Permalänk
Medlem

Hjälp att välja chassi

Jag ska snart bygga en dator, men har fastnat på chassit.
Här är de nominerade:

https://www.komplett.se/product/876462/datorutrustning/chassi...

och

https://www.komplett.se/product/844260/datorutrustning/chassi...

Jag kommer att använda BeQuiet! Pure rock som CPU-kylare, MSI gtx 11060 GamingX 6gb som GPU, en SSHD (3,5"), kommer i framtiden att köpa en eller två ssd:er, och förmodligen yttligare en sshd, kanske en hdd. Jag kommer att spela, så vill ha ett som ser snyggt ut, gärna med led-belysning och fönsterpanel, samt 4st usb-portar; men inget måste.

Vilket av dessa chassin ska jag välja?
Vet ni något bättre? (gärna inte Fractal Design)

/ÖverklockadKorp

Visa signatur

hatar företag

Permalänk
Medlem

Har ett grått P400S, rätt trevligt, men jag skulle nog egentligen ha köpt ett Corsair 400C. P400S har alldeles för mycket dödutrymme i fronten för min smak.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket tycker du är snyggast? Det är ju helt upp till var och en, jag tycker personligen att Noctis 450 var något av det fulaste jag har sett så jag själv hade tagit P400S direkt.

Permalänk
Medlem

Phanteks Enthoo EVOLV ATX elr NZXT Noctis 450

Som rubriken säger.

Vilket av de bör jag välja?

Jag kommer att skaffa NZXT HUE+ RGB, så det känns som att Noctis 450 är det rätta valet.

Vilket av dessa tycker ni?

//ÖverklockadKorp

Visa signatur

hatar företag

Permalänk
Medlem

jag tycker att Phanteks Enthoo EVOLV är så snyggt chassi .. jag satsar på den ..

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

Jag lägger också en röst för phanteks, oerhört vackert chassi.

Permalänk
Medlem

Noctis 450 eller h440

Som rubriken lyder; noctis 450 eller h440. Det är mitt första bygge.
Skriv vilken och varför i kommentarerna.

Visa signatur

hatar företag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av älg3n:

Som rubriken lyder; noctis 450 eller h440. Det är mitt första bygge.
Skriv vilken och varför i kommentarerna.

Av just de två modellerna, H440 huvudsakligen p.g.a ljuddämpningen. Skulle jag själv köpt ett NZXT chassi? Nej, inte när det finns Be Quiet Silent Base 600 för 890kr hos Webhallen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@älg3n: Noctis 450 har jag själv, hemskt snyggt tycker jag. Bortsett från utvändiga detaljer, extra LED belysning och PWM-hubb är väl de två exakt samma chassi vill jag minnas.

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Chassi

Hej!

Ska snart köpa ett ett chassi men vet inte vilket. Vill gärna ha tempererat glas, menu ett fönster är ett måste.
Har kollat lite på corsairs crystal 460x, men det blir antagligen svårt att få in en vattenkylning i toppen med mina minnen (corsair så vengeance white led); och jag vill helst inte använda fronten.
Har ni nåt annat förslag; vilket och varför? Jag har också kollat på h440 och noctis 450, är de bra? Varför; varför inte?

//ÖverklockadKorp

Visa signatur

hatar företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av älg3n:

Hej!

Ska snart köpa ett ett chassi men vet inte vilket. Vill gärna ha tempererat glas, menu ett fönster är ett måste.
Har kollat lite på corsairs crystal 460x, men det blir antagligen svårt att få in en vattenkylning i toppen med mina minnen (corsair så vengeance white led); och jag vill helst inte använda fronten.
Har ni nåt annat förslag; vilket och varför? Jag har också kollat på h440 och noctis 450, är de bra? Varför; varför inte?

//ÖverklockadKorp

Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns även en Tempered Glass-version av Enthoo Evolv länkad ovan.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3688856

Jag fick hem min igår och är supernöjd. Grymt snyggt chassi, skriker kvalitet, och lätt att jobba i.

Liten varning om du planerar på att fixa en custom loop för vattenkylning:
De annonserar att du får plats med en 360 radiator där fram och en i toppen, men det stämmer inte riktigt. De kommer krocka om du har båda i samtidigt. Det går dock att lösa. Antingen får du modda chassit och slipa bort några bitar på insidan av toppen och på radiatorstödet, eller så kan du göra som jag och ta bort radiatorhållaren och binda fast radiatorn och fläktarna med zip ties i taket. Låter kanske inte stabilt men det är ingen fara alls. Om du blir intresserad av det här chassit kan jag gå in mer i detalj.

Innan det var jag mycket intresserad av In-Win 909, men 4k för ett chassi... Nja, tveksamt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3280001

Permalänk
Medlem

@Sableye:
Själv kommer jag köra en 360 rad i fronten (60mm) och en 280 rad i taket (45mm) i detta chassi. Detta kommer ge mer än tillräcklig kyleffekt och jag kommer inte ha några problem med platsbrist. Kommer också att köra utan bracketen men borrar hål i chassit för raden istället så blir det lite snyggare. Har nästan alla grejer hemma nu så snart börjar byggandet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

@Nemom0n:
Själv kommer jag köra en 360 rad i fronten (60mm) och en 280 rad i taket (45mm) i detta chassi. Detta kommer ge mer än tillräcklig kyleffekt och jag kommer inte ha några problem med platsbrist. Kommer också att köra utan bracketen men borrar hål i chassit för raden istället så blir det lite snyggare. Har nästan alla grejer hemma nu så snart börjar byggandet

Jag tänkte också borra från början och används zip ties som en tillfällig lösning då jag inte har verktyg tillgängligt. Men jag märkte sen att det ser ut att fungera bra som det är och syns inte ens eftersom de är på insidan, så det får vara som det är. Jag kanske borrar någon gång i framtiden då jag har tillgång till rätt verktyg.

