Vilken dist lämpar sig bäst anser ni?

Permalänk
Medlem

Vilken dist lämpar sig bäst anser ni?

Har en P2 400MHz här hemma som jag har inte till så mycket, så jag tänkte installera någon Linuxdist på den.. Frågan är bara vilken ..
Gentoo gillar jag väldigt mycket, förutom att det tar väldigt lång tid att installera / kompilera program.. och det lär väl ta ännu längre tid att installera ett program på min 400:a än på min 1,7GHz:are ...
Prövade att installera Debian, men jag gillade verkligen inte det installationsprogrammet .. men jag förhastade mig kanske?
Jaja, vad tycker ni.. vad skulle ni kört på det systemet jag beskrev?

P2 400MHz
128 MB SDRAM
12 GB HD (till Linux, annars 26 GB)
Crystal semiconductor ljudkort (cs4236b)
ATI Rage Pro 8 MB AGP 2X
19" skärm..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem

Min polare kör gentoo på 350/128MB/6GB.
Väldigt stora paket (läs: X, mozilla) brukar jag hjälpa till med dock, jag kompilerar med distcc på båda mina datorer och skickar till honom.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Om du inte gillar att kompilera så är det väl Debian som återstår?
Men Gentoo är ju helt klart värt den tid det tar

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Medlem

Hmmm får tänka efter lite ... vet inte vilken jag ska välja
fattade inte debians installprogram riktigt. fick ju aldrig välja var jag skulle lägga kärnan.. vill ju ha den på en egen liten partition (/boot)
men har inget minne att jag fick välja det.. aja ska in å rota lite med det nu igen...

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Har en fråga till .. Hur gör jag om jag vill ha ext3 i debian ??
Den verkar ju bara vilja ha ext2 hela tiden ..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Har en fråga till .. Hur gör jag om jag vill ha ext3 i debian ??
Den verkar ju bara vilja ha ext2 hela tiden ..

kör tune2fs -j /dev/hdaX efter installationen.

OBS! Tror även du måste uppgradera kärnan till 2.4 först, efterssom ext3 kräver den(?)

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle nog köra debian eller crux om jag var du.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Hmmm får tänka efter lite ... vet inte vilken jag ska välja
fattade inte debians installprogram riktigt. fick ju aldrig välja var jag skulle lägga kärnan.. vill ju ha den på en egen liten partition (/boot)
men har inget minne att jag fick välja det.. aja ska in å rota lite med det nu igen...

För att välja partitioner under installen så tabbar du över till en annan tty (alt-f2, f3 osv) och kör cfdisk, skapar partitionerna, går tillbaks till installationen(alt-f1) och väljer att du vill mounta /, sen går du in där igen och väljer att mounta andra partitioner. Vet inte riktigt vad det heter, men prova. Blir det fel så startar du bara om installationen och försöker igen, nån gång får du det rätt

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Äsch, har bestämt mig för att köra med gentoo nu .. programmen blir ju trots allt bäst optimerade för min dator.. man får väl stå ut med att det tar lite tid ...
Och gentoo är den dist som känns bäst enligt mig.. enda nackdelen jag ser med det är att det tar lite tid att kompilera saker, men det få man väl leva med

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Ska man kompilera typ X kan man ju köra förkompilerade paket. Vet dock inte hur, #gentoo @ irc.freenode.net / www.gentoo.org skulle jag gissa på kan svara

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Slackware.. need say no more

/DJ

Visa signatur

ASUS m2n68-AM Plus, AMD X6 1075T, 4GB RAM, XFX AMD radeon 5770
BOINC-maskin

Permalänk

Håller med, slackware ska du köra jue

Visa signatur

ECS 945P-A | Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz | 2x Corsair Value PC5300 DDR2 1024MB | Gainward GeForce 7950GT 512MB,1,4ns DDR3 | 2 x Samsung SpinPoint 250GB SATA2

Permalänk
Medlem

Ok jag tycker verkligen inte du ska köra med Gentoo eftersom det är en source-dist. Det kommer att ta år och dagar innan du får det att fungera pga kompilationstiden. Jag tycker att du ska köra på Debian. Den har ett fint pakethanteringssystem liknande Gentoos dock så är det binärer (finns source med om man vill) vilket lämpar sig väl för den hårdvara som du ska köra OS:et på.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Jag kör slackware 9 på min 500 mhz:are! Det funkar fin fint!

Visa signatur

(19:11:16) Håkan: Vill du ut och festa med Jessica?! :D
(19:12:08) Holgersson: Ehm, vae?!
(19:12:31) Håkan: Jag har inget hår =)

Permalänk

Jag har hört att många har problem med Slack 9, kör 8.1 istället.

Visa signatur

ECS 945P-A | Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz | 2x Corsair Value PC5300 DDR2 1024MB | Gainward GeForce 7950GT 512MB,1,4ns DDR3 | 2 x Samsung SpinPoint 250GB SATA2

Permalänk
Medlem

Opteron: År och dagar tar det inte. Beror helt på vad du kompilerar. Och ska man ha den att leka med så spelar det ju ingen roll om det tar tid, man har ju andra boxar att göra saker på samtidigt. Hade det varit t.ex. servern hade det varit en annan sak, om man måste ha in nån patch eller dyl. snabbt, men där installerar man ju inte något stort som X.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.