa så beror det väldigt mycket på vilken upplösning du spelar på, för 1080p och möjligtvis 1440p så räcker oftast 4 GB. Det är väl när man kommer upp i de riktigt höga upplösningarna man verkligen har nytta av extra VRAM, men då är flaskhalsen snarare grafikkretsen än mängden minne.
Angående EVGAs överhettningsproblem så har jag för mig att det bara påverkar 1080 och 1070.

Lycka till!

Visa signatur

Luxerious
CPU: Intel i9-9900K@5 GHz Moderkort: ASUS Maximus Code XI
RAM: 4x4 GB Corsair Dominator Platinum ROG Edition Grafikkort: RTX3090 FE
PSU: Corsair AX1600i Chassi: Phanteks Enthoo Luxe TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolaren251:

Tjena!
Ett nytt grafikkort låter definitivt som den smartaste uppgraderingen. En SSD skulle jag också säga är väldigt smart att införskaffa. Om du tycker att 8 GB räcker för dig så ser jag inte direkt någon anledning till att uppgradera.
När det väl kommer till grafikkort så vet jag inte ärligt talat om jag skulle rekommendera ett 1060. Skulle faktiskt hellre kört på ett 480, detta av den enkla anledningen att 480 är bättre i nyare spel, som använder nyare APIs som DX12 och Vulkan. Vilket speciellt du kommer få nytta av om du kommer behålla det väldigt länge. Sen så har du möjlighet att köpa ett till och köra CrossFire, samt support för FreeSync. 480 är även billigare.
Angående hur mycket minne du borde köpa så beror det väldigt mycket på vilken upplösning du spelar på, för 1080p och möjligtvis 1440p så räcker oftast 4 GB. Det är väl när man kommer upp i de riktigt höga upplösningarna man verkligen har nytta av extra VRAM, men då är flaskhalsen snarare grafikkretsen än mängden minne.
Angående EVGAs överhettningsproblem så har jag för mig att det bara påverkar 1080 och 1070.

Lycka till!

ajdå så ännu ett huvudvärk om jag ska ta 480 eller 1060 :\ beslutångesten blir bara värre.
Jag spelar bara som max i 1080p. Då oftast blir texten mindre och jag spelar på tv distans.
Angående minnet så syftade jag mer om det behövs snabbare minne , Inte kännt behov av öka hur mycket minne jag har men hört om snabbheten kan vara nåt bra

FÅr se vad fler användare säger angående grafikkortet och minne också då

Permalänk
Medlem

Säger ochså rx480..

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/sapphire-n...
stödjer freesync oxå och 4gb vs 3gb kan vara en betydande faktor med tiden.
Kostar bara 1990kr idag också vet ej hur länge denna kampanjen varar.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Har du inte tänkt byta ut Win 7 innan supporten (säkerhetsuppdateringar) försvinner 2020 så är 1060 betydligt bättre. Tänker du snart köpa Win 10 så du för DX12 så kan möjligen 480 vara ett bättre väl beroende på hur mycket DX12 slår.

Jag valde själv 1060 för en månad sedan då det är vad som gav bäst prestanda med det jag har idag (i princip samma system som du i övrigt)

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/894965/datorutrustning/grafik...

har själv ett sådant som jag är riktigt jävla nöjd med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/sapphire-n...
stödjer freesync oxå och 4gb vs 3gb kan vara en betydande faktor med tiden.
Kostar bara 1990kr idag också vet ej hur länge denna kampanjen varar.

Men jag skulle troligen sikta in mig på en 6gb version om jag kör 1060

Skrivet av Ibymafayhas:

Har du inte tänkt byta ut Win 7 innan supporten (säkerhetsuppdateringar) försvinner 2020 så är 1060 betydligt bättre. Tänker du snart köpa Win 10 så du för DX12 så kan möjligen 480 vara ett bättre väl beroende på hur mycket DX12 slår.

