Hur stort ansvar bör man ta själv?

Permalänk
Medlem

Hur stort ansvar bör man ta själv?

I samband med black friday så impuls-köpte jag en produkt som visade sig vara inkompatibel med min existerande utrustning. Något som framgår tydligt på produkttillverkarens hemsida men inte på butikens hemsida. Jag tycker kanske att jag själv borde kollat lite noggrannare, men samtidigt kan jag tycka att butiken bör framföra viktiga begränsningar på produkter de säljer. Borde jag kontakta butiken?

Permalänk
Medlem

Hade det stått tydligt hos butiken så hade det ju kanske varit enklare att du såg det och reagerade. Jag har kontaktat butiken. Svårt att kräva att alla skall googla uppgifter och besöka tillverkarens hemsida för varje produkt man säljer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Du har 100% ansvar såvida inte butiken har missledande/felaktig information

Permalänk
Medlem
Skrivet av non_noutils:

Du har 100% ansvar såvida inte butiken har missledande/felaktig information

Hur menar du nu? Har kunden 100% ansvar att gå till tillverkaren för att kolla upp alla detaljer om en produkt?
Det är säljarens ansvar att förmedla alla relevanta detaljer. Om det visar sig att produkten saknar funktionalitet man med fog kunnat anta att produkten skulle ha, och detta inte framkommer vid köpet så har man full rätt att reklamera produkten då den inte levt upp till förväntningarna.

Man kan dock inte anta vad som helst (säljaren sa aldrig att bilen inte kunde flyga är alltså inte en rimlig förväntan). För att närmare kunna uttala sig måste vi veta vilken produkt det gäller och vilken funktionalitet som saknas.

Edit: För övrigt har du 14 dagars ångerrätt om du beställt produkten online och den är i väsentligt oförändrat skick!

Permalänk
Medlem

Butiken har ansvar för att den info de skriver om produkten är korrekt. Men inte att skriva ut all tillgänglig info om kompatibilitet osv. Butiken kan inte ansvar för att dina övriga grejor är kompatibla med det du köper.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Ja, det är alltid nån annans fel... (en stänk av ironi)

Du skriver själv att det var ett impulsköp, använd din ångerrätt och skicka tillbaka den.

Nu vet jag inte vad det är för sak du har köpt och till vilken utrustning den är ämnad till?
Så det blir svårt att säga om affären har utelämnat information, men till syvende och sist så är det DU som ska ha koll på vad DU köper.

Permalänk
Medlem

Frågeställningen speglar dagens samhälle ganska bra.
Man ska helst inte behöva ta eget ansvar för sina beslut.

Om affären hade skrivit ut att produkten skulle vara kompatibel och det är felaktigt så håller jag med om att det är fel av affären, men i detta fallet nej det är helt ditt ansvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

Det skadar inte att fråga butiken, det skulle jag göra i detta fall. I värsta fall har du som sagt ångerrätten, men då får du förmodligen betala returfrakten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Hur menar du nu? Har kunden 100% ansvar att gå till tillverkaren för att kolla upp alla detaljer om en produkt?
Det är säljarens ansvar att förmedla alla relevanta detaljer. Om det visar sig att produkten saknar funktionalitet man med fog kunnat anta att produkten skulle ha, och detta inte framkommer vid köpet så har man full rätt att reklamera produkten då den inte levt upp till förväntningarna.

Man kan dock inte anta vad som helst (säljaren sa aldrig att bilen inte kunde flyga är alltså inte en rimlig förväntan). För att närmare kunna uttala sig måste vi veta vilken produkt det gäller och vilken funktionalitet som saknas.

Edit: För övrigt har du 14 dagars ångerrätt om du beställt produkten online och den är i väsentligt oförändrat skick!

Dessa är mina åsikter:

Det är inte butikens problem om du har en massa felaktiga förväntningar. Det kan man inte lägga på butiken. Det kan aldrig vara butikens ansvar att lista ut hur pass insatt du är. Om du köper något så kan butiken anta att du vet vad du har köpt. Om du är osäker så ska du kontrollera att det är den komponent du ska ha.

Exempelvis om man köper ett moderkort och butiken inte skriver ut vilken CPU socket den har så är det helt OK från butikens sida. Det är inte bra, men det är "lagligt" och det är upp till dig att lista ut om du faktiskt ska ha den eller inte innan du köper. Om du anser att butikens information är bristande så visa detta via klagomål eller att helt enkelt inte ge dem dina pengar.

Notera att jag inte säger att han inte får lämna tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av non_noutils:

Dessa är mina åsikter:

Det är inte butikens problem om du har en massa felaktiga förväntningar. Det kan man inte lägga på butiken. Det kan aldrig vara butikens ansvar att lista ut hur pass insatt du är. Om du köper något så kan butiken anta att du vet vad du har köpt. Om du är osäker så ska du kontrollera att det är den komponent du ska ha.

Exempelvis om man köper ett moderkort och butiken inte skriver ut vilken CPU socket den har så är det helt OK från butikens sida. Det är inte bra, men det är "lagligt" och det är upp till dig att lista ut om du faktiskt ska ha den eller inte innan du köper. Om du anser att butikens information är bristande så visa detta via klagomål eller att helt enkelt inte ge dem dina pengar.

Notera att jag inte säger att han inte får lämna tillbaka den.

Jag håller till viss del med dig. Det hela beror på vad det är för produkt och vad det är för detaljer vi pratar om. För att gå långt åt ena hållet: Om du köper en bil, kan du förvänta dig att bilen har bromsar, utan att det faktiskt står så uttryckligen i produktbeskrivningen? Svaret är självklart ja. Om säljaren säger att de inte har några bromsar och att det var kundens ansvar att ta reda på detta, så kommer säljaren få ta på sig ansvaret.

Att man som kund ska sätta sig in i varenda liten detalj om en produkt på egen hand är inte hållbart. Säljaren är att anse som en "expert" på området, medans kunden i många fall endast är en lekman. Säljaren ska därför hjälpa att guida kunden genom köpet, genom att till exempel ställa frågor om vad kunden tänkt använda produkten till eller genom att ha tydlig information om produkten. Om informationen är bristfällig, så kan det definitivt vara säljarens ansvar. Självklart ska man fråga om man är osäker, men man kan inte fråga om allt.

Så det kommer som jag sa alltså ner till vad det är för produkt och vilka förväntningar man med fog kunnat antas ha. Du kan till exempel inte gå in med inställningen att denna produkt ska passa ihop med min utrustning hemma, om det inte är särskilt vanligt för liknande produkter. Men om vi till exempel talar om ett standard tangentbord, som visar sig inte vara kompatibelt med Windows och den informationen endast finns på tillverkarens hemsida, inte säljarens, ja då känns det rimligt att anta att förväntningarna om att det tangentbordet skulle vara kompatibelt med Windows är befogade.

För att kunna göra något som helst uttalande om detta specifika fall så behövs mer info från TS om vad han köpt och vad som inte är kompatibelt.

Permalänk
Medlem

Jag höll tillbaka vilken produkt det gällde för att inte hänga ut butiken (som jag för övrigt tycker är grym och kommer fortsätta handla från) men jag känner att jag vill fylla på med det för det känns som att det är relevant för diskussionen.

Produkten det gäller är en Tobii EyeX eyetracker. På butikens sida framgick det inte att den bara fungerade för skärmar upp till 27" och då jag har en 32" skärm så märks det direkt att den inte fixar att se var man tittar i vissa regioner av skärmen. Går man till Tobiis sida så är dom hyfsat tydliga med detta: http://imgur.com/a/X38SQ

Det känns som ganska relevant information som borde varit med på en produktsida i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantis:

Jag höll tillbaka vilken produkt det gällde för att inte hänga ut butiken (som jag för övrigt tycker är grym och kommer fortsätta handla från) men jag känner att jag vill fylla på med det för det känns som att det är relevant för diskussionen.

Produkten det gäller är en Tobii EyeX eyetracker. På butikens sida framgick det inte att den bara fungerade för skärmar upp till 27" och då jag har en 32" skärm så märks det direkt att den inte fixar att se var man tittar i vissa regioner av skärmen. Går man till Tobiis sida så är dom hyfsat tydliga med detta: http://imgur.com/a/X38SQ

Det känns som ganska relevant information som borde varit med på en produktsida i min mening.

Okej. Nu är jag inte alls insatt i eyetracking-produkter. Men rent spontant tycker jag den begränsningen är väsentlig och säljaren borde varit tydlig med den. Det är inte heller en begränsning som innefattar massa tekniska detaljer som gör det svårförklarat. Jag har svårt att med hög säkerhet säga vad ARN eller domstol tycker i frågan, men jag anser att säljaren undanhållit väsentlig information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantis:

Jag höll tillbaka vilken produkt det gällde för att inte hänga ut butiken (som jag för övrigt tycker är grym och kommer fortsätta handla från) men jag känner att jag vill fylla på med det för det känns som att det är relevant för diskussionen.

Produkten det gäller är en Tobii EyeX eyetracker. På butikens sida framgick det inte att den bara fungerade för skärmar upp till 27" och då jag har en 32" skärm så märks det direkt att den inte fixar att se var man tittar i vissa regioner av skärmen. Går man till Tobiis sida så är dom hyfsat tydliga med detta: http://imgur.com/a/X38SQ

Det känns som ganska relevant information som borde varit med på en produktsida i min mening.

Men returnera produkten då om den inte funkar, du har alltid 14 dagars returrätt.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Okej. Nu är jag inte alls insatt i eyetracking-produkter. Men rent spontant tycker jag den begränsningen är väsentlig och säljaren borde varit tydlig med den. Det är inte heller en begränsning som innefattar massa tekniska detaljer som gör det svårförklarat. Jag har svårt att med hög säkerhet säga vad ARN eller domstol tycker i frågan, men jag anser att säljaren undanhållit väsentlig information.

ARN skulle vara mycket upptaget om alla anmäler såna saker. Om man missar att kolla upp såna saker så kan man alltid utnyttja ångerrätten/öppetköp. För det är det vad är till för.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

ARN skulle vara mycket upptaget om alla anmäler såna saker. Om man missar att kolla upp såna saker så kan man alltid utnyttja ångerrätten/öppetköp. För det är det vad är till för.

Självfallet, om köparen vill häva köpet och säljaren accepterar detta så finns det ju ingen tvist. Således finns det för ARN att yttra sig om. Detta kommer ju in i fall säljaren, av olika anledningar, nekar ångerrätten (till exempel om 14 dagar redan passerats eller om förpackningen är bruten på ett otillfredsställande sätt, etc.). Det finns även en skillnad mellan att nyttja sin ångerrätt och kräva en hävning av köpet. Eftersom vi pratar om ångerrätten, så förutsätter ju detta att detta är ett köp som omfattas av distansavtalslagen (i annat fall så finns ju ingen lagstadgad ångerrätt). När man då väljer att nyttja sin ångerrätt, så brukar köparen få stå för returfrakten (ska ha informerats vid köpet). Om man istället kräver en hävning av köpet, med hänvisning att produkten har specifika begränsningar som inte var kommunicerade av säljaren, så är det säljaren som får stå för returfrakten.