Permalänk
Medlem

Ja jag har sett den men jag känner inte riktigt för att spendera 1.6k för ett chassi till mitt första bygge...
Har börjat kolla lite på Corsairs 400c, verkar vara lättare att få plats med en 120mm radiator; är det nåt att kolla på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hatar företag

Permalänk
Medlem

Phanteks Eclipse P400 eller Corsair 400C

Vilket av de är bäst enligt er och varför?
Finns det nåt annat som är bättre? Krav är iallafall fönster och psu-hölje

Om det spelar någon roll så kommer jag att köra med 120mm vattenkylning från NZXT (x31) om det är till någon hjälp

//ÖverklockadKorp

Visa signatur

hatar företag

Permalänk

@älg3n:

Har byggt en dator åt en vän med p400 utan fönster. Väldigt lätt att bygga i. Snyggt och nätt chassi. Kolla Jonas video om p400.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Har du kollat på NZXT S340? ligger i samma prisklass, med samma funktioner, byggde nyss i det själv och är väldigt nöjd med det, var enligt mig lättbyggt, nu gick jag från ett väldigt gammalt chassi så allt skulle vara lättbyggt då.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

@alex_farnstrom: ja jag har sett s340 men vill gärna ha vattenkylningen i toppen istället för fronten

Visa signatur

hatar företag

Permalänk

jag har en Corsair hydro 45i sittandes bak på den, får plats, men inte i toppen, men det kan kanske påverkas av mitt moderkort, men skulle inte lita på det.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Jag har ett P400S, hyffsat trevligt men själv tycker jag att det är alldeles för mycket luft i fronten. Sen har det även dumt placerade hål i toppen, så en rad med fläktar får inte plats där. Möjligtvis en 120, men det är snarare tjockleken och inte längden som gör att den tar i moderkortet, så det är en no-go i de flesta fall. Jag skulle alltså rekommendera 400C över P400S när som helst!

Permalänk
Medlem

Själv har jag ett FD Define C. Otroligt trevligt och kompakt ATX-chassi. Inte lika djupt som 400C eller P400 heller.

Kanske lite dyrare dock.

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: AMD RYZEN 9800X3D @ 5.4GHz, AORUS X870 ELITE ICE, , 2x16GB 6000MHz DDR5 BEAST, 1x 2TB SN850X, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem

Har ett p400 och är inte jättenöjd med det, fronten ramlar av rätt ofta vilket har lett till en stor buckla i den.. Sen får min h115i inte plats i toppen vilket var min plan. Annars är det ett snyggt chassi enligt mig

Permalänk

@Zy77en:

Tja,
Är fronten skadad? den ska självklart ej sitta löst.
Skicka mig ett PM med adress och SKU så fixar jag ut en ny front om du vill

kör faktiskt själv med ett P400S tillsammans med en CRYORIG A40 Ultimate i fronten, funkar gott.

/Bassen

Permalänk
Medlem

Jag fundera på P400S, 400C eller Define C till årets julbygge och valet föll på Define C... mini,
Fastnade först för P400S men tyckte det var lite onödigt stort med tomrummet i fronten som nämnts tidigare. Mellan 400C och Define C var det hugget som stucket. Möjligen att jag tycker konstruktionen av den nedre kammaren är bättre i Define C. Men det som avgjorde det tillslut var att Define C fanns i en mini-version för mATX. Ville ha en så kompakt dator som möjligt utan att gå ifrån den vanliga formfaktorn s.a.s

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Jag har ett 400c. En väldigt bra fördel 400:a modell är att dess front är väldigt öppen för luftinsläpp. Bakom frontpanelen (som man kan ta av) så har man ett fint 240mm dammfilter (..Vilket också är borttagbart). Dammfilter finns även på toppen. 400c är ett väldigt stiligt och kompakt chassi.

Om du ska ha vattenkylning så vill jag förvarna dig. Själv så har jag en h100 GTX 240mm AIO-kylare ifrån Corsair, en relativ tjock radiator. Denna kylare kör jag med push/pull i fronten. Nackdelen med detta chassi är att ifall du råkar ha ett långt grafikkort, då snackar vi ca 30 cm, och typ min kylar-setup, så kommer du ha en del dimensionsproblem och bör isåfall tänka om ditt val.

Mvh Axel

Permalänk
Medlem

Helst vill jag ha ett chassi med plats för radiator i toppen, psu-skydd (hölje), med två elr fler 2.5" platser som på noctis 450 och h440. Fönster på sidan är ett måste.
Vad skulle ni rekommendera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hatar företag

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

*Trådar sammanfogade*
*Tråd flyttad*

Hej,
Vänligen notera att det inte är okej att posta flera trådar om samma ämne.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning)

Jag flyttade även din tråd till forumet för köpråd där den mer lämpligen skall ligga än under "chassin".

@älg3n:

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin