Varför hatas feminister så mycket?

Permalänk
Medlem

Förstår dok ej varför man ska kalla sig feminist eller något sådant? Detta borde ju ligga i ryggmärgen att tycka ändå, att det ska vara jämställt..

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Varför togs inte Sky90's inlägg på allvar? Han satte, med en enda länk, spotlighten på precis varför feminism, och feminister, får ta del av så mycket "hat".
Debatten i dag finns på två nivåer. Den ena är jämlikhet, och rättvisa, för alla, oavsett kön.
Det är inte feminism, det är just rättvisa och jämlikhet.
Sen finns det feminism. Avarten inom feminism är den där man inte söker utjämna skillnader, utan där man med hämndbegär ska skaffa sig en möjlighet att med lagens hjälp dominera "männen" så som "männen" dominera, och förtrycka "oss".

Jag är ledsen, men jag är man, och jag har aldrig ägnat mig åt att "förtrycka" någon, någonsin, och den enda "dominans" jag utövar är under överenskomna situationer av rollspel, i sovrummet, där jag faktiskt inte tycker att någon annan har speciellt mycket med att göra vad vi gör, så länge det är ömsesidigt frivilligt, och ingen känner sig tvingad till något. Nå, kanske jag, eftersom jag inte egentligen är speciellt mycket för dominans och smisk, Men får jag ligga och kramas efteråt, kan jag både binda och smiska henne först, om det är så man vill ha det.

"Feminism" i form av Fi, som är vad Sky90 länkade till, är inte ansett som någon form för extremistisk feminism. Fi är folkligt valda till totalt 26 mandat, i 13 kommuner, och var i riksdagsvalet det största partiet utanför riksdagen 2014. De har även lyckats ta sig till Europaparlamentet, vilket antagligen är viktigare. Man är inte för jämlikhet.

I grund och botten är gränsdragningen för mig enkel. Är man för kvotering, är man feminist. Är man för lika rätt till samma jobb, och lön, är man för jämlikhet. Jag erkänner villigt att jag är meritokrat. Den med bäst förutsättningar för att utföra en viss uppgift, ska erbjudas bäst ersättning för att utföra den. Om flera kandidater har likvärdiga egenskaper, ska alla ha likvärdig möjlighet till det faktiska jobbet. Om förutsättningen för att utföra jobbet är att man är antingen man, eller kvinna, och könsfördelningen i samhället är 50/50, så är det rimligt att förvänta sig att, om de sökande är jämt fördelade över befolkningen, könsfördelningen blir just 50/50.
Populärt exempel är sophämtare, som är kraftigt över-representerat som ett mans-arbete.Annat populärt exempel är sköterska på sjukhus, där det varit kraftigt över-representerat som en kvinno-arbete.
Båda kommer rimligtvis från en tid då de tekniska hjälpmedlen var sämre, eller obefintliga. Helt enkelt, "män" har bättre förutsättningar genetiskt för att bilda muskulatur, och därför blev det fler män än kvinnor som jobbade med de tunga lyft sophämtningen krävde. Och likadant är kvinnor som regel mer empatiska, och därför både mer benägna att välja en yrkesinriktning där man hamnar inom vården, och betydligt trevligare för vårdtagaren, att bli vårdad av.
Om jag ser till mig själv, så är det både sant, och falskt. Nästan vilken kvinna som helst är mer empatisk än jag. Med väldigt få undantag. Men jag är diagnosticerad med anti-social personlighetsstörning, och narcissistisk personlighetsstörning, så ska jag vara brutalt ärlig, var antagligen Fidel Castro (eller annan valfri diktator, kanske Hitler?) mer empatisk än jag. Samtidigt vet jag en mängd kvinnor som har betydligt bättre genetiskt material att arbeta med när det kommer till fysiken. Jag är som bäst en fysisk medelmåtta, och lämpar mig väldigt dåligt till fysiska yrken.

Med det sagt. Vill man förändra här är det lämpligt att välja en yrkesinriktning man vill påverka, och själv börja arbeta inom den, i stället för att sätta sig på en politisk stol, och peka med hela handen. Det senare får nämligen till följden att jag när jag blir gammal, sitter på x'te våningen i ett höghus, och lyckas tända fyr på min bostad med ljus, eller elektronik, halvfet, och nästan 2 meter lång, ska räddas av en ung brandman, och har 50/50 chans att det är en ambitiös ung kvinna som kvoterats in, och inte har rätt fysiska förutsättningar för att hjälpa mig i säkerhet. Har vi tur, är det bara jag som dör i det läget. Jag är ju trots allt gammal så jag har förhoppningsvis hunnit göra allt jag kände att jag var tvungen till redan, medan hon har hela livet framför sig. Jag skulle hata att hamna i helvetet, inse att jag haft fel om att himmel, och helvete inte finns, och samtidigt minnas att sista tanken jag hade var att den där stackars brandman-kvinnan dog för min skull. Visst var det ett val hon gjorde, men det är bättre för alla involverade om man har en standard för de fysiska krav som ställs på en brandman, och inte dubbla standarder.
Är kraven för högt ställda, och någon som klarar lägre ställda krav, klarar av att utföra jobbet? Varför används inte de lägre kraven för alla sökande då?
Och nä. Jag tror inte jag klarar av fys-kraven för att bli brandman, och vet med säkerhet att det finns kvinnor som gör. Kvinnor, som blivit skitförbannade för att de testats mot en lägre standard än sina manliga kollegor.

TL:DR
Feminism är hatat för att det är allt annat än rättvisa och jämlikhet. Det handlar om kvotering till "statusyrken", och hämndbegär för påstådda oförrätter utförda av alla "män".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

nu vet jag inte själv skillnad på feminism och feminazi som ni tar upp här, jag kan inte påstå att jag hatar feminister men jag har svårt med saker som kvotering. jag tycker att det viktigaste i en ledning/styrelse är kompetens, sen skiter jag fullständigt om det är en han/hon/hen/apa/häst osv som sitter i den..
sen har jag generellt svårt för den jämställda/feministiska snöröjningen.. varför kan det inte bara heta snöröjning?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd

Kvinnor och män är lika mycket värda när de gör samma jobb men att sträva efter 50/50 i varje styrelse eller på varje arbetsplats kommer aldrig att funka.

På några ställen har det kvoteras in kvinnor på brandstationer, säger jag inget om ifall de klarar samma antagsprov men tyvärr klarar inte en kvinna som väger 65 kilo att bära ut en avsmimmad man på 95 kilo ur ett brinnande hus. Kanske gör inte en man heller det men tror att chansen är större då vi män oftast är starkare. Klarar kvinnan sammauttagsprov som mannen så säger jag inget men annars har de inget där att göra.
Jag vill inte vara den mannen som ligger avsvimmad när Sara på 65 kilo kommer och räddar mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Man kan läsa titt som tätt på alla svenska forum, inklusive sweclockers hur feminismen och feminister hatas och feminist används som skällsord. Notera att jag pratar om feminister, inte feminazis. Menar alltså inte denna typ av "feminism": https://potluckbloggers.files.wordpress.com/2013/07/prince-george.jpg

https://sv.wikipedia.org/wiki/Feminism

Är alltså ute efter denna typen av feminism:
https://i.ytimg.com/vi/xDE3rYEXiRg/hqdefault.jpg
http://www.heforshe.org/en

Jag jobbade tillsammans med en person som har sitt ursprung i Polen. Han bodde där tills han var ~7 och är idag 35. Han bor idag i Sverige och anser att kvinnor har det bra idag och att dom ska vara nöjda över hur bra dom har det jämfört med tidigare och därför ska behöver inte kvinnor få mer rättigheter. När jag ifrågasatte varför så tog han upp hur feminismen inte bryr sig om män och att lagen är ändå emot killar. Hur lagen bryr sig mer om du är våldtagen som tjej och att mörkertalet för manliga våldtäkter är höga.

Vad jag tolkar det han säger är alltså att han tycker att feminismen jobbar endast åt ett håll, åt kvinnornas bästa och glömmer bort männen. Det är något jag personligen inte håller med om men min åsikt är att kvinnor har mycket fler orättvisor än män har idag och därför läggs mer kraft på att få det jämställt för kvinnor. Även om det läggs mycket kraft på kvinnors rättigheter så läggs de även kraft på mäns (se tex jämnställdhetsbonusen i föräldraledigheten http://www.babyhjalp.se/ledighet).

Varför hatas feminism (inte feminazis) utav så många i Sverige?
Ska du ge exempel på varför feminism är dåligt eller liknande. Gör det med svenska källor helst, för tex Sverige och USA har inte samma läge.

Bra Skrivet. Antagligen så hatas Feminister pga det för det första är populärt att hata och för det andra susar väldigt mycket informationsmissar runt hela grejen. En riktig feminist tycker att män och kvinnor ska ha lika mycket rättigheter (jämställdhet), men de flesta som ska "debattera" mot feminism koncentrerar sig bara på den mycket mindre och mer extrema feministiska rörelsen som istället vill att kvinnor ska ha all makt och att män ska få det som kvinnor hade det år 1911.

Människor skiter i att läsa på om ämnen dem har åsikter om och helt sonika följer med strömmen eller den "populära" åsikten i något ämne. Det är också därför människor t.ex. inte vaccinerar sina barn för att "dem har hört att vaccin är farligt".

Summa summarum: Människor är oftast förbannat lata (och puckade) och väljer därför att följa den enklaste vägen eftersom att hat är mycket enklare än förståelse eller respekt. Dessutom kräver inte hat någon research eller independent thought.

Om det nu inte handlar om hat så är väl anledningen den att människor inte heller gillar förändring om den nu inte bara är positiv.

Men det hela är min åsikt och hur jag tolkar situationen. Och vad vet jag.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

@Tumnus: Jo men det TS verkar föra för argument för feminism är att det är ett sätt att visa att man är för jämställdhet mellan könen, medans jag menar att man inte behöver kalla sig själv för feminist för att vara det. Som jag också sa så är ju inte ideologin feminism en ideologi som av rimliga skäl tilltalar så många personer.

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleon.Solo:

Hela poängen med kvotering är maktutjämning. Om man klagar på att kvinnor inte vill kvoteras in till sopgubbar har man inte förstått det allra mest grundläggande med kvotering. Att män inte kvoteras in till undersköterskor beror på att det inte behövs, eftersom anledningen till att det inte finns några män där är för att det är lågstatus och underbetalt.

Det hela är ganska grundläggande, alla högstatusyrken med mycket makt är traditionellt sett mansdominerande. Tanken är att även kvinnor ska få tillgång till samma möjligheter (dock handlar alla seriösa kvoteringsförslag om kvotering i börsnoterade bolagsstyrelser, som norge har, vilket är jävligt smalt).

Skickades från m.sweclockers.com

Titta på de som sitter i en bolagsstyrelse idag, det är i väldigt stor utsträckning äldre män som har arbetat långt mer än 40 timmars veckor. Bara gör jämförelsen hur många män respektive kvinnor som tog examen inom relevant område på 60-70 talet så kan jag garantera att könsfördelningen såg väldigt annorlunda ut än idag. Nästa steg är att kolla hur många av dessa som tog examen som sen gick all in på karriär och jobbade 60-80 timmars veckor utan att stanna hemma med barn mm.
Att kvotera in mindre lämpade kvinnor nu bara för att de är kvinnor är ett hån mot alla som jobbat röven av sig för att nå dit de vill och med tanke på hur samhället har förändrats så kommer fördelningen mellan könen åtgärda sig själv med tiden men det händer inte på 1 år som feministerna vill på grund av den enkla anledningen att kvinnorna som gjort den karriärssatsningen fortfarande är grovt underrepresenterade.

Ett annat exempel på att det löser sig bara man låter tiden gå är läkare, det var ett typiskt mansdominerat yrke och är ett välbetalt högstatus yrke. Men bara genom att fler tjejer presterar bra i skolan och kommer in på läkarutbildningen så blev där fler arbetsaktiva kvinnliga läkare än män 2014 (om inte minnet sviker) och den siffran kommer närma sig 60% kvinnor 2030 om inte trenden sviker.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lanbonden:

Titta på de som sitter i en bolagsstyrelse idag, det är i väldigt stor utsträckning äldre män som har arbetat långt mer än 40 timmars veckor. Bara gör jämförelsen hur många män respektive kvinnor som tog examen inom relevant område på 60-70 talet så kan jag garantera att könsfördelningen såg väldigt annorlunda ut än idag. Nästa steg är att kolla hur många av dessa som tog examen som sen gick all in på karriär och jobbade 60-80 timmars veckor utan att stanna hemma med barn mm.
Att kvotera in mindre lämpade kvinnor nu bara för att de är kvinnor är ett hån mot alla som jobbat röven av sig för att nå dit de vill och med tanke på hur samhället har förändrats så kommer fördelningen mellan könen åtgärda sig själv med tiden men det händer inte på 1 år som feministerna vill på grund av den enkla anledningen att kvinnorna som gjort den karriärssatsningen fortfarande är grovt underrepresenterade.

Ett annat exempel på att det löser sig bara man låter tiden gå är läkare, det var ett typiskt mansdominerat yrke och är ett välbetalt högstatus yrke. Men bara genom att fler tjejer presterar bra i skolan och kommer in på läkarutbildningen så blev där fler arbetsaktiva kvinnliga läkare än män 2014 (om inte minnet sviker) och den siffran kommer närma sig 60% kvinnor 2030 om inte trenden sviker.

This. Är väl över 60% av alla nyutexaminerade elever på högskolor som är kvinnor. Går inte att bara kolla på absoluta tal hela dagarna, man måste ta en historisk kontext med i bilden. Förvisso tror jag att det definitivt funnits en bias för att anställa män till mer välavlönade chefsposter och dylikt, men det försvinner nog sakta men säkert då de äldre generationerna pensioneras. När kvinnor utbildar sig kommer de anställas, utan tvekan. Förväntningen att de inte ska göra det är väl som bortblåst numera, vilket om något är positivt då vi får fler arbetande och välutbildade människor till vår arbetskraft. Särskilt intressant för framtiden är väl precis som du säger; att titta på vilka som nyanställs idag inom olika branscher.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Man kan läsa titt som tätt på alla svenska forum, inklusive sweclockers hur feminismen och feminister hatas och feminist används som skällsord. Notera att jag pratar om feminister, inte feminazis. Menar alltså inte denna typ av "feminism": https://potluckbloggers.files.wordpress.com/2013/07/prince-george.jpg

Jag jobbade tillsammans med en person som har sitt ursprung i Polen. Han bodde där tills han var ~7 och är idag 35. Han bor idag i Sverige och anser att kvinnor har det bra idag och att dom ska vara nöjda över hur bra dom har det jämfört med tidigare och därför ska behöver inte kvinnor få mer rättigheter. När jag ifrågasatte varför så tog han upp hur feminismen inte bryr sig om män och att lagen är ändå emot killar. Hur lagen bryr sig mer om du är våldtagen som tjej och att mörkertalet för manliga våldtäkter är höga.

Vad jag tolkar det han säger är alltså att han tycker att feminismen jobbar endast åt ett håll, åt kvinnornas bästa och glömmer bort männen. Det är något jag personligen inte håller med om men min åsikt är att kvinnor har mycket fler orättvisor än män har idag och därför läggs mer kraft på att få det jämställt för kvinnor. Även om det läggs mycket kraft på kvinnors rättigheter så läggs de även kraft på mäns (se tex jämnställdhetsbonusen i föräldraledigheten http://www.babyhjalp.se/ledighet).

Ska du ge exempel på varför feminism är dåligt eller liknande. Gör det med svenska källor helst, för tex Sverige och USA har inte samma läge.

Vad jag tror är att en väldigt stor majoritet av svenskarna är för lika villkor för båda könen. Det som har fläckat ned ordet feminism är de högljudda feminazis, och de har fått ordet att tappa sin betydelse bland gemene man, tänk som de urvattnade orden "rasist", "facist" och "nazist" som blir utslängda mot meningsmotståndare trots att de per definition inte alls kvalar in för ordens ursprungsbetydelser. Jag tror att detta har fått människor i allmänhet att tycka att feminism är dåligt eftersom de relaterar det till feminazis.

Själv kallar jag mig inte feminist, utan jag säger att jag står för jämlikhet, just för att jag inte vill att folk ska tro att jag gillar vad dessa idioter till "feminister" skriker och skränar.

Skrivet av Mightybjorn:

Förstår dok ej varför man ska kalla sig feminist eller något sådant? Detta borde ju ligga i ryggmärgen att tycka ändå, att det ska vara jämställt..

När feminismen föddes var det inte en självklarhet bland människor. Idag kan jag också tycka att ordet inte längre behövs dock eftersom det är en självklarhet bland många. Alternativt kan man komma på en ny term.

Permalänk

Borde inte en mer relativ fråga vara: "Varför HATAR feminister så mycket?"

Permalänk
Medlem

Att män inte kvoteras in till undersköterskor beror på att det inte behövs, eftersom anledningen till att det inte finns några män där är för att det är lågstatus och underbetalt.

Själv-lösande problem. Undersköterskor är som du skriver underbetalda. Ge dem den lön de förtjänar. Jämlikhet, och rättvisa.

Skrivet av Yorg:

Det har gjorts satsningar på att få in kvinnor i mansdominerade yrken över hela spektrat, bygg, gruva etc och man har försökt få in män i kvinnodominerade yrken inom vården, det har blivit något (lite) bättre. Men varför är det här ett argument för att man INTE ska kämpa för mer jämställdhet i positioner med mer makt? Jag har aldrig riktigt förstått det argumentet.

Mer jämlikhet och rättvisa är inte ett problem. Mindre jämlikhet, och orättvisa, alltså, olika krav baserat på kön, eller rakt av, kvotering, är ett problem. Lösningen? Meritokrati. I ansökningen till ett visst jobb ska alla uppgifter så som namn och kön vara helt irrelevanta. Det är bara dina relevanta kvalifikationer som ska påverka.

Skrivet av Tumnus:

Ultimata vore 50/50.

Förlåt, men jag anser att du har fel. Det ultimata är att antalet anställda av vardera kön speglas av antalet ansökande, av varje kön. Folk är olika. Om det är en faktor från våran uppfostran, eller om det är "genetiskt" kan man debattera i alla evighet, men exempelvis barnskötare (förskola) är ett typiskt kvinnodominerat yrke, med god lön. Att kvotera in män är direkt felaktigt. Om alla erbjuds exakt lika möjlighet att få jobbet, baserat på sina kvalifikationer, så ska utfallet, vara identiskt med könsfördelningen på de sökande. Det finns massor med män med god empati, och som hade velat jobba med barn, men titta på en flock vänner när någon har skaffat ett barn. Vem är det som är borta vid barnvagnen och jollrar med ungen först? Vänninorna. Utan att ha tillgång till ett statistiskt signifikant underlag för könsfördelningen över ansökningar till förskolornas rekrytering tänker jag därför förutsätta att förskolepersonalen nog ganska korrekt speglar den faktiska fördelningen på ansökningarna.

Skrivet av WolfOfVengeance:

Jag tjatar, men... För att feminism inte handlar om jämlikhet och rättvisa. Det handlar om hämnd, och "jag vill ha"
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Har inte kvinnor redan det rätt bra som det är då? En del av löneskillnaderna kan nog förklaras av att kvinnor ofta är hemma med barnen något eller några år och då naturligtvis hamnar efter sina manliga kollegor i karriären. En del kan också förklaras av att det generellt är bättre betalt inom den privata sektorn jämfört med den offentliga sektorn där det är skattemedel som ska användas för att avlöna folk. Vad jag vet så har män sedan länge heller inga rättigheter som inta även alla kvinnor har.

Det många aldrig tänker på, är att kvinnor lever i genomsnitt 4 år längre än män. VÄLDIGT ojämlikt redan i grunden eftersom kvinnor har 4 år och ungefär en halv miljon kronor extra i pension att hämta ut. Detta utjämnar gott och väl de små skillnader i lön under de yrkesverksamma åren...,

Permalänk
Medlem

Nej, för du har precis visat att du inte klarade av att läsa OP.
Feminism är INTE samma sak som "feminazism", av precis samma anledning som patriotism inte ens är i närheten av nationalism.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Avstängd

Ursäkta? Den genomsnittlige feministen hatar antagligen inte mer än den genomsnittlige liberalen eller den genomsnittlige socialdemokraten..

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag tjatar, men... För att feminism inte handlar om jämlikhet och rättvisa. Det handlar om hämnd, och "jag vill ha"
B!

Du bevisar just problemet som TS tar upp. Du orkar inte läsa på om vad feminism är så du bestämmer dig för att föra fram påhitt i hopp om att ha något att säga. Feminism handlar nästan utomstående om jämlikhet och rättvisa. Att det skulle handla om hämnd är inte i närheten av sant. Och är inte alla ideologiers grund att någon "vill ha" något (Kan vara allt från ett klasslöst samhälle till bättre förutsättningar för en viss grupp)? För om ideologier inte drog samman personer som "ville något" så skulle de sakna syfte eller hur?

Skrivet av elklazor:

Nej, för du har precis visat att du inte klarade av att läsa OP.
Feminism är INTE samma sak som "feminazism", av precis samma anledning som patriotism inte ens är i närheten av nationalism.

Njae. Patriotism är en form av nationalism däremot är den en ganska extrem sådan (om man menar att USA = patriotism dvs). Däremot så kan man ju dra slutsatsen att Nationalism inte per automatik är Nazism. Nazism må grunda sig delvis på en extrem nationalism men det betyder inte att all nationalism är i grund och botten rasistisk på samma sätt som "Feminazis" inte representerar feminism. Eller om man skulle ändra lite i ditt argument... All nationalism är inte per automatik patriotism.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ursäkta? Den genomsnittlige feministen hatar antagligen inte mer än den genomsnittlige liberalen eller den genomsnittlige socialdemokraten..

