Permalänk
Medlem

Alltså, nu med att touch säljs till riften så krymper skillnaden mellan dom 2 systemet,
såå, vad f***nken ska man välja ;)?

När är releasedag på touch, nån här som har testat?
nått system där man gissar det har mer "pengar" bakom sig(htc?!) vilket kan innebära mer spel,hårdvara?

Andra tankar och åsikter kring valet mellan dom här 2 (med tanke på att touch är nära)

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Touch har redan börjat levereras men officiellt datum är imorgon 6:e december. Jag tycker nog Oculus har initiativet just nu medans inte så värst mycket hänt på vive sidan.

Det enda intressanta på vive sidan är väl det trådlösa tillbehöret, just nu finns inget liknande för oculus men har inte direkt sett några tester så vet inte hur pass bra det funkar.

Spel tycker jag väl fortfarande att Oculus alltid haft fler riktiga spel att erbjuda, och det mesta (allt?) för vive på steam funkar ju på oculus fast inte säkert tvärtom.

Kolla in reddit subbarna för oculus och vive också, lite mer aktivitet där.

Permalänk

Någonting har hänt med HTC Vive´n.
Kör senaste uppdateringarna på hårdvaran för HTC´n.
Kör senaste beta drivrutinerna för nvidia.
Kör senaste betadrivrutinerna för viven och får nu sjuukt bra prestanda.

Någon skrev att det inte händer så mycket med viven. Det stämmer inte, dom släpper ständigt uppdateringar med väldigt härligt innehåll.

Permalänk
Skrivet av fring:

Alltså, nu med att touch säljs till riften så krymper skillnaden mellan dom 2 systemet,
såå, vad f***nken ska man välja ;)?

När är releasedag på touch, nån här som har testat?
nått system där man gissar det har mer "pengar" bakom sig(htc?!) vilket kan innebära mer spel,hårdvara?

Andra tankar och åsikter kring valet mellan dom här 2 (med tanke på att touch är nära)

Viven alla gånger, den är mer komplett och har steam bakom sig.
Riften har snuskiga facebook och du kommer eventuellt behöva köpa en extra sensor för att kunna stå upp och spela...

Viven har också en ljusare skarpare bild.

Permalänk
Inaktiv

Tänkte bara säga att jag blev sugen på Vive efter black friday och noterade nu att normalpriset är 9,5k. Då var det alltså rätt bra rabatt för 7,8k...

Avaktar till 2nd gen eller om priset sjunker till 6-7k. Väntar ju mest på Fallout 4 VR ändå, och vem vet när det kommer.

edit: Fråga, hur vet man om man närmar sig en vägg? Kommer det upp en "holovägg" in-game så man blir varnad innan man går in i något? Antar att det är nödvändigt att plocka bort låga möbler osv? Min studentlya på 30 kvadrat skulle lätt kunna plockas om till att ge fri yta på ca 4x4 m. Är detta tillräckligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Tänkte bara säga att jag blev sugen på Vive efter black friday och noterade nu att normalpriset är 9,5k. Då var det alltså rätt bra rabatt för 7,8k...

Avaktar till 2nd gen eller om priset sjunker till 6-7k. Väntar ju mest på Fallout 4 VR ändå, och vem vet när det kommer.

edit: Fråga, hur vet man om man närmar sig en vägg? Kommer det upp en "holovägg" in-game så man blir varnad innan man går in i något? Antar att det är nödvändigt att plocka bort låga möbler osv? Min studentlya på 30 kvadrat skulle lätt kunna plockas om till att ge fri yta på ca 4x4 m. Är detta tillräckligt?

Du kan ställa in så du får en visuell varning i spelet om du närmar dig irl objekt.
Dom tar upp det i swecs test:
http://www.sweclockers.com/test/21950-htc-vive-pre-en-forsta-...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Tycker alla i dagsläget redan borde ha testat Vive, det kunde man ju redan för ett år sedan. Har man inte gjort det ännu så är det absolut värt det, det är mil från att se det på youtube, man är verkligen inne i en annan värld, och att kunna gå runt ger en grym närvarokänsla. Bästa köpet jag gjort tror jag, mest "wow" i alla fall

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

@Gremanz: Some info here about the Chaperone settings: https://www.vive.com/us/support/howto/720472.html

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Tycker alla i dagsläget redan borde ha testat Vive, det kunde man ju redan för ett år sedan. Har man inte gjort det ännu så är det absolut värt det, det är mil från att se det på youtube, man är verkligen inne i en annan värld, och att kunna gå runt ger en grym närvarokänsla. Bästa köpet jag gjort tror jag, mest "wow" i alla fall

Ja oh nu börjar det släppas många bra spel med. Börjar hända grejer nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dröjer några år till tror jag innan vi kommer ur early access på en rad lir men nog finns det mycket att fördriva tid på.

