Vilken sata kontroller kan man lita på ?

Permalänk

Vilken sata kontroller kan man lita på ?

Hallå jag undrar vilken SATA controller man ska köpa, jag vet att det finns mycket skräp på marknaden med dåliga chips, av det lilla jag har läst så är de sata controller med SAS stöd bäst, antagligen för de är mer riktigade till seriösa företag än hemma användare.

Hur som helst, det akuta proboblmet är att min dator från 2009 har inte stöd för större diskar än 2TB, jag tänkte köpa en 8TB disk. Till en början med tänkte jag ha den i min dator medans jag sparar ihop pengar till en NAS server jag tänkte bygga själv framöver, men tänkte alltså ha Sata controllern i min dator till att börja med, PCI express är alltså ett krav då jag endast har pcie.

Någon som nördat ner sig i detta riktigt ordetnligt och vet vilka chips som gäller och vilka som har de bästa drivrutinerna ?

Värt att poängtara är att jag värdesätter min data väldigt mkt så jag betalar gärna lite extra för att få något som man kan lita på (därför jag bland annat endast köper HGST diskar som kostar dubbelt så mkt som seagate)

Permalänk
Medlem

Hejsan,
För att kunna svara på din fråga behöver du uppge lite mer information. Precis som du nämner så finns det massa dåliga chips och inte minst massa dåliga filsystem just för dataintegritetens skull.

* Så vad tänker du köra för os? Detta avgör mycket.

Själv kör jag denna kontrollern. Där jag har kopplat in 8st diskar SAS => SATA. Kör ubuntu 16.04 och filsystemet zfs på dom eftersom det är byggt för dataintegritet.

Permalänk
Skrivet av aresfour:

Hejsan,
För att kunna svara på din fråga behöver du uppge lite mer information. Precis som du nämner så finns det massa dåliga chips och inte minst massa dåliga filsystem just för dataintegritetens skull.

* Så vad tänker du köra för os? Detta avgör mycket.

Själv kör jag denna kontrollern. Där jag har kopplat in 8st diskar SAS => SATA. Kör ubuntu 16.04 och filsystemet zfs på dom eftersom det är byggt för dataintegritet.

Hejsan jag tänkte köra windows 10 till att börja med. Sedan när jag bygger min nas server fanns det något system jag inte kommer på nu. Men När jag bygger min egna nas har jag hört att "FreeNAS" systemet är bra. Kan förstå att det kanske blir problem med drivrutiner med detta ?

Freenas verkar baseras på FreeBSD så antar att det är bra att det finns drivrutiner till både windows och freebsd

Permalänk

ska jag satsa på ett SAS kort ? har hört LSI är bra ?
andra märken som är stora ir highpoint, intel.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s300706400&o=lokal_rank...

omjag förstår saken rätt så är allså SAS kontakten bakåtkompatibel med SATA dvs jag kan använda SATA diskar med en SAS kontroller också, men till högre hastigheter och bättra kvalite på chippen

Permalänk

Verkar som det är LSI som gäller ? dom har bra chip, är broadcom bra ?