Du bevisar just problemet som TS tar upp. Du orkar inte läsa på om vad feminism är så du bestämmer dig för att föra fram påhitt i hopp om att ha något att säga. Feminism handlar nästan utomstående om jämlikhet och rättvisa. Att det skulle handla om hämnd är inte i närheten av sant. Och är inte alla ideologiers grund att någon "vill ha" något (Kan vara allt från ett klasslöst samhälle till bättre förutsättningar för en viss grupp)? För om ideologier inte drog samman personer som "ville något" så skulle de sakna syfte eller hur?

Njae. Patriotism är en form av nationalism däremot är den en ganska extrem sådan (om man menar att USA = patriotism dvs). Däremot så kan man ju dra slutsatsen att Nationalism inte per automatik är Nazism. Nazism må grunda sig delvis på en extrem nationalism men det betyder inte att all nationalism är i grund och botten rasistisk på samma sätt som "Feminazis" inte representerar feminism. Eller om man skulle ändra lite i ditt argument... All nationalism är inte per automatik patriotism.

Helt rätt, blev lite snett i tankebanan där

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ursäkta mig, men du bevisar precis vad jag skriver. Du har helt enkelt inte orkat läsa MIN text, där det klart och tydligt framgår att jag är fullt införstådd med skillnaden, men att jag inte håller med, om att det faktiskt ÄR en betydande skillnad.

Eller, helt enkelt. Du kan, men bör inte försöka avfärda min åsikt med att "Äh, du har fel, för att du inte tycker som jag."

JAG, är HELT för JÄMLIKHET, och RÄTTVISA. (Fan, det blev betoning på vartannat ord, det var inte avsiktligt)
JAG är INTE för KVOTERING och ORÄTTVISA. (Det var dock)

Lika möjlighet till jobb, baserat på lika kvalifikationer, och med samma lön. Jag är helt för.
Men i realiteten är det så att skitjobben fortfarande ska fördelas på alla arbetstagare. Vill man slippa jobba som sopåkare, kanske man får leva med att man hamnar i ett annat könsdominerat yrke, där alla andra inte i heller vill jobba som sopåkare. Och eftersom sopåkare är ett jobb som verkligen stinker, är det inte helt oväntat att man får lite extra betalt för det.
JAG tänker då aldrig jobba som sophämtare. Bara så vi är förbaskat tydliga med det...

Feminism, är, per definition, inte jämlikhet. För då hade man varit för just jämlikhet. Vilken feminist är för att ge stödundervisning till lågpresterande stundenter, och kvotera in dessa i utbildningar där de egentligen inte har betyg nog för att vara? inga. Eftersom dessa lågpresterande studenter är... män. Kvotering är bara bra när det är till ens fördel, antar jag är deras åsikt. I min värld är kvotering aldrig bra.
B!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elklazor:

Helt rätt, blev lite snett i tankebanan där

Inga problem. En sak man fick lära sig på universitet är att man inte borde beskylla ideologier för vad en minoritet gör (förutsatt att ideologin inte förspråkar det rakt ut.. t.ex. som Nazism och rasbiologi). Då blir nog ingen ideologi acceptabel i slutändan eftersom de alla lockar till sig folk med mindre vett. Samma gäller självfallet nationalism och patriotism.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Ursäkta mig, men du bevisar precis vad jag skriver. Du har helt enkelt inte orkat läsa MIN text, där det klart och tydligt framgår att jag är fullt införstådd med skillnaden, men att jag inte håller med, om att det faktiskt ÄR en betydande skillnad.

Eller, helt enkelt. Du kan, men bör inte försöka avfärda min åsikt med att "Äh, du har fel, för att du inte tycker som jag."

JAG, är HELT för JÄMLIKHET, och RÄTTVISA. (Fan, det blev betoning på vartannat ord, det var inte avsiktligt)
JAG är INTE för KVOTERING och ORÄTTVISA. (Det var dock)

Lika möjlighet till jobb, baserat på lika kvalifikationer, och med samma lön. Jag är helt för.
Men i realiteten är det så att skitjobben fortfarande ska fördelas på alla arbetstagare. Vill man slippa jobba som sopåkare, kanske man får leva med att man hamnar i ett annat könsdominerat yrke, där alla andra inte i heller vill jobba som sopåkare. Och eftersom sopåkare är ett jobb som verkligen stinker, är det inte helt oväntat att man får lite extra betalt för det.
JAG tänker då aldrig jobba som sophämtare. Bara så vi är förbaskat tydliga med det...

Feminism, är, per definition, inte jämlikhet. För då hade man varit för just jämlikhet. Vilken feminist är för att ge stödundervisning till lågpresterande stundenter, och kvotera in dessa i utbildningar där de egentligen inte har betyg nog för att vara? inga. Eftersom dessa lågpresterande studenter är... män. Kvotering är bara bra när det är till ens fördel, antar jag är deras åsikt. I min värld är kvotering aldrig bra.
B!

Jag läste din kommentar och inser att du inte har koll även om du påstår att du har det. Att feminism inte vore för likhet är ju bara ren okunskap att påstå eftersom Ideologin bokstavligen växte fram för att motverka klyftor baserad på kön. Kvotering är bra i vissa situationer där man bokstavligen kan se fördelar av den. Alltså om en arbetsplats skulle må bra av att få in en kvalificerad kvinna så kan indirekt kvotering vara en lösning. Detta kan man finna bland annat hos polisen där team på två personer som består av en kvinna och en man får överlägset best resultat. Två män och chansen att situationer förvärras.. Två kvinnor och chansen blir att de kan bli överrumplade av en fysisk starkare människa. Med indirekt kvotering menar man att båda har samma meriter.. Så du påstår en sak men bevisar raka motsatsen med dina kommentarer...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot sann feminism, den ideologin har gjort underverk för samhället. Däremot är jag starkt emot den moderna "feminism" som dagens partier står för. Den typen som resulterar i t.ex kvotering och betald studieskuld för alla kvinnor som läser en teknisk utbildning.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk

Att alla ska ha samma möjligheter är en utopi. Inte ens alla män har samma möjligheter. Sen har ju inte alla heller samma förutsättningar men det är en annan fråga.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fltoig:

Jag har inget emot sann feminism, den ideologin har gjort underverk för samhället. Däremot är jag starkt emot den moderna "feminism" som dagens partier står för. Den typen som resulterar i t.ex kvotering och betald studieskuld för alla kvinnor som läser en teknisk utbildning.

Skulle inte kalla det för modern feminism. Snarare ett försök att locka till kvinnor till mer "manliga yrken". Samma sak försökte ju t.ex. moderaterna med män och dagis och dagskolor .. Blev egentligen ingen skillnad i slutändan.

Skrivet av fantomsmurfen:

Att alla ska ha samma möjligheter är en utopi. Inte ens alla män har samma möjligheter.

Korrekt men alla ska ha samma MÖJLIGHETER till det. Sedan finns det ju andra saker som sätter stopp eftersom varje individ är unik och därför blir det i realiten inte direkt jämställt. Ett sådant exempel är på skolor där folk med läs och skrivsvårigheter får stöd medan "vanliga" studenter inte får samma stöd. Däremot kan man se till att dessa motstånd inte existerar till ytligheten som kön, etnicitet etc.

Visa signatur

Permalänk

Delvis handlar det nog om att det i den allmänna samhällsdebatten bara fokuserat på kvinnliga problem och inte manliga det senaste decenniet. Kvinnor har väl mer problem med sämre arbetsvillkor m.m. och män har mer sociala problem så som ensamhet och att många män blir utan partner på grund av mansöverskott i fertil ålder i Sverige. Bland unga är mansöverskottet katastrofalt på grund av migrationspolitiken.

Kvinnornas problem är okej att prata om medans det är tabu och/eller bortglömt att prata om mäns problem. Just att feminismen kidnappats av vänsterextremister och blivit mer åt en motpol till jämställdhet är nog en anledning till att den fått sämre anseende.

Personligen tycker jag att man bör se både kvinnors och mäns problem.

Permalänk
Inaktiv

Folk har generellt inget emot jämnställdhet. Feminister ogillas nog mest för de blir förknippade med feminazis. Feminazis har i princip tagit över feminismen i media så det är inte så konstigt att det blivit som det har blivit.

Permalänk
Medlem

Hela poängen med kvotering är maktutjämning. Om man klagar på att kvinnor inte vill kvoteras in till sopgubbar har man inte förstått det allra mest grundläggande med kvotering. Att män inte kvoteras in till undersköterskor beror på att det inte behövs, eftersom anledningen till att det inte finns några män där är för att det är lågstatus och underbetalt.

Det hela är ganska grundläggande, alla högstatusyrken med mycket makt är traditionellt sett mansdominerande. Tanken är att även kvinnor ska få tillgång till samma möjligheter (dock handlar alla seriösa kvoteringsförslag om kvotering i börsnoterade bolagsstyrelser, som norge har, vilket är jävligt smalt).

Skickades från m.sweclockers.com

Fast här får feministerna det om bakfoten. Att vara jämlika har ingenting att göra med hur många av ett kön har ett visst yrke, utan det är möjligheten att få yrket som skall vara lika. Det har redan gjorts undersökningar på vad kvinnor och män vill, och vi vill olika. Kvinnor tänker generellt sätt inte på samma sätt som män vad gäller yrke. Förstår inte varför det är ett problem överhuvudtaget, kvotering är ju dessutom idioti oavsett då du går efter kön och inte kompetens i första hand, det är ju egentligen sexistiskt också.

Som svar till TS så har jag nog aldrig sett någon hata på vanliga feminister, vanliga feminister är sorten som inte går runt och demonstrerar om att få visa sina bröstvårtor, rantar på nätet osv. Sen undrar vanliga feminister varför så många är negativa mot feminismen. Inte så konstigt när man ser fler "feminazis" än vanliga feminister. Tråkigt är ju också att feminister som inte är radikala psykfall verkar inte bry sig om att göra något åt feminazisterna, ofta stödjer man dom istället.

En fråga till TS, och egentligen alla som kallar sig själva feminister, varför måste ni kalla er feminister? Feminism är inte bara ett fint ord som betyder jämställdhet, det är en politisk rörelse. Som jag sagt tidigare, handlingar säger mer än ord.

Permalänk
Medlem

nej, det är feminazis som hatar. vilket inte vad diskutionen handlar om

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Varför hatas feminister så mycket?

För att dom är dumma i huvudet?

Feminister idag = feminazis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Jag läste din kommentar och inser att du inte har koll även om du påstår att du har det.

Du har bestämt att jag har fel åsikt, och därför har jag fel. Skönt, då behöver vi ju inte argumentera mer. Jag tänker fortsätta ha min felaktiga åsikt, med ett nytt tillägg, att du helt enkelt har fel, så numera lyder min åsikt... "All kvotering är fel. Jämlikhet, och rättvisa är när lika möjlighet, med samma kvalifikationer, ger ett utfall som representerar könsfördelningen på de ansökande, och Tumnus har fel."
När din enda merit som gör att du får jobbet istället för någon annan sökande är om du står eller sitter och pissar... Jag skiter i vem det var som fick jobbet, det var fortfarande fel. Den som tar emot de ansökningar som kommer in borde avpersonifiera dem, och lämna dem vidare, så att den som avgör vem som anställs inte har en jävla aning om huruvida det är en man eller kvinna. Det skulle även lösa problemet med etniskt ursprung.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Du har svaret i din första bild

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du har bestämt att jag har fel åsikt, och därför har jag fel. Skönt, då behöver vi ju inte argumentera mer. Jag tänker fortsätta ha min felaktiga åsikt, med ett nytt tillägg, att du helt enkelt har fel, så numera lyder min åsikt... "All kvotering är fel. Jämlikhet, och rättvisa är när lika möjlighet, med samma kvalifikationer, ger ett utfall som representerar könsfördelningen på de ansökande, och Tumnus har fel."
När din enda merit som gör att du får jobbet istället för någon annan sökande är om du står eller sitter och pissar... Jag skiter i vem det var som fick jobbet, det var fortfarande fel. Den som tar emot de ansökningar som kommer in borde avpersonifiera dem, och lämna dem vidare, så att den som avgör vem som anställs inte har en jävla aning om huruvida det är en man eller kvinna. Det skulle även lösa problemet med etniskt ursprung.
B!

Men hur vet man då att personen ifråga som dyker upp på anställningsintervjun är den person som sökt jobbet? Dessutom jag har inte bestämt att du har fel utifrån något annat än dina kommentarer. Du påstår att du har koll men skriver saker som inte har någon verklighetsförankring. Med andra ord så tror du dig ha rätt men dina kommentarer visar brister.

Ett sådant fall är att du verkar ha problem att skilja "feminazis" från feminister och därför behandlar du dessa som samma sak. Ett annat exempel är att du tror att "Feminister" är de enda "som vill ha något" vilket i sig är grunden för varenda politisk ideologi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Christley: Vilka frågor driver feminismen idag som du tycker är vettiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

För att folk blandar ihop FemiNazis med äkta feminister.

Och jag hade gärna sett fler kvinnohänder hantera sopsäckarna varje måndag vid tömning 99% män..
Eller kloakrensare, eller sanerare...m.m...inte bara inom kontorsarbete eller politik..

Kvinnor väljer ju bort sådana jobb för att de är smutsiga och oftast dåligt betalt. Och sen klagar dom på att de har kassa jobb när nästan bara män har de smutsigaste jobben.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact