Permalänk
Medlem

Fejknyheter har väl kanske att göra med en publik uppfattning, t.ex så tror väldigt många att 9/11 attacken var en konspiration från USA's regering eller ett visst inflytande från världsledare att få USA att invadera Iraq och andra länder. Det har väl i stort sett med att göra att många personer inte känner att världsledare berättar sanningen.

Och det gör det hela problematiskt, särskilt med sådana här klipp som kommer ut.

Permalänk
Medlem

Folk får fan skärpa sig och inse att politik och styrelseskick är inte samma sak som sportevent, att välja lag efter vilka färger laget har och heja på dem oavsett vad som händer är ingen bra idé. Det är individens ansvar att kika på allt var för sig och ta sig tiden att bilda en egen uppfattning.

Man måste engagera sig och inte ta det som sägs och skrivs bokstavligen så vad folk borde göra att läsa fejknyheter men ställa sig själv frågan om det är sant eller inte för att försöka stoppa fejknyheter är ingen bra lösning heller.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Folk får fan skärpa sig och inse att politik och styrelseskick är inte samma sak som sportevent, att välja lag efter vilka färger laget har och heja på dem oavsett vad som händer är ingen bra idé. Det är individens ansvar att kika på allt var för sig och ta sig tiden att bilda en egen uppfattning.

Man måste engagera sig och inte ta det som sägs och skrivs bokstavligen så vad folk borde göra att läsa fejknyheter men ställa sig själv frågan om det är sant eller inte för att försöka stoppa fejknyheter är ingen bra lösning heller.

Bra skrivet.

Det är väldigt viktigt att inte låsa fast sig i uppfattningar eller åsikter utan att hela tiden vara öppen för ny information.

Har aldrig förstått mig på de som alltid röstar på samma parti år ut och år in, det har ju trots allt skett ganska stora förändringar i många av partierna i vår riksdag på ganska kort tid.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Bra skrivet.

Det är väldigt viktigt att inte låsa fast sig i uppfattningar eller åsikter utan att hela tiden vara öppen för ny information.

Har aldrig förstått mig på de som alltid röstar på samma parti år ut och år in, det har ju trots allt skett ganska stora förändringar i många av partierna i vår riksdag på ganska kort tid.

Ja S har gått högerut och M har gått mot mitten men vill få det att framstå som de gått mer vänsterut än de gjort, småpartierna har blivit lite mer extrema i sina åsikter för att inte försvinna och SD har hoppat in på högerkanten men vill framstå som mycket mer vänster än deras enfrågepolitik verkligen är och alla utom V har blivit mycket mer otydliga med sin ideologi och bedriver smutsigare "enfrågekampanjer" där man gärna försöker få ut vinklade nyheter via sin kanaler, däremot så är det mest på ytterkanterna det uppstår extremt vinklade nyheter och ibland även rena lögner för att försöka få den egna agendan att framstå som den lätta lösningen på svåra problem. Men det finns även en del andra organisationer som försöker påverka politiken på sätt som kanske inte är rena lögner men där man vinklar innehållet så extremt mycket att man ändå tangerar sanningens och anständighetens gränser.
En del företagarorganisationer är ju ganska extrema och "medborgarfientliga" och lägger mycket resurser för att skydda ägarnas ekonomiska intressen på samhällets bekostnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej de riskerar inte sina karriärer, det finns massor av troll inom "forskarvärlden" (citationstecken eftersom vilka allmänheten tror är forskare och vilka som faktiskt forskar brukar skilja sig åt markant). Se bara till Eberhard eller Åke-trollet i Nässjö t.ex. Det är ett icke-argument.

Jag arbetar som psykolog och jag arbetar med barn, jag har god insikt i hur forskningsläget ser ut och jag håller mig uppdaterad via konferenser och forskningsdatabaser, vad din vän Mållgan än har tyckt och tänkt så finns det ingen direkt rimlighet i det.

Nu känner inte jag till dom personerna som du talar om,
Dock visar du själv här genom att kalla oliktänkande personer för troll
Att det kan vara ett problem att påvisa saker som inte följer "korrekt" syn på saker.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat ett tramsinlägg och svar på det. Se forumregel § 1.6.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Nu känner inte jag till dom personerna som du talar om,
Dock visar du själv här genom att kalla oliktänkande personer för troll
Att det kan vara ett problem att påvisa saker som inte följer "korrekt" syn på saker.

Ja, om man i mitt yrke vägrar att använda sig av vad forskningen visar eller väljer att låta sina personliga åsikter och ideologier gå framför barnens bästa, då är man ett troll. Det är oetiskt och klandervärt.

Korrekt syn är att alltid se till det bästa för personen man arbetar med, det har inget med politik att göra.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Det behövs inte, området är beforskat. Om personen du refererar till som "en av de bästa psykologerna" verkligen hade gjort sitt jobb hade hen inte uttalat sig så felaktigt.

Eller så hittar du på allt eller delar av vad du sagt, något av dem är det definitivt.

Det är även en form av argumentationsfel kallad falsk auktoritet. Det innebär i praktiken att en person utser en annan person som auktoritet inom ett ämne och alla som säger emot denne har fel för "en av de bästa psykologerna" (i detta fallet) säger något helt annat. Problemet med den typen av argument är att ju fler som säger att någon har fel ju större chans är det att denna har fel.. framförallt om dessa innehaver belägg för att så vore fallet.

Skrivet av aragon:

För det kan ju aldrig vara så att dom som påpekar felaktigheterna i det du kallar beforskat riskerar sina karriärer?
Tyvärr är det ju tabu att tala om visa saker i Sverige även om det finns starka belägg för det.
Ps: han har arbetat och forskat inom detta i närmare 40år.
Arbetar du inom psykiatrin vågar jag nästan påstå att du vet vem han är.

Så du menar att personen som forskat om något i 40 år inte riskerar all sin forskning och sitt rykte? Att någon varit länge i ett yrke är inga belägg för att denne ska ha rätt.

Skrivet av aragon:

Att olika nyhetssajter lånar friskt av varandra är knappast en nyhet, Dock så stämmer vanligen nyheterna mycket bättre överens på
tex nyheter idag när väl slutresultatet bli känt.

Som exempel: svt rapporterar att 5 (eller var det 8) svenska män gruppvåldtagit en tjej på en färja.
när nya tider rapporterar om samma händelse säger dom att det är invandrare som gjort det,
och mycket riktigt så hade dom inte ens svenskt medborgarskap.

Detta går som en röd tråd i vanlig media, Det jag vill se som konsument, är ren fakta. klarar man inte det så får som väl börja rapportera alla händelser är utförda av hen som många gillar att säga. (Vilket blir lite absurt om man ska beskriva gärningsmän)

på din fråga om jag sett postpositiva saker om Islam,, invandring eller feminism får jag nog svara såhär

Sedan när är det en reporters uppgift att göra nyheter positiva? är inte arbetsbeskrivningen att man ska rapportera nyheterna utan någon egen tolkning eller omskrivning?

Vad har varit positivt med Islam/invandringen motväger alla negativa saker som händer?
När det gäller Feminismen, Jag förmodar att du talar om riktig feminism och inte det vi i sverige kalla feminism.
i så fall så ploppar det upp nyheter lite då och då om hur kvinnor kämpar för sin frihet och rättigheter i tex Irak.
Den så kallade Svenska feminismen ser jag dock inga som helt fördelar med och det ända i nyhetsväg har
är mer underhållande. (underhållande är ju positivt

Anledningen till att jag skriver "riktiga islam" är för dom flesta jämför islam med tex kristendomen.
Inom kristen domen är det tillåtet att tolka bibeln lite som man vill, det vill säga, Man kan välja att bara följa vissa delar av den.
Det står ingen stans i Bibeln att detta inte skulle vara tillåtet.
I Kristendomen är läran, kärlek och valfrihet, (räknar inte med gamla testamentet då nya testamentet slår ut det gamla testamentet. i det gamla testamentet fanns det dock negativa saker)

Islam finns i en version, (då den är förbjuden att tolka, Sedan läser man den så att det är det senaste som gäller, Det vill säga står det älska alla i början och så kommer nästa stycke där det står döda alla otrogna , då är det det sista som gäller, men nu förenklade jag det lite mycket, Då man måste läsa koranen ihop med texterna om Mohameds liv för att förstå vad som menas med orden. exempel: Du ska älska alla står i koranen, Men så läser du vad texten kommer ifrån och vad som menas, Då står det du ska älska alla rättroende muslimer dom andra ska du ta svärdet mot)

Sedan handlar koranen om underkastelse och att följa regler, och att till varje pris skydda Islam.
(så ja islam går ut på att du blir tvingad att göra saker)
anledningen till att islam förekommer i så många konflikter är för någon "tolkat" koranen, Som är förbjudet att göra.
(står som sagt på flera ställen i den) Med andra ord, Det vi kallar extremister är egentligen troende muslimer enligt islam.

Ja det finns människor som kallar sig muslimer men inte följer koranen, Dock är dom inte muslimer sett från läran om islam.
På samma sätt som jag kan kalla mig gud, har alla rätt att kalla sig vad dom vill, Det betyder dock inte att dom är det.

Det finns väldigt mycket intressant att ta upp när det gäller islam och hur troende och "icke" troende muslimer ser på det,
Dock orkar jag inte sitta och skriva ner allt.
Jag rekommenderar dig dock att läsa eller lyssna på material från konvertiter (tex imamer som gått från islam till kristendom)
Dom förklara mycket bättre en vad jag kan göra i en kort text här.

Jag håller dock med dig, Man ska få tror vad man vill,
Tvinga dock inte på det på samhället eller någon annan utan håll det i ditt egna hem.

Kan blivit lite rörigt men jag hoppas du får ihop det

/Mvh

Så om de har rätt en gång så betyder det att de är trovärdiga? Fria tider tenderar att gång på gång tänja på regler och pressetik när det faller dem in eftersom de är en extremt tendentiös källa. Sedan ditt argument om att saker måste ha positiva aspekter köper jag inte alls. Allt behöver inte vara positivt för att folk ändå ska få göra detta.. Allt som krävs att de ska följa normer och lagar i detta land. Vilket en enorm majoritet gör. Samma argument kan dessutom läggas på ideologier och religioner världen över. Ditt påstående om att man får välja vilken del av bibeln man ska följa är dessutom direkt felaktigt. Kristendomen precis som islam är auktoritära i den bemärkelsen att den skulle tolkas bokstavligt av sin omgivning och de flesta menar att så är fallet även idag. Det var funktionen med den och det är det även idag. Att du dessutom inte räknar med GT pga. ditt argument faller på det är inte heller seriöst. GT är en del av kristendomen. Du kan inte sitta och peta ut russin bara för att du känner för det.

Skrivet av Frispel:

Du tar faktiskt upp ett intressant exempel som visar på en problematik med media i allmänhet, men problemet är inte riktigt vad du vill få det till. Vad som hände i det fallet var att finsk polis/åklagare och media (som inte är lika "PK" som svenska diton) initialt rapporterade att det var svenskar som gripits. Svensk media vidarebefordrade dessa uppgifter då det är viktigt att vara först med nyheter. När det senare bekräftats att så inte var fallet så korrigerade man sina artiklar. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20251296.ab

Problemet här var inte att man medvetet rapporterade felaktigheter, problemet består i hetsen att få ut nyheterna så snabbt som möjligt vilket gör att en djupare faktakoll kommer i ett senare skede. Möjligen kan man hävda att alternativmedia tvingar normal media att vara mer ärlig med uppföljningen, men problemet i sig har inte att göra med att man medvetet fejkar eller rapporterar felaktigheter.

Jämför då med mitt exempel där alternativmedia uppenbarligen mycket medvetet går in och redigerar i källtexten för att skapa en bild som passar agendan, men som inte ger en korrekt bild om vad som sades.

Så vilken sida är det som mest medvetet justerar källmaterialet för att passa agendan? Aftonbladet som rapporterar de uppgifter de initialt får från finsk polis/åklagare som senare visar sig vara felaktiga? Eller Nyheter idag som trollar bort en textrad från artikeln de har som källa och vips har vinklat artikeln till att i vissa stycken ge en helt annan bild än vad som står i källartikeln på SR?

Min uppfattning är att normal media ger en ofantligt mycket mångfacetterad rapportering medan alternativmedia för det mesta bara belyser den sida som bekräftar agendan, gärna med kraftigt vinklade artiklar. Men du håller inte med om detta?

Återkommer till islam och feminism lite senare, har inte tid att skiva om det just nu, lunchen kallar!

Debattartiklar/krönikor är i sig inget som tidningarna skriver själva, men det måste såklart ställas krav på att kolla att de personer/åsikter som uttrycks där inte är fejkade. Samtidigt så kan man tycka att det är lite intressant att de fejkade debattartiklar du länkar till har samma agenda (och avsändare?) som alternativmedia. Syftet är att skapa upprördhet över det blåögda/inkompetenta etablissemanget och/eller invandringen i sig. I detta fallet då genom fejkade debattartiklar om att införa sharialagar och ge rösträtt åt asylsökande, och då försöka klistra dessa åsikter på personer/organisationer som jobbar med invandring/integration.

Det är därför debattartiklar och nyheter inte får vara i samma del av tidningen enligt lag. Debattartiklar kan skrivas av vem som helst och av vilken orsak som helst i vilket ämne som helst. Pressetiken är inte lika sträng på dessa som hos "vanliga" artiklar däremot har fortfarande den ansvarige utgivaren ett krav på sig att se till att dessa t.ex inte bryter mot lagen.

Skrivet av Solaris:

Vadå? Det är tidskrävande jue.... bättre att lyssna på vad andra säger att partiet tycker och tänker och därigenom låter andra tänka åt en. Mycket mer bekvämt om ni frågar mig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

https://www.washingtonpost.com/business/economy/russian-propa...

botnät från ryssland, fejknyheter och betalda troll avgjorde valet. 2 oberoende forskarteam har bevisat rysslands inblandning i fejknyheterna som avgjorde valet.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

https://www.washingtonpost.com/business/economy/russian-propa...

botnät från ryssland, fejknyheter och betalda troll avgjorde valet. 2 oberoende forskarteam har bevisat rysslands inblandning i fejknyheterna som avgjorde valet.

Det i sig är en fejknyhet, då ingenting alls är bevisat. Artikeln är bara ett sätt sprida misstro mot alla som är i opposition till den amerikanska "demokratin" och dess världsomspännande nät av betalda lakejer i tidningshus och tvsoffor.

Fake News
https://www.youtube.com/watch?v=dB_Fzr_0efA

Why "real" news can be more dangerous than fake
https://www.youtube.com/watch?v=4gyhG5dXGHg

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Det i sig är en fejknyhet, då ingenting alls är bevisat.

Det tycker jag inte. En fejknyhet är när man säger något som inte är sant. Artikeln som länkades skriver tex:

Citat:

Two teams of independent researchers found that the Russians exploited American-made technology platforms to attack U.S. democracy at a particularly vulnerable moment, as an insurgent candidate harnessed a wide range of grievances to claim the White House.
...
There is no way to know whether the Russian campaign proved decisive in electing Trump, but researchers portray it as part of a broadly effective strategy of sowing distrust in U.S. democracy and its leaders.

Dvs det är högst troligt att Ryssland var med och påverkade valet. Sen går det ju självklart aldrig att till 100% bevisa det, men så är det ju med det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Det tycker jag inte. En fejknyhet är när man säger något som inte är sant. Artikeln som länkades skriver tex:
Dvs det är högst troligt att Ryssland var med och påverkade valet. Sen går det ju självklart aldrig att till 100% bevisa det, men så är det ju med det mesta.

Det finns två nyheter där. Dels foruminlägget och dels artikeln som länkas till. Båda är fejknyheter. Den första för att den hävdar att "det är bevisat", den andra för att den amplifierar "oberoende" "forskargruppers" "läckta" fynd till sensationsjournalistik. Det är sannolikt planterade nyheter som å sin sida ger välbehövda klick åt pressen.

"Bringing the insights of scholarship to bear on the development of policies that advance U.S. national interests"
"It urged the Western world to unite under the leadership of the U.S. to combat the Soviet Union and international communism."
="oberoende"
https://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_Policy_Research_Institu...
Vilken tankesmedja är oberoende? Det är knappast forskning på akademisk nivå, och bevisföringen därefter.

Ändå tvättas nyheten till att ingjuta något slags faktavärde, och blir därmed fejknyhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Det finns två nyheter där. Dels foruminlägget och dels artikeln som länkas till. Båda är fejknyheter. Den första för att den hävdar att "det är bevisat", den andra för att den amplifierar "oberoende" "forskargruppers" "läckta" fynd till sensationsjournalistik. Det är sannolikt planterade nyheter som å sin sida ger välbehövda klick åt pressen.

Du måste skilja på om en nyhet är fejk/bluff och hur du förhåller dig till innehållet. Det som står i artikeln är att två (från varandra) oberoende forskare säger att deras granskning pekar på att Ryssland trollade valet. Om dessa forskare vore påhittade eller inte alls har sagt det skulle jag definitivt klassa det som en bluffnyhet, men jag ser inget som pekar på det.

Sen är frågan hur du förhåller dig till innehållet. Här spelar ditt förtroende för tidningen roll. Hur bra är de på att sammanfatta nyhetsflödet och åt vilket håll är deras nyheter vinklade generellt sett? Om tex två forskare säger en sak är det inte värt så mycket om 1000 andra säger det motsatta. I ditt fall är det uppenbart att du har väldigt mycket lägre förtroende för Washington Post än vad jag har. Att du inte håller med om slutsatserna i en nyhet betyder dock inte att den är bluff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

"Bringing the insights of scholarship to bear on the development of policies that advance U.S. national interests"
"It urged the Western world to unite under the leadership of the U.S. to combat the Soviet Union and international communism."
="oberoende"
https://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_Policy_Research_Institu...
Vilken tankesmedja är oberoende? Det är knappast forskning på akademisk nivå, och bevisföringen därefter.

Ändå tvättas nyheten till att ingjuta något slags faktavärde, och blir därmed fejknyhet.

Skrivet av grovlimpa:

Du måste skilja på om en nyhet är fejk/bluff och hur du förhåller dig till innehållet. Det som står i artikeln är att två (från varandra) oberoende forskare säger att deras granskning pekar på att Ryssland trollade valet. Om dessa forskare vore påhittade eller inte alls har sagt det skulle jag definitivt klassa det som en bluffnyhet, men jag ser inget som pekar på det.

Sen är frågan hur du förhåller dig till innehållet. Här spelar ditt förtroende för tidningen roll. Hur bra är de på att sammanfatta nyhetsflödet och åt vilket håll är deras nyheter vinklade generellt sett? Om tex två forskare säger en sak är det inte värt så mycket om 1000 andra säger det motsatta. I ditt fall är det uppenbart att du har väldigt mycket lägre förtroende för Washington Post än vad jag har. Att du inte håller med om slutsatserna i en nyhet betyder dock inte att den är bluff.

Ingen av er kan bevisa vare sig det ena eller det andra till 100%, så den som påstår något sådant har väldigt svårt för att framstå som trovärdig. Däremot kan man alltid spekulera, utan att påstå att något helt säkert är eller inte är på ett speciellt vis.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

- kärnkraft är renare än vind och sol

Haha, är det här en skämttråd?

Du kommer här och pratar om fejknyheter och länkar aftonbladet.
Samt du tar upp något som informationsfientliga människor alla håller med om.

DU bidrar till 100% av dessa fejknyheter med dina idéer som du sprider här.
Många som tipsat i tråden om hur man lär sig känna igen fejknyheter, hoppas ts tar åt sig av dessa.

Lär dig ta del av fakta av sådant du inte förstår istället för att anklaga folk för att läsa fejknyheter.

Skrivet av mrqaffe:

Att säga att kärnkraften är miljövänlig och billig är alltså kraftigt vinklat för man utelämnar oerhört viktiga detaljer.

Nej? Det gör man inte? Kan du upplysa mig om dessa detaljerna tack. Visst det är dyrare än att inte göra något alls, men det är inget alternativ i en riktig värld eftersom folk gillar el

Det är lite komiskt att personerna som verkar mest klaga på fejknyheter verkar inte ställa några som helst krav på sanning eller fakta.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Hur stor redaktion krävs för att granska alla nyheters äkthet utan att tillta nätcensur? Ska privata aktörer avgöra vad som är fejk respektive sanning kan korruptionen bli total. "If you scratch my back I´ll scratch yours", "tjänster och gentjänster" osv...

I min mening är det public service och publicistklubbens uppgift att driva debatter mellan dom som anklagar och anklagas. Varför det inte sker i större omfattning är en debatt i sig och spekulationerna tilltar och konspirationsteorierna växer som ogräs, vilket är fullt förståeligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ingen av er kan bevisa vare sig det ena eller det andra till 100%, så den som påstår något sådant har väldigt svårt för att framstå som trovärdig. Däremot kan man alltid spekulera, utan att påstå att något helt säkert är eller inte är på ett speciellt vis.

Som jag skrev tidigare är det extremt få saker som går att bevisa till 100%. Felet många gör är att de antar att alla alternativa förklaringar är lika troliga. Att det inte går att bevisa till 100% att människan ligger bakom den globala uppvärmningen innebär inte att det är 50/50 att så är fallet (>90% enligt IPCC).

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Som jag skrev tidigare är det extremt få saker som går att bevisa till 100%. Felet många gör är att de antar att alla alternativa förklaringar är lika troliga. Att det inte går att bevisa till 100% att människan ligger bakom den globala uppvärmningen innebär inte att det är 50/50 att så är fallet (>90% enligt IPCC).

Ja detta är en mycket bra proäng. Vi har ju en del bevis för att det har varit temperatur förändringar tidigare i historien, men vi har mycket bevis på att vi påskyndar detta otroligt mycket. Kan ju finnas flera anledningar till det som sker, men det är ganska orelevant för det blir problem för oss ändå. Så vi får helt enkelt lösa det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Ja, men jag kan upprepat plocka godtyckliga människor från gatan/internet/mängden "oberoende" organisationer, och till slut finna någon jag kallar "forskare", som dessutom råkar vara medlem i tankesmedja X eller parti Y och som är beredd att tala ut om något jag finner angeläget på bästa sändningstid. Sen upprepar jag sökningen och hittar en till "oberoende forskare", det finns många, och gör påståendet ovan för att göra det hela mer trovärdigt.

Jag har inget som helst förtroende för Washington Post, de är en part, och jag utgår från att rapporter kring ämnen de har intressen i är skeva tills motsatsen bevisats.

Faktum kvarstår

- Inlägget som hävdar att X är "bevisat" baserades på ett falskt påstående (som blir mer och mer skevt efter upprepad återberättelse).

- Artikeln som hävdar "forskarnas" "oberoende" ljuger eftersom forskarna inte är oberoende.

Hela den framtrissade kampanjen med fejknyheter är etablerad liberal medias sista desperata suck. Det är ett maskerat försök till att börja acceptera censur på de fejkanklagelsegrunder som passar för dagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Ja, men jag kan upprepat plocka godtyckliga människor från gatan/internet/mängden "oberoende" organisationer, och till slut finna någon jag kallar "forskare", som dessutom råkar vara medlem i tankesmedja X eller parti Y och som är beredd att tala ut om något jag finner angeläget på bästa sändningstid. Sen upprepar jag sökningen och hittar en till "oberoende forskare", det finns många, och gör påståendet ovan för att göra det hela mer trovärdigt.

Precis, det var dit jag försökte komma. Väldigt få av oss har tid att leta upp alla som har något att säga, analysera sanningshalten och sen sammanställa det. Därför har vi massmedia som gör det åt oss. Olika tidningar/sidor har dock olika fokus och värderingar vilket gör att samma nyhet som framställas på väldigt många olika sätt. Det är något man alltid måste ta i beaktning när man läser nyheter. Om tex DN skulle skriva något kritiskt kring integration skulle jag ta det mycket allvarligare än om Fria Tider gjorde det.

Skrivet av IlyaZ:

Jag har inget som helst förtroende för Washington Post, de är en part, och jag utgår från att rapporter kring ämnen de har intressen i är skeva tills motsatsen bevisats.

Självklart kommer inga nyhetsrapporteringar vara helt neutrala. Däremot är det mindre troligt att direkt felaktiga nyheter kommer ut från en så pass stor tidning som Washington Post. Jag har också personligen högre förtroende för journalister på papperstidningar än rena onlinetidningar.

Skrivet av IlyaZ:

- Artikeln som hävdar "forskarnas" "oberoende" ljuger eftersom forskarna inte är oberoende.

Om du syftar på "Two teams of independent researchers .." så skulle jag rekommendera dig att hämta en ordbok. Ord kan ha flera betydelser.

Permalänk
Medlem

Självklart får fejknyheter mer spridning eftersom de är kontroversiella.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Precis, det var dit jag försökte komma. Väldigt få av oss har tid att leta upp alla som har något att säga, analysera sanningshalten och sen sammanställa det. Därför har vi massmedia som gör det åt oss. Olika tidningar/sidor har dock olika fokus och värderingar vilket gör att samma nyhet som framställas på väldigt många olika sätt. Det är något man alltid måste ta i beaktning när man läser nyheter. Om tex DN skulle skriva något kritiskt kring integration skulle jag ta det mycket allvarligare än om Fria Tider gjorde det.

Självklart kommer inga nyhetsrapporteringar vara helt neutrala. Däremot är det mindre troligt att direkt felaktiga nyheter kommer ut från en så pass stor tidning som Washington Post. Jag har också personligen högre förtroende för journalister på papperstidningar än rena onlinetidningar.

Om du syftar på "Two teams of independent researchers .." så skulle jag rekommendera dig att hämta en ordbok. Ord kan ha flera betydelser.

Nja, independent syftar på researchers (vilket i sig är ett kontroversiellt påstående, fin omskrivning för think tank-folk vilket är medvetet). Annars ska det stå Two teams of researchers independently... tex discovered.... . Vill man få in båda syftningar blir det two teams of independent researchers independently. Independent of eachother om det ändå är tveksamheter, det är inte deras syftning, utan den tolkas av läsaren som "oberoende forskare", inte "forskare oberoende av varandra".

Men det spelar ingen roll, hela syftet med Washington Post är att vara en trollfabrik, det är det journalisterna får betalt för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Löjligt, wikileaks är på "fejknyhetslistan", samtidigt som "forskarna" är anonyma och sidan kommer från ingenstans. Fullständigt oseriöst och luktar CIA långa vägar.

Här intervjuas en representant från Ron Paul Institute som också hamnat på "propagandalistan"
‘Fake news’ & Russian ‘sophisticated propaganda machinery' trend spreads, picked up by media
https://www.youtube.com/watch?v=Tt1MnzbkF2g

RT som också är på listan diskuterar saken:
https://www.rt.com/usa/368182-election-russia-propaganda-clai...

Washington Post fick dra tillbaka anklagelser och be om ursäkt efter att de inte kunnat grunda dem i något. = Fejknyheter

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vem ska avgör vad som är "fake"? https://www.youtube.com/watch?v=xMX4NmCJGm0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Storebror såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja där har du lite vinklad information, den säger egentligen bara att kol släpper ut mycket CO2 men utelämnar att nämna något om problemen med avfallet från kärnkraften och försöker få vindkraft att se något lite sämre ut än vad det egentligen är.
Många basindustrier har dessutom tidigare ägt främst vattenkraft men den sålde de för att få kortsiktiga vinster och det kanske de ångrar numera.
Det är alltså inga direkta lögner men den ger inte heller hela sanningen.

Avfall från kärnkraft är inget problem idag, man vet hur det ska hanteras.
Vattenkraft är en av de värsta miljöbovarna, hur mycket naturvärden som helst har gått för alltid förlorade p.g.a. denna överskattade "miljövänliga" energiutvinning.

Permalänk
Medlem

Intressant rapport om pro-ryska nyhetsrapporteringen tycker jag själv, verkar i de delar jag läst igenom vara väldigt trovärdig.
https://drive.google.com/file/d/0Byj_1ybuSGp_NmYtRF95VTJTeUk/...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ceogar:

Haha, är det här en skämttråd?

Du kommer här och pratar om fejknyheter och länkar aftonbladet.
Samt du tar upp något som informationsfientliga människor alla håller med om.

DU bidrar till 100% av dessa fejknyheter med dina idéer som du sprider här.
Många som tipsat i tråden om hur man lär sig känna igen fejknyheter, hoppas ts tar åt sig av dessa.

Lär dig ta del av fakta av sådant du inte förstår istället för att anklaga folk för att läsa fejknyheter.

Nej? Det gör man inte? Kan du upplysa mig om dessa detaljerna tack. Visst det är dyrare än att inte göra något alls, men det är inget alternativ i en riktig värld eftersom folk gillar el

Det är lite komiskt att personerna som verkar mest klaga på fejknyheter verkar inte ställa några som helst krav på sanning eller fakta.

Kärnkraft är renare och effektivare.

https://imgur.com/account/favorites/tm7K1 Ett litet bildspel för dig om kärnkraftverk och hur det fungerar och dess risker.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Kärnkraft är renare och effektivare.

https://imgur.com/account/favorites/tm7K1 Ett litet bildspel för dig om kärnkraftverk och hur det fungerar och dess risker.

Jag är 100% för kärnkraft framgick nog inte riktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Is 14-legged killer squid found TWO MILES beneath Antarctica being weaponised by Putin?
http://www.express.co.uk/news/weird/735175/vladimir-putin-kil...

Putin 'weaponizing' migrant crisis to hurt Europe
http://www.cnbc.com/2016/03/02/putin-weaponizing-migrant-cris...

Russia May Soon Have Weaponized Robotic Cockroaches
http://modernnotion.com/russia-may-soon-have-weaponized-robot...

The Menace of Unreality: How the Kremlin Weaponizes Information, Culture and Money
http://www.interpretermag.com/the-menace-of-unreality-how-the...

Putin Has Weaponized Soviet History
http://europe.newsweek.com/putin-has-weaponized-soviet-histor...

Weaponized Weather: Russia And North Korea Might Be Able To Control The Weather, CIA Allegedly Fears
http://www.inquisitr.com/1846441/weaponized-weather-russia-an...

Putin ‘Weaponizing’ WikiLeaks to Help Trump: Clinton Campaign
https://www.bloomberg.com/politics/trackers/2016-10-20/putin-...

Now Putin Has Weaponized Giant Killer Squids
http://russia-insider.com/en/putin-has-weaponized-mutant-kill...

"Like the sinister James Bond villain that he is and always will be, Russian President Vladimir Putin is always on the lookout for random objects and abstract concepts to "weaponize"."

Visa signatur