Apropå rift/vive efter att ha fått testa på oculus touch nu med två kameror så finns det ingen tvekan någonstans om att Vive har bättre tracking. Osäker om ens 4 rift kameror kommer räcka för att ge en samma räckvidd. Kör jag touch med 180 grader två kameror så har den svårt räcka ner ända mot golvet och om jag sträcker ut armarna rakt upp. 187 cm lång går de så krävs de bra mycket mer tid med att finjustera kamera positionerna än med vives basstationer. De täcker dock mer än man kan tro men jag får välja antingen ingen tracking vid golvet eller ingen tracking vid taket. Där de spårar spårar de bra i alla fall för att i en direkt jämförelse ha svårt avgöra vilken som trackar bättre.

Att inte ha friheten att kunna vrida kroppen fritt är ju en klar begränsning också. Dock så tycker jag att Oculus Touch kontrollerna vinner på samtliga punkter bortsett spårningen.

Sittandes föredras Oculus. Främst för betydligt bättre komfort med dess lägre vikt och tunnare kabel vid sidan om skallen men även bättre bildkvalitet. Viven har betydligt bättre kontrast men inte samma svärta på mitt ex och linserna i sig fokuserar inte pixlarna på samma sätt. Grafiken upplevs mindre städad på Viven även om det är små skillnader. Dock så med tunnare vrcovers på både rift/vive så får jag mer fov med viven nu. Med standard interfacen var de knappt någon skillnad att tala om. Att Riftens paneler går lite varmare än vivens märks av också med linserna lite närmare.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

Stämmer det att det finns måndagsexemplar av Vive som har oskarpa hörn i bilden? Läste det någonstans.

Permalänk

htc jobbar ju med på nya kontroller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Stämmer det att det finns måndagsexemplar av Vive som har oskarpa hörn i bilden? Läste det någonstans.

Märkte också när jag snurrade på IPD inställningarna på Viven hur suddigt det blev i kanterna, så förmodligen är det enkelt att åtgärda.

Härligt att CrossVR implementerat Revive åt oss så vi som valt Vive kan gotta oss i Oculus Touch-titlarna också. Tråkigt bara att det stödet inte är officiellt, vilket gör att man inte väljer att lägga några större summor där..

Permalänk
Skrivet av dblade:

Märkte också när jag snurrade på IPD inställningarna på Viven hur suddigt det blev i kanterna, så förmodligen är det enkelt att åtgärda.

Härligt att CrossVR implementerat Revive åt oss så vi som valt Vive kan gotta oss i Oculus Touch-titlarna också. Tråkigt bara att det stödet inte är officiellt, vilket gör att man inte väljer att lägga några större summor där..

Trodde det skulle vara lite suddigare i kanterna? Crossvr är det ngt till revive eller formulerade du bara konstigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

Trodde det skulle vara lite suddigare i kanterna? Crossvr är det ngt till revive eller formulerade du bara konstigt

Skickades från m.sweclockers.com

CrossVR är "namnet" på den som utvecklat Revive, som är ett program som ger Vive-ägare möjlighet att spela i princip alla spel som är "Oculus-exklusiva".

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt få de där revive att fungera. Har någon här ex lyckats få igång pinball fx 2 via revive?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Väldigt svårt få de där revive att fungera. Har någon här ex lyckats få igång pinball fx 2 via revive?

Tycker allt bara fungerar, nästan magiskt? Jag installerade Revive och då dyker det ju upp en Revive-knapp under steam fönstret. Där hamnar alla spel från Oculus butiken och de körs ju på samma sätt som Steamspelen.

Om det skulle vara något spel som man behöver köra igång manuellt, så injectar man dom genom att kopiera in Revive-x86 eller x64 + tillhörande dll:er och dra-släpp på revive-x86/x64 exe filen.

Pinball FX2 har jag inte testat. Oculus eller Steam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Tycker allt bara fungerar, nästan magiskt? Jag installerade Revive och då dyker det ju upp en Revive-knapp under steam fönstret. Där hamnar alla spel från Oculus butiken och de körs ju på samma sätt som Steamspelen.

Om det skulle vara något spel som man behöver köra igång manuellt, så injectar man dom genom att kopiera in Revive-x86 eller x64 + tillhörande dll:er och dra-släpp på revive-x86/x64 exe filen.

Pinball FX2 har jag inte testat. Oculus eller Steam?