Jag valde själv 1060 för en månad sedan då det är vad som gav bäst prestanda med det jag har idag (i princip samma system som du i övrigt)

Så min dator kommer klara av det?

angående windows 10 så vet i tusan, jag kommer givetvis uppgrader moderkortet och så inom snar framtid skulle jag gissa på. Men jag vet inte om Operativsystemet alls

Permalänk

Med snabbare minne antar jag att du syftar på RAM. Hastigheten på RAM är inget du behöver oroa dig över, gör nästan aldrig någon skillnad iaf enligt https://youtu.be/dWgzA2C61z4 så kör på med det du har. I 1080p tycker jag du absolut borde köra på ett RX480 4GB. Sen så typiskt Nvidia är det mer än bara minnet som skiljer 3GB och 6GB varianterna utan även mindre cuda cores för 3GB. Därmed har 1060 3GB sämre prestanda än vad det "borde" ha om man säger så. Därmed känns RX480 som ett mer solitt val när det kommer till grafikkort.

Visa signatur

Luxerious
CPU: Intel i9-9900K@5 GHz Moderkort: ASUS Maximus Code XI
RAM: 4x4 GB Corsair Dominator Platinum ROG Edition Grafikkort: RTX3090 FE
PSU: Corsair AX1600i Chassi: Phanteks Enthoo Luxe TG

Permalänk
Medlem

Gtx 1060 är kraftfullare än 480. Dock presterar båda korten bra och kommer vara en enorm uppgradering för dig även om du så skulle köpa de billigare varianterna för ca 2000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolaren251:

Med snabbare minne antar jag att du syftar på RAM. Hastigheten på RAM är inget du behöver oroa dig över, gör nästan aldrig någon skillnad iaf enligt https://youtu.be/dWgzA2C61z4 så kör på med det du har. I 1080p tycker jag du absolut borde köra på ett RX480 4GB. Sen så typiskt Nvidia är det mer än bara minnet som skiljer 3GB och 6GB varianterna utan även mindre cuda cores för 3GB. Därmed har 1060 3GB sämre prestanda än vad det "borde" ha om man säger så. Därmed känns RX480 som ett mer solitt val när det kommer till grafikkort.

Man fått höra så olika från olika folk, 1060vs480 dvs, om du skulle jämföra RX480 mot 1060 6GB? jag menar redan med den vanliga 1060 skiljer det sig 1GB i VRAM redan där ju

är inte tech savvy här så därav så frågsam

Skrivet av Elektron:

Gtx 1060 är kraftfullare än 480. Dock presterar båda korten bra och kommer vara en enorm uppgradering för dig även om du så skulle köpa de billigare varianterna för ca 2000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag inser att båda är typ minst en 2x uppgradering i prestanda skulle jag gissa. Därav jag är lite mer frågvis då jag kommer troligen inte köpa ett grafikkort igen på ett x antal år. SÅ skulle vilja köpa det kort som jag kommer få längst nytta med så att säga. Sen för övrigt har jag aldrig haft ett AMD kort

Permalänk
Medlem

Sitter lite i samma sits som dig, tror ni man kommer kunna knipa ett 1060 6gb under 2,5k på Black Friday alt ett 1070 ett par hundra under 4k?

Permalänk
Skrivet av Quon:

Man fått höra så olika från olika folk, 1060vs480 dvs, om du skulle jämföra RX480 mot 1060 6GB? jag menar redan med den vanliga 1060 skiljer det sig 1GB i VRAM redan där ju

är inte tech savvy här så därav så frågsam

Jo jag inser att båda är typ minst en 2x uppgradering i prestanda skulle jag gissa. Därav jag är lite mer frågvis då jag kommer troligen inte köpa ett grafikkort igen på ett x antal år. SÅ skulle vilja köpa det kort som jag kommer få längst nytta med så att säga. Sen för övrigt har jag aldrig haft ett AMD kort

Ska man ha någon versionerna med dubbla vram så kan man lika gärna spara till gtx1070 för 4k tycker jag i alla fall.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Ska man ha någon versionerna med dubbla vram så kan man lika gärna spara till gtx1070 för 4k tycker jag i alla fall.

Det är dock lite utanför min budget, jag tänker inte spela i 1440p heller

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Sitter lite i samma sits som dig, tror ni man kommer kunna knipa ett 1060 6gb under 2,5k på Black Friday alt ett 1070 ett par hundra under 4k?

