Permalänk
Medlem

Det finns flera benchamrks som alla säger lite olika saker, då de mäter olika saker.

Här har jag skalat om alla värden som användes i ett tidigare inlägg för att skatta kommande pris på Ryzen. Omskalningen anger nu Core i5 6600K som utgångsvärde.

markCPUname Pris Brute 7game CBsin15 CBmul15 Fritz Core i5 6400 80.3 87.8 91.1 84.0 80.1 80.6 Core i5 6500 85.3 92.6 94.8 86.4 84.9 85.6 Core i5 6600 96.3 97.3 98.6 100.0 93.4 92.6 Core i5 6600K 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0 Core i7 4790K 147.2 127.7 109.6 97.6 124.5 135.8 Core i7 6700K 151.4 137.3 118.2 101.2 132.6 131.8 Core i7 6800K 188.1 152.5 105.8 86.4 174.3 158.9 AMD Ryzen 'NA’ 168.7 97.3 'NA' 181.7 143.6 Core i7 6900K 458.7 193.4 107.4 98.2 239.3 199.0

Man kan nu enklare bedöma vilka benchmarks som faktiskt beskriver olika egenskaper hos cpu:erna, genom att göra en korsvis korrelationstabell, med alla mot alla:

Benchm Price Cores GHz Brute 7game CBsin15 CBmul15 Fritz Price 1.0000 ------ ------ ------ ------ ------ ------ ------ Cores 0.9434 1.0000 ------ ------ ------ ------ ------ ------ GHz 0.0142 -0.0945 1.0000 ------ ------ ------ ------ ------ Brute 0.9261 0.8850 0.2681 1.0000 ------ ------ ------ ------ 7game 0.4154 0.0426 0.8267 0.4962 1.0000 ------ ------ ------ CBsin15 0.2442 0.0039 0.6713 0.2586 0.5980 1.0000 ------ ------ CBmul15 0.9538 0.9045 0.1627 0.9862 0.4256 0.2051 1.0000 ------ Fritz 0.9100 0.7851 0.2839 0.9660 0.5884 0.2592 0.9711 1.0000

Ju högre värde ju bättre korrelation. 1 är perfekt och 0 är ingen korrelation alls.

Här ser vi att det som kommer att avgöra prissättningen är prestandan i flertrådade program. Spelen har mindre betydelse för prissättningen för en CPU. Sorry Ramlösa. När de prissätter Ryzen så spelar spelen mindre roll.

Därefter kan vi se att de flertrådade programmen visar utmärkt korrelation sinsemellan, med r på över 0,9. Vill man beskriva flertrådat prestandan räcker det med ett av dem - Multi Cinebench R15, Fritz eller fransmännens "CPU benchmark". Att de skiljer kan bero på skillnader i algoritmer samt relativa andelen heltal och decimaltal (flyttal).

Det är spännande att enkeltrådad prestanda i Single Cinebench R15 enbart uppvisar vettiga samband med GHz och 7games. Alltså, det här är GHz-relaterade benchmarks.

Det känns som så jäkla självklart just nu.

En dators prestanda beror på ... antal kärnor och deras klockfrekvens...

Det känns inte som en nyhet.

EDIT 1. Det som är nyheten är att vi genom fransmännens läcka har fått en indirekt bild av en tidigare okänd parameter, den som beror på frekvens.

Både spelen och den för Ryzen ännu okända Single Cinebench R15 speglar en enskild processors prestanda.

Det som gjordes var en manuell faktoranalys.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Räkningen var inte med hänsyn över detaljer, utan för att få en grov uppskattning över varför Zen ligger efter i speltesterna på grund av en enorm skillnad i klockfrekvens. Ditt resonemang faller på att du nästan får det att låta som att klockfrekvensen här inte alls spelar någon roll (spel "älskar" klockfrekvens för övrigt), och att Zen skulle ha mycket lägre IPC och dra nytta över sina fler kärnor och trådar. Ja just i första delen av testet där den kan det så imponerar den också enormt, MEN:

Det bästa med detta test från CPC är att dom tagit med gamle Bulldozer också vilket inkluderar en FX8xxx och en A12, så där har vi en 2c/4t och en 4c/8t (eller 4c/4t och 8c/8t som dom marknadsförs dessvärre). Vad vi ser är att skillnaden att gå från 4c/4t till FX8xxx 8c/8t är minimal. Då har ändå FX8xxx högre basklock och turbo. Detta intygar att spelen i testet inte skalar speciellt bra alls med fler kärnor utan hänger nästan uteslutande på IPC och klockfrekvens. Man ser att Zen med sin låga klockfrekvens här är rejält mycket snabbare än Bulldozer vilket gör det hela mycket enklare att förstå att Zen är riktigt snabb per klockcykel.

Min främsta poäng är att du försöker dra alltför stora slutsatser på något som innehåller en lång rad okända parametrar och med nära 100 % sannolikhet innehåller flaskhalsar skilt från rå CPU-kraft.

T.ex. så pekar @ArticFire på en väldigt relevant faktor: i många spel (när man har "vettiga" grafikinställningar) så skalar det knappt alls med CPU-frekvens. I detta fall vet vi inte hur mycket resultatet faktiskt beror av CPU-frekvens. Tittar man på applikationer som främst använder heltal, alla CPU-trådar och verkligen är CPU-bundna så är faktiskt 6700K runt 40-70 % snabbare än 2600 K, något vi knappast ser i spel...

Och en relaterad faktor: en CPU med relativt dålig enkeltrådprestanda kommer skala bättre med CPU-trådar många moderna spel då en CPU med betydligt kraftigare enkeltrådprestanda kommer bli helt GPU-bunden och därmed varken skala med CPU-kärnor eller GPU-kärnor.

Så testet i fråga kan bara användas till att säga: Ryzen kommer absolut prestera väsentligt bättre än Bulldozer-serien i spel och den kommer åtminstone prestera i nivå med i5-6600K.

Men vi vet fortfarande nästan ingenting om enkeltråprestanda, vi vet inte om Ryzens spelprestanda kommer skala speciellt linjärt med CPU-frekvens. Vi vet ju faktiskt inte ens vilken frekvens Ryzen körde på i detta test mer än att det ligger mellan 3,15-3,4 GHz. För Intels modeller kan vi ändå utgå från att minst fyra kärnor var aktiva så det är boost-frekvenserna med fyra aktiva kärnor man ska räkna med (då är det 3,6 GHz för 6600K, 4,0 GHz för 6700K, 3,5 GHz för 6900K och 3,4 GHz för 6800K).

En däremot nära nog idiotsäker överklockning och något som flera moderkort har som standardfunktion är att låta Core-modellerna alltid använda sin maximala boost-frekvens oavsett antal aktiva kärnor. Det är nära nog idiotsäkert då man faktiskt inte kör på en högre frekvens än vad som testas, men krävs naturligtvis mer kylning och mer ström än normalt. Förhoppningsvis går motsvarande att göra på Ryzen, endera genom att det händer automatiskt via t.ex. XFR eller att man kan göra något i BIOS.

Just detta är den enda överklockning jag personlig orkar med nu för tiden, gör det främst för att jag noterat (i arbetet) att skalning över CPU-kärnor blir bättre om CPU-kärnorna alltid håller en konstant frekvens (vilket är orsaken till att jag helt stängt av frekvensskalning i min spelrigg).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Det känns som så jäkla självklart just nu.

En dators prestanda beror på ... antal kärnor och deras klockfrekvens...

Det känns inte som en nyhet.

Ingen nyhet, men krävs kanske lite förtydligande: en dators prestanda beror linjärt på IPC * klockfrekvens och den beror (utom i speciella nischer) exponentiellt avtagande på antal CPU-kärnor.

Är därför det är så intressant att får reda på enkeltrådprestanda hos Ryzen. Antar vi att den har samma IPC som Skylake (det kommer vara lägre, frågan är hur mycket) så beror punkten på när SR7 faktiskt är snabbare än 7700K helt på frekvensen hos SR7.

Om 7700K klockar 20 % högre blir SR7 snabbare först när minst 75 % av programmet/algoritmer skalar perfekt med kärnor, om den är 30 % högre måste man en bit över 80 %.

Idag har vi ett litet hum om hur Ryzen presterar när alla CPU-trådar är aktiva, det ser riktigt bra ut!

Men beräkningen ovan förutsätter som sagt samma IPC för enkeltrådade fallet, om vi antar att SMT ger mer boost på Ryzen d.v.s. att enkeltrådprestanda är sämre så måste andel som skalar perfekt med kärnor öka för att de två modellerna ska prestera likvärdigt.

På skrivbordet är enkeltrådprestanda kung, på servers/datacenter är däremot total prestanda över alla trådar samt prestanda/W betydligt viktigare (men jämförelser mellan Xeon E5/E7 och POWER8 visar att i många fall slår högre enkeltrådprestanda högre totalt prestanda även på servers).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ingen nyhet, men krävs kanske lite förtydligande: en dators prestanda beror linjärt på IPC * klockfrekvens och den beror (utom i speciella nischer) exponentiellt avtagande på antal CPU-kärnor.

Är därför det är så intressant att får reda på enkeltrådprestanda hos Ryzen. Antar vi att den har samma IPC som Skylake (det kommer vara lägre, frågan är hur mycket) så beror punkten på när SR7 faktiskt är snabbare än 7700K helt på frekvensen hos SR7.

Om 7700K klockar 20 % högre blir SR7 snabbare först när minst 75 % av programmet/algoritmer skalar perfekt med kärnor, om den är 30 % högre måste man en bit över 80 %.

Idag har vi ett litet hum om hur Ryzen presterar när alla CPU-trådar är aktiva, det ser riktigt bra ut!

Men beräkningen ovan förutsätter som sagt samma IPC för enkeltrådade fallet, om vi antar att SMT ger mer boost på Ryzen d.v.s. att enkeltrådprestanda är sämre så måste andel som skalar perfekt med kärnor öka för att de två modellerna ska prestera likvärdigt.

På skrivbordet är enkeltrådprestanda kung, på servers/datacenter är däremot total prestanda över alla trådar samt prestanda/W betydligt viktigare (men jämförelser mellan Xeon E5/E7 och POWER8 visar att i många fall slår högre enkeltrådprestanda högre totalt prestanda även på servers).

Det kom för en stund sedan tidigare idag en uppdatering på en annan svenskspråkig sajt att man överklockat i7-7700K till 7 GHz. Min misstanke är att, som du tidigare aviserat, att server-ursprunget hos Ryzen inte alltid går hem hos spel, eller kommer att räcka för alla "fps-jägare".

Förresten, IPC i sig är ju en "black-box" för att förenkla diskussioner. Den saknar ju direkt koppling till enskild hårdvara. Även IPC tarvar djupare förklaringar understundom.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det kom för en stund sedan tidigare idag en uppdatering på en annan svenskspråkig sajt att man överklockat i7-7700K till 7 GHz.

Kaby Lake + LN2 rekord: 7022 mhz
Sky Lake + LN2 rekord 7007.85 mhz

(för perspektiv)

Permalänk
Hjälpsam

Noterade att fransmännen även testat A12-9800 som ligger ganska nära FX-8370 i prestanda, ingen L3 cache men något effektivare arkitektur.
Skillnaden mellan dessa i speltestet är ganska liten, trots att FX8370 har dubbelt så många kärnor.
Vilket visar att de spel som testats inte skalar något vidare över med med mer än 2C/4T.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Noterade att fransmännen även testat A12-9800 som ligger ganska nära FX-8370 i prestanda, ingen L3 cache men något effektivare arkitektur.
Skillnaden mellan dessa i speltestet är ganska liten, trots att FX8370 har dubbelt så många kärnor.
Vilket visar att de spel som testats inte skalar något vidare över med med mer än 2C/4T.

L3-cachen i Bulldozer-serien har så hög latens att i princip ingen desktopapplikation ser någon skillnad på om den finns eller ej. Ungefär som L4-cachen i Haswell/Broadwell (fast där har man fördelen att L4 är enorm så finns enstaka fall där den hjälper).

Vidare finns det skalning från i5-6600K till i7-6700K samt från i5-6600K till i7-6800K, så spelen skalar uppenbarligen i vissa lägen.

En sak Bulldozer-serien är speciellt usel på är applikationer där flera CPU-trådar skriver till samma cache-line. AnandTech hade med ett test som innehåll en for av prestanda bugg som går under benämningen "false-sharing". En effekt detta gav var extremt dålig skalning med CPU-kärnor på Bulldozer-serien, medan Intels Core-serie klarade av detta långt bättre (vilket inte borde förvåna någon, Intel har haft extremt bra cache-design jämfört med alla andra sedan Pentium III "coppermine").

Så det possitiva om det nu handlar om en form av "false-sharing" eller bara helt medveten "cache-line bouncing" vilket är oundvikligt i applikationer som synkroniserar data mellan CPU-trådar m.h.a. någon form av mutex-lås (vilket lär vara fallet i mindre eller större utsträckning i spel) så hanterar Ryzen detta långt bättre än Bulldozer-serien.

Rimligen är så fallet då AMD specifikt nämn betydligt bättre cache-design som en av förbättringarna.

SMT så som implementerat i Ryzen och Core är också väldigt bra på att "dölja" latens orsakad av t.ex. cache-line bouncing, medan SMT så som Bulldozer-serien implementerade inte alls ger en sådan fördel.

Så finns faktiskt flera orsaker till varför Bulldozer-modellerna skalar illa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Rimligen är så fallet då AMD specifikt nämn betydligt bättre cache-design som en av förbättringarna.

allt verkar ju bättre med Ryzen
Hur bra skalningen är får vi snart veta

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Stämmer det där så kommer jag i byxan!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Stämmer det där så kommer jag i byxan!

Lugn, vissa AMD-negativa i tråden kommer snart att förklara varför det där inte är möjligt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Snyggt i så fall, verkar inte bli någon vits med att byta från AMD till Intel denna gång heller

Permalänk
Datavetare

DigiTimes kanske har lite mer konkret information kring exakt när Ryzen kommer nå marknaden.

"AMD's next-generation 14nm Ryzen series processors will be unveiled in the first quarter of 2017 and the new platform will be officially released at the end of February and enter global mass shipments in March, according to sources from motherboard players."

"The sources pointed out that they have started receiving high-end X370, mainstream B350 and entry-level A320 chipsets from AMD and are now in the final stage of finishing related testing and motherboard designing."

Nu har DigiTimes haft fel tidigare i sina utsagor då man tidigare i år hade en artikel som sa att lansering skulle vara CES 2017, men det om att moderkortstillverkarna är i slutfasen för testing borde rimligen nått andra också. Om det är så att man fortfarande är i testfasen för moderkort lär det inte bli någon release under januari i alla fall, att överhuvudtaget träffa Q1 känns rätt aggressivt då.

Är som tur är rätt kort till CES, lanseras inte Ryzen där är det nog rätt sannolikt att vi ser en lansering i slutet av Q1. AMD lär göra allt i sin makt för att inte missa Q1 då man officiellt sagt att lansering sker då, men missar man CES finns det ingen jätteanledning att stressa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

@Enigma

Borde man inte räkna med Intels boostfrekvenser för flera kärnor och inte en? Speciellt då alla tester verkar vara flertrådade.
Då har 6700K 21,2% högre frekvens och 21,5% högre prestanda än Ryzen.
6900K har 6,1% högre frekvens men 10,4% högre prestanda i speltestet och 14,6% i beräkning.

Turboboost når mycket riktigt inte sin gräns när man använder fler kärnor, men upp till en viss gräns, så ja, man kan nog skala av något i dom tester som är dåligt trådade (kommer till det senare). Det var en grovräkning jag gjorde för att få en liten blick över hur mycket frekvensen påverkar resultaten från att gå från Zen's låga 3.3-3.4Ghz. Specifikationen för Intel Turbo boost 3.0 max är 4Ghz på t.ex 6900K i enkeltrådat. Detta låter processorn köra 1 kärna i 4Ghz och resten av kärnorna i 3.7Ghz, såvida man inte använder alla kärnor och SMT där frekvensen typiskt ska lägga sig på 3.5Ghz vilket borde syfta på test1 som är tungt flertrådat, och test2 snarare färre trådar och tillåter högre frekvens.

Citat:

Åtminstone Grid Autosport använder fler än 4 kärnor.
http://www.dsogaming.com/pc-performance-analyses/grid-autospo...

3 spel skalar inte eller knappt med frekvens vilket är till stor nackdel för den högt klockade 6700K i ett index.
http://www.techspot.com/review/1006-the-witcher-3-benchmarks/...
http://www.techspot.com/review/917-far-cry-4-benchmarks/page5...
http://www.techspot.com/review/734-battlefield-4-benchmarks/p...

Nu har jag sett dom länkarna i dina 3 sista inlägg. Vi gör en analys på dom och betänker att testet är ett värde av 7 olika spel, så låt oss se:

Den första länken med Grid Autosport som test skalar upp till 6 trådar/kärnor, och utöver TW3 så så skalar inte resten av dom testade 5 spelen lika väl. Testet är också i äldsta laget (2014) så jag slog upp ett lite nyare test. Man ser här också att det skalar utmärkt med frekvens (4770K till 4790K t.ex):

Dom 3 andra testerna som du valt att länka till är värdelösa att ha som någon jämförelse då dom är flaskhalsade enormt av grafikkorten där. Ja spel skalar utmärkt med klockfrekvens såvida man inte har ett för långsamt grafikkort. Det är ingen nyhet, och man kan bara läsa sig av historien sedan processorer börjades testas i spel online på 90-talet. CPC's speltester bestod av 7 olika spel, och dom spel som skalar över fler kärnor/trådar än quad är TW3 som skalar upp till 6c/6t, och Grid:Autosport upp till ca 5-6c/t. Resten är skalar mer eller mindre upp till quad och söker du upp lite mer moderna tester på spelen där ett vassare grafikkort används så kommer du direkt att bli påmind om att klockfrekvens absolut har sin inverkan.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Min främsta poäng är att du försöker dra alltför stora slutsatser på något som innehåller en lång rad okända parametrar och med nära 100 % sannolikhet innehåller flaskhalsar skilt från rå CPU-kraft.

T.ex. så pekar @ArticFire på en väldigt relevant faktor: i många spel (när man har "vettiga" grafikinställningar) så skalar det knappt alls med CPU-frekvens. I detta fall vet vi inte hur mycket resultatet faktiskt beror av CPU-frekvens. Tittar man på applikationer som främst använder heltal, alla CPU-trådar och verkligen är CPU-bundna så är faktiskt 6700K runt 40-70 % snabbare än 2600 K, något vi knappast ser i spel...