Oculus home. JAg har aldrig någonting i revive tabben? Ska ge det ett nytt försök jag ska förhoppningsvis ha en hel vive controller på väg hem

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Oculus home. JAg har aldrig någonting i revive tabben? Ska ge det ett nytt försök jag ska förhoppningsvis ha en hel vive controller på väg hem

Typ som den länkade bilden..

Fast innehållsmässigt är det fördubblat med touch-apparna.

Permalänk

Vad tycker ni om nya trådlösa tillbehör fran Rivvr? https://www.rivvr.com/

Permalänk
Skrivet av Hulle:

CrossVR är "namnet" på den som utvecklat Revive, som är ett program som ger Vive-ägare möjlighet att spela i princip alla spel som är "Oculus-exklusiva".

/hulle.

oki får kolla in det tack för infon.

btw ingen som är sugen på skapa en fb - sida med alla svenska anv som har htc vive? så man kan spela gemensamt?

Permalänk
Avstängd

Är i tankarna på att slå till på en HTC Vive. Har bara testat lite PSVR tidigare, hur stor är skillnaden på dessa? Är det värt att betala nästan dubbelt så mycket för en Vive?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr_Bulle:

Är i tankarna på att slå till på en HTC Vive. Har bara testat lite PSVR tidigare, hur stor är skillnaden på dessa? Är det värt att betala nästan dubbelt så mycket för en Vive?

Testade precis PSVR idag. Klurig fråga beror lite på vad du planerar använda den till och hur många timmar? Nu är jag ju färgad av att köra vive och rift på pc med grafikkort som orkar med en hel del supersampling ändå. Jag är främst intresserad av flyg- racingsimulatorer och film och där tycker jag oculus Rift presterar bättre än Vive och kostar mindre (du behöver inte betala för touch och extra kamera ).

Satsar du på roomscale som nog kommer bli mer och mer lockande allteftersom liren utvecklas framöver så spårar Viven helt klart bättre än oculus med två kameror. Ingen tvekan så kan ju va värt någon tusenlapp extra minst. Sen känns Vivens kabelsetup mer gjord för att tåla sådant bruk också. PSVRs största företräde är vivens akilleshäl. SDE på Viven är verkligen episk fast skärpan i PSVR är så dålig jag skulle ändå välja Viven i de flesta lägen. Hade velat testa dema PSVR för film. SDEn gör det nästan omöjligt se på film med Viven. Oculusen är störande men där passeras en acceptanströskel för min del.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Testade precis PSVR idag. Klurig fråga beror lite på vad du planerar använda den till och hur många timmar? Nu är jag ju färgad av att köra vive och rift på pc med grafikkort som orkar med en hel del supersampling ändå. Jag är främst intresserad av flyg- racingsimulatorer och film och där tycker jag oculus Rift presterar bättre än Vive och kostar mindre (du behöver inte betala för touch och extra kamera ).

Satsar du på roomscale som nog kommer bli mer och mer lockande allteftersom liren utvecklas framöver så spårar Viven helt klart bättre än oculus med två kameror. Ingen tvekan så kan ju va värt någon tusenlapp extra minst. Sen känns Vivens kabelsetup mer gjord för att tåla sådant bruk också. PSVRs största företräde är vivens akilleshäl. SDE på Viven är verkligen episk fast skärpan i PSVR är så dålig jag skulle ändå välja Viven i de flesta lägen. Hade velat testa dema PSVR för film. SDEn gör det nästan omöjligt se på film med Viven. Oculusen är störande men där passeras en acceptanströskel för min del.

Tack för svaret! Då kanske jag slår till på en Vive då:) Eller ska man kanske vänta till nästa version, för den bör väl komma nångång i år?

Permalänk
Medlem

Fasen trot. De verkar fokusera på att fixa uppgraderingar. Går måhända att uppgradera vive eftersom till vive 2.0. Vill man kan man ju vänta till de släppt nya strapen. Om den är något att ha. Löser ju inte grundproblemet=vikten

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Dr_Bulle:

Är i tankarna på att slå till på en HTC Vive. Har bara testat lite PSVR tidigare, hur stor är skillnaden på dessa? Är det värt att betala nästan dubbelt så mycket för en Vive?

du ska ha i tanke med att sony antagligen kommer släppa fler stora titlar då dom har mer sammarbete med större spelföretag.
det jag tycker är tråkigt på vive är att det släpps många spel som mindre företag eller hobby programerare gjort som inte är så bra. finns endel bra spel men mesta är skräp enligt mig.

riften verkar ha mer klara roligare spel. men inte jättemånga dock- hoppas det kommer mer utvecklare och spel till vr.

tkr psvr är sjukt bra med tanke på vad dom har att jobba med ps4. jag hade nog valt ps4 i nuläget med tanke på spel osv. hade htc vive först, men blev så imponerad av psvr så var tvungen att köpa det med.

