Permalänk
Medlem

Låg Cpu Usage i spel

Tjenare.. är ganska okunnig inom processorer och dylikt och har märkt en sak..
När jag lirar Csgo eller Tera så ligger min processor Usage i aktivitetshanteraren på ca 30-40% usage
graderna ligger runt 40 då jag har vattenkylning och visst vem som helst fattar att det är bra att ha det så lågt som möjligt om man kan för att slippa belasta processorn mer än nödvändigt..

Men nu är det så att i Tera (MMO) så får jag sjuka fps drops i städer och liknande och hamnar runt 30-50 fps vilket inte är så bra... och cpu usage ligger fortfarande på 30-40% man tycker att processorn kanske bör öka usage med tanke på att den ska klämma ur lite mer fps i spelet..
är det fortfarande normalt eller ska man behöva göra nåt?

Grafikkort är gtx 1080 samt 16 gig ram med ssd disk o allt.. så riggen är inget fel på och graderna ligger runt 40-50 både processor och grafikkort under load

Permalänk
Medlem

@Wolwet
Vad har du för processor då?
Inget kommit åt nåt strömsparläge?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren:
Ups srry för den! Ehm i7 6700k!
nepp har ändrat allt i energialternativ

Permalänk

Om du har en i7 6700k eller liknande så låter inte cpu användningen onormal för cs. Tera har jag aldrig hört talats om, men de kanske är dåligt optimerat för viss hårdvara?

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Om du har en i7 6700k eller liknande så låter inte cpu användningen onormal för cs. Tera har jag aldrig hört talats om, men de kanske är dåligt optimerat för viss hårdvara?

Okej ja kanske, men som sagt är lite okunnig så ville egentligen bara försäkra mig om att det var normalt