Gäller garanti för skada från elspik?

Permalänk
Medlem

Gäller garanti för skada från elspik?

Har kontaktat butikens support samts företaget av produkten. Vill endast få lite kött på benen av er, kanske t o m hopp.

I tisdags natt så dog hela mitt system av en misstänkt elspik. Kunde konstatera att PSUn var död (gick ej att tjuvstarta) och även vid byte av PSU så gick datorn inte igång. Så bestämde mig för att uppgradera till jul, förutom min GPU som är 2-3 månader gammalt (samt av EVGA 1080 FTW som har haft problem med kylning, värt att komma ihåg).

Nytt system anländer, bygger ihop allt och startar. PSUn klickar endast till. Felsöker lite och bestämmer mig att ta bort GPUn som är "gammal". Datorn bootar utan problem. Sätter ner igen för att säkerhetsställa: Inget händer.

Får genialla idéen att testa att ta ut elkablarna till GPUn men låta den sitta i. (detta var dumt upptäckte jag). Datorn bootar men grafikkortet börjar brinna. (Resten av systemet verkar klara sig, det bootar upp igen senare utan grafikkort i, måste bara testa PCI-E sloten sen bara).

Så frågan är ju enbart, finns det överhuvudtaget chans för att få ut ett nytt på garanti då vi ej snackar om att problemet är från produkten från början. Eller bör detta tas med försäkringbolaget?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du några belägg för att det är en elspik? Bor du på landet? Är det en elspik så är det en försäkringsfråga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Skulle säga att försäkringsbolaget är din bästa chans

Permalänk

Jag har extremt svårt att se att garantin går igenom vid yttre påverkan.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du några belägg för att det är en elspik? Bor du på landet? Är det en elspik så är det en försäkringsfråga.

Egentligen inte. Jobbade natt då det hände, datorn fungerade utmärkt när jag åkte och död när jag kom hem. Alla komponenter är döda förutom hårddiskana.

TVn och NASen i huset hade tappad sina configs även.

Behöver inte vara elnätet, utan elutrustningen i huset då det är ganska gammal sådan.

Skrivet av devilstar:

Jag har extremt svårt att se att garantin går igenom vid yttre påverkan.

Samma, det enda som ger mig en glimta hopp är EVGAs problem med kylningen av just denna modellen, vilket har resulterat i att de är lite snällare vid problem med denna. Så hoppet ligger väl hos dem.

Permalänk

När jag bodde på förra stället (berghem umeå) så brukade både teven och datorn gå sönder med jämna mellanrum, hände typ 1-2 ggr per år men inget jag reflekterade över då utan gick bara till affären och använde garantin.

Sen precis innan jag skulle flytta kom ett brev från elbolaget att dom skulle bygga en ny elstation eftersom nuvarande var överbelastad. Då läste jag på lite och insåg vad som orsakade alla söndriga apparater :D.

Sen dess kör jag med grendosor med överspänningsskydd och har aldrig haft några problem efter det. Så ett tips köp några grendosor med överspänningsskydd och plugga in allt som du inte vill gå sönder tex router, tv, dator, annat.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Har haft blixtnedslag vid två tillfällen. Båda gångerna gått genom försäkringsbolag. Inga bekymmer om man har kvitto osv. Går även utan kvitton men då blir det lägre värden. Länsförsäkringar

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Garantin gäller för fel på produkten, inte för att produkten gått sönder p.g.a. felaktig strömförsörjning.
Så nej, garantin gäller inte för något som gått sönder för att det blivit utsatt för en spänningstopp, om det inte är en produkt som uttryckligen skall klara det.

Sen är det ju upp till tillverkarens tester, och ditt samvete, att de vet att det är så det gått sönder.
Har ni hemförsäkring, med allrisk (drulleförsäkring), lär du kunna få ut lite pengar av den, dock.

Sen skall väl ändå inte grafikkortet börja brinna, för att man inte sätter i strömförsörjningen till det.
Så på det viset kan det ju tänkas gå på garantin, ev.

Permalänk
Sötast

Ingen aning vad som hänt med ditt kort men det ska definitivt ej börja brinna bara för att man ej kopplat in extern strömförsörjning...

Permalänk
Medlem

Trist, hoppas det löser sig TS.

Kan vara värt att kika på något skydd inför framtiden. Gillar Eaton själv då dom verkar bra för priset vad jag läst. Typ köra en sån här nedan till grendosan. 1110 joule skydd rätt bra. Finns fler varianter/hela grendosor med teleskydd osv också. Problemet är att man helst ska ha jordade uttag vilket inte är så vanligt om man bor i äldre hus. Exakt hur mycket sämre dom skyddar då är jag lite osäker på.

https://www.dustinhome.se/product/5010135160/protection-box-1

Permalänk

Varför jag tog mitt som garanti var helt enkelt för att jag inte visste att det var överspänning/brownout utan prylen gick bara sönder så jag gick till affären och begärde garantirep/garantibyte.

Var runt och kollade hemma och jag har följande överspänningsskydd, har något minne av att belkin dosorna löste ut för bara 1 månad sen eller så men bara klicka igång dom igen.

1. APC grendosa med överspänningsskydd, skyddar min sambos dator, skrivare, mobilladdare etc:

2. Nått "tyskt märke" från netonnet, ser inte vad det står, skyddar min egen dator, skärm, laddare etc:

3. Belkin grendosa med överspänningsskydd, skyddar SmartTV, hemmabio, dvd etc:

4. Belkin grendosa med överspänningsskydd, skyddar routrar, switchar, fiberkonverter etc

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Om man har grejorna något så när samlat och inte allt för hög strömförbrukning så skulle jag allvarligt titta på en mindre UPS då de inte är så jättedyra - de har också överspänningsskydd på olika nivåer och framförallt kopplar bort lasten om det blir för otrevligt på elnätet.

Förvisso - blixtnedslag i närheten är en extrem driftsituation och det är inte säkert att skyddsprylarna hinner reagera (gasurladdningsrör behöver en viss tändtid på sig etc.) men chansen för överlevnad av prylarna ökar mycket.

En sak till att tänka på - backupdiskarna (du har väl sådana!! - annars är det hög tid att fixa dessa) skall vara 'off line' större delen av tiden - dvs. varken USB-sladdarna eller nätadaptern skall vara inkopplade till dessa när de är i sin förvaring - allt för att minimera det farliga tidsfönstret när allt är ihopkopplat då en smäll kan förstöra 'allt'.

snurr-hårddiskar är dessutom ofta 'räddningsbara' av diskräddningsföretag även efter en rejäl strömspik på elektroniken mitt under en backup - medans en SSD/USB/SD-media förmodligen inte är det.