Ställer mig väldigt tveksam till att det kommer komma sådana priser på såpass nya kort. Man kan ju alltid hoppas!

Permalänk
Medlem

Känns som att det är större risk att 480 kommer prissänkas då det kortet antagligen inte är lika populärt och har sämre andrahandsvärde. Hoppas själv på ett 480 8gb, Xfx eller nitro eller vad dom heter till Black friday.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

guh känns som det bara blivit en hel del svårare nu :\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quon:

guh känns som det bara blivit en hel del svårare nu :\

haha..

Rx480 gör bra ifrån sig på nyare titlar dvs jämnat ut/passerar(ibland) avståndet mellan det och gtx1060

Dock är gtx1060 mycket lättare att kyla ner och drar cirka 50watt mindre.

jag provade på ref rx 480 och rs 480.. Båda gjorde mig jävligt irriterad och missnöjd därför gick jag på ett gtx1060 och är väldigt nöjd med det.

Säger inte att rx 480 är dåligt.. men oavsett val så lär det räcka för 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

haha..

Rx480 gör bra ifrån sig på nyare titlar dvs jämnat ut/passerar(ibland) avståndet mellan det och gtx1060

Dock är gtx1060 mycket lättare att kyla ner och drar cirka 50watt mindre.

jag provade på ref rx 480 och rs 480.. Båda gjorde mig jävligt irriterad och missnöjd därför gick jag på ett gtx1060 och är väldigt nöjd med det.

Säger inte att rx 480 är dåligt.. men oavsett val så lär det räcka för 1080p

okay jag kör på 1060 tror jag då, mindre ström förbrukning osv. OM jag nu tar det, 3GB eller 6GB enligt dig? Och vilket av alla 5000 olika versioner? :\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quon:

okay jag kör på 1060 tror jag då, mindre ström förbrukning osv. OM jag nu tar det, 3GB eller 6GB enligt dig? Och vilket av alla 5000 olika versioner? :\

av de tester och recensioner jag har sett så är 3gb varianten fullt duglig för 1080p MEN jag vågar inte säga samma sak för nya och tyngre titlar..

Och sedan skulle jag ha valt den billigaste varianten då det inte skiljer jätte mycket i överklockningspotential och är inte värt de extra 300-600kr .

har ett zotac mini 1060 6gb som jag personligen är mycket nöjd med

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

av de tester och recensioner jag har sett så är 3gb varianten fullt duglig för 1080p MEN jag vågar inte säga samma sak för nya och tyngre titlar..

Och sedan skulle jag ha valt den billigaste varianten då det inte skiljer jätte mycket i överklockningspotential och är inte värt de extra 300-600kr .

har ett zotac mini 1060 6gb som jag personligen är mycket nöjd med

som nämnt i huvudinlägget så kan jag inget om överklocka och vågar inte göra det självmant utan vägledning, för paranoid att jag ska sabba något

Permalänk
Skrivet av Quon:

guh känns som det bara blivit en hel del svårare nu :\

Hej

Jag stod inför samma val för ett tag sedan. Den här tråden hjälpte mig att bestämma mig om du orkar läsa den http://www.sweclockers.com/forum/trad/1449136-rx-480-freesync... Från början tänkte jag gå på 1060 men det finns visst mycket som man inte vet, tex supporten genom åren för amd ska vara bättre och dem stöder dx12 vilket kan komma att bli framtiden.

Nu har jag ingen erfarenhet av crossfire men tänk på att man kan köra rx 480 crossfire det går inte med 1060. Så vi säger om du om 3år känner att ditt grafikkort börjar tappa/inte hänger med så kan du visst köpa ett till rx 480 (som antagligen också kommer vara betydligt billigare då) som kommer jämnsides/precis efter monsterkortet 1080. Såg detta på jaytwocents video https://www.youtube.com/watch?v=cVVJPbFRDEc . Men det du måste tänka på då är att ha ett nätaggregat och moderkort som klarar/stöder detta.

Sen skulle jag inte sova lugnt med ett 3gb kort just nu flera titlar rekomenderar 4gb video card. Om vi kollar på doom tex:
DOOM Recommended Requirements NVIDIA GeForce GTX 970 (4GB) or better / AMD Radeon R9 290 (4GB) or better

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quon:

som nämnt i huvudinlägget så kan jag inget om överklocka och vågar inte göra det självmant utan vägledning, för paranoid att jag ska sabba något

kör på det som kostar minst då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Hej

Jag stod inför samma val för ett tag sedan. Den här tråden hjälpte mig att bestämma mig om du orkar läsa den http://www.sweclockers.com/forum/trad/1449136-rx-480-freesync... Från början tänkte jag gå på 1060 men det finns visst mycket som man inte vet, tex supporten genom åren för amd ska vara bättre och dem stöder dx12 vilket kan komma att bli framtiden.

Nu har jag ingen erfarenhet av crossfire men tänk på att man kan köra rx 480 crossfire det går inte med 1060. Så vi säger om du om 3år känner att ditt grafikkort börjar tappa/inte hänger med så kan du visst köpa ett till rx 480 (som antagligen också kommer vara betydligt billigare då) som kommer jämnsides/precis efter monsterkortet 1080. Såg detta på jaytwocents video https://www.youtube.com/watch?v=cVVJPbFRDEc . Men det du måste tänka på då är att ha ett nätaggregat och moderkort som klarar/stöder detta.

Sen skulle jag inte sova lugnt med ett 3gb kort just nu flera titlar rekomenderar 4gb video card. Om vi kollar på doom tex:
DOOM Recommended Requirements NVIDIA GeForce GTX 970 (4GB) or better / AMD Radeon R9 290 (4GB) or better

Jag spelar som sagt på TV distans med en LG 32 tums tv. så det här med free sync och g sync har jag inget koll på alls. Är det då 1060 som gäller? Det här beslutet är så sjukt svårt :\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quon:

Man fått höra så olika från olika folk, 1060vs480 dvs, om du skulle jämföra RX480 mot 1060 6GB? jag menar redan med den vanliga 1060 skiljer det sig 1GB i VRAM redan där ju

är inte tech savvy här så därav så frågsam

Jo jag inser att båda är typ minst en 2x uppgradering i prestanda skulle jag gissa. Därav jag är lite mer frågvis då jag kommer troligen inte köpa ett grafikkort igen på ett x antal år. SÅ skulle vilja köpa det kort som jag kommer få längst nytta med så att säga. Sen för övrigt har jag aldrig haft ett AMD kort

Låt säga att du ska köpa ett 1060, då återstår 2 val, vill du lägga 2000kr och få ett 3gb kort eller 3000 och få 1060 6gb.
Så hur mycket vill du lägga på ett kort? Prestandamässigt är det ingen enorm skillnad på korten dock så kan minnet bli lite för lite i framtida spel och du kan behöva dra ner på någon inställning för att klara dig inom minnesmängden.

Skrivet av Quon:

Jag spelar som sagt på TV distans med en LG 32 tums tv. så det här med free sync och g sync har jag inget koll på alls. Är det då 1060 som gäller? Det här beslutet är så sjukt svårt :\

Du har varken gsync eller freesync på din tv så valet av kort spelar ingen roll på den faktorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Låt säga att du ska köpa ett 1060, då återstår 2 val, vill du lägga 2000kr och få ett 3gb kort eller 3000 och få 1060 6gb.
Så hur mycket vill du lägga på ett kort? Prestandamässigt är det ingen enorm skillnad på korten dock så kan minnet bli lite för lite i framtida spel och du kan behöva dra ner på någon inställning för att klara dig inom minnesmängden.

Du har varken gsync eller freesync på din tv så valet av kort spelar ingen roll på den faktorn.

Om jag säger så här, för mig är nog det viktigaste är väl "Value" dvs att jag får ut det mesta för pengarna jag lägger då jag inte har direkt ekonomin att köpa nya datordelar så pass ofta. Och när jag väl gör det så ska det vara värt för mig. Om detta nu blir en RX 480 som några av folket säger då får jag ta erat råd till hjärtat.

Jag är inte så förtjust i att lägga en 1000kr mer för dubbla videoram såvida det inte är prpisvärt för mig som konsument.

Ber hemskt mycket om ursäkt om jag varit jobbig med tråden eller så. Har inte den bäst av dagarna :\

Hoppas bara kunna få ro med denna frågan och vilket kort jag ska köpa / modell / och antalet video ram på det

MvH
William

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju säga att det antagligen finns dåliga kort i båda lägren, nvidia som har haft minnesproblem? Överhettade kort pga felaktig kylning m,m.

Eller Ati som ochså haft överhettade kort, kort som drar onödigt mycket ström, som klockar dåligt osv.

Men sambandet emellan är att det har varit (rätta mig gärna) specifika tillverkare som har haft fel, och inte att det har varit generella fel på korten.

Nu kan jag tala för 480 som pratades om tidigare då jag läst på en del inför ett köp, Xfx rs, det kortet är inte problemfritt medans Xfx Gtr ska vara en av de bättre 480-korten, samt att nitro+ 8gb ska vara helt ok.

Så 480 behöver inte betyda ett dåligt köp, kan vara tvärtom också, speciellt om man kollar lite längre in i framtiden.

Men samma sak där med 1060, finns nog dåliga kort där också, även om det inte har varit lika mycket problem med dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Quon:

Om jag säger så här, för mig är nog det viktigaste är väl "Value" dvs att jag får ut det mesta för pengarna jag lägger då jag inte har direkt ekonomin att köpa nya datordelar så pass ofta. Och när jag väl gör det så ska det vara värt för mig. Om detta nu blir en RX 480 som några av folket säger då får jag ta erat råd till hjärtat.

Jag är inte så förtjust i att lägga en 1000kr mer för dubbla videoram såvida det inte är prpisvärt för mig som konsument.

Ber hemskt mycket om ursäkt om jag varit jobbig med tråden eller så. Har inte den bäst av dagarna :\

Hoppas bara kunna få ro med denna frågan och vilket kort jag ska köpa / modell / och antalet video ram på det

MvH
William

Jag tror att du kommer att bli nöjd med ett rx480 4gb alt ett 1060 3gb.
Måste man inte ha exakt allt på max så är det definitivt ett mycket prisvärt alternativ som ger mycker prestanda för de pengarna.
Här är en bra youtube-kanal då du kan kika så får du en bild av vilken prestanda korten levererar, han är riktigt duktig och har många bra video där han jämför olika vram och vilka begränsningar de kan ha osv.
https://www.youtube.com/watch?v=gNhvmP8yNE4

Själv funderar jag på att se ifall jag kan få sålt mitt 270x för en vettig peng och lägga till en slant och köpa ett 1060 3gb, inte fel o dubbla prestandan för bara 2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag tror att du kommer att bli nöjd med ett rx480 4gb alt ett 1060 3gb.
Måste man inte ha exakt allt på max så är det definitivt ett mycket prisvärt alternativ som ger mycker prestanda för de pengarna.
Här är en bra youtube-kanal då du kan kika så får du en bild av vilken prestanda korten levererar, han är riktigt duktig och har många bra video där han jämför olika vram och vilka begränsningar de kan ha osv.
https://www.youtube.com/watch?v=gNhvmP8yNE4

Själv funderar jag på att se ifall jag kan få sålt mitt 270x för en vettig peng och lägga till en slant och köpa ett 1060 3gb, inte fel o dubbla prestandan för bara 2000

Killar en del på Techdeals själv (när jag såg den videon så "bestämde" jag mig för en 6GB version för "peace of mind" Men inte gjort beslutet lättare. Jag är inte superkräsen på maxa all grafik med ett nytt kort då jag vet det hade nog krävts en 1070 (som jag var initiellt sugen på) men dom är lite för dyra för mig
I dagens läge det nog mest grafiskt krävande spel jag spelar är SF5 , då jag kan varken spela Witcher 3 med mitt gfx och andra kort . Finns en del som man vill spela och en del spel man vill spela allt på max (tror vi alla vill det dock)

Vet bara det är dags att uppgradera nu, därav hjälp om RX480 eller 1060 3GB och efter det...modell?

Permalänk
Medlem

Passa på fråga, skulle ett Asus 1060 Strix OC få plats i mitt chassi? Är rätt nyfiken på det kortet (kommer inte inhandla än förrän Black Friday/Jultider)