Tangentbordsstrul med X99 Deluxe II

Permalänk
Medlem

Tangentbordsstrul med X99 Deluxe II

Har precis satt ihop en dator med ett X99 Deluxe II och får då och då problem med att tangentbordstryck inte registreras i Windows.
Tangentbordet reagerar, belysningen fungerar och lösningen är att dra ur och stoppa i USB-sladden igen.

Det enda jag hittar om detta är :
https://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18655819

Någon som stött på detta och vet någon lösning?

Tangentbordet i mitt fall är ett Corsair Apex M800 men kollar man forumtråden så är det olika tangentbord.

mvh Mikael

Permalänk

Hejhej,

Jag hittade en förklaring på vad som kan vara orsaken på ditt problem:

Icke-kompatibla USB-enheter orsakar majoriteten av de här uppstartsproblemen och drabbar relativt få moderkort . Äldre USB-enheter är ofta opålitliga vid uppstart eftersom deras pre-U3 controller chips inte kan hitta korrekta startsektorer eller filsystem oma man inte använder omprogrammerar firmwaren i USB-enheten.

I vissa fall så kräver USB-enheter, tangentbordet i ditt fall, att det är anslutet till en specifik USB-port.

ör mer information kring detta så hittade jag en tråd på ROG-forumet gällande liknande cases: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?78607-Asus-Confirme...

Så avslutningsvis, prova olika portar och se om det fungerar. I övrigt så inser jag att detta inte är någon långsiktig lösning och för att få bukt på problemet helt så är rådet att tala med återförsäljaren.

Permalänk
Medlem

@ASUS_Troy:

Hej,

Om du läser mitt inlägg en gång till samt forumtråden jag hänvisade till så handlar det INTE om uppstartsproblem utan att Tangenter helt enkelt slutar att registreras. Detta kan ske när som helst. Det kan gå minuter, ibland timmar, ibland dagar innan det händer.

Permalänk

@Monnier: Yes jag förstår. Hur fungerar tangentbordet på andra datorer? Om det fungerar bra ikopplat i andra enheter går det ej att utesluta att det kan vara något strul med moderkortet, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag ska testa att byta nätagg en gång till först. Har märkt att det fungerar felfritt om jag använder en ground loop isolator kopplat till USB porten

Skickades från m.sweclockers.com