Och en relaterad faktor: en CPU med relativt dålig enkeltrådprestanda kommer skala bättre med CPU-trådar många moderna spel då en CPU med betydligt kraftigare enkeltrådprestanda kommer bli helt GPU-bunden och därmed varken skala med CPU-kärnor eller GPU-kärnor.

Så testet i fråga kan bara användas till att säga: Ryzen kommer absolut prestera väsentligt bättre än Bulldozer-serien i spel och den kommer åtminstone prestera i nivå med i5-6600K.

Men vi vet fortfarande nästan ingenting om enkeltråprestanda, vi vet inte om Ryzens spelprestanda kommer skala speciellt linjärt med CPU-frekvens. Vi vet ju faktiskt inte ens vilken frekvens Ryzen körde på i detta test mer än att det ligger mellan 3,15-3,4 GHz. För Intels modeller kan vi ändå utgå från att minst fyra kärnor var aktiva så det är boost-frekvenserna med fyra aktiva kärnor man ska räkna med (då är det 3,6 GHz för 6600K, 4,0 GHz för 6700K, 3,5 GHz för 6900K och 3,4 GHz för 6800K).

En däremot nära nog idiotsäker överklockning och något som flera moderkort har som standardfunktion är att låta Core-modellerna alltid använda sin maximala boost-frekvens oavsett antal aktiva kärnor. Det är nära nog idiotsäkert då man faktiskt inte kör på en högre frekvens än vad som testas, men krävs naturligtvis mer kylning och mer ström än normalt. Förhoppningsvis går motsvarande att göra på Ryzen, endera genom att det händer automatiskt via t.ex. XFR eller att man kan göra något i BIOS.

Just detta är den enda överklockning jag personlig orkar med nu för tiden, gör det främst för att jag noterat (i arbetet) att skalning över CPU-kärnor blir bättre om CPU-kärnorna alltid håller en konstant frekvens (vilket är orsaken till att jag helt stängt av frekvensskalning i min spelrigg).

Jo jag såg dom länkarna nu i 3 inlägg på raken och svarade precis på dom. Dom testerna är extremt GPU-bound och låter ingen av dom snabbare processorerna att sträcka på benen. Slå upp samma titlar i ett nyare test med mer kraftfulla grafikkort i typ 1024x768. Att du inte lägger märke/tar hänsyn till det kan jag tycka är lite förvånande dp det i princip endast är TW3 och Grid:Autosport som skalar upp till 5-6C/T (kolla upp det själv om du vill, för nu har jag tittat på väldigt många olika tester över hur spelen skalar över CPU kärnor på olika grafikkort osv).

Bulldozer har absolut inga problem att skala riktigt väl i moderna flertrådade spel och presterar ganska så bra när så är fallet vilket vi sett nu på senare tid. Med vetskapen över hur dom testade spelen beter sig, och med differensen på dom siffror som framkommer mellan FX8xxx och FX4xxx/A12 så stämmer det jag påstår ganska bra, att det referensvärde framkommit främst av klockfrekvens och IPC hos dom testade processorerna sålänge det är quadcore's.

Zen är tydligen och bevisligen som sagt rejält mycket snabbare än Bulldozer i testet, trots sina ~3.3Ghz, och tror du att den största anledningen till det är att Zen har 16 trådar så förstår jag inte alls ditt resonemang. Att studera diagram och benchmarks är inget nytt och att se ev flaskhalsar på CPU/GPU, det kan vi sedan 90-talet.

Jag tycker detta verkar solklart att Zen har god IPC, och med tanke på att både moderkort, bios/AGESA och CPU är ES/beta så verkar allt extremt lovande. Moderkortet var i såpass tidigt stadium att inte ens ett GTX1080 fungerade på det. Det enda som fortfarande förvirrar mig lite är hur man ska förhålla sig till dessa tester, men i detta fall tror jag på dom stenhård då CPC/x86 secrets gjort sånt här förr.

Lathund:

Ta medianen av 7 spel och vilka som skalar med quad, och vilka som skalar över för att se hur stor inverkan en befintlig CPU över 4c/8t skulle göra i snitt. Väg sen in hur Zen står sig i förhållande till Bulldozer och i7'orna och ta frekvensen i åtanke. Det hela ÄR plötsligt en ganska imponerande Zen.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vidare finns det skalning från i5-6600K till i7-6700K samt från i5-6600K till i7-6800K, så spelen skalar uppenbarligen i vissa lägen.

En sak Bulldozer-serien är speciellt usel på är applikationer där flera CPU-trådar skriver till samma cache-line. AnandTech hade med ett test som innehåll en for av prestanda bugg som går under benämningen "false-sharing". En effekt detta gav var extremt dålig skalning med CPU-kärnor på Bulldozer-serien, medan Intels Core-serie klarade av detta långt bättre (vilket inte borde förvåna någon, Intel har haft extremt bra cache-design jämfört med alla andra sedan Pentium III "coppermine"). [...]
SMT så som implementerat i Ryzen och Core är också väldigt bra på att "dölja" latens orsakad av t.ex. cache-line bouncing, medan SMT så som Bulldozer-serien implementerade inte alls ger en sådan fördel.

Så finns faktiskt flera orsaker till varför Bulldozer-modellerna skalar illa.

Vad tror du är orsaken att Intels uppkommande processor i3-7350K är dålig? Min i5-2500K är bättre.

Läser man http://wccftech.com/intel-core-i3-7350k-cpu-review/ ser man tydliga indikationer på det.

Min misstanke är att den har fin IPC, fantastisk klockfrekvens, excellent överklockning, men saknar tillräckligt med kärnor. Det är så jag tolkar diagrammen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Vad tror du är orsaken att Intels uppkommande processor i3-7350K är dålig? Min i5-2500K är bättre.

Läser man http://wccftech.com/intel-core-i3-7350k-cpu-review/ ser man tydliga indikationer på det.

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/12/Intel-Core-i3-7350K_Gaming_Battlefield-1-840x473.jpg

Min misstanke är att den har fin IPC, fantastisk klockfrekvens, excellent överklockning, men saknar tillräckligt med kärnor. Det är så jag tolkar diagrammen.

Vad jag säger är att få högt klockade kärnor är bättre i majoriteten av fallen. Vidare är det så att effekten av att lägga på kärnor är exponentiellt avtagande, vilket går båda vägarna. D.v.s. går man från en till två kärnor får man en rejäl boost, två till fyra ger fortfarande en hel del i många fall.

Sedan råkar du "glömma" nämna att i testet du länkar testar man totalt fyra spel, i3-7350k är snabbare i tre av dessa (75 % > 50 % så inte ens detta test kan visa på något direkt fel i mitt påstående, är absolut inte ett bevis för att jag har rätt heller).

Vidare är i3-7350K eventuellt lite dyr för vad man får (priset är i.o.f.s. inte avslöjat än), Digital Foundary kom i.o.f.s. fram till att i3-6100 med DDR4-2666 räcker för att ta sig förbi i5-2500K i stock-clock.

"It's worth repeating that clock speeds are not like-for-like, but we are seeing improvements north of 20 per cent between Skylake and Haswell here, and it's actually the case that (CryEngine apart) a Core i3 6100 with 2666MHz DDR4 is generally on par or even a little faster than an older Core i5 2500K with 1333MHz DDR3 when both systems are paired with a GTX 970."

Men kanske absolut viktigaste i detta fall: spelmotorer skalar med CPU-kärnor idag, men i praktiken är man nästan alltid GPU-bunden och då spelar varken kärnor eller frekvens speciellt mycket roll, ofta får man dock lite bättre prestanda ju högre enkeltrådprestanda man har i stark GPU-bundna fall. Eller tycker du i3+Titan X i 1920x1080 känns som en speciellt relevant konfiguration?

Ser dock inte riktigt hur något av detta har med Ryzen att göra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad jag säger är att få högt klockade kärnor är bättre i majoriteten av fallen. Vidare är det så att effekten av att lägga på kärnor är exponentiellt avtagande, vilket går båda vägarna. D.v.s. går man från en till två kärnor får man en rejäl boost, två till fyra ger fortfarande en hel del i många fall.

Sedan råkar du "glömma" nämna att i testet du länkar testar man totalt fyra spel, i3-7350k är snabbare i tre av dessa (75 % > 50 % så inte ens detta test kan visa på något direkt fel i mitt påstående, är absolut inte ett bevis för att jag har rätt heller).

Vidare är i3-7350K eventuellt lite dyr för vad man får (priset är i.o.f.s. inte avslöjat än), Digital Foundary kom i.o.f.s. fram till att i3-6100 med DDR4-2666 räcker för att ta sig förbi i5-2500K i stock-clock.

"It's worth repeating that clock speeds are not like-for-like, but we are seeing improvements north of 20 per cent between Skylake and Haswell here, and it's actually the case that (CryEngine apart) a Core i3 6100 with 2666MHz DDR4 is generally on par or even a little faster than an older Core i5 2500K with 1333MHz DDR3 when both systems are paired with a GTX 970."

Men kanske absolut viktigaste i detta fall: spelmotorer skalar med CPU-kärnor idag, men i praktiken är man nästan alltid GPU-bunden och då spelar varken kärnor eller frekvens speciellt mycket roll, ofta får man dock lite bättre prestanda ju högre enkeltrådprestanda man har i stark GPU-bundna fall. Eller tycker du i3+Titan X i 1920x1080 känns som en speciellt relevant konfiguration?

Ser dock inte riktigt hur något av detta har med Ryzen att göra.

Jo, det hade med Ryzen att göra. Min misstanke är att Ryzens kärnor gör den mer "framtidssäker", dvs. att allt fler spel bli flertrådade; därav. Jag har själv svårt att motivera en uppgradering vartannat år och är därför nöjd med att min i5-2500K håller måttet ganska bra fortfarande. i3-7350K låg

3-4 % under i Battlefield 1
8-9 % över i Overwatch
9-10 % över i Watch Dogs 2
11-12 % över i Gears of War

Den överklockade i3-7350K @ 4.8 låg under i7-2600K stock i tre av fyra. Så, prestandaökningen på fem, sex år har väl gjort mig fartblind. Men, jag vet vad du säger, jag håller med dig och jag är mest otålig på att Ryzen skall släppas. Det som idag verkar intressantast för mig framöver är Ryzen eller kanske i7-7700K (ja, som du säger, GHz kan trumfa kärnor). Broadwell-E ligger inte tillräckligt över 7700K för att motivera prishoppet.

i3+Titan X i 1920x1080 är en relevant konfiguration om man skall testa processorns prestanda och slippa skälla på GPU-begränsningarna. Det var ju Titan X i 1920x1080 som Digital Foundry också använde för att få fram sina värden, så visst har det sina poänger för att visa vad CPUn går för. Men det finns det finns ett "tak":

Citat:

Note how the GTX 1080 SLI setup on a stock eight-core processor actually underperforms a single GTX 1080 on the overclocked processor? That, friends, is why people running ultra-high-end setups really have to come to grips with the concept of CPU bottlenecking. To demonstrate exactly what's happening to our stock eight-core CPU, we've included the Windows core activity graph for a single GTX 1080 running on a stock Core i7-6900K. As you can see, several of the CPU's cores are essentially maxed out, unable to feed even a single GTX 1080 all the data it could use at 1920 x 1080.

De skriver trots det: "Eight cores trumps four cores in this game, at least when you're throwing a ton of GPU power at the game" och "And while six- and eight-core processors typically offer no benefit to gamers as we've found in prior Gamer's Bench articles, our Core i7-6900K actually pulled way ahead in BF1 multi-player gaming".

Det känns och är lyxproblem det här. Det är emellertid skönt att det åter kan bli konkurrens så att man kanske får råd att motivera sig lite oftare.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Såg att de verifierat påskägget av andra i tråden. Jag undrar om de verkligen vågar skoja om något sånt. Det är väldigt bra för ett tidigt exemplar. Någon som lite stärks av att AMD har gått ut med att den kommer ha relativt låg TDP för en full 8-core CPU.

Och jag som sa att jag inte skulle bli hypad för att driva upp förväntningarna. Nu blir det svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Såg att de verifierat påskägget av andra i tråden. Jag undrar om de verkligen vågar skoja om något sånt. Det är väldigt bra för ett tidigt exemplar. Någon som lite stärks av att AMD har gått ut med att den kommer ha relativt låg TDP för en full 8-core CPU.

Och jag som sa att jag inte skulle bli hypad för att driva upp förväntningarna. Nu blir det svårare.

Man kanske inte ska ta o hypa för mycket. Finns ingen mening med det förutom att bygga upp falska förhoppningar.

I'll just use this comment to say this since it's relevant to me.

I don't have a Zen but I know people who do.

I continue to stand by my comment about 5G not happening on air without too much voltage. This doesn't disprove the statement of ZenOC@Air=5G however I wouldn't get your hopes up because we don't know how many cores or volts actually managed that clock. (my sources never gave me absolute max clock just that it does about X.X for daily use)

For all those wondering about X.X. Well lets just say that I am pleased with X.X.
https://www.reddit.com/user/buildzoid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Man kanske inte ska ta o hypa för mycket. Finns ingen mening med det förutom att bygga upp falska förhoppningar.

Nej, men högre i tak är bra. Om man tittar på vad en Intel 6900K klarar av så tror jag det ligger runt 4,3-4,5GHz med vettig spänning (beroende på exemplar och kylning).

Edit: Efter att ha kollat lite recensioner så verkar det vara max stabil klocka. Sweclockers nådde 4,4GHz för 6800K (6 core) och 4,3 för 6950K (10 core), då med en H110 med fläktarna på max. http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

DigiTimes kanske har lite mer konkret information kring exakt när Ryzen kommer nå marknaden.

"AMD's next-generation 14nm Ryzen series processors will be unveiled in the first quarter of 2017 and the new platform will be officially released at the end of February and enter global mass shipments in March, according to sources from motherboard players."

"The sources pointed out that they have started receiving high-end X370, mainstream B350 and entry-level A320 chipsets from AMD and are now in the final stage of finishing related testing and motherboard designing."

Nu har DigiTimes haft fel tidigare i sina utsagor då man tidigare i år hade en artikel som sa att lansering skulle vara CES 2017, men det om att moderkortstillverkarna är i slutfasen för testing borde rimligen nått andra också. Om det är så att man fortfarande är i testfasen för moderkort lär det inte bli någon release under januari i alla fall, att överhuvudtaget träffa Q1 känns rätt aggressivt då.

Är som tur är rätt kort till CES, lanseras inte Ryzen där är det nog rätt sannolikt att vi ser en lansering i slutet av Q1. AMD lär göra allt i sin makt för att inte missa Q1 då man officiellt sagt att lansering sker då, men missar man CES finns det ingen jätteanledning att stressa.

Man verkar vara på väg till CES. Från ett annat inlägg och en annan tråd i Reddit:

Citat:

this morning, @hardedfr, community manager at @LDLC (the biggest french hardware retailer) post the following statement about ryzen on twitter.

Here's a basic translation :

@hardedfr : Then I came across a benchmark involving a core i7-6950k and... the brand new AMD high-end Ryzen
@LarsVenciental : and?
@hardedfr : really not bad at all
@LarsVanCiental : does it heat?
@hardedfr : At the moment, cooled by the (pretty) AMD stock ventirad, it's pretty good
@LarsVanCiental : So it's a good news for me and my commit
@hardedfr : Yes. Everything will be shown at CES. And it's LDLC who's in charge for installing a big rig for the event.

edit : edited for typos
edit 2 : original tweet canceled. here is the rest of the conversation.
edit 3 : update on the link hereabove and polishing the presentation. No context anymore. Anyway, sorry for people not being able to see the initial tweet. Maybe I should have take a screenshot, but on the other I'm glad I didn't, because such information is at the limit of a NDA break. No intention to put anyone in trouble there.

De är omtänksamma, i efterhand känns det som. Men LDLC verkar vara vänner med AMD fortfarande om de skall vara med på CES.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Man verkar vara på väg till CES. Från ett annat inlägg och en annan tråd i Reddit:

De är omtänksamma, i efterhand känns det som. Men LDLC verkar vara vänner med AMD fortfarande om de skall vara med på CES.

Självklart kommer Ryzen visas upp på CES!

Men om det finns någon substans i vad Digitimes skriver kommer inte Ryzen lanseras än på ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Självklart kommer Ryzen visas upp på CES!

Men om det finns någon substans i vad Digitimes skriver kommer inte Ryzen lanseras än på ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte hört något om produktionskapacitet, men gissar att de kanske vill bygga upp ett lager så att det inte blir en ren paper launch.

Det är helt sjuka siffror på försäljningen av hårdvara idag. Huawei har sålt mer än 140 miljoner mobiler och levererar därmed hiskeliga tio miljoner mobiler per månad, och ligger trea efter Samsung och Apple.

http://www.androidheadlines.com/2016/12/huaweis-vp-huawei-sol...

Citat:

Huawei’s Vice President has just announced that the company has managed to sell 140 million smartphones in 2016 (thus far), and by doing that, they’ve not only hit their goal for this year, but have set a new record. A couple of months ago, we’ve reported that the company had managed to sell 100 million smartphones, and back then it seemed quite possible that Huawei might hit the magic 140 million mark, well, that has just happened.

http://www.gsmarena.com/huawei_p9_p9_plus_surpass_10_million_...

Citat:

Chinese smartphone manufacturer Huawei announced that global shipments of its P9 and P9 Plus smartphones crossed the 10 million mark, making them Huawei's first flagship series to hit the milestone. [...] Yu also revealed that in Q3 2016, Huawei managed to ship 33.59 million smartphones (up 23% y-o-y). The company's mid-to-high-end devices accounted for around 44% of the total shipment, he noted.

Det finns ju kapacitet runt om i branschen beroende på vad som säljs och med vilken process, men frågan är vilken kapacitet som ställts bakom Ryzen och hur många man tillgängliga vid launch. Det kanske är ett lager man håller på att bygga upp för att utnyttja hypen. (Det känns lite som vi befinner sig i ett RTS och de letar resurser.)

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Turboboost når mycket riktigt inte sin gräns när man använder fler kärnor, men upp till en viss gräns, så ja, man kan nog skala av något i dom tester som är dåligt trådade (kommer till det senare). Det var en grovräkning jag gjorde för att få en liten blick över hur mycket frekvensen påverkar resultaten från att gå från Zen's låga 3.3-3.4Ghz. Specifikationen för Intel Turbo boost 3.0 max är 4Ghz på t.ex 6900K i enkeltrådat. Detta låter processorn köra 1 kärna i 4Ghz och resten av kärnorna i 3.7Ghz, såvida man inte använder alla kärnor och SMT där frekvensen typiskt ska lägga sig på 3.5Ghz vilket borde syfta på test1 som är tungt flertrådat, och test2 snarare färre trådar och tillåter högre frekvens.

Nu har jag sett dom länkarna i dina 3 sista inlägg. Vi gör en analys på dom och betänker att testet är ett värde av 7 olika spel, så låt oss se:

Den första länken med Grid Autosport som test skalar upp till 6 trådar/kärnor, och utöver TW3 så så skalar inte resten av dom testade 5 spelen lika väl. Testet är också i äldsta laget (2014) så jag slog upp ett lite nyare test. Man ser här också att det skalar utmärkt med frekvens (4770K till 4790K t.ex):

http://images.anandtech.com/graphs/graph10337/81867.png

Dom 3 andra testerna som du valt att länka till är värdelösa att ha som någon jämförelse då dom är flaskhalsade enormt av grafikkorten där. Ja spel skalar utmärkt med klockfrekvens såvida man inte har ett för långsamt grafikkort. Det är ingen nyhet, och man kan bara läsa sig av historien sedan processorer börjades testas i spel online på 90-talet. CPC's speltester bestod av 7 olika spel, och dom spel som skalar över fler kärnor/trådar än quad är TW3 som skalar upp till 6c/6t, och Grid:Autosport upp till ca 5-6c/t. Resten är skalar mer eller mindre upp till quad och söker du upp lite mer moderna tester på spelen där ett vassare grafikkort används så kommer du direkt att bli påmind om att klockfrekvens absolut har sin inverkan.

Skalning finns, men fps:en ökar inte i närheten av frekvensökningen i Witcher 3 enligt SweC. En överklockning på över 20% gav endast en prestandavinst på 10%. Jämför man 6800K vid 2,8 GHz och 4,4 GHz så ökar fps med 20% fastän frekvensen ökar med 57%.
Battlefield 4 skalar någorlunda med frekvens enligt Swec. i7:or och FX-8350 skalar sämre än frekvensen, i3 och A10 ungefär lika bra och Pentium bättre.
Min poäng är att skalningen inte är helt linjär vilket gör det svårt att sia om var en högre klockad RyZen hamnar i speltestet, speciellt då de inte verkar ha låst resten av processorerna till en viss frekvens.
Konstigt nog verkar 6900K ha större övertag i beräkningstestet trots att de är tungt trådade och borde tvinga ner i7:an till 3,5 GHz. Men tyvärr inget Cinebench vilket hade varit till stor hjälp då det skalar bra med frekvens.

Men din bild var inget vidare. Byter man till 980 får man en uppenbar GPU-flaskhals trots ett högre antal bilder per sekund, alltså måste något vara fel med det 290X-testet. Resten av spelen har en snygg flaskning även med 290X.
De enda som följer skalningen är 4770K och 4790K, resten av processorerna är huller om buller. 6700K presterar av någon anledning mycket bättre än frekvensökningen jämfört med 6700.
5820K presterar överlägset bäst av alla trots att 6850K och 5930K har en högre frekvens (och IPC för 6850K). Samma med 5960X och 6900K.

Men hur som helst är Zen mycket imponerande jämfört med Piledriver och kommer att ha stor inverkan på priserna. Kaby Lake verkar inte ge något på desktop över Skylake (däremot en stor förbättring på laptops) så det är en fördel för AMD.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Min poäng är att skalningen inte är helt linjär vilket gör det svårt att sia om var en högre klockad RyZen hamnar i speltestet, speciellt då de inte verkar ha låst resten av processorerna till en viss frekvens.
Konstigt nog verkar 6900K ha större övertag i beräkningstestet trots att de är tungt trådade och borde tvinga ner i7:an till 3,5 GHz. Men tyvärr inget Cinebench vilket hade varit till stor hjälp då det skalar bra med frekvens.

Här är Single Cinebench R15 mot medelvärdet från de sju spelen som fransmännen mätte.

Ryzen hade 97 % i spelen (vid 3.x GHz) och vad det blir i Single Cinebench R15 i 4.x GHz kan man nästan bara våtdrömma om.

EDIT 1. Allt är relativt i % mot i5-6600K.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

Man kanske inte ska ta o hypa för mycket. Finns ingen mening med det förutom att bygga upp falska förhoppningar.

I'll just use this comment to say this since it's relevant to me.

I don't have a Zen but I know people who do.

I continue to stand by my comment about 5G not happening on air without too much voltage. This doesn't disprove the statement of ZenOC@Air=5G however I wouldn't get your hopes up because we don't know how many cores or volts actually managed that clock. (my sources never gave me absolute max clock just that it does about X.X for daily use)

For all those wondering about X.X. Well lets just say that I am pleased with X.X.
https://www.reddit.com/user/buildzoid

Ryzen är helt enkelt jäkligt bra.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Skalning finns, men fps:en ökar inte i närheten av frekvensökningen i Witcher 3 enligt SweC. En överklockning på över 20% gav endast en prestandavinst på 10%. Jämför man 6800K vid 2,8 GHz och 4,4 GHz så ökar fps med 20% fastän frekvensen ökar med 57%.
Battlefield 4 skalar någorlunda med frekvens enligt Swec. i7:or och FX-8350 skalar sämre än frekvensen, i3 och A10 ungefär lika bra och Pentium bättre.
Min poäng är att skalningen inte är helt linjär vilket gör det svårt att sia om var en högre klockad RyZen hamnar i speltestet, speciellt då de inte verkar ha låst resten av processorerna till en viss frekvens.
Konstigt nog verkar 6900K ha större övertag i beräkningstestet trots att de är tungt trådade och borde tvinga ner i7:an till 3,5 GHz. Men tyvärr inget Cinebench vilket hade varit till stor hjälp då det skalar bra med frekvens.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11257?key=c7a9cd954e68086c42a9a36337176adb

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11269?key=60a53729cf0debb44a170c8b9cdbaf76

Men din bild var inget vidare. Byter man till 980 får man en uppenbar GPU-flaskhals trots ett högre antal bilder per sekund, alltså måste något vara fel med det 290X-testet. Resten av spelen har en snygg flaskning även med 290X.
De enda som följer skalningen är 4770K och 4790K, resten av processorerna är huller om buller. 6700K presterar av någon anledning mycket bättre än frekvensökningen jämfört med 6700.
5820K presterar överlägset bäst av alla trots att 6850K och 5930K har en högre frekvens (och IPC för 6850K). Samma med 5960X och 6900K.
http://images.anandtech.com/graphs/graph10337/81877.png

Men hur som helst är Zen mycket imponerande jämfört med Piledriver och kommer att ha stor inverkan på priserna. Kaby Lake verkar inte ge något på desktop över Skylake (däremot en stor förbättring på laptops) så det är en fördel för AMD.

Jag är inte här för att argumentera om vad klockfrekvens har för inverkan och vad som alltid är/vart en regel. Skalar inte en processor med högre frekvens än en liknande i samma tester så har du en flaskhals någonstans. Det finns inget att argumentera över ang klockfrekvens. Ökad klockfrekvens ger alltid högre prestanda och det som också ger mest respons med minst förluster i en typisk arkitektur (förutom strömkonsumption, men vi pratar om prestandaskalning mot frekvens här). Jag tog mig god tid på att göra min egna analys och kolla upp hur spelen beter sig. Varför testet på anande ser konstigt ut vet jag heller inte och får hålla med om det, finns dock en uppsjö av andra tester som kan påvisa logiken bakom det jag skriver om. En spelmotor kommer aldrig skala oändligt med kärnor men däremot praktiskt taget med frekvens (testa quake3 arena från 99 t.ex där du knappast lär bli gpu bound). Ta vilket spel du vill i @768 eller där gpu aldrig blir en flaskhals och se till att köra ett test i full frekvens på CPU, sen testar du med häften av den frekvensen. Bli inte förbannad när fps degraderas till näst intill exakt hälften av den fps du hade vid full frekvens. +/- 5% beroende på interna straptables/timings.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Jag är inte här för att argumentera om vad klockfrekvens har för inverkan och vad som alltid är/vart en regel. Skalar inte en processor med högre frekvens än en liknande i samma tester så har du en flaskhals någonstans. Det finns inget att argumentera över ang klockfrekvens. Ökad klockfrekvens ger alltid högre prestanda och det som också ger mest respons med minst förluster i en typisk arkitektur (förutom strömkonsumption, men vi pratar om prestandaskalning mot frekvens här). Jag tog mig god tid på att göra min egna analys och kolla upp hur spelen beter sig. Varför testet på anande ser konstigt ut vet jag heller inte och får hålla med om det, finns dock en uppsjö av andra tester som kan påvisa logiken bakom det jag skriver om. En spelmotor kommer aldrig skala oändligt med kärnor men däremot praktiskt taget med frekvens (testa quake3 arena från 99 t.ex där du knappast lär bli gpu bound). Ta vilket spel du vill i @768 eller där gpu aldrig blir en flaskhals och se till att köra ett test i full frekvens på CPU, sen testar du med häften av den frekvensen. Bli inte förbannad när fps degraderas till näst intill exakt hälften av den fps du hade vid full frekvens. +/- 5% beroende på interna straptables/timings.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hittade faktiskt ett test av Team Fortress 2:s beroende av CPU med 3570K och GTX 970. Visserligen 1080p, men spelet är så lättdrivet.
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=362640...

Prestandaskalningen jämfört med frekvens är 77-82%. Vilket är i klass med 5820k i Witcher 3 720p medium som fick 76%.

Har du något annat så får du gärna länka, hittade själv inget bättre än det här.

Jag har svårt att tro att Canard PC har lyckats med bättre skalning än det här. Så gott som ingen förutom Sweclockers testar ens med lägre inställningar än 1080p Ultra av någon dum orsak, någon testade till och med processorer i 1440p -.-

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Jag hittade faktiskt ett test av Team Fortress 2:s beroende av CPU med 3570K och GTX 970. Visserligen 1080p, men spelet är så lättdrivet.
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=362640...

Prestandaskalningen jämfört med frekvens är 77-82%. Vilket är i klass med 5820k i Witcher 3 720p medium som fick 76%.
http://images.akamai.steamusercontent.com/ugc/306612299315556761/466D3672AE032D249F06A60AA62C1D6494A83F31/

Har du något annat så får du gärna länka, hittade själv inget bättre än det här.

Jag har svårt att tro att Canard PC har lyckats med bättre skalning än det här. Så gott som ingen förutom Sweclockers testar ens med lägre inställningar än 1080p Ultra av någon dum orsak, någon testade till och med processorer i 1440p -.-

Det handlar om diminishing returns när det gäller frekvens, precis som vid ett ökat antal CPU:er. Matematiken tar ut sin rätt, vilket Yoshman propagerat för under många dygn vid det här laget. Yoshman har fokuserat på antal kärnor men principen är egentligen väl känd annorstädes också. Även om det är olika fenomen så blir matematiken snarlik.

Den stora skillnaden är ju att användaren själv kan överklocka, men det går inte att själv öka antalet kärnor.

Det tråkiga är ... verkligheten. Här statistik för 2016:

Global Software by Platform Name Yearly (pcnt) Total PS4 108,639,191 (-13%) 314,416,132 XOne 46,036,180 (-28%) 159,372,613 3DS 34,628,371 (-24%) 259,312,708 PS3 18,832,920 (-66%) 940,251,548 PC 15,097,694 (-31%) N/A X360 14,075,464 (-68%) 970,446,177 WiiU 11,623,993 (-57%) 82,212,128 PSV 8,216,859 (-29%) 54,492,321 Wii 2,972,145 (-72%) 907,193,035 DS 1,670,489 (-75%) 800,443,162 [u]PSP 1,470,299 (-65%) 291,686,549 [/u] Total 263,263,605 (-37%)

Ibland misströstar jag över Intels dominans. Det är för dyrt för för många. Miffo-platformarna tar över.

Det krävs lååga priser för att ta marknadsandelar från ... ja, vem?!

Finns intresset hos AMD?! Det borde det. Men, verkligheten är att pengarna inte finns på desktopen utan i miffo-konsolerna, PS4 och XOone. IIRC, Lisa Su säljer fett med hårdvara till konsoltillverkarna, helt öppet.

Det är en komplex värld vi lever i.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|