Stor brist på NES Classic (here we go again Nintendo...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av slm123:

Jag kollade nyss bokningen den va tydligen lagd klockan 3 den 14/7 och inte klockan 9 som jag skrev tidigare. Vilket gör det hela ännu märkligare!! Skickas inte bokningarna ut i köordning??!!

Skickades från m.sweclockers.com

Lägg upp en screenshot på den bokningen då inne på ditt konto hos webhallen för det låter väldigt märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ewo:

Dock är NES Classic inte perfekt på fler sätt än att systemet "bara" är låst. Bild och ljud är so so. Med risk för extrem nördighet, se följande video: https://www.youtube.com/watch?v=Lxek9ZD3Njw

Mycket bra video och riktigt seriös genomgång av NES Classic - tack!

Verkar som Nintendo inte helt 100% fått till både grafik, lagg och ljud (tyvärr). Lite synd, men det är å andra sidan under "nit pick"-sektionen.

Känns som om det ungefär motsvarar något som man själv satte ihop en i Pi-låda och körde RetroPI, eller någon annan mjukvaruemulator på en vanlig PC (HDMI-sticka som tex. Intel ComputeStick).

Lurar lite på att eventuellt avbeställa min order och fixa en egen lösning som kan vara på plats till julen, och kanske köpa en bra NES-kontroller via BT eller USB. Dock lite kul med en "original"-box ifrån Nintendo ändå (så får se hur jag gör).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Lite för ung (wow tänka att kunna säga det i en mening utan att skämmas) för att riktigt känna nostalgi för NES (trots att jag ägde en) Men kommer det en SNES version med ett bra spelbibliotek så kommer jag att sitta på nån webb-butik och trycka f5 kl 00.00 releasedagen.
Kanske skaffar en senare om det kommer fler då det ändå känns som att äga en bit historia...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Verkar som Nintendo inte helt 100% fått till både grafik, lagg och ljud (tyvärr). Lite synd, men det är å andra sidan under "nit pick"-sektionen.

Känns som om det ungefär motsvarar något som man själv satte ihop en i Pi-låda och körde RetroPI, eller någon annan mjukvaruemulator på en vanlig PC (HDMI-sticka som tex. Intel ComputeStick).

Lurar lite på att eventuellt avbeställa min order och fixa en egen lösning som kan vara på plats till julen, och kanske köpa en bra NES-kontroller via BT eller USB. Dock lite kul med en "original"-box ifrån Nintendo ändå (så får se hur jag gör).

Ska kolla på videon sedan när jag kommer hem snart, men jag själv har då inte märkt av något på
lagg och ljud alls. Ända är att det någon enstaka gång dykt upp någon grafikflimmer längst ner som försvunnit
lika snabbt, dvs precis som kunde hända en vinterkväll 1989.
Tycker man inte alls skall jämföra med någon emulator i kvalitet, men jag kanske är både halvblind
och döv, kommer med åldern säger de

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 3060ti Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Alienware 27" IPS 180hz

Permalänk
Avstängd

@fredl:

Annars kan du ju köpa en USB adapter, koppla in klassiska kontrollerna i datorn och ladda hem en emulator?

Förstår verkligen inte vad grejen är med att åter igen lägga pengar på gamla spel man köpt för 25år sedan. Samt de sparar tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@fredl:

Annars kan du ju köpa en USB adapter, koppla in klassiska kontrollerna i datorn och ladda hem en emulator?

Förstår verkligen inte vad grejen är med att åter igen lägga pengar på gamla spel man köpt för 25år sedan. Samt de sparar tid.

Hade inget NES som liten, bara famicom några år senare. Vi hade MSX 728 och C64 istället. Köpte ett NES i vuxen ålder men spel och dylikt är väldigt dyra. 799 är väldigt billigt för det man får. Fick ungefär det för mitt NES på Tradera.

Att det finns emulatorer och ROM:s är inte samma sak. Möjligen Virtual Console.

Att köpa beg gynnar inte Nintendo (utan profitörerna på Tradera / eBay) och jag vill gärna att Nintendo ska finnas kvar. Kommer det mini SNES/N64 etc så kommer jag att köpa dem också.

Min lokala Toys'r'us fick två enheter till release och visste inte om/när de får in några fler. Tilldelning hanteras via deras CL.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Att det finns emulatorer och ROM:s är inte samma sak. Möjligen Virtual Console.

Fast VC ÄR emulering. Det enda som skiljer är möjligheten till lagliga ROM'ar.Vilket inte är fy skam, men inte hjälper någon som "i framtiden" vill ha tillgång till ROMarna på annan hårdvara. Det enda lagliga sättet för att spela på "valfri" emulator är att själv dumpa ROM'arna från sina kassetter.

Skrivet av fredl:

Att köpa beg gynnar inte Nintendo (utan profitörerna på Tradera / eBay) och jag vill gärna att Nintendo ska finnas kvar. Kommer det mini SNES/N64 etc så kommer jag att köpa dem också.

För närvarande är Nintendo ett av världens mest stabila företag. De har inte direkt ont om guld i kassan, så det är nog inte ett problem. Men bortsett från den nostalgiska faktorn... Om de inte levererar "up to date" lösningar som är värda att köpa, är de kanske inte värda att hänga kvar. Att stötta ett företag för att de levererade bra produkter förr, är bara maningsfullt, om man tror de kommer bidra med något positivt längre fram. Och i dagsläget är jag inte övertygad. Så därför tänker jag bara köpa deras retro-grejer, om de uppfyller mina krav. Så, jag ska speltesta ett NES classic innan jag köper ett, och det ska komma en lösning för att byta ROM'ar, annars är jag inte intresserad.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Jo, jag håller i princip med.

Tröttnat lite ett vänta på NES Classic.

Har laddat hem FCEUX och beställt en sådan här på rea (verkar ha fått riktigt bra kritik):
http://cdon.se/spel/nes30_bluetooth_gamepad_8bitdo-37838618

Skrivet av Granter:

Funderar dock på att ha kvar ordern även om jag tyvärr inte får den innan jul.

Var menat som en julklapp till dottern, men beställt en X1S istället nu på BF-rean som julklapp (har ändå tänkt att ha den som 4k-streamare och som UHD BD-spelare för 4k optisk media).

Tycker att det trots bra/bättre emulatorer på nätet ändå kan vara kul med en original retromaskin ifrån Nintendo.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Ganska coolt bygge!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har precis fått SMS från Spelbutiken om paket, hoppas det är min NES Mini. Enligt chatten så har jag goda chanser att få ett innan jul för de får in några "då och då" och jag beställde mitt 2016-07-15 22:59:17.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Har precis fått SMS från Spelbutiken om paket, hoppas det är min NES Mini. Enligt chatten så har jag goda chanser att få ett innan jul för de får in några "då och då" och jag beställde mitt 2016-07-15 22:59:17.

grattis det är säkert ett nes mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Grattis! Hör av dig i tråden när du fått och testat lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@PsyCor:

Vad menar du med att lägga upp bokningen på webhallens kontot?

Jag har snokat runt som en galning efter någon butik som kan fixa en nes mini innan jul och har fått info om att nintendo skickar ut leveranser varje vecka ända fram till jul. Fick uppgifterna bekräftade av Nintendo Bergsala, de säger att de levererar varje vecka ända fram till jul, till alla butikskedjor. Fick även infon att det är omöjligt att jag inte får nes mini innan julafton om jag bokat den under första bokningsdagen den 14 juli, vilket jag har.

Så jag hoppas att de har rätt eftersom det är en julklapp.

Informationen från webhallen är däremot värdelös, de har noll koll på sina leveranser av nes mini och verkar inte leverera i turordning efter inkomna bokningar. Så det är i så fall webhallen.se som julklappen står och faller med.

Permalänk
Medlem

@slm123: Jag ville se en screenshot när du är inloggad på ditt konto där din beställning står listad med tiden och datumet för när den registrerades. För jag tror att du snackar en hel del goja när du påstår att Webhallen skulle skita i kösystemet!

Jag tror att du registrerade ditt konto enbart för att trolla här.

Permalänk
Inaktiv

Vad gäller webhallen så är deras system extra komplicerat pga deras medlemssystem där högre rankade medlemmar prioriteras vid beställningar. Så beställningstid eller ens dag kanske inte ens är relevant här.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Det står inte specifikt att om man lägger en förhandsbokning efter en person med lägre nivå så får man sin före den personen. Det kan tolkas som att man får chans att förboka före. Skulle det vara så att en person får gå före i kön oavsett tid den förbokat så är det konstigt och fel.

@Webhallen kanske kan förtydliga sitt system? Hur ligger det till egentligen och hur har ni gjort med era leveranser utav NES Classic Mini? Har personer med lägre medlemsnivå blivit åsidosatta för de med högre nivå i turordningen av leveranser?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av PsyCor:

@anders190: Det står inte specifikt att om man lägger en förhandsbokning efter en person med lägre nivå så får man sin före den personen. Det kan tolkas som att man får chans att förboka före. Skulle det vara så att en person får gå före i kön oavsett tid den förbokat så är det konstigt och fel.

@Webhallen kanske kan förtydliga sitt system? Hur ligger det till egentligen och hur har ni gjort med era leveranser utav NES Classic Mini? Har personer med lägre medlemsnivå blivit åsidosatta för de med högre nivå i turordningen av leveranser?

Ingen blir åsidosatt på grund av medlemsnivå.
Har du plats 240 i kön så har du plats 240 i kön. Oavsett om kund nr 241 har handlat för 1 kr eller två miljoner så har han plats 241.

Det enda fördelen innebär är att när vårt lager skriver ut sina packlistor på säg 200 av en produkt, så kommer de som har speedpacking att skrivas ut och packas först.
Men man hamnar inte på packlistan om man inte hade köplats till det.

Så säg:
Det finns 200 st:
Kund har inte speedpacking och har köplats 200 - han kommer få sin produkt.
Kund har speedpacking och har köplats 200 - han kommer få sin produkt, den blir utskriven först så om lagret har mycket att göra och posten står och knackar på dörren så går hans vara iväg först.
Kund har speedpacking och har köplats 201 - tough luck, han kommer inte att få något eftersom vi bara hade 200 av varan.

Givetvis om det är release på en produkt så packad vi i så god tid att alla ska kunna få sin vara till release.
Så det är inte så att man måste eller att det ens påverkar om man har speedpacking för att få t.ex. ett spel på launchdagen.

Om vi däremot snackar random grafikkort. Som levereras in sent på en eftermiddag på vårt lager och hade release för längesen. Då har man större chans att få iväg sin order den dagen om man har perken speedpacking. De som inte har det kanske måste vänta till nästa dag.

Väldigt lång förklaring men hoppas det klargör lite.

Angående leveranser.
Vi får in några hundra NES Mini till i år.
Det är bokstavligt talat en droppe i havet. På det stora hela påverkar det inte kön alls.
Vi fick fler bokningar än så första dagen vi la upp produkten. Så att någon tredje part skulle kunna påstå att "om du beställde dag ett är du "safe"" är nog bara ett tecken på att de inte har koll på läget själva.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

@Webhallen: Stort tack för ett rakt och tydligt svar. Med andra ord precis som jag antog att det var

@sim123 Läs ovanstående och snälla sluta trolla.

Permalänk
Medlem

Så man kan säga att köpa ett classic utan förbokning innan nästa år är bara att glömma? o nej jag tänker inte köpa på tradera för tredubbla priset..

Permalänk
Medlem

@HazZarD: Finns potential att hitta i butiker som inte säljer via nätet. Ex större leksaksbutiker som säljer spel och så, alla nätbutiker jag varit i kontakt med säger att listorna på förbokningar är LÅNGA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Angående leveranser.
Vi får in några hundra NES Mini till i år.
Det är bokstavligt talat en droppe i havet. På det stora hela påverkar det inte kön alls.
Vi fick fler bokningar än så första dagen vi la upp produkten. Så att någon tredje part skulle kunna påstå att "om du beställde dag ett är du "safe"" är nog bara ett tecken på att de inte har koll på läget själva.

Kan man tolka det som att om man bokat nån gång efter dagen ni la upp produkten så kommer man alltså inte få innan jul?

Permalänk
Medlem

Det är en rimlig tolkning, och helt i linje med vad nästan alla redan förväntat sig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Man blir ju fan ledsen...

Permalänk
Medlem

Jag är lite besviken (men kanske inte förvånad) över att samtliga butiker verkar bokat upp *allt*. Man kunde ju kanske "låst" en del som butiksexemplar som inte går att förboka.

Undra om det ska bli lika illa med Nintendo Switch sen? Wii:n köade jag i 3timmar för 2006, då tror jag inte det gick att boka på samma sätt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

@oRBIT2002: Varför skulle man göra så? För en butik som säljer produkter är ju internethandel guld och gröna skogar och hade det inte varit så att en del av befolkningen föredrar att handla i en fysisk butik så hade ju allt varit på nätet. Kostnaderna blir ju väldigt mycket lägre om allt bara är på nätet i jämförelse med att ha en butik som kostar och personal som ska ha betalt.

Det finns nog säkert butiker som säljer denna men inte har internethandel så om man har flyt och tajmar in en leverans så går det säkert att hitta en.

Permalänk
Medlem

Förr gjorde man så iallafall, man bokade inte upp alla exemplar till förbokningar. Det kan ju vara en vits med att få in folk i fysiska butikerna med, man kanske handlar nått mer samtidigt?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Webhallen
Skrivet av pjkw:

Kan man tolka det som att om man bokat nån gång efter dagen ni la upp produkten så kommer man alltså inte få innan jul?

Det beror på lite hur många till Nintendo lyckas leverera, de har fortfarande 2 eller 3 leveranstillfällen kvar.
Men just nu är det ingen som kan ge raka svar på det här tyvärr.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Struntar i nes för tillfället inte värt bli förbannad och irriterad på en billig konsollfan, tänker köpa den spontant när dom finns i lager helt enkelt, får bli nästa år då antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Struntar i nes för tillfället inte värt bli förbannad och irriterad på en billig konsollfan, tänker köpa den spontant när dom finns i lager helt enkelt, får bli nästa år då antar jag.

Det är lite mer slagkraft i "nästa år" än nästa månad

Kommer också skaffa en, men får bli när det blir helt enkelt.

Visa signatur