Permalänk
Medlem

Om en timme släpps John Wick!
http://store.steampowered.com/app/382360/

Ang. Viven så finns det två rattar på var sin sida om headsettet som man drar utåt och sen snurrar på. Dom minskar/ökar avståndet till linserna, har man inte glasögon så kan man lätt köra med dom så nära ögonen som möjligt. Det gör under för FOVen!
Det lilla vredet man justerar avståndet mellan linserna är lite joxig o få bra. Jag brukar blunda med ett öga och kolla texten som syns, när den är som skarpast så bör linserna vara mitt för ögat och ge bäst syn.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

du ska ha i tanke med att sony antagligen kommer släppa fler stora titlar då dom har mer sammarbete med större spelföretag.
det jag tycker är tråkigt på vive är att det släpps många spel som mindre företag eller hobby programerare gjort som inte är så bra. finns endel bra spel men mesta är skräp enligt mig.

riften verkar ha mer klara roligare spel. men inte jättemånga dock- hoppas det kommer mer utvecklare och spel till vr.

tkr psvr är sjukt bra med tanke på vad dom har att jobba med ps4. jag hade nog valt ps4 i nuläget med tanke på spel osv. hade htc vive först, men blev så imponerad av psvr så var tvungen att köpa det med.t

Viven har jag enbart för roomscale! Det är naturligt att det tar tid att utveckla de liren de måste ju göras från grunden! så är man intresserad av VR för det så känns de lite tidigt. Jag har köpt en mängd spel som är lovande men då alla är early access vägrar jag förstöra dem jag spelar dem när de är klara.

Så i dagsläget hade jag valt ett headset hade jag offrat roomscale oavsett hur ballt det är och gått för Oculus Rift. Att inte få 360 tracking smidigt är ju ett klart minus förutom att jag är osäker på att ens med 4 kameror så matchar man vives basstationer fullt ut gällande täckning. men främst linserna tycker jag gör ett mycket bättre jobb. Screendoor på viven är absolut episk du tappar mycket detaljer då du bara ser mellanrummen mellan pixlarna. Riften lyckas de fokusera dem mycket bättre och jag kan utröna ansiktsdetaljer när jag ser på film ex. PSVR har närmast ingen screendoor att tala om men där stör blurret istället och att ingenting är skarpt så Riften är den bästa kompromissen så här långt.

Jag är inte hundra på att det kommer komma så värst många påkostade lir exklusivt för PSVR. De kommer va nisch även där så företagen kommer nog köra på multiformat för de mesta. Sen så undrar jag hur bra det går att få till trackingen med en ensam kamera?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Viven har jag enbart för roomscale! Det är naturligt att det tar tid att utveckla de liren de måste ju göras från grunden! så är man intresserad av VR för det så känns de lite tidigt. Jag har köpt en mängd spel som är lovande men då alla är early access vägrar jag förstöra dem jag spelar dem när de är klara.

Så i dagsläget hade jag valt ett headset hade jag offrat roomscale oavsett hur ballt det är och gått för Oculus Rift. Att inte få 360 tracking smidigt är ju ett klart minus förutom att jag är osäker på att ens med 4 kameror så matchar man vives basstationer fullt ut gällande täckning. men främst linserna tycker jag gör ett mycket bättre jobb. Screendoor på viven är absolut episk du tappar mycket detaljer då du bara ser mellanrummen mellan pixlarna. Riften lyckas de fokusera dem mycket bättre och jag kan utröna ansiktsdetaljer när jag ser på film ex. PSVR har närmast ingen screendoor att tala om men där stör blurret istället och att ingenting är skarpt så Riften är den bästa kompromissen så här långt.

Jag är inte hundra på att det kommer komma så värst många påkostade lir exklusivt för PSVR. De kommer va nisch även där så företagen kommer nog köra på multiformat för de mesta. Sen så undrar jag hur bra det går att få till trackingen med en ensam kamera?

jag håller med dig roomscale är fränt och roligt, men som sagt allt är nästan early access som du säger. trackingen funkar faktiskt bra för att vara en kamera. det går inte riktigt jämföra med vive iaf såklart. ngt jag tycker är fränt med psvr som dom gjort på brookhaven experiment är såkallad fusk 360 view https://www.youtube.com/watch?v=HA843Edk2Hk det playstation gör är att den minns din senast position på ngt sätt så du kan skjuta och [kolla bakom] dig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Jag har köpt en mängd spel som är lovande men då alla är early access vägrar jag förstöra dem jag spelar dem när de är klara.

Jag önskar fler tänkte så, tyvärr köper de flesta inte alls istället så vi Indies får inga pengar för att hyra folk för att skapa banor osv :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur